Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-03, 20:16   #31
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Att levern tömmer sitt lager och att detta måste återställas är inte det primära efter konditionsträning (som jag antar att du menar). Muskelglykogenet är klart prioriterat även om det är långt ifrån nödvändigt att snabbt fylla dessa förråd. Undantag om du har ytterligare glykogenkrävande aktivitet nära i tiden. För styrketräning handlar det aldrig om glykogen överhuvudtaget.

Det finns många produkter som innehåller mycket. Därmed inte sagt att det är det bästa eller ens nödvändigt.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 15:10   #32
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
65g MCT (med 280g ägg, 230g svamp och 100g gurka) på fastande (14h) ger ungefär samma effekt som 45g. Lite snurrigt när jag skakar på huvudet, varm, men annars inget särskilt.

Jag är inte riktigt säker på vad det är för resultat jag förväntar mig med ökande mängd. Kan man bygga upp en tolerans, så att man tål större enstaka intag?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 15:20   #33
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Varför i hela friden gör du så här? Låter ju knappast nyttigt.

Och LCHF-are brukar anklaga oss vanliga dödliga för att experimentera med kroppen genom att äta kolhydrater. :O
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 15:38   #34
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Det är lite spännande att mikaelj leker med låtsasfett. Sannolikt ganska ofarligt också, kanske problem med för mycket fett i blodet en kortare period efter intag? Som blodsocker åker bergodalbana, men blodfett. Bara en teori.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 15:49   #35
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Varför i hela friden gör du så här? Låter ju knappast nyttigt.

Och LCHF-are brukar anklaga oss vanliga dödliga för att experimentera med kroppen genom att äta kolhydrater. :O
Hehe. :-)

MCT ger upphov till kraftig ketonbildning, vilket är hungerdämpande och muskelbevarande. (nu håller i och för sig en måltid på 1000 kcal undan hungern ett tag ändå...)

Minimal insulinpåverkan (ägg har lågt II) ihop med att de inte tar omvägen om fettcellerna kanske ger en högre fettförlust, särskilt om nu korta fettkedjor kan påverka ämnesomsättningen positivt (som det står lite överallt) så att energinivån hålls uppe som vanligt trots energiunderskott.

Jag skall helt enkelt se vad som händer. Tittar på vågen, spegeln och på vikterna i gymmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
mycket fett i blodet en kortare period efter intag? Som blodsocker åker bergodalbana, men blodfett. Bara en teori.
Jo, det var nog en förklaring jag läste på sidan jag länkade någonstans. Eftersom det tas upp direkt i levern får man förhöjda triglyceridnivåer tillfälligt. Så de cirkulerar väl en sväng innan de tröttnar och fastnar i fettcellerna, eller var de nu tar vägen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 16:00   #36
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hehe. :-)
Jo, det var nog en förklaring jag läste på sidan jag länkade någonstans. Eftersom det tas upp direkt i levern får man förhöjda triglyceridnivåer tillfälligt. Så de cirkulerar väl en sväng innan de tröttnar och fastnar i fettcellerna, eller var de nu tar vägen.
Fan vad hardkår jag är på detta ämne som spekulerade fram det :P
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 16:59   #37
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Att levern översköljs av stora mängder fettsyror är kanske inte det bästa. Stora fetintag kan he ökade inflammationsmarkörer tex. Efter en fettrik måltid kan triglyceriderna vara ganska kraftigt förhöjda ganska länge, 5-6 h, men toppen kommer nog snabbare och blir förmodligen kraftigare efter intag av MCT, fast då gäller det kanske i större utsträckning fria fettsyror, men det är intget jag studerat närmare så det är rätt spekulativt från min sida. Vad det gäller höga halter fria fettsyror och själva metabolismen kan jag se vissa likheter med fruktos och även fettlever.
Sannolikt kan man efter en lägre tid av högfettkost öka kapaciteten att ta emot fettet, det har man sett med lägre postprandiella triglycerider efter högfettkost. Borde innebära att upptaget i cellerna blir effektivare och det är sannolikt främst fettcellerna där det mesta hamnar om det är stora måltider.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 17:07   #38
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Mina fastenivåer triglycerider är 0,5 mmol/L när jag äter som jag brukar. Det borde korrelatera till hur mycket triglycerider som flyter runt i kroppen efter måltid, så jag är inte särskilt oroad just vad gäller det.

