Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-04, 09:55   #61
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Fick kramp i ryggen i första arbetssetet av bänken i fredags runt rep 8-9, så blev en 12:a i set två. Drog en tia med 140kg i marken vilket var PB så det var shysst.

Körde bänk även igår och gjorde en 11:a på 100kg vilket är PB, har dock ont i handlederna så har beställt hem ett par Titan-lindor, får se vad det kan tillföra Gjorde en tia på 80kg i frontböjen vilket också var reps PB med en rep.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-05, 12:43   #62
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Mark och lite bänk igår.

Drog en 5:a@160kg igår vilket var PB med en rep

Gick lite tyngre i bänken och gjorde en tvåa på 115. Har gjort en tvåa på 120 förut så styrkan är inte riktigt med mig där. Eller snarare så är tekniken inte med mig, har fortfarande ganska mycket problem med vänster axel så varje pass känns som om att jag försöker prova något nytt för att få den i ett "starkt" läge. Menmen, det kommer nog bli bra till slut Tänkte hitta tillbaka till gamla programmet som journalen började med, köra något som funkade och hoppas det funkar igen
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2016-04-05 klockan 12:45.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-11, 10:06   #63
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Blev lite träningen i helgen efter tre dagars vila. Bästa resultaten följer:

Bänk: 9:or och 8:or på 100kg (ej rekord i reps men höll mig mer jämn än vanligt över alla set), en 5:a på 110kg för att jag fick feeling. 16 reps på 90kg.

Frontböj:
En 7:a på 90kg i frontböj, PB med 2 reps.

Mark: Två 3:or på 180kg i mark, PB med 1 rep.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2016-04-11 klockan 10:07.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-12, 08:36   #64
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Lite bänk och rygg igår. Gjorde en 10:a på 100. Lite irriterande att jag har svårt att bryta igenom där. Det är som att en 10:a på 100 är mitt mentala max. Funderar på att köra på 97.5 eller 102.5 istället bara för att bryta mönstret...
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-19, 07:07   #65
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
En 6:a på 160kg i marklyft (PB med 1 rep) är det enda resultatet värt att nämna den senaste veckan.

Spelar som sagt amerikansk fotboll och senaste träningen fick båda mina axlar så pass mycket stryk att jag inte kan höja axlarna över huvudet utan smärta. Riktigt segt för bänkpressen men det positiva är att då kanske jag kan motivera mig att ta tag i mina axelproblem på riktigt. Ska gå och kolla dem nästa vecka och börja rehaben efter det. Vilar nog axlarna helt fram tills dess.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-21, 08:00   #66
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Kollade axeln igår och det visar sig att jag har en inflammation i AC-leden som till största del beror på upprepat pressande med skulderblad och axel i en ofördelaktig position. Jag har nämligen svårt att låsa fast vänster skulderblad bakåt nedåt av någon anledning (inga problem med höger). Ska tillbaka på måndag och hoppas få mer svar efter det.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 18:31   #67
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Tillbaka igen.

Sen am. fotbollssäsongen tog slut med en axel ur led förra sommaren så gick jag medvetet ner 21kg (105 -> 84).

Gymresultaten tog självklart stryk vilket var väntat men har nu lyckats träna mig upp hyfsat bra i både frontböj och bänk. Ligger på en kroppsvikt på ca 87.5 och gjorde en 8:a på 100 i bänken i förra veckan (100kgx11 är PB @ 102-103kg). Har även gjort en 3:a på 100 i frontböj (tror jag gjorde en 4:a/5:a som bäst när jag var tjöckis).

Har haft krångel med ryggen efter ett set stångrodd så marken har legat på is ett tag, men då jag har haft samma problem förut så tror jag av erfarehet att jag snart borde kunna vara igång och köra igen.

Målen då? Ingen grisbulk den här gången. Skulle vara riktigt kul att kunna nå 130kg bänk, 200kg mark och 150kg böj/125kg frontböj @ 90kg kroppsvikt.

Hur? Har kommit fram till att jag inte riktigt kan lita på mig själv när det gäller att hålla mig till mina egna program, så funderar på att ta något utifrån... Ska se hur de närmsta två veckorna går och bestämma något efter det.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 19:13   #68
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Hej igen! Härligt med comeback.

