Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-08, 07:13   #46
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Skitsnack.
Trots din välgrundade, trevliga, intellektuella och välartikulerade invändning så stämmer det jag skrev. Det är därför de allra flesta duktiga boxare kör med riktiga boxarhandskar när de kör heavy bag. Och lindor.

https://www.youtube.com/watch?v=shT3pafk-DU

Senast redigerad av sydskaningen den 2019-03-08 klockan 07:15.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 07:20   #47
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Trots din välgrundade, trevliga, intellektuella och välartikulerade invändning så stämmer det jag skrev. Det är därför de allra flesta duktiga boxare kör med riktiga boxarhandskar när de kör heavy bag. Och lindor.

https://www.youtube.com/watch?v=shT3pafk-DU

Nej det stämmer inte. Och om några väldigt duktiga boxare skulle föredra att alltid använda samma typ av handskar när de tränar som när de tävlar har det med andra saker att göra än att riktiga handskar är bättre att slå på säck med.

För nybörjare kan det dessutom vara lättare att använda sig av mindre handskar för att få bra träff och inte riskera stukade handleder om/när man träffar lite off.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 07:57   #48
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nej det stämmer inte. Och om några väldigt duktiga boxare skulle föredra att alltid använda samma typ av handskar när de tränar som när de tävlar har det med andra saker att göra än att riktiga handskar är bättre att slå på säck med.

För nybörjare kan det dessutom vara lättare att använda sig av mindre handskar för att få bra träff och inte riskera stukade handleder om/när man träffar lite off.
Dämpningen i riktiga boxarhandskar minskar kraften som handlederna absorberar en del av vid träffögonblicket, den upprepade kraften som handlederna absorberar en del av är det som många boxare brukar få problem med. Det är därför det såg ut som det gjorde i klippet jag skickade bland proffsen, dvs riktiga boxarhandskar. Det är också därför så många kör så mer och mer pads och mindre och mindre säck en bit in i karriären. Agree to disagree. Ha en fortsatt trevlig dag.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 09:26   #49
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Dämpningen i riktiga boxarhandskar minskar kraften som handlederna absorberar en del av vid träffögonblicket, den upprepade kraften som handlederna absorberar en del av är det som många boxare brukar få problem med. Det är därför det såg ut som det gjorde i klippet jag skickade bland proffsen, dvs riktiga boxarhandskar. Det är också därför så många kör så mer och mer pads och mindre och mindre säck en bit in i karriären. Agree to disagree. Ha en fortsatt trevlig dag.

Ja det är inget jag motsätter mig. Men att en nybörjare skulle ha några fördelar att använda riktiga handskar ser jag inte. Man får göra lite skillnad på en professionell boxare och en nybörjare som bara vill träna.

Tävlar man på hög nivå, och speciellt om man är stor och slår hårt vill man såklart spara händer och handleder så gott man kan.
För amatörer eller nybörjare skulle jag säga att det är överkurs, och det håller de flesta klubbar i Sverige med om också. Om inget drastiskt ändrats de sista 15 åren.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 10:53   #50
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ja det är inget jag motsätter mig. Men att en nybörjare skulle ha några fördelar att använda riktiga handskar ser jag inte. Man får göra lite skillnad på en professionell boxare och en nybörjare som bara vill träna.

Tävlar man på hög nivå, och speciellt om man är stor och slår hårt vill man såklart spara händer och handleder så gott man kan.
För amatörer eller nybörjare skulle jag säga att det är överkurs, och det håller de flesta klubbar i Sverige med om också. Om inget drastiskt ändrats de sista 15 åren.
Jag ser fördelar för alla människor vad gäller minimering av skaderisk, kortsiktigt och långsiktigt.

Säckhandskar tillverkas för att vara billiga och tåliga när man kör heavy bag, perfekt ekonomisk rationalitet. Det är också därför som boxningsklubbar köper in dem och låter motionärsgrupperna stå och slå sig trötta på säckarna till någon hög musik som bidrar till den den utbredda tinnitusökningen, medan någon tränare av varierande kvalité står och skriker på dem och tar emot medlemsavgifterna, samma sak med boxercise osv. Jag har sett en del klubbar som inte ens förordar att boxercise/motionärsgruppernas deltagare ska linda handlederna när de kör heavy bag. Jag har också sett många få ont i handlederna i dessa grupper av förklarliga skäl.

Handleden är ofta den svagaste länken när man ska slå på någonting oavsett vilken nivå av slagstyrka man befinner sig på, det är därför även nybörjare bör linda dem, och köra med boxarhandskar med god dämpning.

Första klubben (väl ansedd boxningsklubb som funnits i över 70 år och producerat en rad duktiga boxare) jag tränade på skrev på sin hemsida och i lokalen att studier har visat att de enda skador man kan råka ut för är näsblod, så alla dessa klubbar har inte direkt som huvudsyfte att göra det som är minst skadligt för sina medlemmar.

