Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-07, 21:15   #16
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Kan du göra det strikt? I sådana fall är nog svaret rätt enkelt. Gör det, och jobba dig upp på samma sätt som du gjort tidigare. Till slut sitter det där.

Sen kan du ju fylla ut med kålmaskchins så du får samma volym som tidigare. Orkar du två strikta gör du två. Sedan gör du ostrikta resten.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 21:29   #17
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ja, jag tycker det.

Spana in Michaela Augustsson för en jämförelse, hon är fruktansvärt duktig på chins.

https://www.instagram.com/p/BIrjec_h...aelaaugustsson
Oj, ja det var rätt stor skillnad! Jag ska testa att hålla så brett nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
Kan du göra det strikt? I sådana fall är nog svaret rätt enkelt. Gör det, och jobba dig upp på samma sätt som du gjort tidigare. Till slut sitter det där.

Sen kan du ju fylla ut med kålmaskchins så du får samma volym som tidigare. Orkar du två strikta gör du två. Sedan gör du ostrikta resten.
Ett problem med att nöta in något med felaktig teknik är väl att det kan vara svårt att lära om till rätt . Men ett par-tre stycken strikta lär jag väl fixa om jag anstränger mig för att inte fuska och gunga mig upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 20:09   #18
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Update: Jag försöker köra med bredare grepp och det funkar rätt bra, däremot så är det skiiiitsvårt att inte "jucka" mig upp. Jag får jobba ännu hårdare på det. Jag vill gärna köra med "död" start; jag kanske ska tvinga mig att dra mig upp direkt på "volley" istället så att jag inte kan gunga till så mycket i botten? (Haha, jag kan inte förklara vad jag menar på ett vettigt sätt, hoppas någon förstår.)

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 21:21   #19
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Update: Jag försöker köra med bredare grepp och det funkar rätt bra, däremot så är det skiiiitsvårt att inte "jucka" mig upp. Jag får jobba ännu hårdare på det. Jag vill gärna köra med "död" start; jag kanske ska tvinga mig att dra mig upp direkt på "volley" istället så att jag inte kan gunga till så mycket i botten? (Haha, jag kan inte förklara vad jag menar på ett vettigt sätt, hoppas någon förstår.)
Kolla på en Crossfit video hur de kör chins. Där gungas det hela tiden, så kallade kipping-pull-ups. Har "lärt" mig göra sånna och har samtidigt blivit riktigt stark i strikta Chins(pull-ups). Kan då rekommendera pull-up straps som ett litet skydd för dina händer när du kommer upp i antalet repeditioner. Lycka till!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 21:27   #20
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Bredare grepp är tyngre, man tjänar in det först vid högre repetitionsantal. Den svingande starten du gör ser man hos alla rutinerade chinsare när det börjar bli tungt.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 21:44   #21
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
https://youtu.be/ZxWX_FawKzo
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 05:34   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099


Det är bara att hänga på trenden...

OnT:
Jag tror som ovanstående att det helt enkelt blir lite knyckigt för att du är så pass nära ditt max. Testa att titta lite uppåt då du hänger i bottenläget och precis påbörjar rörelsen uppåt. Då lär det bli svårare att gunga framåt (dvs få igång stretchreflexen i lats mm) genom att sticka fram huvud och bröstkorg.

Senast redigerad av svenbanan den 2016-09-26 klockan 05:39.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 05:53   #23
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag letade förresten efter denna tråd för ett tag sedan för att se hur det gått med dina chins. Men då hittade jag nån annan gammal journal från stenåldern om då du skulle åka vasaloppet. Hur som helst så började jag läsa lite och insåg efter ett tag att jag nog träffat på dig på UTK-gymmet ett par gånger. Jag är inte helt säker på att det var du, men det var i alla fall en blond tjej som sysslade med triatlon och som hade börjat med tyngdlyftning också. Det här var nog 2009-2010 eller nåt sånt, då jag fortfarande bodde i Uppsala. Jag minns att jag tyckte det var en lite udda kombination.

