Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-01, 18:57   #16
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Problemet kanske blir att äta MCT i de mängder där det gör någon praktisk skillnad. Som mikael själv upplevde så kanske ett så pass stort intag inte är att rekommendera. Blir man liggande "halvfull" på soffan så sjunker kanske PAL i samma utsträckning .
Nja, så illa var det inte. Det var en ganska övergående effekt och jag kunde fortfarande göra allt som vanligt. Var bara tvungen att se till att inte springa in i dörrkarmar och så. Snurrigt, som sagt. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Jo det låter som dumping.
Vad är dumping?

ändring: hittade vad det var. Jag behövde ju inte gå på toa eller så, dock?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-11-01 klockan 19:00.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 19:08   #17
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vad är dumping?

ändring: hittade vad det var. Jag behövde ju inte gå på toa eller så, dock?
De vanligaste symtomen är just illamående, yrsel och matthet. Normalt sett brukar det ske vid höga koncentrationer av kolhydrat hos personer med magsäcksresektion, men även en stor dos MCT-fett borde nog kunna orsaka en liknande reaktion.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 19:47   #18
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Du får prova och se vart gränsen för intag går. Kan ju bli ett spännande experiment om inte annat. Vidarerapportera.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 19:52   #19
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Du får prova och se vart gränsen för intag går. Kan ju bli ett spännande experiment om inte annat. Vidarerapportera.
Tänkte just på det.

100g kokosfett: Snurrig, värme, yrsel, illamående, enkelbiljett till toaletten.
60g MCT-fett: Ovanstående, minus toaletten. Bara svagt illamående.
50g kokosfett: Ingen påverkan.

Skall prova med 30g MCT imorgon.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 20:05   #20
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Väntar med spänning. Är det pga dumping är det en ren dosfråga.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 10:50   #21
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Kanske inget som inte sagts tidigare men jag kände ändå för att återanvända ett av mina äldre inlägg.

MCT är fett med medellånga fettsyror, mellan 6-10 kolatomer (enligt vissa definitioner även 12). Pga av detta så är de mer hydrofila än längre fettsyror. MCT behöver inte eller bara lite lipas eller galla för sitt upptag i tunntarmen och har därför ett snabbt upptag från tarmen. MCT transporteras inte heller via lymfan utan går direkt som fria fettsyror till levern där de tas upp och omvandlas till bla acetoacetate och beta- hydroxybutyrate, i denna process behövs inte heller karnitin. MCT är därför ett ”snabbt fett” och energitillskott som lätt omvandlas till ketoner(1). Detta gör att MCT mycket sällan lagras som fett i fettväven utan förbränns i stället(2), vilket ökar termogenesen en efter måltid med MCT och också ökar totala energiförbrukningen(3-8). Det lätttillgängliga fettet sparar till viss del kolhydrater från att förbrännas men MCT påverkar precis som annat fett även insulinkänsligheten och glukosutnyttjandet men kanske inte i samma utsträckning som tex annat mättat fett(9). Blodfetterna efter måltid blir lägre och kolesterolet kan påverkas men förmodligen marginellt(10-15).
Hos sjuka har man sett att MCT även ökar proteinutnyttjandet, troligtvis pga att proteinet inte används som energi, men hos friska har man inte sett denna effekt(1, 9, 16).
MCT påverkar inte mättnadshormonerna på samma sätt som vanligt fett, vilket skulle kunna innebära mindre mättnad, men det är precis tvärt om, utan att man vet riktigt varför, kanske pga av den ökade termogenesen och snabba omvandlingen till energi minskar MCT hungern och energiintaget samtidigt som fettförbrännigen ökar(6, 17-20). Utbyte av vanligt fett till MCT har visat sig effektivt vid viktminskning(2, 4-6, 20-24). På lågkaloridieter visade en studie ökad fettförbränning och mindre proteinnedbrytning när man fick MCT, kanske pga ökade ketonproduktion(25). Men det verkar som effekterna avtar med tiden och det kanske finns någon tillvänjningsmekanism(5, 25, 26).
Det finns ett flertal studier där man provat att ge MCT vid uthållighetsidrott för att på så sätt bränna mer fett och spara på kolhydraterna men det verkar inte fungera. Eventuellt sparas lite kolhydrater men idrottarna presterar inte bättre, snarare sämre(27-34).
Biverknigar av MCT är vanligen obehag i magen och diarre, bla pga att tarmrörelserna ökar(35). Det smakar inte mycket men är ganska svårt att använda i matlagningen. Det fanns tidigare MCT margarin men de finns nog inte i Sverige längre, det var Carlshamn som tillverkade det.

När kan man tänka sig att MCT är positivt?
Detta är mina gissningar.

-Lågkaloridieter
-Ketondieter
-Som ersättnig till mättat och omättat fett i dieter med medel till högt fettinnehåll.
-Vid lågkolhydratdieter för att byta ut lite av proteinet, för snabb energi som inte påverkar blodsocker och insulin.

Skulle inte rekommendera MCT direkt efter träningen.