Och om att triglyceriderna skulle bli kraftigt förhöjda av en fettrik måltid: jag tog av en slump TG-värdet efter en helg på bara mackor, med "normala" mängder pålägg eller med t.ex. en burk tonfisk på middagsmackan. Alltså två dagar med kolhydrater, och fastevärdet hade då stigit till 0,8 mmol/L....
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-11-06 klockan 17:10.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 17:17   #39
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Visst kan man tänka sig at man inte har lika höga postprandiella blodfetter om man har lägre faste triglycerider men blodfetterna höjs likväl och du måste mäta efter måltid för att veta, ca 2-3 h kan jag tänka mig. Det är på precis samma sätt som med blodsocker, äter man mycket fett eller kolhydrater så kommer halten öka i blodet av respektive ämne. Postprandiella triglycerider är en bättre markör för hjärt-kärlsjukdom än fastevärdena. Resonemanget är precis lika som för blodsocker efter måltid vad gäller postprandiell inflammation, sjukdomsrisk mm.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 17:49   #40
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Det brukar ofta sägas att en kort blodsockerspik efter måltid inte gör något och att det är fasteblodsocker som skall hållas nere. Borde inte då samma resonemang tillämpas för triglycerider?

Alltså: vilket är sämst av att a) ha konstant förhöjda TG-nivåer och att b) ha två TG-spikar över dygnet? (eller snarare i den hastighet som fett utsöndras, om vi ser till andra fettkällor än MCT)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 18:09   #41
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Precis som för blodsocker så är det sannolikt så att förhöjda nivåer hela tiden är sämre men det vet jag inte så mycket om. Däremot så är det säkert så att höga toppar är det som ger inflammationspåslag, kanske är det därför som både postprandiellt höga blodsocker eller triglycerider är en riskmarkör för sjukdom, men det signalerar också att metabolismen inte är riktigt på topp, alltså ett tidigt och relativt känsligt sätt att upptäcka metabolasyndromet.
Jämför man höjningen av blodsocker med triglycerider så är blodsockerhöjningen mycket kortare, i alla fall om man har hyfsad insulinkänslighet.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 14:22   #42
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Ang. postpradniella triglyceridtoppar och fett vs kolhydrater:

http://heartscanblog.blogspot.com/20...drates-vs.html

Citat:
The upper left graph is the one of interest. Note that, after the high-carbohydrate diet (solid circles), triglyceride levels are twice that occurring after the high-fat diet (open circles). Triglycerides are a surrogate for chylomicron and VLDL postprandial lipoproteins; thus, after the high-carbohydrate diet, postprandial particles are present at much higher levels than after the high-fat diet. (It would have been interesting to have seen a true low-carbohydrate diet for comparison.) Also note that, not only are triglyceride levels higher after high-carbohydrate intake, but they remain sustained at the 6-hour mark, unlike the sharper decline after high-fat.


Citat:
It's counterintuitive: Postprandial lipoproteins, you'd think, would be plentiful after ingesting a large quantity of fat, since fat must be absorbed via chylomicrons into the bloodstream. But it's carbohydrates (and obesity, a huge effect; more on that in future) that figure most prominently in determining the pattern and magnitude of postprandial triglycerides and lipoproteins. Much of this effect develops by way of de novo lipogenesis, the generation of new lipoproteins like VLDL after carbohydrate ingestion.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 15:53   #43
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Högt kolhydratintag och speciellt socker höjer triglyceriderna, det är kännt sedan länge. Denna studien visar just det. 10E% fett, 75E% kolhydrater och 50E% socker (!) gav förhöjda triglycerider, speciellt fastande. Detta jämfördes med en diet med 45E% kolhydrater. 40g fett och 40g kolhydrater höjde triglyceriderna ungefär lika mycket men eftersom högkolhydratgruppen hade högre fastevärden (>2 mmol/L) så blev toppen så mycket högre.

Det finns fler exempel på studier med mer restriktivt kolhydratintag där även triglyceridtoppen blir lägre efter en högfett diet. Alltså, ju mer fett man äter desto bättre blir man på att förbränna eller lagra undan det.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 15:55   #44
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Det finns fler exempel på studier med mer restriktivt kolhydratintag där även triglyceridtoppen blir lägre efter en högfett diet. Alltså, ju mer fett man äter desto bättre blir man på att förbränna eller lagra undan det.
Dåså, det lät tidigare på dig som att man på en lågkolhydrat-/högfettkost alltid fick väldigt höga triglyceridtoppar, vilket man alltså inte får. Kvar är alltså bara blodsockertopparna och triglyceridtopparna på högkolhydratkost.

2-0 till lågkolhydrat.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 16:07   #45
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Även om man äter kolhydrater i "normal" mängd (ca 40-50E%) så har man inte höga fastetriglycerider, TG runt 1 mmol/L är helt normalt. Kvar blir då att de som äter större mängder fett får högre TG-toppar, men höjningen blir kanske inte lika stor efter man ätit en högfettdiet ett tag.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)