Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-04, 10:39   #1
empala
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 21
Träning efter långtids sängliggande

Jag kommer inom några veckor förhoppnignsvis komma ut från 10v+ på sjukhus där jag varit sängliggande mer eller mindre dygnet runt.

När jag har kommit tillbaka från träningsuppehåll förr har jag alltid tränat lite för mycket och lite för hårt och fått ont i leder och tänkte därför ha en bättre plan denna gång, efter 15 år på gymmet så är lederna redan lite rostiga.

Första tiden kommer jag att vara sjukskriven och vill lägga så mycket tid på rehab/träning som jag bara kan eftersom jag förtvinat helt och hållet. Min tanke är att träna högreps med väldigt låg vikt, gärna varje dag. Jag har även stasband som jag tänkt använda mig av. Tyvärr kan jag bara träna överkropp och ena benet de första 3-6 månaderna. Någon som har en tanke på hur mycket/lite som är rimligt för att inte trasa sönder leder men även kunna spendera en del tid på gymmet eftersom jag har tid över? Har någon varit i en liknande situation?
empala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 11:33   #2
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av empala Visa inlägg
Jag kommer inom några veckor förhoppnignsvis komma ut från 10v+ på sjukhus där jag varit sängliggande mer eller mindre dygnet runt.

När jag har kommit tillbaka från träningsuppehåll förr har jag alltid tränat lite för mycket och lite för hårt och fått ont i leder och tänkte därför ha en bättre plan denna gång, efter 15 år på gymmet så är lederna redan lite rostiga.

Första tiden kommer jag att vara sjukskriven och vill lägga så mycket tid på rehab/träning som jag bara kan eftersom jag förtvinat helt och hållet. Min tanke är att träna högreps med väldigt låg vikt, gärna varje dag. Jag har även stasband som jag tänkt använda mig av. Tyvärr kan jag bara träna överkropp och ena benet de första 3-6 månaderna. Någon som har en tanke på hur mycket/lite som är rimligt för att inte trasa sönder leder men även kunna spendera en del tid på gymmet eftersom jag har tid över? Har någon varit i en liknande situation?
Prata med din läkare, du bör få tillgång till rehabilitering och den fysioterapeut du kommer till kan hjälpa dig avsevärt med en snabb och säker tillbakagång. Lycka till!
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 11:46   #3
empala
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Prata med din läkare, du bör få tillgång till rehabilitering och den fysioterapeut du kommer till kan hjälpa dig avsevärt med en snabb och säker tillbakagång. Lycka till!
Ursäkta för otydlighet, träningen gäller alltså inte det skadade området. Överkroppen och det friska benet som jag vill träna är helt friska utöver att de inte använts alls på 10 veckor.
empala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-05, 11:15   #4
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Det som är rimligt att utgå ifrån är att börja väldigt försiktigt, stegra upp successivt och backa bandet om du får ont någonstans och smärtan håller i sig över ett dygn.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-05, 13:25   #5
empala
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Det som är rimligt att utgå ifrån är att börja väldigt försiktigt, stegra upp successivt och backa bandet om du får ont någonstans och smärtan håller i sig över ett dygn.
Hade hoppats på att inte få det svaret men det är väl tyvärr väldigt rimligt. Har fått några gummiband att jobba med i sängen så får väl se om jag kan göra något vettigt med dem för att skynda på den första allra tristade delen av att komma tillbaka.
empala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-05, 22:43   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Du får nog lägga upp det så att vikterna inte blir utmanande förrän om 4 veckor. Börja löjligt lätt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)