Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-06, 13:14   #1
qwerty15335
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2021
Inlägg: 10
Cable lat pullover - rotator cuff

Jag gillar att köra enarms lat pullover i kabel, tycker den tar bra på latsen.
https://www.youtube.com/watch?v=hyKhEEV_328

Det känns även som att den tar riktigt bra på någon rotator cuff-muskel. Jag kan dock inte känna vilken av skulderbladsmusklerna som aktiveras.

Jag skulle behöva någon övning för antagonisten till den rotator cuff-muskel som aktiveras i lat pullovern, så att rotator cuff-musklerna tränas jämnt.

Någon som vet vilken rotator cuff-muskel som aktiveras i pullovern, dess antagonist, samt någon övning för antagonisten?
qwerty15335 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-06, 21:56   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
De flesta atkiveras i olika grad och det blir inte lätt att träffa bara en med den övningen. Känns spontant som en rätt kass latsövning av flera skäl, men kanske en rätt ok övning för skulderbladskontroll eller rehab. Inte en dålig övning men inte vidare effektiv för bygge eller styrka, så är det inte något specifikt du är ute efter skulle jag nog köra vanliga latsdrag och roddar som huvudövning för lats och inåt/utåtrotationer för cuffarna.
Kör du varierat press/drag sköter det sig ganska bra av sig självt.

Som du ser är det inte helt smidigt att bara peka på en sak när det kommer till axlarna och skuldrorna: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotator_cuff
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)