Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-31, 08:57   #76
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har man en infektion i kroppen upplever många att tarmen klarar mycket mer vitamin c än när man är frisk. Jag blir lös i magen av 5000 mg när jag är frisk, men med en förkylning i kroppen tål magen 75000 mg utan problem. Ovetenskapligt eller inte, rännskita lurar man inte med placebo.
Känner du att det saknas tillräcklig vetenskapligt stöd för att skriva en artikel om detta, ex på styrkelabbet? Jag kör redan enligt detta, men skulle vara intressant att höra lite mer detaljer (nej, inte om rännskitan) och anektotiska "bevis".
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 09:00   #77
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har man en infektion i kroppen upplever många att tarmen klarar mycket mer vitamin c än när man är frisk. Jag blir lös i magen av 5000 mg när jag är frisk, men med en förkylning i kroppen tål magen 75000 mg utan problem. Ovetenskapligt eller inte, rännskita lurar man inte med placebo.
*gammal 60 tals trailer röst, tänk The Blob*

The one thing that doctors couldn't fool...

.... Diarrhea. Coming soon to a bathroom near you.


---

Jag tog 8 mg igen imorse på tom mage. Magen är fortfarande ok. Känner mig lite febrig men halsen och näsan är bättre än igår.

Värt att påpeka att jag även provar Viruseptin samtidigt. Svårt att säga vad som gör vad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-10-31 klockan 09:02.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 09:10   #78
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag tog 8 mg igen imorse på tom mage. Magen är fortfarande ok. Känner mig lite febrig men halsen och näsan är bättre än igår.
(8 g menade du). Kom ihåg att du bör kontinuerligt fylla på med mer (typ 2g) en gång i timmen. Har för mig att en engångsdos (nu tog du förvisso igår kväll också) inte klarar av att orsaka en förhöjd basnivå i blodet, vilket du behöver om kroppen kämpar mot en förkylning.

Intressant om varför detta kan fungera, och varför det är så stor skillnad mellan RDI och dessa doser: https://fof.se/tidning/2008/4/artike...nder-c-vitamin
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 09:29   #79
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Jag drog i mig ett paket askorbinsyra (37 gram) uppdelat på två intag, kanske 4-5 timmar emellan. Fick rännskita som hette duga. Och dessutom sura uppstötningar och illamående.

Kan ju förstås inte utesluta att det var något annat som orsakade det (eftersom jag varit ute och rest precis innan och haft lite orolig mage), men det fick mig i alla fall att sluta med askorbinsyran (hade ett paket till som jag planerat att dra i mig).

Min förkylning var ungefär som vanligt. Vet inte om jag kommer våga testa detta igen. Feber + rännskita är ingen kombination jag uppskattade.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 09:45   #80
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
jag kör cold kill från mmsports + feta doser c-vitamin.
gärna inte brustabletter utan tabletter eller askorbinsyra från kryddhyllan
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 09:59   #81
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
(8 g menade du). Kom ihåg att du bör kontinuerligt fylla på med mer (typ 2g) en gång i timmen. Har för mig att en engångsdos (nu tog du förvisso igår kväll också) inte klarar av att orsaka en förhöjd basnivå i blodet, vilket du behöver om kroppen kämpar mot en förkylning.

Intressant om varför detta kan fungera, och varför det är så stor skillnad mellan RDI och dessa doser: https://fof.se/tidning/2008/4/artike...nder-c-vitamin
Ja 8 gram. Mi scusi.

Har tyvärr inte med mig den rena syran till jobbet men får ta en brus (500 mg) varannan timma. Grub skrämde mig med rännskitan så kan inte ta hela tuben.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 10:10   #82
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Den som har rännskita har aldrig tråkigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 10:11   #83
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag drog i mig ett paket askorbinsyra (37 gram) uppdelat på två intag, kanske 4-5 timmar emellan. Fick rännskita som hette duga. Och dessutom sura uppstötningar och illamående.

Kan ju förstås inte utesluta att det var något annat som orsakade det (eftersom jag varit ute och rest precis innan och haft lite orolig mage), men det fick mig i alla fall att sluta med askorbinsyran (hade ett paket till som jag planerat att dra i mig).

Min förkylning var ungefär som vanligt. Vet inte om jag kommer våga testa detta igen. Feber + rännskita är ingen kombination jag uppskattade.
Om du läser på lite först så ser du att det inte är rekommenderat att ta så mycket (18g) per intag. Så det är inte konstigt att du fick magproblem. Det är individuellt men kör 5-10 gram första intaget, följt av 2g per timme resten av dagen, börjar du bli lös i magen så sakta ner, då har tarmen blivit mättad. Det är individuellt, ev. kan du tillgodogöra dig betydligt mer, men att dela upp intagen gör att man märker detta innan det blir för mycket.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 10:35   #84
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Är 1tsk = 5g på en höft?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 10:46   #85
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Är 1tsk = 5g på en höft?
yep.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 19:57   #86
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag drog i mig ett paket askorbinsyra (37 gram) uppdelat på två intag, kanske 4-5 timmar emellan. Fick rännskita som hette duga. Och dessutom sura uppstötningar och illamående.

Kan ju förstås inte utesluta att det var något annat som orsakade det (eftersom jag varit ute och rest precis innan och haft lite orolig mage), men det fick mig i alla fall att sluta med askorbinsyran (hade ett paket till som jag planerat att dra i mig).

Min förkylning var ungefär som vanligt. Vet inte om jag kommer våga testa detta igen. Feber + rännskita är ingen kombination jag uppskattade.
Haha, vad korkat gjort!

Dock inte lika korkat som jag, eftersom jag sopade hela påsen på en gång...
Min onda hals blev dock bättre, men vette fan om det var värt det. Eller om jag helt enkelt glömde bort att jag hade ont i halsen, hosta var iaf inte att tänka på.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 21:12   #87
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
En dags rejäl rännskita för att bli av med 1-2 veckors eländig förkylning låter som en win-win i min bok om det sker på en helg och man inte har planer på att lämna lägenheten.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 21:59   #88
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Ett paket Leijona pastiller upplösta i en sjuttis Koskenkorva tillsammans med ljung och enbärsris. Experimentera med gran- och tallbarr för extra krydda. Om halsen är riktigt jävlig kan man ha i lite honung också.

Om inte det hjälper är man förmodligen redan död.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 07:27   #89
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Att kosken fungerar mot alla former av krämpor är väl dokumenterat, men det är i princip som att fuska. Jag vill inte behöva vidta fusk för att bli frisk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 10:41   #90
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den som har rännskita har aldrig tråkigt.
Hmmmm
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)