Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-25, 14:33   #106
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg

Du kan googla theory of mind, korpar och 4-åringar brukar ha det, aspergare och autister saknar det.
Inte alla onekligen.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 18:09   #107
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Inte alla onekligen.
Visst kan högfungerade autister ha theory of mind, alla korpar har kanske inte det, och för vissa dröjer det lite längre.

Bra inlägg.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-29, 07:21   #108
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Något förvånande framförs mina åsikter i senaste numret av scientologtidskriften Läkartidningen.

Med risk för att outa mig själv:
Citat:
Hur kunde man då vårda psykotiska, våldsamma, självskadande och utåtagerande ungdomar som bedömdes som farliga för sig själva och omgivningen utan bältesläggning? Svaret är som oftast att det handlade om miljö och innehåll.
Citat:
Med detta vill jag visa att man i en annan tid, med en annan ideologi, kunde arbeta på ett visserligen mer tidsödande men även mer humant och förtroendeskapande sätt, vilket betalade sig i slutändan och ledde till resultat som var mer tillfredsställande för alla inblandade. Nu har kravet på effektivitet dödat en god och relativt human psykiatri och ersatt den med en verksamhet som, under förevändning att vara effektiv och evidensbaserad, blir alltmer inhuman.

I förlängningen är detta en del av det systemfel som lett till personalbristen inom sjukvården i allmänhet och den horribla läkarbristen inom psykiatrin.
http://lakartidningen.se/Opinion/Deb...es-med-marken/

Både en erfaren klinikchef+överläkare och en senior psykiatriker skriver under.........

Lite kul att vi som faktiskt vet vad vi pratar om är så samstämmiga.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-29, 09:50   #109
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Något förvånande framförs mina åsikter i senaste numret av scientologtidskriften Läkartidningen.

Med risk för att outa mig själv:


http://lakartidningen.se/Opinion/Deb...es-med-marken/

Både en erfaren klinikchef+överläkare och en senior psykiatriker skriver under.........

Lite kul att vi som faktiskt vet vad vi pratar om är så samstämmiga.
Har någon påstått att psykatrin fungerar bra?
Jag ligger nog faktiskt helst inne på en klinik där det finns bältning som alternativ,där detta används på ett korrekt sätt.
Jag har träffat en kvinna som fick operera bort mjälten för att hon blev sparkad av en annan psykotisk patient.
Det är inte bara personalen som drabbas av arbetsmiljön på en psykiatrisk klinik.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 16:51   #110
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Har någon påstått att psykatrin fungerar bra?
Jag ligger nog faktiskt helst inne på en klinik där det finns bältning som alternativ,där detta används på ett korrekt sätt.
Jag har träffat en kvinna som fick operera bort mjälten för att hon blev sparkad av en annan psykotisk patient.
Det är inte bara personalen som drabbas av arbetsmiljön på en psykiatrisk klinik.
De flesta i tråden verkar ha en väldigt godhjärtad inställning till psykiatrin.


Finns som sagt inte något korrekt sätt att använda bälte, och människor (särskilt de som söker sig till psykiatrin) är inte lämpade att styra över det utan översyn.

Finns bättre sätt att förebygga våld än att ha folk bältade.. lite svårt att se hur bältning hade räddat kvinnan i ditt fall.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 19:05   #111
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
De flesta i tråden verkar ha en väldigt godhjärtad inställning till psykiatrin.


Finns som sagt inte något korrekt sätt att använda bälte, och människor (särskilt de som söker sig till psykiatrin) är inte lämpade att styra över det utan översyn.

Finns bättre sätt att förebygga våld än att ha folk bältade.. lite svårt att se hur bältning hade räddat kvinnan i ditt fall.
Jag har blivit bältad.
Med händerna över huvudet.Inget jag gråter över till vardags.
Vad som stöf mig mycket mer är att personalen hoppar 3 meter upp i luften så fort jag rör mig.Det skulle knappast bli bättre om de inte kan bälta mig.
Det krävs minst sex pers att hålla fast nån av min storlek.
Ganska obehaligt det också.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 20:12   #112
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Jag har blivit bältad.
Med händerna över huvudet.Inget jag gråter över till vardags.
Vad som stöf mig mycket mer är att personalen hoppar 3 meter upp i luften så fort jag rör mig.Det skulle knappast bli bättre om de inte kan bälta mig.
Det krävs minst sex pers att hålla fast nån av min storlek.
Ganska obehaligt det också.
Vi kanske ska ha ett sånt där chip som i Suicide Squad som exploderar när vi gör någonting fel. Då skulle vi kunna vara trygga. Och säkra.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 22:34   #113
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Har inte hängt med i diskussionen men problemet med att tvinga patienter att ligga fastbundna, totalt utlämnade till personal som i praktiken har total makt över patienten så länge denne är inlagd,borde vara rätt lätt att lösa.

så skulle situationen bli lättare för alla inblandade om man: för det första inledde med att erbjuda patienten lustgas, och sedermera vad gäller medicinering så borde man förändra den kliniska praxisen, i form av neuroleptika + blodförtunnande om tiden passerar fyra timmar ... att man inte måste administrera åtminstone bensodiazepiner är vansinnigt även om bra läkare självklart gör det ändå. Inte ens otroligt aggressiva, deprimerade unga kvinnor med självskadebeteende kan känna sig säkra på att läkaren åtminstone gör sitt bästa för att tiden som fastspänd ska bli så ... icke-obehagligt som möjligt.