Något som ofta tas upp inom MMA, till exempel oräkneliga gånger i den populära podcasten "The Joe Rogan Experience", är huruvida man bör skippa handskarna i MMA eller inte (det har redan funnits organisationer som kör utan handskar att jämföra med så praktisk erfarenhet finns), och det vanliga resonemanget är att handskarna skyddar händer/handleder på utövaren så att denne kan slå onaturligt hårt och mycket och därmed skada den andra utövarens hjärna mer än vad man annars kunnat gjort utan att skada sina egna händer och handleder, och att det därför skulle vara mer realistiskt och mindre skador på hjärnan om man skippade handskarna. Apropå vad många inom kampsport säger om handskars påverkan på händer/handleder.

Nu tror jag att jag har avgett den energimängd jag kommer att lägga på ett samtal som handlar om huruvida god dämpning i boxarhandskar är positivt för att skydda handlederna eller ej. Jag säger som Ricky i trailer park boys, det är inte "rocket appliances".

http://www.relatably.com/m/img/ricky...08c9ace914.jpg

Senast redigerad av sydskaningen den 2019-03-08 klockan 10:56.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 14:16   #51
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Vi är av olika uppfattningar här. Du förespråkar att skydda händerna till varje pris från första början.

Jag hävdar att det är både onödigt och ibland faktiskt kontraproduktivt. Men att det i vissa fall är berättigat, exempelvis på hög nivå eller om man går match.

Det är ungefär lika vettigt att linda handlederna för en nybörjare som det är att använda bälte och lindor för en nybörjare i SL. Man behöver först lära sig tekniken och få lite grundstyrka.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 15:11   #52
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Vi är av olika uppfattningar här. Du förespråkar att skydda händerna till varje pris från första början.

Jag hävdar att det är både onödigt och ibland faktiskt kontraproduktivt. Men att det i vissa fall är berättigat, exempelvis på hög nivå eller om man går match.

Det är ungefär lika vettigt att linda handlederna för en nybörjare som det är att använda bälte och lindor för en nybörjare i SL. Man behöver först lära sig tekniken och få lite grundstyrka.
Det enda jag håller med om i det där inlägget är att vi är av olika uppfattningar. Agree to disagree. Ha en fortsatt bra dag.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 15:41   #53
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Det enda jag håller med om i det där inlägget är att vi är av olika uppfattningar. Agree to disagree. Ha en fortsatt bra dag.
Ja jag talar i alla fall från egen erfarenhet, och från vad som är praxis på våra boxningsklubbar. Du verkar fått info från youtubeklipp på proffsboxare.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 15:55   #54
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ja jag talar i alla fall från egen erfarenhet, och från vad som är praxis på våra boxningsklubbar. Du verkar fått info från youtubeklipp på proffsboxare.
Den halmgubben var verkligen pricken över i:et i detta väldigt givande, konstruktiva, stringenta och trevliga samtal. Du är verkligen en fantastisk och intellektuell samtalspartner. Du har fel i ditt påstående om mig och min erfarenhet, vilket jag nu besvarar även om det egentligen är fullständigt irrelevant för sakfrågan. Ha en fortsatt bra dag.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 02:21   #55
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Jag tänkte bara ge en liten uppdatering om att jag testade lite luftboxning och även om det fick upp pulsen lite så stötte jag på samma problem som med löpband/träningscykel att utan mål så kommer jag av mig. Men avvaktar fortfarande med både boxhanskar och lindor till jag har pratat med min sjukgymnast nu på torsdag. Men blir det boxning så kommer jag köra med lindor just för att sydda mina handleder för min ena handled klickar och smäller redan och är lite lätt "glapp" eller vad man ska säga.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 16:43   #56
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
En snabb uppdate efter att ha pratat med min sjukgymnast som har speciellt bra koll på vad som funkar och inte med en reumatisk sjukdom. Hon tycker att det är en bra ide med boning förutsatt att jag har bra handskar och även tänker på hur jag landar slaget mot säcken.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 19:30   #57
RageBob
Den förskräcklige
 
RageBobs avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 149
Bra, tekniken är viktig. Har du svag teknik kommer det kännas rätt snabbt.
__________________
----------------------------------
115 kg tung, inte längre ung.
RageBob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 17:19   #58
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av RageBob Visa inlägg
Bra, tekniken är viktig. Har du svag teknik kommer det kännas rätt snabbt.
Gäller väl all träning. Fuska med tekniken i marklyft och hej då ryggrad. 😜
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 08:38   #59
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Så tar gärna emot lite tips på bra handskar. Vet ju redan vad de två herrarna ovan anser så vilhöra er andra. ��
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 12:12   #60
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Så. Körde första säckboxningspasset i torsdags och körde en halvtimme med 7X40 sekundersomgångar d jag vill starta lite lätt. Och jag kör med handskar och lindor.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)