Lite lustigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 11:43   #24
JonasF
Registered User
 
JonasFs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 193
Håller inte alls med om att man ska ha så värst extremt bredd grepp eftersom det sätter onödig stress på axelleden, men klart man ska variera mellan brett, mellan och supinerat/pronerat grepp för största muskelutveckling. Tyckte Michaelas chins såg extremt ryckiga ut, hon släpper ju nästan helt på nedvägen. Undvik för fan kippingwannabepullups också.

Skulle föreslå att kolla på dessa dudes ist:
https://www.youtube.com/channel/UCZI...NjVpP-oLMHpeDw

Chinsteknik:
https://www.youtube.com/watch?v=GBqAZP6jquc
https://www.youtube.com/watch?v=eGo4IYlbE5g

Senast redigerad av JonasF den 2016-09-26 klockan 11:48.
JonasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 15:39   #25
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Bredare grepp är tyngre, man tjänar in det först vid högre repetitionsantal. Den svingande starten du gör ser man hos alla rutinerade chinsare när det börjar bli tungt.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
OnT:
Jag tror som ovanstående att det helt enkelt blir lite knyckigt för att du är så pass nära ditt max. Testa att titta lite uppåt då du hänger i bottenläget och precis påbörjar rörelsen uppåt. Då lär det bli svårare att gunga framåt (dvs få igång stretchreflexen i lats mm) genom att sticka fram huvud och bröstkorg.
Jag tolkar dessa inspel som att jag ffa fortfarande är lite för svag för min egen kroppsvikt? Då är min fråga - förbättrar jag mig snabbare om jag istället försöker vara superstrikt och bara köra kanske 1-3 (korrekta) repetitioner i taget? Dvs nolltolerans för allt form av dingel med benen?

Att satsa på att göra chins på "volley" verkar inte vara tillåtet annat än i crossfit så den tanken släpper jag.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag letade förresten efter denna tråd för ett tag sedan för att se hur det gått med dina chins. Men då hittade jag nån annan gammal journal från stenåldern om då du skulle åka vasaloppet. Hur som helst så började jag läsa lite och insåg efter ett tag att jag nog träffat på dig på UTK-gymmet ett par gånger. Jag är inte helt säker på att det var du, men det var i alla fall en blond tjej som sysslade med triatlon och som hade börjat med tyngdlyftning också. Det här var nog 2009-2010 eller nåt sånt, då jag fortfarande bodde i Uppsala. Jag minns att jag tyckte det var en lite udda kombination.

Lite lustigt.
Haha! Det måste ju vara jag?! Jag är inte säker på vem du är dock!

Jag älskade att lära mig tyngdlyftning även om jag var totalt talanglös (och då menar jag totalt), samt att jag hade (har) en hel del humör som ofta gav sig till känna när stången inte gjorde som jag ville .

Citat:
Ursprungligen postat av JonasF Visa inlägg
Håller inte alls med om att man ska ha så värst extremt bredd grepp eftersom det sätter onödig stress på axelleden, men klart man ska variera mellan brett, mellan och supinerat/pronerat grepp för största muskelutveckling. Tyckte Michaelas chins såg extremt ryckiga ut, hon släpper ju nästan helt på nedvägen. Undvik för fan kippingwannabepullups också.

Skulle föreslå att kolla på dessa dudes ist:
https://www.youtube.com/channel/UCZI...NjVpP-oLMHpeDw

Chinsteknik:
https://www.youtube.com/watch?v=GBqAZP6jquc
https://www.youtube.com/watch?v=eGo4IYlbE5g
Bra videos! Tack! Dock blir jag nästan ännu mer förvirrad iom insikten om hur jäkla tekniskt det faktiskt är med chins/pullups, haha. Summan av allt so far är nog ändå att jag måste sluta svinga mig upp med benen. Jag ska även tänka på det där med skulterbladsaktiveringen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 15:57   #26
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag letade förresten efter denna tråd för ett tag sedan för att se hur det gått med dina chins. Men då hittade jag nån annan gammal journal från stenåldern om då du skulle åka vasaloppet. Hur som helst så började jag läsa lite och insåg efter ett tag att jag nog träffat på dig på UTK-gymmet ett par gånger. Jag är inte helt säker på att det var du, men det var i alla fall en blond tjej som sysslade med triatlon och som hade börjat med tyngdlyftning också. Det här var nog 2009-2010 eller nåt sånt, då jag fortfarande bodde i Uppsala. Jag minns att jag tyckte det var en lite udda kombination.