Enbättre metod skulle vara att inleda med att erbjuda patienten lustgas - så mycket denne känner för tills hen är bältad - och om hen inte vill så ska man självklart administrera - utöver neuroleptika - ordentliga doser av passande preparat med kraftigt ångestdämpande, spasmolytiska, kramplösande och eventuellt smärtstillande (följer ofta med på köpet) effekter. Ja, det är vanligt, eller åtminstone inte ovanligt och väldigt beroende på av vem och var patienten behandlas, att vederbörande administreras diazepam via klysma, men praxis-doser är skrattretande låga för människor med riktiga problem.

Gladare, tystare, mindre arga och lugnare patienter, och samtidigt som läkaren förvisso får lägga lite mer tid på medicineringen, så kommer personalen som sitter med den bältade att ha det mycket mindre otrevligt. Dessutom slipper patienten och familjen/smahället framtida dödsfall till följd av EP-attacker hos bältade, och så får vi antagligen färre dödsfall till följd av blodproppar/liknande ... men det är jag mindre säker på.


Skulle inte kunna användas på patienter med fysisk abstinens, då dessa får incitament till att gå bananer och leka Hermann Göring på avdelningen, för att få ovanstående behagliga sammetsvila.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 23:07   #114
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
EDIT till ovanstående: Och oavsett är det så få som dör bältade att dödsfallen inte väger lika tungt som den oerhört kvantitativt tunga tortyren gör.

Såhär skulle man kunna fortsätta använda bältning med den enda skillnaden att vi dämpar/raderar tortyren i form av smärta och (/panik-/)ångest, förnedring, rädsla, osv.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 07:15   #115
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Såhär skulle man kunna fortsätta använda bältning med den enda skillnaden att vi dämpar/raderar tortyren i form av smärta och (/panik-/)ångest, förnedring, rädsla, osv.
Bra idéer men det skulle garanterat minska det lilla söktryck som finns på ST-block inom psykiatrin. Typ som att göra det olagligt för HVB-kvinnorna att ligga med de ensamkommbande ungdomsbarnen - ingen skulle söka tjänsterna.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 07:30   #116
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Drar en uppenbar parallell till de senaste rönen kring HES (känt från finska skidåkare)
Citat:
Skandal med fabricerade data
Säkerheten med HES tycktes länge vara mycket god. Det vetenskapliga underlaget för säkerheten kom främst från den tyske läkaren Joachim Boldt, som dessutom var en ofta anlitad och publikfriande föreläsare. Boldts reklamvärde stod på topp när han år 2011 avslöjades med att ha fabricerat data [2]. Plötsligt visste man inte alls vad som var sant.

I skandalens kölvatten fick allt fler upp ögonen för två studier som redan visat att HES jämfört med kristalloid vätska ökar risken för njurpåverkan vid sepsis [3, 4]
http://lakartidningen.se/Klinik-och-...etylstarkelse/

Lite förvånande, eller hur kolo? Att om man ger personer starka incitament att hitta ett visst svar och möjligt att ljuga/bedra (vilket är svårt - nära omöjligt - att upptäcka om man gör det rätt) - trumvirvel - gör folk det!!
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 09:06   #117
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ja, alla på kolo utom du är lättledda naiva får som tror att lögner och bedrägerier aldrig förekommer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 12:41   #118
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, alla på kolo utom du är lättledda naiva får som tror att lögner och bedrägerier aldrig förekommer.
Nej, den högljudda mino(major?)-iteten.
Men visst kan jag förstå att det är behagligt med grupptänkandet..
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 13:23   #119
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Nej, den högljudda mino(major?)-iteten.
Men visst kan jag förstå att det är behagligt med grupptänkandet..
Skönt vi har dig med röntgenglasögonen som ser igenom rökridåerna och kan visa oss andra den rätta vägen. Du är verkligen "the choosen one", låt ingen slå i dig nåt annat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 14:02   #120
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
I framtiden kan du komma ihåg att andra inte har just din förståelse av världen och att det kan bli fel när du använder breda termer. Typ om du säger "marknadsföring av SSRI i Sverige" och menar "direktreklam av läkemedol riktat mot konsument på TV". Sen måste det väl vara helt irrelevant att den senare är förbjuden när de andra kanalerna är så pass effektiva?

Du kan googla theory of mind, korpar och 4-åringar brukar ha det, aspergare och autister saknar det.
Du glömmer bort helt att jag frågade dig gång på gång vad du hade för belägg för marknadsföringen och det enda som du gjorde var att leka Melodikrysset i Hipp-Hipp.

Det sagt så undrar jag vilken läkare som på fullt allvar tror att det finns läkemedel utan biverkningar?

Men jag kan ge dig en sak som jag hittat efter en del research och det är att man faktiskt bedrev illegal marknadsföring av SSRI-preparat till allmänheten genom att man gjorde det mot själva brukarföreningarna istället. Fast du kanske vill ha någon länk till någon orelaterad intetsägande studie istället?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)