Du hade snickrat ihop ett program inspirerat av J.E förra året?
Jag kör detta just nu: https://www.reddit.com/r/powerliftin...ining_program/ tuffaste program jag kört! Riktigt många och krävande set. Är AMRAP (sets till fail) alla pass förutom de med satta repsantal.
Det är inte J.E som gjort det utan trådskaparen på reddit (Anders85).
Jag är halvvägs in och borde ha ökat 2.5kg, kanske 5kg.
___

Galet att du gick ner 21kg av skada> inaktivitet? Jag hade gått upp om skadad, sänkt aktivitet och tröstätning. :P
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 07:58   #69
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Kul att du är tillbaka!

Skönt att höra att styrkan kommer tillbaka nu
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 09:11   #70
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hej igen! Härligt med comeback.

Du hade snickrat ihop ett program inspirerat av J.E förra året?
Jag kör detta just nu: https://www.reddit.com/r/powerliftin...ining_program/ tuffaste program jag kört! Riktigt många och krävande set. Är AMRAP (sets till fail) alla pass förutom de med satta repsantal.
Det är inte J.E som gjort det utan trådskaparen på reddit (Anders85).
Jag är halvvägs in och borde ha ökat 2.5kg, kanske 5kg.
___

Galet att du gick ner 21kg av skada> inaktivitet? Jag hade gått upp om skadad, sänkt aktivitet och tröstätning. :P
Spännande program! Det som tilltalar mig mest är just det att försöka slå sig själv varje gång man kommer till gymmet. Det är nog det tillvägagångssätt som bäst hjälpt mig att hålla mig motiverad över tid.
Hur krävade tycker du programmet är? Det som skiljer sig från mitt "program" är antal set där jag höll mig till två arbetsset men istället körde fler pass i veckan då jag tänkte att fler set gav mer stryk än fler pass. Vad är din uppfattning om vad som är mest slitsamt?

Skadan var akut smärtsam men jag var nog igång och kunde köra bänk igen inom två veckor, så det var inte själva skadan som gjorde att jag gick ned i vikt utan det var ett medvetet val då det utan fotbollen inte fanns någon anledning för mig att vara så tung. Var inte 105kg kvalité direkt
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 09:13   #71
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee Visa inlägg
Kul att du är tillbaka!

Skönt att höra att styrkan kommer tillbaka nu
Tack så mycket! Ja jag hoppas jag ska kunna skåpa ut mina tidigare resultat då jag tror att jag har en större kapacitet om jag bara lyckas hålla en lång och bra träningsperiod.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 10:40   #72
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Du ska köra ett program med failset iallafall. För du gör comeback och har muskel+styrkeminne. Snabba styrkegains att plocka. Du bromsar säkert dig själv genom köra t.ex RSR eller Smolov - eftersom du kan öka mer än dessa +5% som utlovas. Håller med?
__

Det med utmana sig själv och slå PBs funkar skitbra med J.E-redditprogrammet! Jag gör som så att jag räknar ihop mina sets, vad de motsvarar i 1RM. Sedan tar jag genomsnittsvärdet för passet.
Såhär:
Genomsnitts-1RM:
Pass1: 90.25kg (4 set)
Pass2: 97kg (1 set)
Pass3: 94.5kg (4 set)
Pass4: 97kg (1 set)
Pass5: 94.25kg (4 set)
Pass6: 99kg (1 set)
Pass7: 94.25kg (4 set)
Pass8: 98kg (2 set)
Pass9: 96.6kg (5 set)
Pass10: 97kg (2 set)
Pass11: 95.6kg (6 set)

Ju mer set det blir, ju lägre blir genomsnitts-1RM. Självklart. Av utmattning. Tycker det ser ut som jag ökat en del iallafall, *teoretiska 1RM*. :P
___

Du kan splitta programmet på tre dagar. Ska dra iväg ett mejl till han Anders85 på reddit. Frågat han saker innan och han svarar bra, snabbt och utförligt. (Fråga hur han gjort om splitta på tre dagar istället för två alltså.)

Jag kör pass1 (det mest krävande) på onsdagen. Pass2 på söndagen. På fredagen kör jag ett mellanpass, stoppbänk 6x2 på 80% av mitt stoppbänksPB. Bombar på ganska hårt med assistansövningar också: hantelflyes, press bakom nacke, sidolyft och två tricepsövningar.
Nästa vända ska jag prova tre dagar i veckan.
___

Går in på vecka 7. Första fyra veckorna är ganska krävande (10-25 reppare). Nu på vecka 5-6 har det inte känts så jobbigt (pga lägre repsintervall).

Tips är att filma för minnas repsantalen för man (*jag) blir helt yr i bollen av 4-5 högreps-AMRAP-sets.

