Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-28, 11:57   #1
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Benträning utan knäböj

Hej alla,

Jag kan av olika anledningar dessvärre inte knäböja längre (inga variationer av knäböj funkar heller). Har ni tips på övningar att köra istället under leg day?

Bencurl och benspark är det enda jag kommer på så på rak arm, men det är väl för att mina benpass är uppbyggda på massa knäböj 😥 alla tips mottages varmt.
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 12:10   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tror det blir svårt att ge bra rekommendationer om vi inte vet anledningarna till att du inte kan knäböja, liksom vart sitter själva problemet? Är det ryggen? knäna? Fotlederna? Balanssinnet? Något annat?

Jag kan i dagsläget inte heller köra knäböj, det som funkar för mig är utfall, hopp (tex upp på låda), löpning (även explosiva sprinter i antingen uppförsbacke eller raksträcka), cykling (tycker det ger bra träning om man kör kortare sträckor så snabbt man klarar av) all form av vadträning samt efter att jag lyckats svälja min stolthet, höftlyft/hip thrusts.

Har börjat experimentera lite med marklyft igen också. Benpress funkade inte för mig, men kanske funkar för dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-03-28 klockan 12:11.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 12:51   #3
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Bulgariska splitböj där jag intar en position så att knäna är precis i linje med tårna i botten av rörelsen och där jag även eleverar den främre foten genom att stå på en viktskiva är utan tvekan min favoritövning.
Ett tips för att ta balansen ur ekvationen är att med den ena handen hålla i något, som t.ex. ett böjrack, och med den andra hålla i en hantel.

Andra övningar som kanske funkar för dig är olika varianter av utfall, hypers där du har stödet under höften och en rak rygg under utförandet, finnen, bältböj, ja, listan kan göras lång.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 13:09   #4
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Pga av ryggproblem måste jag välja bort alla former av träningen som belastar ländryggen. Mina benpass består mestadels av maskiner.

ex

Benspark
Bencurl
Abductor
Adductor
Utfallsgång lätt


Märker absolut NOLL skillnad på muskelmassan i låren motför när jag körde mer grisövningar som böj, benpress, raka mark etc.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 13:10   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Frontböj, ryckböj, utfall, bulgariska splitböj, hacklift, benpress, pistol squats, goblet squats, finnen, glute ham raises, marklyft, raka marklyft, goodmornings, grodhopp, sissy squats, kissande hunden, sparkar på boxningssäck, jägarsits osv mm etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 13:44   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Bulgariska splitböj där jag intar en position så att knäna är precis i linje med tårna i botten av rörelsen och där jag även eleverar den främre foten genom att stå på en viktskiva är utan tvekan min favoritövning.
Överlägsen benövning. Tyvärr är den extremt tungt för pumpen iom att man kör ett ben i taget, så det är 5-7 reps som gäller.

Jag skippade också vanliga böj då dom fuckade min rygg.

Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Ett tips för att ta balansen ur ekvationen är att med den ena handen hålla i något, som t.ex. ett böjrack, och med den andra hålla i en hantel.
Jag kör den i smith. Då är balansen ingen issue.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 15:13   #7
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Överlägsen benövning. Tyvärr är den extremt tungt för pumpen iom att man kör ett ben i taget, så det är 5-7 reps som gäller.

Jag skippade också vanliga böj då dom fuckade min rygg.



Jag kör den i smith. Då är balansen ingen issue.
Hur kör du den i smith? Hur står du liksom i förhållande till smithen? Jag har också börjat göra den för rörligheten och som lite prehab typ. Men kör med hantlar. Inte experimenterat med smithen, men kanske är värt att göra?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 15:39   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En sådan rörlig smithmaskin som Arne Persson nämnde i annan tråd vore ju optimalt då kanske.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 15:49   #9
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Stämmer, borde nog varit mer tydlig.

Anledningen är pga ljumskbråck/pungbråck. Jag vill helt enkelt inte förvärra det genom basövningar som mark och knäböj där jag använder bålen så pass. Låter kanske dumt men har fått höra att det kan förvärra min situation...

Så för att förtydliga: jag letar benövningar där jag inte överansträngar buken/core (därav mina två förslag i första posten), knäna har jag inga problem med.

Senast redigerad av Takadanoalien den 2019-03-28 klockan 15:55.
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 16:05   #10
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Överlägsen benövning. Tyvärr är den extremt tungt för pumpen iom att man kör ett ben i taget, så det är 5-7 reps som gäller.
Ja, det är utan tvekan en av de bättre övningarna som finns för benen, jag får dock hålla mig till 15-20 reps
Hade jag kunnat backat tiden tills innan mina skador så hade det varit min huvudövning istället för bilaterala böj, det hade jag kört som komplement istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag kör den i smith. Då är balansen ingen issue.
Jag har provat det, men jag är verkligen inget fan av den låsta banan, det känns inte alls bra då jag har blivit lite sned av mina skador.
Testa att köra som jag skrev en gång, du kommer att älska det! Typ såhär, fast med den främre foten eleverad så att du kommer under 90°.



Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Märker absolut NOLL skillnad på muskelmassan i låren motför när jag körde mer grisövningar som böj, benpress, raka mark etc.
Dina gluteus måste väll ändå ha krympt väldigt mycket med det upplägget? Vad har du för ryggproblem? Har du testat hypers? För mig som har två skadade diskar, varav en av dem är väldigt känslig för axial belastning, så fungerar hypers unilateralt ypperligt så länge jag endast böjer i höften.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 17:30   #11
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Överlägsen benövning. Tyvärr är den extremt tungt för pumpen iom att man kör ett ben i taget, så det är 5-7 reps som gäller.



Jag skippade också vanliga böj då dom fuckade min rygg.







Jag kör den i smith. Då är balansen ingen issue.
Enig! BSQ är bäst. Grym att köra var som helst. På jobbet med ena foten på spiraltrappa, hemma framför en säng, ute framför...
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 09:54   #12
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Någon som har tips på det jag frågade om? Tror inte bulgariska split squat är bättre än vanliga knäböj för mig i detta fallet 😥
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 11:23   #13
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Takadanoalien Visa inlägg
Någon som har tips på det jag frågade om? Tror inte bulgariska split squat är bättre än vanliga knäböj för mig i detta fallet
Varför inte? Har knappt med ryggen att göra. Har du provat?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 15:25   #14
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Takadanoalien Visa inlägg
Någon som har tips på det jag frågade om? Tror inte bulgariska split squat är bättre än vanliga knäböj för mig i detta fallet ��
Nej, inte i detta fallet, då bålen måste stabilisera väldigt mycket under bulgariska, speciellt obliques. Har du en hack-squat på ditt gym?
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 15:32   #15
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Djupa utfallsgång räcker gott som bas. Där behöver man inte använda sig av särskilt mycket buktryck, jämförelsevis.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)