Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-29, 12:58   #1
Jakobssonfast
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
5/4/3/2/1 repetions schema

Hej!

Min första trådstart, men tänkte höra vad folk har för erfarenheter av att träna sina baslyft efter 5/4/3/2/1. Finns mycket på forumet om 5-3-1 och 5x5 etcetera men hittar ingen tråd om ovan repetionsschema.

Om jag förstått det rätt så användes detta flitigt av lyftare på 70 och 80-talet vilket har gjort mig intresserad av ideén.

Min egen tanke är att dela upp min vecka på två styrke inriktade pass och tre hypertrofi/volym pass.

Där styrkedagarna ser ut som nedan,
Pass 1:
Böj 5/4/3/2/1 med 5kg progression varje vecka
Mark 5/4/3/2/1 med 5kg progression varje vecka

Pass 2:
Bänkpress 5/4/3/2/1 med 5kg progression varje vecka.
Stå press 5/4/3/2/1 med 5kg progression varje vecka.



Så har ni erfarenhet, tankar eller kritik angående programmeringen så får ni gärna skriva.
Jakobssonfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 14:56   #2
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Har ingen erfarenhet av repetitionsschemat men talar på en allmän nivå. Inget speciellt antal set eller reps är "optimalt". Varför skulle 5x5 vara bättre än 4x6 eller 6x4? Kroppen kan inte räkna. Det är ganska stor skillnad på att göra 5 reps och att göra en singel. Mycket vettigare att köra 4-6 reps per set i säg 8 veckor och sedan 1-3 reps i fyra veckor. Eller daily undulating periodization. Måndag: 5 reps, Onsdag: 3 reps, Fredag: 1 rep.

Om dina singlar är över 90% har jag väldigt svårt att tro att du kan uppehålla något progression speciellt länge. Om du är intresserad av styrka skulle det vara vettigare att vända om pyramiden till 1-2-3-4-5. På det sättet lyfter du den tyngsta vikten då du är fräsch och stark i kroppen.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)