Jag funderade på byta plats på seten, så man alltid börjar på högsta procent och sänker vikterna efter varje set. RPT (reverse pyramid training, omvända pyramidset). Men såhär i efterhand låter jag det vara, tycker det är ganska gött att dra iväg 20 reps sedan veta om att jag höjer vikten och bara 'behöver' göra 10 reps. :P
Passen tar ganska långt tid också för så krävande sets. Jag vilar ungefär 7 minuter mellan sets.


Skrev bara lite snabbt och väggtextigt. Hoppas det ger programinsyn och du finner det hjälpande!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 22:12   #73
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du ska köra ett program med failset iallafall. För du gör comeback och har muskel+styrkeminne. Snabba styrkegains att plocka. Du bromsar säkert dig själv genom köra t.ex RSR eller Smolov - eftersom du kan öka mer än dessa +5% som utlovas. Håller med?
Ja det känns som det, jag har dock inte så stor(läs ingen) erfarenhet av traditionell styrkelyftsträning med bestämda set och repsantal.

Citat:
Det med utmana sig själv och slå PBs funkar skitbra med J.E-redditprogrammet! Jag gör som så att jag räknar ihop mina sets, vad de motsvarar i 1RM. Sedan tar jag genomsnittsvärdet för passet.
Såhär:
Genomsnitts-1RM:
Pass1: 90.25kg (4 set)
Pass2: 97kg (1 set)
Pass3: 94.5kg (4 set)
Pass4: 97kg (1 set)
Pass5: 94.25kg (4 set)
Pass6: 99kg (1 set)
Pass7: 94.25kg (4 set)
Pass8: 98kg (2 set)
Pass9: 96.6kg (5 set)
Pass10: 97kg (2 set)
Pass11: 95.6kg (6 set)

Ju mer set det blir, ju lägre blir genomsnitts-1RM. Självklart. Av utmattning. Tycker det ser ut som jag ökat en del iallafall, *teoretiska 1RM*. :P
Ja onekligen! Hur länge har du hållt på(med styrkelyft/bänkpress)?

Citat:
Du kan splitta programmet på tre dagar. Ska dra iväg ett mejl till han Anders85 på reddit. Frågat han saker innan och han svarar bra, snabbt och utförligt. (Fråga hur han gjort om splitta på tre dagar istället för två alltså.)

Jag kör pass1 (det mest krävande) på onsdagen. Pass2 på söndagen. På fredagen kör jag ett mellanpass, stoppbänk 6x2 på 80% av mitt stoppbänksPB. Bombar på ganska hårt med assistansövningar också: hantelflyes, press bakom nacke, sidolyft och två tricepsövningar.
Nästa vända ska jag prova tre dagar i veckan.
Oj ja det var maffigt! När jag ökade som mest förra året brukade jag köra explosiva pushdowns 2-3 set med fokus på att pressa efter varje bänkpass. Blev som en variant av smalbänk men där vinklarna är mycket mer fördelaktiga för mig än i en vanlig smalbänk. Gav ganska mycket för bänkpressen intalar jag mig själv. Ska nog börja köra det igen nu när jag tänker efter...!

Citat:
Går in på vecka 7. Första fyra veckorna är ganska krävande (10-25 reppare). Nu på vecka 5-6 har det inte känts så jobbigt (pga lägre repsintervall).

Tips är att filma för minnas repsantalen för man (*jag) blir helt yr i bollen av 4-5 högreps-AMRAP-sets.

Jag funderade på byta plats på seten, så man alltid börjar på högsta procent och sänker vikterna efter varje set. RPT (reverse pyramid training, omvända pyramidset). Men såhär i efterhand låter jag det vara, tycker det är ganska gött att dra iväg 20 reps sedan veta om att jag höjer vikten och bara 'behöver' göra 10 reps. :P
Passen tar ganska långt tid också för så krävande sets. Jag vilar ungefär 7 minuter mellan sets.
Haha ja det där med att filma är nog en bra idé(ur många perspektiv)! Satte mig ner nu för att skriva ned vad jag gjorde på passet idag men kommer fasiken inte ihåg alls förutom en 10:a jag gjorde under uppvärmningen :P.
Hmm... Jag hade nog höjt hellre än sänkt. Rent mentalt så gillar jag tanken av att avsluta så tungt som möjligt med broscience-motivationen att jag vill att det är den tunga vikten jag vill att min kropp ska komma ihåg och anpassa sig efter


Citat:
Skrev bara lite snabbt och väggtextigt. Hoppas det ger programinsyn och du finner det hjälpande!
Jag tackar och bockar, det är kul att diskutera och lära sig!
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2017-02-21 klockan 22:20.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 11:19   #74
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av ChipThaRipper Visa inlägg
Ja det känns som det, jag har dock inte så stor(läs ingen) erfarenhet av traditionell styrkelyftsträning med bestämda set och repsantal.

