Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-23, 16:23   #1
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Smärta högre upp i sätet vid liggande

Har haft detta som kommit och gott under en längre tid.
Känns inte tydligt när jag sitter på sittknölarna så att säga men om jag ligger på rygg i soffan eller halvsitter mer liggandes så kommer smärtan av värkande molande typ i rumpan på båda sidorna.

Stället stämmer rätt bra med punkterna markerade för piriformis triggerpunkter. Riktigt öm om jag trycker halvhårt där.
(nej inte I garaget utan vid markerade krysset)





Men kan man få smärta av att liggande "klämma" åt tex piriformis?


Jag har kört en del övningar för den muskeln så den kanske är lite tjurig eller så är det ngt helt annat.

Smärtan avtar om jag går eller står upp men det ger sig inte utan återkommer sedan ett år ca.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:06   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nåt med ishiasnerven kanske? Piriformis brukar väl kunna vara en bov vad gäller att förhindra att den nerven kan röra sig som den vill. Jag vet inte om man alltid känner nåt i stil med "nervpirr/avdommning längre ner i benet" av detta. Men det väl vara värt att prova nån slags "sciatic glide".

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 13:35   #3
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Tack för tips.

Jag upptäckte att ngt inte lirar som det ska i höfterna/bäckenet.


Om jag gör detta test ovan så har jag
på höger höft/ben :
Väldigt lite inåtrotation(höger bild) alltså knappt ngt ca 10 grader
Mycket utåtrotation (vänster bild) ca 75 grader

på vänster tvärtom. Iaf ungefär :
Klart mer inåtrotation ca 25 grader
Mindre utåtrotation, ca 45 grader

Dessa enbart med muskelkraft, ej ngn hjälpande hand

Något jag kan gå vidare med själv eller iaf få mer kött på benen?
Tacksam för tips innan jag ger mig ut på Youtube och sökmotor.
Ganska ofta ont utsida höfter och höger höft fram ont ibland när jag går.
Hamstrings korta.

Kanske FAI symptom?
Höger ben vill ofta utåtrotera vid liggande flexion i höften.
Ngt är rejält spänt och kanske svagt?

Senast redigerad av fabiansthlm den 2020-02-01 klockan 13:38.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 12:56   #4
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Hej.
*
Varning för lång text och många länkar.
*
Om det onda inte går över ... det finns mycket mer än man tror som kan göra ont i skinkorna:
https://journals.lww.com/acsm-csmr/f...k_Pain.11.aspx
Nej, jag är inte vårdutbildad. Men om ni vill bli utredda ordentligt kanske det kan vara värt att skriva ut texten till den ni söker hjälp hos så hen får lite att välja på. Klicka på PDF-rutan till vänster så kan ni ladda ner texten. (Om länken dör, googla "Evaluation_of_the_Athlete_With_Buttock_Pain")

Jag har, och skriver nu om, ETT av alternativen i ovanstående länktext - ankyloserande spondylit (kort AS)/Bechterews.
Passar 4-5 av nedanstående 5 in på dig? Fortsätt läs i så fall för det kan hända att orsaken är inflammatorisk ryggsjukdom (varav AS är en) även om, viktigt, det inte behöver vara det. (Eller läs gärna annars också – kunskap är alltid bra.)

http://berig.nu/spondylartriter/
¤Den börjar smygande och ökar i intensitet [Kan ibland också minska periodvis, mitt tillägg]
¤Symtomen börjar som regel före 40 års ålder
¤Symtomen håller i sig minst 3 mån
¤Smärta och stelhet nattetid och på morgonen
¤Måttlig fysisk aktivitet lindrar, stillasittande ökar besvären

Det finns också en länk till ett bra 5-minuterstest online, nästsista länken i mitt inlägg, så du kan göra testet när du vill. Sista länken ger också bra info.