Lite lustigt.
Yep denna dam tränade på UTK då, ungefär i samma veva som jag började på UTK och när det låg i den gamla lokalen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 16:04   #27
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Yep denna dam tränade på UTK då, ungefär i samma veva som jag började på UTK och när det låg i den gamla lokalen.
Off topic (det är ju dock min tråd så jag borde väl anses enväldig i vad som är en tillåten ämnesglidning): har UTK omlokaliserats? Vart? Jag hoppas verkligen att den nya lokalen är lika mysig och hemtrevlig som den gamla
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 16:05   #28
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Till den gamla judohallen. Mindre yta, en lokal. Ganska mysigt dock.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 06:12   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tolkar dessa inspel som att jag ffa fortfarande är lite för svag för min egen kroppsvikt? Då är min fråga - förbättrar jag mig snabbare om jag istället försöker vara superstrikt och bara köra kanske 1-3 (korrekta) repetitioner i taget? Dvs nolltolerans för allt form av dingel med benen?

Att satsa på att göra chins på "volley" verkar inte vara tillåtet annat än i crossfit så den tanken släpper jag.

Tja, om du kippar lite, eller "fuskar" med att gunga fram i axelleden eller liknande så får du ju lite "gratis" för latsen då du kommit upp ur startläget. Det kan ju innebära att du kan göra fler reps. Även om inte alla repsen är perfekta. Samma sak med att dra upp knäna då man kommer till nån sticking point halvvägs uppe. Lyfter man inte knäna så kommer man kanske inte upp alls. Så det är väl helt en fråga om att kräma ur fler ("fusk") reps.

Själv brukar jag oftast tillåta ett par repetitioner som är lite tveksamma i slutet av varje set. Men då har jag redan gjort ett antal "fina" reps. Men ifall jag ska göra 5 reps och de tre sista är med explosivt uppdragande av knäna så packar jag nog ihop...




Haha! Det måste ju vara jag?! Jag är inte säker på vem du är dock!

Jag tränade inte jätteofta på UTK, och kan bara minnas att jag såg dig någon enstaka gång. Jag minns att jag stod och pratade med dig en gång. Tror vi kanske stod och lyfte bredvid varandra? Jag gjorde förmodligen frivändningar innan nån volleybollträning. I övrigt minns jag inget.

Jag älskade att lära mig tyngdlyftning även om jag var totalt talanglös (och då menar jag totalt), samt att jag hade (har) en hel del humör som ofta gav sig till känna när stången inte gjorde som jag ville .

Kanske var därför jagkom ihåg dig då? Tjejer som står och svär åt stången är ju inte det allra vanligaste kanske.

.
Se fetstilt svammel ovan...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 06:35   #30
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tolkar dessa inspel som att jag ffa fortfarande är lite för svag för min egen kroppsvikt? Då är min fråga - förbättrar jag mig snabbare om jag istället försöker vara superstrikt och bara köra kanske 1-3 (korrekta) repetitioner i taget? Dvs nolltolerans för allt form av dingel med benen?

Att satsa på att göra chins på "volley" verkar inte vara tillåtet annat än i crossfit så den tanken släpper jag.
Jag tycker det är skillnad på att göra säg 10 reps och sedan lägga till några fulreps efter vs att göra 1-3 reps och sedan göra fulreps. Du ligger nära din maxförmåga och sedan ska du göra några till vilket kan ställa stora krav på axlar mm. Skulle du köra en maxtrea i t ex böj och sedan mata ut två/tre reps till?
Kör ett antal ettor några pass. Lägg till en två i början och går den lätt så gör en till, fyll på med ettor så du får lika många set. Kör så några pass och kör någon mer två, går den lätt så kör en till och fyll på med ettor. Kör några pass och testa en trea i början. Osv.
Alternativet är att få hjälp eller använda sig av gummiband men jag så länge någon klarar två/tre reps så behöver man inte göra det då det också ändrar hur tekniken fungerar.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)