Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-16, 20:53   #2461
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Fortsättningsfråga ang. Kortison.

Fick 3 sprutor i fredags. Kan jag träna cykelintervaller imorgon tro? Hur lång tid borde man avvakta med hårdare underkroppsträning?

Om ej cykling, vad fungerar? Rodd? Crosstrainer? Promenad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 23:34   #2462
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Krumma ryggen i framelift (trap bar, hex) hjälper inte? Som det gör i vanlig marklyft, eftersom höften kommer närmare stången? I framelift är ju vikten runt om sig, i marklyft är den lite framför en.
Alltså om en krummar ryggen (i mark, båda stilarna) blir det lättare i botten men svårare att låsa ut. Men detta är inte fallet om trap bar, frame, hex? För vikten är inte framför en, så höften kommer inte närmare tyngdpunkten?

Denna övning:

Jag skulle tro att du har rätt i att det inte hjälper att krumma ryggen i trapbar marklyft.

Det skulle väl vara om det ytterligare nåt som händer förutom att stången kommer närmre. Kanske att man kan krumma tajmat med att man reser sig och att det gör att "armarna blir längre" och att man får upp höften nån centimeter gratis, men som man sedan får kompensera i utlåsningen? Ungefär som att man i knäböj kan skicka upp rumpan och sedan göra en brytböj...

Kanske nåt sånt?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 23:44   #2463
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Har haft feber och varit snuvig men det är borta fr o m idag, däremot öm/tjock i halsen.

Bra eller dålig idé att träna?

(Oaktat smittrisken för andra tränande, förutsätt att jag har en hantel ensam i mitt garage)
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Vad jag hört, läst och lever efter är att man ska ge fan i att träna om man har ont i halsen eller halsen allmänt är påverkad. Snuva i näsan är inte lika illa, då kan man gå mer efter allmäntillståndet.
Så brukar jag också tänka. Dock om man har varit förkyld med halsont och febern gått ned och allmäntillståndet är bra så har jag förstått det som att det kan vara okej att träna även ifall halsen fortfarande är irriterad.

Men då handlar det om att halsen är irriterad pga att man hållit på och hostat och haft sig tidigare. Dvs att man är raspig pga makanisk retning och att detta helt enkelt inte hunnit läka ihop.

Tror generellt sett inte att "öm/tjock i halsen" kvalificerar till detta. Så jag skulle nog också skippat träning i detta läge.

Men jag tror det kan finnas ytterligare "loopholes" i detta. Om man varit sjuk med feber och halsont så kan man ibland bli frisk men man fortsätter hosta och vara slemmig i halsen i flera veckor efteråt. Det hände mig en gång. Jag hade otroligt efterhängsen hosta som inte gav sig på flera månader. Men jag var i övrigt frisk. I den typen av situation var det helt okej att träna på för fullt enligt min läkare.

Men detta var ju då inte dagen efter febern lagt sig, utan snarare en vecka eller två efter...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 11:33   #2464
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Så brukar jag också tänka. Dock om man har varit förkyld med halsont och febern gått ned och allmäntillståndet är bra så har jag förstått det som att det kan vara okej att träna även ifall halsen fortfarande är irriterad.
Jag har haft så att jag varit snorig och lite jobbigt slemhostig i över en vecka. Det är mer störigt än något. Har inte känt av i halsen eller haft feber, men ändå velat vila upp mig och bli frisk. Tänkte gå iväg och träna idag då det är på bättringsvägen(fortfarande lite lite snorig och ibland lätt hosta). Köra ett lugnt pass sådär. Låter väl inte fel?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 13:52   #2465
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Låter inte fel.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 13:56   #2466
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur fan ska man andas under knäböj? Speciellt under paus böj så känns det som att jag ej får luft så får avbryta innan benmusklerna ens nåt muskulär failure.
Drar ett djupt andetag innan jag böjer och håller andan tills jag är i toppläget igen.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 13:58   #2467
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Andas in toppläge. Andas ut under koncentriska fasen, alltså när du vänt i botten.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 14:08   #2468
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Andas in toppläge. Andas ut under koncentriska fasen, alltså när du vänt i botten.
Tappar man ej buktryck under koncentriska fasen när man blåser ut? Kanske annorlunda vilken intensitet man kör? Om man kör högreps eller om man kör 1-3 reps. Alltså hur man bör andas.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2018-09-18 klockan 14:09.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 14:25   #2469
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Att andas in och ut funkar bra för yoga, i tunga lyft andas man i toppläge, ev i bottenläge och/eller toppläge för maklyft. Allt enligt Adam Thralls senaste video :-)
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 17:33   #2470
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Ifall alla skulle glömma vilken dag det är och har varit, hur tar man då reda på vilken dag det är?



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 18:38   #2471
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Ifall alla skulle glömma vilken dag det är och har varit, hur tar man då reda på vilken dag det är?



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Kollar på mobilen.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 18:55   #2472
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Kollar på mobilen.
Nej men seriöst. Ifall vi tappade bort alla dagar på alla sätt, är det bara att konstatera att vi enhälligt säger att det är torsdag och går vidare med livet eller kan man ta reda på det

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 21:41   #2473
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nej men seriöst. Ifall vi tappade bort alla dagar på alla sätt, är det bara att konstatera att vi enhälligt säger att det är torsdag och går vidare med livet eller kan man ta reda på det

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Man kan nog kolla när solen går upp/ner och därifrån räkna bakåt till något känt datum/dag.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:59   #2474
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Man kan nog kolla när solen går upp/ner och därifrån räkna bakåt till något känt datum/dag.
Fast ifall alla dagar och datum är okänd men du har kvar begreppet och informationen kring hur en modern kalender fungerar

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 11:31   #2475
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nej men seriöst. Ifall vi tappade bort alla dagar på alla sätt, är det bara att konstatera att vi enhälligt säger att det är torsdag och går vidare med livet eller kan man ta reda på det

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Veckodagar känns ett religiöst påfund. Om alla blev momentanrudis och glömde, så behöver nog alla enas och gå vidare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)