Många i vården glömmer bort att inflammatoriska ryggsjukdomar finns och kollar inte folk för det (och på äldre vårdutbildningar fick man heller inte lära sig HUR man ska kolla – värdelöst, men ingens fel, men kunskaperna ökar i alla fall). Så därför påminner jag om det nu. Så om någon har inflammatorisk ryggsjukdom utan att veta om det och läser detta hoppas jag hen kan få hjälp lite tidigare. De flesta som har inflammatorisk ryggsjukdom klarar sig bra, men rätt medicin och diagnos gör förstås att man klarar sig ändå bättre. Nu skriver jag om (a pain in the) AS:
*
AS bryter oftast ut innan man fyllt 40. Träning och rätt medicin hjälper. Man brukar känna "träsmak"/sig stel/ha ont i kroppen/skinkorna/ryggen, mest vid vila/nattetid/på morgonen. Rörelse brukar lindra efter någon timme. Ett av symtomen är ont i ena eller bägge skinkorna, med eller utan utstrålning till ljumske, höft (det kan verkligen kännas som höften) och ner mot/runt knät. I sällsynta fall kan utstrålningen nå nedanför knät och ner i foten. Smärtan breder ut/flyttar sig oftast. Smärtan kan (men behöver inte) hugga när man rör benet. Det skinkonda är symtom på sakroiliit - inflammation i sakroiliakaled/er (kort SI-lederna/bäckenlederna, samma leder som foglossningar sitter i) som ibland kan bero på AS eller annan inflammatorisk ryggsjukdom. Den utstrålande smärtan vid sakroiliit beror INTE på nerver i kläm om jag förstått rätt. Det gör ofta ont om man trycker på den inflammerade SI-leden. AS går ofta i skov, och man kan ofta ha senfästesinflammation m.m. även på andra ställen i kroppen, t.ex.bröstkorg, hälar, axlar. En del får också ögoninflammation, irit/regnbågshinneinflammation (gå till ögonläkare om ögat blir ljuskänligt). Symtomen varierar. Man kan få liknande smärta i kroppen även av träning m.m. vilket kan göra att man inte själv förstår att man är sjuk.
*
https://www.mayoclinic.org/diseases-...s/syc-20350747
Kort om sakroiliit, p.g.a. AS och annat. "Sacroiliitis can be difficult to diagnose, because it can be mistaken for other causes of low back pain."
http://www.indianjpain.org/article.a...last=Tilvawala
SMÄRTKARTA på ett ungefär, klicka figur 4. Observera att smärta/utstrålning kan sprida sig olika långt. Smärtan kan variera från obehag till var snäll och skjut mig nu! (Medicin hjälper som tur är.)

https://www.youtube.com/watch?v=HTYoWiuMshM
Kort film om inflammatorisk ryggsjukdom.
*
https://www.doktorn.com/artikel/rygg...mationssjukdom
Reumatologerna försöker få ut info så att man ska kunna få hjälp tidigare.

http://fysioterapi.se/wp-content/upl...erapi_2_14.pdf
Ifall någon som hjälper folk med ryggont och onda senfästen vill veta mer när man kan misstänka spondylartrit.
*
TESTET!
https://reumatiskt.se/ontiryggen/
5-minuterstest online för att se vad som talar för och mot inflammatorisk ryggsjukdom. Resultatet av testet kan sparas som pdf och skrivas ut. Testet räcker INTE för diagnos – då behövs läkarbesök – det kan vara annat även om du skulle få rekommendationen att gå till läkare i slutet av testet.
*
https://reumatiker.se/att-leva-med-r...atisk-sjukdom/
Bra startsida om man misstänker att man kanske har reumatim. (Om länken ovan dör, googla "reumatikerförbundet".)

Verkar sakroiliitsmärtan påminna om piriformissyndromet? Ja, det tycker jag. Jag har googlat på "piriformis syndrome" + "pubmed" och har försökt förstå skillnaden mellan sakroiliit och piriformissyndromet angående skink- och bensmärtan, men jag har givit upp; jag förstår mindre ju mer jag läser. Det är därför jag hittat länkar. MEN vid sakroiliit inga klämda nerver (om jag förstått rätt) även om det ibland kan stråla ut i benet/n olika långt. Inflammatorisk ryggsjukdom kan ju också ofta ge symtom högre upp i ryggen, bröstkorgen och andra ställen, och inflammationen kan oftast (fast inte alltid) synas på prover och med magnetkamarea.
*
Själv är jag en tant på 50+. Jag har i princip varit fri från skov över tio år, och innan dess hjälpte medicinen bra (i mitt fall först Voltarentabletter och sen Salazopyrin, men det är olika för olika personer vad som hjälper). Eftersom jag ärvt sjukdomen och själv misstänkte vad det var så räckte ett telefonsamtal till läkarstationen för vidare hjälp. Så kolla upp er om ni tror att ni kan ha AS - vare sig det visar sig vara inflammatorisk ryggsjukdom eller inte så är det bättre att veta. Annars kan man kanske också kolla för liknande som nämns i första länken.
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:51   #5
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Hej igen ni som har haft skinkont länge...