Oj ja det var maffigt! När jag ökade som mest förra året brukade jag köra explosiva pushdowns 2-3 set med fokus på att pressa efter varje bänkpass. Blev som en variant av smalbänk men där vinklarna är mycket mer fördelaktiga för mig än i en vanlig smalbänk. Gav ganska mycket för bänkpressen intalar jag mig själv. Ska nog börja köra det igen nu när jag tänker efter...!

Haha ja det där med att filma är nog en bra idé(ur många perspektiv)! Satte mig ner nu för att skriva ned vad jag gjorde på passet idag men kommer fasiken inte ihåg alls förutom en 10:a jag gjorde under uppvärmningen :P.
Hmm... Jag hade nog höjt hellre än sänkt. Rent mentalt så gillar jag tanken av att avsluta så tungt som möjligt med broscience-motivationen att jag vill att det är den tunga vikten jag vill att min kropp ska komma ihåg och anpassa sig efter

Jag tackar och bockar, det är kul att diskutera och lära sig!


Finns bra podcastavsnitt av styrkelabbet!
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-50/
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-22-bankpress/
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-48/ <-- väldigt bra (kompletteringsövningar för styrkelyften)
Citat:
Ursprungligen postat av ChipThaRipper Visa inlägg
Ja onekligen! Hur länge har du hållt på(med styrkelyft/bänkpress)?
Tre år har jag styrketränat och haft gymkort. Innan dess bara kardio.
Gått upp från 70kg> 96kg dessa tre år. Alltid styrketränat för bli stark. Blivit mer disco senaste året för hypertrofi. Första två åren körde jag bara böj-bänk-mark haha.
Ökat något i denna stilen:
Böj 50kg x5> 160kg x1 (gjorde 150kg x3 igår, @8 (två reps till gått) (tipsar dig om RPE, hjälpsamt, https://tzstrength.files.wordpress.c...flow-chart.png)
Bänk (ej m stopp) 40kg x5> 90kg x3/95kg x1 (min svaghetsgren, sämst på bänkpress)
Mark 80kg x5> 190kg x1
^Är ändå nöjd mtp alla mina skador och noja kring viktuppgång (jojobantat och deffat mycket pga viktuppgångsnoja)!

Själv?!
Kör du bara bänk? Varför inte böj och mark? Ryggproblem (ser på förstasidan)?

Senast redigerad av 1x0 den 2017-02-22 klockan 11:21.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 08:07   #75
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg


Finns bra podcastavsnitt av styrkelabbet!
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-50/
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-22-bankpress/
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-48/ <-- väldigt bra (kompletteringsövningar för styrkelyften)

Tre år har jag styrketränat och haft gymkort. Innan dess bara kardio.
Gått upp från 70kg> 96kg dessa tre år. Alltid styrketränat för bli stark. Blivit mer disco senaste året för hypertrofi. Första två åren körde jag bara böj-bänk-mark haha.
Ökat något i denna stilen:
Böj 50kg x5> 160kg x1 (gjorde 150kg x3 igår, @8 (två reps till gått) (tipsar dig om RPE, hjälpsamt, https://tzstrength.files.wordpress.c...flow-chart.png)
Bänk (ej m stopp) 40kg x5> 90kg x3/95kg x1 (min svaghetsgren, sämst på bänkpress)
Mark 80kg x5> 190kg x1
^Är ändå nöjd mtp alla mina skador och noja kring viktuppgång (jojobantat och deffat mycket pga viktuppgångsnoja)!

Själv?!
Kör du bara bänk? Varför inte böj och mark? Ryggproblem (ser på förstasidan)?


Riktigt bra jobbat ju! Jag önskar jag hade kört böj-mark-bänk när jag började köra xD Är inne på 9:e året med gymkort(började när jag var 15) men skulle säga att jag blev seriös med träningen för kanske 3 år sedan.

Jaså det är det alla menar med när de skriver "@8" el dylikt. Tack för länken, ser intressant ut!

Jag har även kört mark "seriöst" också, har dragit 190, men alltid varit kass på böj så därför har böjträningen bara blivit sporadisk förutom en period när jag körde ganska hårt med frontböj (Har en 4:a på 100 som bäst i front).
Bänken har helt enkelt hamnat i fokus pga av att det är det jag varit bäst på
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)