Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-04-24, 14:11   #46
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Prova utesluta allt mejeri i en vecka, verkligen allt. Utvärdera. Då vet du mer troligt om det är rimligt att laktosen är problemet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-16, 21:11   #47
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Prova utesluta allt mejeri i en vecka, verkligen allt. Utvärdera. Då vet du mer troligt om det är rimligt att laktosen är problemet.
Jag provade att utesluta vissa saker. Började med kvarg och sen yoghurtkvarg, sen yoghurt och sist mjölk. Tycker att magen är betydligt mycket bättre när jag struntar i kvargen, men ett par dl mjölk gjorde varken från eller till. Största boven var helt klart kvargen och kvargyoghurten.

Kan enkelt ersätta kvargproteinet med ägg, men är det lika "bra" som kvarg? Jag har typ trott att kvarg var näringsrikt men en snabb googling visade att det inte innehåll så mycket mer än protein och kalcium :P
Någon dl mjölk har jag till gröten, istället för kvarg, men för att få upp proteinet överlag kanske jag adderar några extra ägg helt enkelt.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-16, 21:19   #48
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Äggprotein var gold standard i hundra år och är bland det mest högkvalitativa proteinet som existerar. Ägg (hela) är överlägset kvarg näringsmässigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-16, 21:23   #49
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Äggprotein var gold standard i hundra år och är bland det mest högkvalitativa proteinet som existerar. Ägg (hela) är överlägset kvarg näringsmässigt.
Då ger jag tusan i kvargen. Behöver man ens mjölk i kosten om man har ägg då? Tänker på kalcium, kanske? Äter inte mycket kött/fågel i övrigt, men ägg älskar jag i alla dess former.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-17, 09:09   #50
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Äter själv kvarg med havregryn varje morgon. Nackdelen med ägg är väl att det tar sån tid. Det ska kokas eller i bästa/snabbast fall stekas. Sen blir det lite mer disk. Äggen hade jag väl velat äta på macka eller liknande med.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-17, 10:31   #51
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Äter själv kvarg med havregryn varje morgon. Nackdelen med ägg är väl att det tar sån tid. Det ska kokas eller i bästa/snabbast fall stekas. Sen blir det lite mer disk. Äggen hade jag väl velat äta på macka eller liknande med.
Man kan väl koka en jätteladdning och ha i kylen? Det brukar jag göra. Köper ett paket (12-20 ägg), kokar, och har i kylen. Bara att ta fram när det ska ätas. Skalar medans gröten puttrar.

Men bara ägg kompletterar inte proteinet i havregryn, om jag förstått det rätt?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-17, 11:00   #52
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du behöver inte tänka på att komplettera protein i enskilda måltider. Kroppen sköter det själv över dygnet så länge du äter någorlunda varierat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-17, 12:23   #53
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Man kan väl koka en jätteladdning och ha i kylen? Det brukar jag göra. Köper ett paket (12-20 ägg), kokar, och har i kylen. Bara att ta fram när det ska ätas. Skalar medans gröten puttrar.

Men bara ägg kompletterar inte proteinet i havregryn, om jag förstått det rätt?
Jag lagar inte gröt på morgonen. Tid och disk tar emot. Havregryn rakt i kvargen, med frön och sånt i. Som en müsli.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du behöver inte tänka på att komplettera protein i enskilda måltider. Kroppen sköter det själv över dygnet så länge du äter någorlunda varierat.
Fint det. Det är enbart morgonmålet för egen del. Resten är varierad kost.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-17, 13:22   #54
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag menade inte ens varierade måtlider, utan över dygnet som helhet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)