Rörelsetester FÖR sakroiliit och MOT piriformissyndromet????? Kanske????? Men vill helst att ni ska gå till läkare för det är nog effektivare än att ens försöka lära sig att göra testerna om man inte är utbildad på området. Jag har absolut noll koll för att veta hur/om testerna funkar. (Tror att jag fick göra en del av dem när en reumatolog undersökte mig första gången?)

https://www.carjonline.org/article/S...090-X/fulltext
"Clinical evaluation of the SI joint should include the posterior superior iliac spine distraction test, pelvic compression and distraction, Gaenslen's test and the flexion, abduction, and external rotation test [2]. SI joint pain can be differentiated from discogenic lower back pain by the lack of neurological features and a normal straight leg raising test. Piriformis syndrome can also cause similar posterior thigh and buttock pain but can be differentiated by application of the passive flexion, adduction, and internal rotation test. Following a thorough clinical assessment and appropriate laboratory investigations, imaging forms the next major step in the investigation of patients with suspected inflammatory back pain (IBP) or SI joint pathology and various imaging modalities are available to the clinician [3,*4]. Increasingly, advanced imaging modalities such as magnetic resonance imaging (MRI) are being used to detect early changes of sacroiliitis and expedite diagnosis in patients with IBP, allowing prompt commencement of disease modifying therapy [3,*5,*6]."

1 Kan troligen fortfarande vara tveksamheter? Skulle bara låta en väldigt vårdutbildad person göra rörelsetesterna (har själv noll koll), och ett läkarbesök, beskrivning av symtom, prover och magnetkamera funkar nog oftast snabbare i vilket fall om ni inte vet någon som har full koll på rörelsetesterna.
2 Även om rörelsetesterna kan sålla fram sakroiliit så framgår inte orsaken till sakroiliiten – beror det på inflammatorisk ryggsjukdom, skada eller annat? För att veta det behövs fortfarande läkarbesök.
3 Testerna är för att sålla fram sakroiliit, INTE för att sålla fram piriformissyndromet. Efter att ha googlat om piriformissyndromet på pubmed så har jag kommit fram till att jag verkligen INTE förstår hur den diagnosen ställs helt säkert.
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 10:41   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Har haft detta som kommit och gott under en längre tid.
Känns inte tydligt när jag sitter på sittknölarna så att säga men om jag ligger på rygg i soffan eller halvsitter mer liggandes så kommer smärtan av värkande molande typ i rumpan på båda sidorna.

Stället stämmer rätt bra med punkterna markerade för piriformis triggerpunkter. Riktigt öm om jag trycker halvhårt där.
(nej inte I garaget utan vid markerade krysset)





Men kan man få smärta av att liggande "klämma" åt tex piriformis?


Jag har kört en del övningar för den muskeln så den kanske är lite tjurig eller så är det ngt helt annat.

Smärtan avtar om jag går eller står upp men det ger sig inte utan återkommer sedan ett år ca.
Skulle kunna vara ryggbesvär som blir sämre av att böja i ryggen (halvligga i soffan), bättre av att gå (sträcka/svanka i ryggen). Med detta sagt betyder det inte att du ska undvika böjning i ryggen, men vid långvariga positioner så försök att ha en kudde bakom ryggen. Skulle eventuellt kunna vara problem med svanskotan också. Låter inte som ischias och inte som piriformisbesvär enligt mig. Heller inte som sacroilit osv som eucalyptus skriver om.

mvh
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:59   #7
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Gammal repris
4-5 som stämmer, kan (men behöver inte) bero på inflammatorisk ryggsjukdom. Det kan ju vara så att det enda som stämmer är att det hållit på mer än tre månader men ingen av de andra punkterna stämmer? Då är det nog inte inflammatorisk ryggsjukdom utan annat som ska kollas. Men jag ställde ändå frågorna eftersom frågorna ställs för sällan av vårdgivare med för långa diagnostider som följd.

http://berig.nu/spondylartriter/
¤Den börjar smygande och ökar i intensitet [Kan ibland också minska periodvis, mitt tillägg]
¤Symtomen börjar som regel före 40 års ålder
¤Symtomen håller i sig minst 3 mån
¤Smärta och stelhet nattetid och på morgonen
¤Måttlig fysisk aktivitet lindrar, stillasittande ökar besvären

Nytt
https://www.huffpost.com/entry/the-s...7i-TeCkQBgVpFT
Lite tydligare var SI-leden och öm punkt på skinkan sitter (och vad sakroiliit, p.g.a. AS och annat, kan förväxlas med)
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 13:50   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Det finns väldigt lite i det som skrivs som talar för inflammatorisk systemsjukdom, typ pelvospondylit, så varför fortsätta skriva om det och särskilt när du inte är vårdutbildad?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 13:55   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Tack för tips.

Jag upptäckte att ngt inte lirar som det ska i höfterna/bäckenet.


