Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-14, 11:43   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Kvinnor drar på sig mer vätska än män av kolsyrad dryck

Citat:
BACKGROUND:

The most commonly consumed carbonated beverages are soda and beer. Carbon dioxide increases gastric volume, which can lead to epigastric discomfort. Women are more susceptible to this; however, correlations with neural activity and gastric distention are unknown.

OBJECTIVE:

This study sought to determine the subjective, gastric, and neural correlates of epigastric discomfort in men and women.

METHODS:

Thirty-four healthy, normal-weight adults [17 women; mean ± SD body mass index (BMI; kg/m2): 22.3 ± 1.9; 17 men; BMI: 22.8 ± 1.8] participated in a randomized crossover study with 2 treatments: ingestion of 500 mL beer or soda. Before and after consumption, gastric content and brain activity were measured with magnetic resonance imaging (MRI). Participants rated fullness, bloating, hunger, and nausea at baseline and at t = 0, 10, 20, and 30 min together with gastric MRI. Brain activity [cerebral blood flow (CBF)] was measured at baseline and at t = 5 and 35 min. Liquid, gas, and total gastric volume (TGV) were segmented from gastric MRI. Ratings and gastric content areas under the curve (AUCs) were tested with a mixed model with sex and drink as factors.

RESULTS:

For subjective ratings, only nausea in the beer condition scored significantly greater for women (9.4-point increase; P = 0.045). Liquid stomach content was significantly greater for women (2525 mL × min increase; P = 0.019). In both men and women, the strongest correlation for bloating was with TGV (r = 0.45, P < 0.01) and for nausea was with the liquid fraction AUC (r = 0.45, P < 0.01). CBF changes did not differ between the drinks. Men showed greater CBF than women in the left precentral and postcentral gyri at t = 5 min.

CONCLUSIONS:

There are differences between sexes when it comes to appetite ratings, gastric fluid retention, and neural activation. Discomfort in women may be related to fluid rather than gas in the stomach, because they retain more fluid than men. Differences between men and women should be considered when studying digestion.
J Nutr. 2018 Dec 1;148(12):1976-1983. Men and Women Differ in Gastric Fluid Retention and Neural Activation after Consumption of Carbonated Beverages.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 11:49   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Helt sjukt vad sociala konstruktioner kan orsaka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 11:50   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 14:33   #4
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Helt sjukt vad sociala konstruktioner kan orsaka.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 18:36   #5
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Så vätska från kolsyrade drycker "fastnar" i kroppen ett tag? Jag har märkt att jag trots att jag pissar som en gud innan jag sover och har druckit 1 l pepsi max under dagen trots övrigt kaloriunderskott så har jag ändå gått upp i vikt. Kolsyrad läsk "binds" tillfälligt fast i kroppen(?) på något vänster?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 20:13   #6
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Så vätska från kolsyrade drycker "fastnar" i kroppen ett tag? Jag har märkt att jag trots att jag pissar som en gud innan jag sover och har druckit 1 l pepsi max under dagen trots övrigt kaloriunderskott så har jag ändå gått upp i vikt. Kolsyrad läsk "binds" tillfälligt fast i kroppen(?) på något vänster?
Hörde för en massa år sedan att kolsyrat vatten är bättre vid en bakfylla än vanligt vatten - tänkte att det var lite humbug, men kanske stämmer det trots allt?
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 21:29   #7
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av barrf Visa inlägg
Hörde för en massa år sedan att kolsyrat vatten är bättre vid en bakfylla än vanligt vatten - tänkte att det var lite humbug, men kanske stämmer det trots allt?
https://pubs.rsc.org/en/content/arti...2f?page=search

Sprite uppreglerar Aldehyddehydrogenas och Alkoholdehydrogenas
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Stjärt!
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)