Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-04-27, 18:53   #1
fredde85
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 26
Hur många sets?

På alla styrkeövningar kör jag alltid 4 sets. Är de bra eller dåligt. Ska man köra 3 ibland kanske?
fredde85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-27, 19:01   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Varken tre eller fyra är fel. Det totala antalet set per muskelgrupp och vecka är viktigare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-27, 19:10   #3
fredde85
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 26
Då får jag det till 12. Ligger jag rätt då?
fredde85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-27, 19:32   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
12-20 per vecka är nuvarande rekommendationer för unga styrketränande som vill bygga maximalt med muskler, så ja!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-28, 08:44   #5
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Sen kan det vara värt att stegra uppåt från lågt antal set /vecka för att hitta det som passar en bäst.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-28, 09:41   #6
Kralligare
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
12-20 per vecka är nuvarande rekommendationer för unga styrketränande som vill bygga maximalt med muskler, så ja!
Hur många set per vecka för oss gamlingar 50+ ?
Kralligare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-01, 11:20   #7
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Sen kan 12 set basövningar ibland ersätta 20 set blandövningar, beroende på upplägg.

Kralligare: Om målet är muskelbygge och du äter rejält bör du sikta på 12-20 set per vecka också.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-01, 18:58   #8
Andreas85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
12-20 per vecka är nuvarande rekommendationer för unga styrketränande som vill bygga maximalt med muskler, så ja!
Dum fråga, men spelar inte reps roll också? Är de inte samma om vi säger exempelvis att man skulle köra 6 sets totalt i veckan, 10 reps per kontra 12 sets totalt i veckan 5 reps per. Om man då lyfter samma vikt.
Andreas85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-01, 19:44   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Antalet reps i sig spelar ingen roll, men du måste utmana musklerna. Du får lika stor muskeltillväxt av allt från 4-5 till 30 reps. Kör du tungt måste du inte gå till failure utan kan stanna lite ifrån, men kör du högreps måste du gå till fail. Vilket är mycket värre och ingen klarar det i varje set i långa loppet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-02, 09:07   #10
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Upplever att 8-10 reps är lagom. Inte för tungt, inte för lätt att gå nära failure.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-02, 14:59   #11
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas85 Visa inlägg
Dum fråga, men spelar inte reps roll också? Är de inte samma om vi säger exempelvis att man skulle köra 6 sets totalt i veckan, 10 reps per kontra 12 sets totalt i veckan 5 reps per. Om man då lyfter samma vikt.
Du får enklare ihop högre "tonnage", med högreps. Vikt x reps x set. Vilket är volym.

Du bänkpressar 140 kg:

3x10reps på 70% 1RM - 98 kg - 2940 kg (tonnage)

3x4reps på 85% 1RM - 119 kg - 1428 kg (tonnage)


Som du ser gör du lika många sets. Men med 10-repparna får du dubbla volymen (tonnage). Ska du samla samma tonnage med 4:or måste du göra 6 set. Vore konstigt om 3x4-serien skulle bygga samma muskelmängd (förutsatt allt annat är i schack, progressive overload o.s.v.)

Tog dessa procent och reps eftersom RIR/RPE bör vara likvärdig (10 reps på 70% är ~2 reps kvar i tanken och 4 reps på 85% 1RM är ~2 reps kvar i tanken [det första setet åtminstone] - teoretiskt sett).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-02, 16:08   #12
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
nuförtiden så brukar man mena set när man pratar volym iom att hur många reps man kör per set inte verkar spela så stor roll
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-02, 18:34   #13
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Antalet reps i sig spelar ingen roll, men du måste utmana musklerna. Du får lika stor muskeltillväxt av allt från 4-5 till 30 reps. Kör du tungt måste du inte gå till failure utan kan stanna lite ifrån, men kör du högreps måste du gå till fail. Vilket är mycket värre och ingen klarar det i varje set i långa loppet.
Vet inte, jag tycker det är svårt att inte gå till fail hur lätt eller tungt det än är. Det är enkelt att avstå en rep när man känner Det här klarar jag nog inte. Men det är svårt/omöjligt att inte göra en till om man tror man klarar det. Iallafall i längden. Det känns inte som träning om man avstår från att göra fler fastän det går.
Armed Dingo är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-02, 19:19   #14
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vet inte, jag tycker det är svårt att inte gå till fail hur lätt eller tungt det än är. Det är enkelt att avstå en rep när man känner Det här klarar jag nog inte. Men det är svårt/omöjligt att inte göra en till om man tror man klarar det. Iallafall i längden. Det känns inte som träning om man avstår från att göra fler fastän det går.
Om du klarar 10 reps på 200 kg marklyft - du gör 9 reps - det känns inte som träning? Jävlar, sjukt träningspsyke du har!

För mig är det extremt jobbigt att göra baslyft 5-10-reppare med t.o.m. 5 reps i tanken.
Knäböj, marklyft och militärpress. Främst. Bänkpress tycker jag inte är så jobbigt.

I småövningar där jag gör 15+ reps, kan jag hålla med om. Att lägga sig, "ge upp" när man har 3-4 reps kvar i tanken. Känns som junkvolume.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-03, 09:27   #15
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 387
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vet inte, jag tycker det är svårt att inte gå till fail hur lätt eller tungt det än är. Det är enkelt att avstå en rep när man känner Det här klarar jag nog inte. Men det är svårt/omöjligt att inte göra en till om man tror man klarar det. Iallafall i längden. Det känns inte som träning om man avstår från att göra fler fastän det går.
Jag har å andra sidan loggat 'bara' 2 set på @10 under senaste passen. Majoriteten av mina set ligger kring @7-8,5 RPE.

Jag siktar snarare mot att kunna hålla "hög vikt" genom hela settet än att mörda mig varje set. Kör jag första settet till @10 kommer resterande resultera i lägre vikter / lägre reps totti än om jag håller tillbaka lite. Är tanken.
intepurewhey är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)