Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-15, 15:34   #1
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Intressant muskelsmärta

Obs, inte nödvändigtvis träningsrelaterat.

Ett flertal gånger, men ofta med månader emellan, har jag stött på detta, som inte stämmer med något jag känner till.

Plötsligt, inte i samband med ansträngande muskelarbete, gör det ont i muskler i rumpan, sidorna eller bröstet. Aldrig, vad jag kan minnas, I armar eller ben eller i huvudet eller bak på ryggen. Ingen kramp. Det gör allt mer ont, och är ömt, under kanske tio minuter och försvinner helt efter kanske 40 minuter. Det kan vara en smula ömt en tid efter.

Ett vanligt specialfall är om jag står-sitter mot ett räcke och "studsar upp" dvs trycker ifrån med rumpan, då kan denna smärta uppstå. Vanligtvis reagerar jag dock inte underligt på slag eller tryck (eller styrketräning).

Smärtan är begränsad till ett område i taget, ganska skarpt. Det gör ibland riktigt ont, oftast inte. Det liknar inte beta-alanin stickningar, inte riktigt mjölksyra heller fast jag har svårt att beskriva skillnaden.

Ibland hjälper det att sträcka ut muskeln, ibland bli det värre.

Jag har inte lyckats knyta det till någonting (kost, aktiviteter, allmänstatus...).

Utom nu, då det sammanfaller med att jag återupptagit styrketräning och äter kreatin och beta-alanin (normala doser). Tyvärr minns jag inte om / hur det har sammanfallit tidigare. (Jag har svårt att tro att det aldrig inträffade under den majoritet av tiden jag inte använt kr. eller b-a.)

Jag har haft nässelfebersymptom, sällan och inte i samband med detta. Jag har reagerat på skaldjur+alkohol, inte heller någon korrelation. Måttlig pollen, hasselnöt, hund-allergi.

Född 73. Blandkost, nikotin, koffein. Tillfälliga ledproblem handleder och, separat, axlar. Flera år sedan. Stillasittande. Dåliga tänder. Första gången jag upplevde det här kan ha varit 15-30 år sedan, minns tyvärr inte.

Eftersom det är sällan och övergående och uthärdligt och inte tycks göra någon skada har jag inte sökt mig till sjukvården. Men det är fascinerande att det vad jag kan se inte matchar någon vanlig myalgi!

?
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)