Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-05, 16:58   #1
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Spänner du lats vid bänkpress med brygga?

Upplever mer stabilitet när jag aktivt tänker på att spänna traps och kanske även serratus. Hur gör du?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 17:13   #2
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Tycker dom blir distinkt påslagna om jag håller skuldrorna och armbågarna rätt. Jag skulle inte försöka spänna latsen mer än de gör automatiskt eftersom de inåtroterar armen. blir det för mycket inåtroterande kraft så kommer antingen armbågen flyga iväg eller så kommer kroppen dra ner på bröstets kraftgenerering. Båda dessa är dåliga. Det är min bro science-teori iaf. Latsen behöver bara vara med "tillräckligt".

Men jag vet inte, bänk är klurigt.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 17:23   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Tänker inte på ett skit när jag lyfter

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 17:40   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tänker inte på ett skit när jag lyfter

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.
Sen finns det den setupen där man försöker göra det ena men det blir en kombination. Skitbänk.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 17:59   #5
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Sen finns det den setupen där man försöker göra det ena men det blir en kombination. Skitbänk.
Hahaha ja, den blir det allt som oftast
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 20:26   #6
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tänker inte på ett skit när jag lyfter

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.
Jag kör på nummer 1. Roterar axlarna utåt och bakåt, dvs axlarna lutar bak med utsida axlar ned i bänken. Samtidigt försöker jag få ned hela skulderpartiet mot fötterna. Om man gör får till det och ligger högt upp på traps/nacke och bryggar så blir det svårt att göra någonting med ryggen. Precis som du nämner så sitter allting hårt på plats efter att man har lyft av. Jag har dock märkt att jag inte behöver dra ihop skuldrorna maximalt. Det kan bli för bökigt och trångt på vägen ner om jag gör det.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 20:53   #7
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Jag kör på nummer 1. Roterar axlarna utåt och bakåt, dvs axlarna lutar bak med utsida axlar ned i bänken. Samtidigt försöker jag få ned hela skulderpartiet mot fötterna. Om man gör får till det och ligger högt upp på traps/nacke och bryggar så blir det svårt att göra någonting med ryggen. Precis som du nämner så sitter allting hårt på plats efter att man har lyft av. Jag har dock märkt att jag inte behöver dra ihop skuldrorna maximalt. Det kan bli för bökigt och trångt på vägen ner om jag gör det.
Ja precis, med metod 1 så är det nästan omöjligt att få ihop axlarna nåt vidare
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 21:58   #8
FilipLindstr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 85
Inte specifikt. Det kommer som ett resultat av att pressa ihop hela ryggen som ett paket.

Däremot tänker jag aktivt på att slappna av i lats när jag pressar upp från bröstet.
FilipLindstr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 22:49   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tänker inte på det aktivt, däremot tänker jag på att dra bak (mot golvet) och ner (mot fötterna) axlarna. Då spänns väl lats, antar jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 23:14   #10
ViktorC
Man vänjer sig
 
ViktorCs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av FilipLindstr Visa inlägg
Inte specifikt. Det kommer som ett resultat av att pressa ihop hela ryggen som ett paket.

Däremot tänker jag aktivt på att slappna av i lats när jag pressar upp från bröstet.
Aldrig tänkt på, ska testa det nästa pass.
__________________
Only Grub can judge me

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ingen i hela alliansen verkar ju ha rört en bänkpress under hela deras livstid, jävla överklass.
ViktorC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 06:25   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tänker inte på ett skit när jag lyfter

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.
Är någon av metoderna att föredra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 07:11   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Är någon av metoderna att föredra?
Om man stark i bänk i förhållande till allt annat samt sin egen kroppsvikt så är metod 1 bättre. Alltså som för mig.

Har man bra ryggstyrka och benstyrka och väger mer, i förhållande till hur mycket man bänkar, är metod 2 bättre.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 08:23   #13
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Jag försöker spänna hela kroppen som de riktigt duktiga bänkarna instruerar, men det lyckas sällan, jag körde alldeles för många år med felaktig teknik som gärna vill komma tillbaka när jag lyfter tungt. Men faktiskt har jag satt mina rekord de senaste åren när det sitter som det ska, så att öva in en bra teknik från början är ett tips.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 08:52   #14
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
Brukar ha en jävla träningsvärk i latsen efter tung bänk..

Så nog är dom involverade i någon form.

Senast redigerad av TIMPA den 2016-12-06 klockan 08:53.
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 09:58   #15
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Slänger in en fråga. Jag använder Rikards variant 1 och får sendrag i höger höft varje gång. Kan bero på att jag får hålla bak fötterna så pass långt bak annars kan jag inte hålla allt på plats. Kan man göra något för att undvika sendraget utan att förstöra hela setupen?
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)