1. Wanten GJ, Naber AH. Cellular and physiological effects of medium-chain triglycerides. Mini Rev Med Chem 2004;4:847-57.
2. Binnert C, Pachiaudi C, Beylot M, et al. Influence of human obesity on the metabolic fate of dietary long- and medium-chain triacylglycerols. Am J Clin Nutr 1998;67:595-601.
3. Kasai M, Nosaka N, Maki H, et al. Comparison of diet-induced thermogenesis of foods containing medium- versus long-chain triacylglycerols. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo) 2002;48:536-40.
4. St-Onge MP, Ross R, Parsons WD, Jones PJ. Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men. Obes Res 2003;11:395-402.
5. St-Onge MP, Bourque C, Jones PJ, Ross R, Parsons WE. Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. Int J Obes Relat Metab Disord 2003;27:95-102.
6. St-Onge MP, Jones PJ. Physiological effects of medium-chain triglycerides: potential agents in the prevention of obesity. J Nutr 2002;132:329-32.
7. Van Wymelbeke V, Louis-Sylvestre J, Fantino M. Substrate oxidation and control of food intake in men after a fat-substitute meal compared with meals supplemented with an isoenergetic load of carbohydrate, long-chain triacylglycerols, or medium-chain triacylglycerols. Am J Clin Nutr 2001;74:620-30.
8. Haenen JM. Study with male volunteers measured 24 h energy expenditure (24 h EE) after consumption of medium-chain (MCT) or long-chain triglycerides (LCT). Eur J Clin Nutr 1997;51:713-5.
9. Keller U, Turkalj I, Laager R, Bloesch D, Bilz S. Effects of medium- and long-chain fatty acids on whole body leucine and glucose kinetics in man. Metabolism 2002;51:754-60.
10. Bourque C, St-Onge MP, Papamandjaris AA, Cohn JS, Jones PJ. Consumption of an oil composed of medium chain triacyglycerols, phytosterols, and N-3 fatty acids improves cardiovascular risk profile in overweight women. Metabolism 2003;52:771-7.
11. Kasai M, Maki H, Nosaka N, et al. Effect of medium-chain triglycerides on the postprandial triglyceride concentration in healthy men. Biosci Biotechnol Biochem 2003;67:46-53.
12. Thomas TR, Horner KE, Langdon MM, et al. Effect of exercise and medium-chain fatty acids on postprandial lipemia. J Appl Physiol 2001;90:1239-46.
13. Asakura L, Lottenberg AM, Neves MQ, et al. Dietary medium-chain triacylglycerol prevents the postprandial rise of plasma triacylglycerols but induces hypercholesterolemia in primary hypertriglyceridemic subjects. Am J Clin Nutr 2000;71:701-5.
14. Calabrese C, Myer S, Munson S, Turet P, Birdsall TC. A cross-over study of the effect of a single oral feeding of medium chain triglyceride oil vs. canola oil on post-ingestion plasma triglyceride levels in healthy men. Altern Med Rev 1999;4:23-8.
15. Cater NB, Heller HJ, Denke MA. Comparison of the effects of medium-chain triacylglycerols, palm oil, and high oleic acid sunflower oil on plasma triacylglycerol fatty acids and lipid and lipoprotein concentrations in humans. Am J Clin Nutr 1997;65:41-5.
16. Liet JM, Piloquet H, Marchini JS, et al. Leucine metabolism in preterm infants receiving parenteral nutrition with medium-chain compared with long-chain triacylglycerol emulsions. Am J Clin Nutr 1999;69:539-43.
17. Feinle C, Rades T, Otto B, Fried M. Fat digestion modulates gastrointestinal sensations induced by gastric distention and duodenal lipid in humans. Gastroenterology 2001;120:1100-7.
18. Barbera R, Peracchi M, Brighenti F, Cesana B, Bianchi PA, Basilisco G. Sensations induced by medium and long chain triglycerides: role of gastric tone and hormones. Gut 2000;46:32-6.
19. Vu MK, Verkijk M, Muller ES, Biemond I, Lamers CB, Masclee AA. Medium chain triglycerides activate distal but not proximal gut hormones. Clin Nutr 1999;18:359-63.
20. Van Wymelbeke V, Himaya A, Louis-Sylvestre J, Fantino M. Influence of medium-chain and long-chain triacylglycerols on the control of food intake in men. Am J Clin Nutr 1998;68:226-34.
21. Nosaka N, Maki H, Suzuki Y, et al. Effects of margarine containing medium-chain triacylglycerols on body fat reduction in humans. J Atheroscler Thromb 2003;10:290-8.
22. Tsuji H, Kasai M, Takeuchi H, Nakamura M, Okazaki M, Kondo K. Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. J Nutr 2001;131:2853-9.
23. Stubbs RJ, Harbron CG. Covert manipulation of the ratio of medium- to long-chain triglycerides in isoenergetically dense diets: effect on food intake in ad libitum feeding men. Int J Obes Relat Metab Disord 1996;20:435-44.
24. Bach AC, Ingenbleek Y, Frey A. The usefulness of dietary medium-chain triglycerides in body weight control: fact or fancy? J Lipid Res 1996;37:708-26.
25. Krotkiewski M. Value of VLCD supplementation with medium chain triglycerides. Int J Obes Relat Metab Disord 2001;25:1393-400.
26. Papamandjaris AA, White MD, Jones PJ. Components of total energy expenditure in healthy young women are not affected after 14 days of feeding with medium-versus long-chain triglycerides. Obes Res 1999;7:273-80.
27. Vistisen B, Nybo L, Xu X, Hoy CE, Kiens B. Minor amounts of plasma medium-chain fatty acids and no improved time trial performance after consuming lipids. J Appl Physiol 2003;95:2434-43.
28. Misell LM, Lagomarcino ND, Schuster V, Kern M. Chronic medium-chain triacylglycerol consumption and endurance performance in trained runners. J Sports Med Phys Fitness 2001;41:210-5.
29. Horowitz JF, Mora-Rodriguez R, Byerley LO, Coyle EF. Preexercise medium-chain triglyceride ingestion does not alter muscle glycogen use during exercise. J Appl Physiol 2000;88:219-25.
30. Angus DJ, Hargreaves M, Dancey J, Febbraio MA. Effect of carbohydrate or carbohydrate plus medium-chain triglyceride ingestion on cycling time trial performance. J Appl Physiol 2000;88:113-9.
31. Goedecke JH, Elmer-English R, Dennis SC, Schloss I, Noakes TD, Lambert EV. Effects of medium-chain triaclyglycerol ingested with carbohydrate on metabolism and exercise performance. Int J Sport Nutr 1999;9:35-47.
32. Jeukendrup AE, Thielen JJ, Wagenmakers AJ, Brouns F, Saris WH. Effect of medium-chain triacylglycerol and carbohydrate ingestion during exercise on substrate utilization and subsequent cycling performance. Am J Clin Nutr 1998;67:397-404.
33. Jeukendrup AE, Saris WH, Wagenmakers AJ. Fat metabolism during exercise: a review--part III: effects of nutritional interventions. Int J Sports Med 1998;19:371-9.
34. Van Zyl CG, Lambert EV, Hawley JA, Noakes TD, Dennis SC. Effects of medium-chain triglyceride ingestion on fuel metabolism and cycling performance. J Appl Physiol 1996;80:2217-25.
35. Verkijk M, Vecht J, Gielkens HA, Lamers CB, Masclee AA. Effects of medium-chain and long-chain triglycerides on antroduodenal motility and small bowel transit time in man. Dig Dis Sci 1997;42:1933-9.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 11:53   #22
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Mycket bra och vältalande inlägg!
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 15:22   #23
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Bara ett tillägg. Det vanligaste användningsområdet måste väl ändå vara vid fettreducerade dieter? T.ex. vid IBD, korttarmssyndrom eller andra tillstånd med fettmalabsoption.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 17:50   #24
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Jo visst, man kan tänka sig att använda MCT vid fettmalabsorption men det är enligt min erfarenhet ganska ovanligt. Vanligast är att man använder sondnäring eller näringsdryck där en del av fettet är MCT. Vi använder tex Isosource MCT till patienter med tarm-GVH.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 18:59   #25
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Ser det också som relativt ovanligt att använda rent MCT till dessa patienter. Även om jag förstår att det inte var det du menade MG, utan MCT rent generellt.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 19:21   #26
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
35g MCT: Eventuellt lite varmare och aningens förhöjd puls, men det är svårt att att peka på MCT i sig eftersom jag började bli lite frusen precis innan:

