Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-07, 14:16   #16
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Lånar tråden lite. Hur är det med odlad lax från Norge när det gäller andra hälsoaspekter? Jämfört med t.ex vildfångad lax.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 14:54   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hur fungerar det egentligen?
Det verkar onekligen fungera så att jag hade fel i mitt första uttalande, det är helt okej mycket omega-3 i odlad lax.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 22:22   #18
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
I frågan om lax innehåller en måltid lax en veckas behov av Omega-3 MEN den långtifrån artegna födan den fötts upp på gör att den innehåller ännu mer omega-6. Fisken blir alltså inflammerad av födan och får ett överskott på Omega-6 då den producerar det i självförsvar mot inflammationen orsakad av dess kost.

Samma sak med nötkött. Gräsbetat kött innehåller en perfekt ratio av Omega 3/6 men föder du upp kon på Marsbars och anabola steroider så kommer den ha en mycket sämre ratio.

Varför spelar då ration någon roll?

"Another important consequence of dietary alteration in fatty acid composition is the fact that omega-3 and omega-6 PUFAs compete for incorporation into cell membranes."
https://themedicalbiochemistrypage.org/omegafats.php


Så länge du har ett högre intag av Omega 6 kommer dina celler ta upp mer Omega 6 än 3.

Slutsats: Konsumera inte skräp med Omega3/6 ratio utan sikta på gräsbetat(märkt ekologiskt) kött och vildfångad lax. Jag gjorde en kalkyl för några år sedan där jag såg att "dåligt" kött uppfött på spannmål i kombination med vildfångad lax behövde blandas 1 del lax med 6 delar kött för att jämnas ut. Svenskt kött från Scan landar säkert betydligt bättre än det, kanske 1:4?
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 17:50   #19
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Vad är perfekt förhållande mellan Omega-6 och Omega-3 ?
Speciellt som både nötkött och mjölkfett innehåller mycket lite fleromättat fett.




Transfett finns det mer av i mjölk och nötkött. Faktiskt största källan till transfett i Sverige
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 19:18   #20
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad är perfekt förhållande mellan Omega-6 och Omega-3 ?
Speciellt som både nötkött och mjölkfett innehåller mycket lite fleromättat fett.

Transfett finns det mer av i mjölk och nötkött. Faktiskt största källan till transfett i Sverige
"Perfekt". Jag får skylla mig själv
Gör ett försök ändå.

"Several sources of information suggest that human beings evolved on a diet with a ratio of omega-6 to omega-3 essential fatty acids (EFA) of approximately 1 whereas in Western diets the ratio is 15/1-16.7/1. Western diets are deficient in omega-3 fatty acids, and have excessive amounts of omega-6 fatty acids compared with the diet on which human beings evolved and their genetic patterns were established. Excessive amounts of omega-6 polyunsaturated fatty acids (PUFA) and a very high omega-6/omega-3 ratio, as is found in today's Western diets, promote the pathogenesis of many diseases, including cardiovascular disease, cancer, and inflammatory and autoimmune diseases, whereas increased levels of omega-3 PUFA (a low omega-6/omega-3 ratio) exert suppressive effects. In the secondary prevention of cardiovascular disease, a ratio of 4/1 was associated with a 70% decrease in total mortality. A ratio of 2.5/1 reduced rectal cell proliferation in patients with colorectal cancer, whereas a ratio of 4/1 with the same amount of omega-3 PUFA had no effect."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12442909

Behovet av fleromättat fett är troligt mindre än DRI-värdena som är grova höftningar och inte har någon tyngre evidens bakom sig. Personer som levt flera decennier på endast muskelkött pekar åtminstone på det.

Om det är så farligt att få i sig de små mängder transfett som finns i kött och mjölk an man också fråga sig. Vi lyckades ju ändå utvecklas som art genom att äta dem.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 20:12   #21
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Jag skrev in transfett för att se ifall det skulle komma något om CLA, konjugerade fettsyror. Fettsyror som finns i nötkött och mjölk. Intressanta fettsyror som bildas från fleromättat fett i kornas föda. Jag ser inget fel med smör eller talg förutom att det är en usel källa till fleromättat fett.


Det låter som att förhållandet 5:1 fortfarande gäller. Alltså att undvika att äta solros eller majsolja som domineras av Omega-6. Svensk rapsolja är ett klart bättre alternativ som har förhållandet 2:1.
Fast jag trodde att tankarna med att hålla förhållandet mellan Omega-6 : Omega-3 hade spelat ut sin roll.
Att fiskfettets EPA och DHA är kraftfulla och inte behöver behandlas av våra desaturas-enzym, som det står i din länk.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 20:16   #22
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Lite lätt offtopic. Var hittar man vildfångad lax? Jag hittar bara den odlade laxen i butikerna. ��
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 21:16   #23
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Lite lätt offtopic. Var hittar man vildfångad lax? Jag hittar bara den odlade laxen i butikerna. ��
Jag får leverans till dörren 1ggr/mån från miljofiskbilen.se
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 22:15   #24
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Jag får leverans till dörren 1ggr/mån från miljofiskbilen.se
Den där kalixlaxen hade jag inte rört med tång. Lax från Alaska låter intressant, men 518 kr/kg är på tok för dyrt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)