Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-04-18, 19:35   #1
tionde
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 6
Bryta ner samma eller motsatta muskel

Hej

Studier visar ju lite olika saker och jag är inte super uppdaterad kring senaste forskningen.

Vissa menar att man ska kombinera till exempel bröst och triceps då de är ihopkopplade i övningarna. Rygg och biceps.

Medans andra menar att man ska gå till motsatta muskelgrupp. Bröst och biceps, rygg och triceps.


Vad är era tankar kring det?
tionde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 19:54   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Båda fungerar fint, men det går inte att se på ett enda pass, utan det är hur hela spliten ser ut som avgör.

Det är för övrigt inte bryta ned det handlar om, utan att stimulera uppbyggnad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 20:00   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Bryta ned ? Du utmanar muskeln för att bli starkare och uthålligare. Om du tränar så mycket att de tappar sin spänstighet och överutnyttjar dess metabola kapacitet så har de svårt att superkompensera för att svara mot stimulit/träningsinsatsen.

Det är bra att träna synergister som du räknar upp muskelgrupperna. För att låta de få en lagom frekvens och återhämtning mellan passen.

Men träningsupplägg kan varieras på många sätt särskilt då någon muskel/övning släpar. Men i normalfallet är det bra att använda synergister i respektive träningspass.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 20:12   #4
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Testa båda och se vad du trivs bäst med. Båda funkar bra, jag gillade att köra triceps efter bröst för då var jag redan kört dem indirekt och behövde färre övningar för att få effekt.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-19, 09:13   #5
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Tycker det är skönare att träna synergister ihop. Upplever att t ex bröst och triceps ihop gör att triceps får vila rejält istället efterföljande dagar ist för att köra den ihop med rygg dagen därpå. Självklart beror det på splittens utformning. Men säg att man kör bröst+biceps, ben, rygg+triceps istället. Jag tycker att man blir rätt slö i kroppen och även mentalt efter benpasset och känns mindre kul att köra rygg och triceps effektivt dagen efter.
Och armar behöver inte sååå himla många set efter rygg och bröst, kanske 4-5 set.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-19, 11:56   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Gillar båda varianterna. Just nu är det push+triceps och pull+biceps i mitt schema.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-19, 12:54   #7
Arnoldski
Registered User
 
Arnoldskis avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 963
Som Grub säger, låt spliten avgöra.
Målet bör vara åt ena hållet >36h vila innan samma muskel får stryk igen, och åt andra hållet vill du träna muskeln ifråga minst 2 ggr per vecka. De ytterligheterna sätter begränsingarna (enkelt sagt).

När jag har barnen blir det 4 pass, då klämmer jag in bröst, rygg, biceps ena passet och ben, triceps, axlar andra passet och kör två pass av varje

När jag inte har barnen blir det oftast 6 pass. Då kör jag istället
bröst +marklyft
armar + rodd
ben + axlar
och dessa pass två varv

Dvs, med färre pass vill jag få både push/pull på varje pass
Arnoldski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-19, 13:41   #8
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldski Visa inlägg
Som Grub säger, låt spliten avgöra.
Målet bör vara åt ena hållet >36h vila innan samma muskel får stryk igen, och åt andra hållet vill du träna muskeln ifråga minst 2 ggr per vecka. De ytterligheterna sätter begränsingarna (enkelt sagt).

När jag har barnen blir det 4 pass, då klämmer jag in bröst, rygg, biceps ena passet och ben, triceps, axlar andra passet och kör två pass av varje

När jag inte har barnen blir det oftast 6 pass. Då kör jag istället
bröst +marklyft
armar + rodd
ben + axlar
och dessa pass två varv

Dvs, med färre pass vill jag få både push/pull på varje pass
Varför just >36 timmar vila? Vad händer om jag tränar samma muskel igen efter 24 timmar?

Du har överlapp på samma muskelgrupper med ditt 6-dagarsprogram (vilodag 7:e dagen?). Träna bröst utan involvera triceps och axlar känns rätt svårt. Du tränar (aktiverar?) sannolikt triceps sex dagar på raken.

Rygg två dagar på raken (marklyft - rodd).
Kör du knäböj på bendagen, speciellt med låg stångplacering, tar den bra på ryggen med (motverka ryggfällning, en goodmorning/ryggresning). Då är det sex dagars ryggträning.

Senast redigerad av 1x0 den 2022-04-19 klockan 13:43.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 09:32   #9
Arnoldski
Registered User
 
Arnoldskis avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Varför just >36 timmar vila? Vad händer om jag tränar samma muskel igen efter 24 timmar?

Du har överlapp på samma muskelgrupper med ditt 6-dagarsprogram (vilodag 7:e dagen?). Träna bröst utan involvera triceps och axlar känns rätt svårt. Du tränar (aktiverar?) sannolikt triceps sex dagar på raken.

Rygg två dagar på raken (marklyft - rodd).
Kör du knäböj på bendagen, speciellt med låg stångplacering, tar den bra på ryggen med (motverka ryggfällning, en goodmorning/ryggresning). Då är det sex dagars ryggträning.
Jag vill minnas att jag läst att 36h återhämtning behövs om man kört hårt, inte 24h.

Beträffande överlapp:
-bröstövningen är hantelpress, det räknar jag också som "viss tricpesträning" men inte full
-roddövningen är sittande kabelrodd, och den räkanr jag som "viss bicepsträning" men inte full.
Gillar den kombon. Jag tränar inte så fasligt hårt numer och upplever att den mängden stimuli funkar för mig. Då blir det typ totalt 8-10 arbetsset bröst i veckan, och tricpes 10-12 (om man räknar typ 50% påverkan vid hantelpress)

Men jag lade inte ut mitt program för feedback, utan menade att splitten bör avgöra huruvida man bör träna agonister eller antagonister. Om man bara tränar agonisterna kommer man behöva fler tillfällen i veckan som man tränar -det är huvudbudskapet.
Arnoldski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 18:18   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Ju starkare och muskulösare individen blir så krävs det mer vila mellan passen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 19:24   #11
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ju starkare och muskulösare individen blir så krävs det mer vila mellan passen.
Varför?
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 19:56   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Muskler och nervsystem belastas mer av tyngre vikter än av lätta vikter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 20:42   #13
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Muskler och nervsystem belastas mer av tyngre vikter än av lätta vikter.
Nervsystemet har belastats mer, men tål kanske mer belastning då man tränat det mer.
Muskelfibrerna belastas inte mer, relativt till dess styrka.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 21:00   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Relativt till deras styrka? Så fungerar det inte i det här sammanhanget. SRA-kurvan för en stark elitlyftare ser inte ut som den för en svagare medelavancerad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 22:02   #15
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Relativt till deras styrka? Så fungerar det inte i det här sammanhanget.
Naturens lagar gäller både i biomekanik och klassisk mekanik. Att hänga 99kg i ett rep som klarar 100kg, är lika belastande som att hänga 495kg i ett rep som klarar 500kg.
Vad saknas?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
SRA-kurvan för en stark elitlyftare ser inte ut som den för en svagare medelavancerad.
Jag vet inte vad som menas med SRA-kurva.
Att koppling mellan centrala nervsystemet och muskeln är starkare, och muskelfibrerna skulle därför kunna belastas hårdare?

Senast redigerad av Vickan96 den 2022-04-20 klockan 22:10.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)