10.00 och 14.00: ½+½ dl mjölk
18.30: 10g EAA
19.00: 35g MCT, 20g smör, 4 äggulor, 180g 15% nötfärs, 230g svampinjon, 100g gurka = 100f, 55p, 3kh

Det kanske blir skillnad om jag hade tagit det utan någonting till?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 22:29   #27
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Skulle inte rekommendera MCT direkt efter träningen.
Kan du motivera det?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 09:54   #28
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Jag har svårt att se att det fyller någon funktion som inte annan mat gör bättre. Va det något speciellt du tänkte på, speciell situation eller så?
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 13:54   #29
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
45g MCT: varm och snurrig, lite lätt illamående.

Måltiden bestod av 22g smör, 45g MCT, 188g 15% nötfärs, 4 äggulor, 1 ägg, 230g svampinjon och 100g gurka. Plus lite torkad & malen chili, paprika och vitlök.
MCT (räknat på 8,3 kcal/g) utgjorde 35E% av fettintaget och 27,5E% av måltidens totala energi.

Givet gårdagens 35 och dagens 45g verkar min toleransnivå ligga någonstans i mitten.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 19:44   #30
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Skulle inte rekommendera MCT direkt efter träningen.
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Kan du motivera det?
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Jag har svårt att se att det fyller någon funktion som inte annan mat gör bättre. Va det något speciellt du tänkte på, speciell situation eller så?
Det lät som det skulle ha negativ verkan på träningen.

Nu är det flera typer av gainers som innehåller MCT och jag har för mig att MCT är effektiv på att återhämta levern efter ett pass där den har tömts.
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)