Om jag gör detta test ovan så har jag
på höger höft/ben :
Väldigt lite inåtrotation(höger bild) alltså knappt ngt ca 10 grader
Mycket utåtrotation (vänster bild) ca 75 grader

på vänster tvärtom. Iaf ungefär :
Klart mer inåtrotation ca 25 grader
Mindre utåtrotation, ca 45 grader

Dessa enbart med muskelkraft, ej ngn hjälpande hand

Något jag kan gå vidare med själv eller iaf få mer kött på benen?
Tacksam för tips innan jag ger mig ut på Youtube och sökmotor.
Ganska ofta ont utsida höfter och höger höft fram ont ibland när jag går.
Hamstrings korta.

Kanske FAI symptom?
Höger ben vill ofta utåtrotera vid liggande flexion i höften.
Ngt är rejält spänt och kanske svagt?
Att ha olika anteversionsvinklar i höften är helt normalt och behöver inte vara ett problem.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-09, 15:04   #10
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Spondylartrit är numer en röd flagga. Till er som är utbildade.

Diagnos tiden är flera år. Om ni vill göra den kortare.
Citaten har reumatologer skrivit!


"När och var ska jag söka vård?
Kontakta en läkare på*vårdcentral*om du haft en molande värk i nedre delen av ryggen och i skinkorna under en längre tid utan förklarlig orsak."
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...erews-sjukdom/

Om ni inte 100 % bombsäkert VET varför en person har ont i senfästen, rygg, skinkor, kanske med huggande smärta, kanske med utstrålning till höft, ljumske och ner i ben/en olika långt som INTE följer nervers utbredningsområde m.m., om ni inte vill missa en röd flagga, snälla, avsätt då EN minut och fråga om

"• Symtom vid inflammatorisk ryggsjukdom:*
1. Ryggsmärta som blir värre på natten*
2. Morgonstelhet*
3. Smärta och stelhet förbättras av fysik aktivitet men inte av vila"
https://vardgivare.skane.se/siteasse...2016-12-11.pdf

"Av de som söker vård för ryggsmärtor beräknas cirka 8 procent ha symtom överensstämmande med en inflammatorisk ryggsmärta"
http://fysioterapi.se/wp-content/upl...erapi_2_14.pdf
Om spondylartrit för fysioterapeuter. Faktaruta 2, 3 och 5 och "Konklusion" rekommenderas MYCKET varmt om ni vill korta diagnostiden från år till veckor och hjälpa.

"Inflammation i nedersta delen av ländryggen och i sacroiliacalederna kan ge speciella symtom, nämligen utstrålande smärta, vanligen ner i benen. Det vanligaste är att smärtan går ner längs baksidan av benen. Den kan stråla ner olika långt.

Om man söker läkare på grund av smärta i ryggen med utstrålning till benen är det lätt hänt att läkaren misstänker diskbråck eller annan form av påverkan på nervrötterna. Till skillnad från vid diskbråck är det inte ovanligt att sacroiliitsmärtan kan skifta sida (även om den är mer uttalad och ihållande på ena sidan) eller finnas på båda sidor samtidigt; smärtan följer inte utbredningen för en viss nervrot; man hittar inte tecken på nervrotsskada i form av förändrade reflexer."
http://berig.nu/spondylartriter/*Texten, om man vill veta mer, är äldre, man var snålare med biologiska läkemedel och magnetkamera då. Men det är en väldigt bra text annars. En av de bästa texterna om spondylartrit enligt mig. (Fast lägger till att skov kan vara kortare än år om man har mild form som jag har.)

1 000 Tack och kramar om ni försöker korta diagnostiden. Säkert ännu fler från dem som ni hjälper.
Håll förstås också utkik efter andra röda flaggor och hjälp även andra som har ont.
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-09, 17:03   #11
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av Eucalyptus Visa inlägg
En av de bästa texterna om spondylartrit enligt mig.
Som scratch89 frågade, varför fortsätter du spamma sånt här? Du verkar ju inte kunna något om ämnet mer än möjligtvis dina egna anekdoter.
Det du skriver ut här är ingenting nytt och de vårdgivare som man söker till för ryggbesvär kan detta, alternativt hänvisar till någon som kan det.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 00:13   #12
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Som scratch89 frågade, varför fortsätter du spamma sånt här? Du verkar ju inte kunna något om ämnet mer än möjligtvis dina egna anekdoter.
Det du skriver ut här är ingenting nytt och de vårdgivare som man söker till för ryggbesvär kan detta, alternativt hänvisar till någon som kan det.
Hej


Förlåt om det uppfattas som spam. Jag vill bara hjälpa er och odiagnostiserade reumatiker att korta diagnostiden från år till veckor. Jag ber också om ursäkt att detta inlägg blir långt, men jag vet inte hur jag annars ska göra mig förstådd.

Du får gärna hävda att du vet mer än jag (så länge du inte försöker beskriva mina symtom för mig). Men var försiktig innan du påstår att du vet mer om reumatologi är legitimerade reumatologer. Och jag tror tyvärr INTE reumatologer håller med dig om allt du säger. Har du frågat en reumatolog? Men varsågod. Citera gärna en reumatolog som tycker att kunskaperna om reumatologi i vården är fullt tillräckliga.


"Det kan alltså ta flera år innan rätt diagnos ställs på en inflammatorisk ryggsjukdom. Det är tråkigt att det förhåller sig så, och man får hoppas att ökad kunskap på sikt kan leda till en bättring. Huvudorsaken till denna fördröjning är rimligen att ryggsjukdom i sig är mycket vanligt och att det finns en osäkerhet bland läkare hur diagnosen ska ställas."

http://berig.nu/spondylartriter/

Text av Dick Sahlberg, leg reumatolog
Han skrev också den informationsbroschyr jag fick hos reumatologen


"Tyvärr får många patienter ibland vänta i närmare tio år för att få sin sjukdomsbild klar.

xxxxxx

Den i sammanhanget sällsynta förekomsten av just ankyloserande spondylit kan vara en anledning till att det många gånger dröjer innan patienterna upptäcks.

- Bland alla de patienter som söker hjälp för ryggsmärta kan det vara svårt att urskilja de som kan ha ankyloserande spondylit. Överlag är det svårt att ställa diagnosen inflammatorisk ryggsjukdom kliniskt, säger Lennart Jacobsson, professor och överläkare i reumatologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Svårt att beskriva symtom
Gerd-Marie Alenius, överläkare i reumatologi vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå, menar att det hela även kan försvåras av att patientens besvär kan komma och gå och att patienten själv ibland kan ha svårt att beskriva sina symtom. Det är orsaken till att många i den här patientgruppen får vänta i mellan fem till tio år efter de första symtomen innan de får en säker diagnos.

– Det får till följd att patienter riskerar att missa behandlingar som skulle kunna förbättra deras livskvalitet, säger Gerd-Marie Alenius."
https://www.doktorn.com/artikel/rygg...mationssjukdom

"Men idag tar det alltför lång tid för en patient med misstänkt sjukdom att bli diagnostiserad; från första symtom till fastställd diagnos går det i snitt 6 år. Fysioterapeuter, inte minst ute i primärvården, är många gånger den yrkeskår som den drabbade först vänder sig till med sina fluktuerande ryggbesvär. Den stora utmaningen för oss är att förkorta tiden mellan symtomdebut och diagnos. Att ha kunskap om vad som karaktäriserar sjukdomen och på så sätt vara uppmärksamma på tidiga tecken bidrar till en tidig diagnos"
http://fysioterapi.se/wp-content/upl...erapi_2_14.pdf
ANN BREMANDER docent, fysioterapeut, specialist i reumatologi, Sektionen för reumatologi, IKVL, Lunds universitet & FoU Spenshult, Halland


Jag skulle kunna fylla på den här listan utan några som helst problem är jag rädd.

MEN det är bara kunskaperna och uppmärksamheten det är fel på. Jag håller med Ann Bremander om det. Jag vill att du ska skaffa kunskaper om hur du kan hjälpa odiagnostiserade reumatiker i texter som reumatologer har skrivit. Texter som är skrivna av andra läkare, immunologer m.m. ska du inte lita på. De texterna kan vara bra. De kan vara skräp. (Troligen skräp.) Men så länge du inte vet så är det bara texter skrivna av reumatologer som du ska läsa och lita på. Faktagranska gärna dina egna kunskaper i reumatologi. Var texterna om reumatologi på din utbildning skrivna av reumatologer? Var det reumatologer som föreläste om reumatiska sjukdomar? Har du uppdaterat dina kunskaper från pålitliga källor? Om inte - gör om gör rätt - om du vill ha korrekt kunskap och kunna hjälpa även reumatiker.

Eftersom Spondylartrit är en röd flagga ska man göra sitt bästa för att inte missa den. Att inte kolla för det för att det är sällsynt är inget bra argument. Tänk om man inte kollade för barncancer med samma motivering?

Igen.

"När och var ska jag söka vård?

Kontakta en läkare på vårdcentral om du haft en molande värk i nedre delen av ryggen och i skinkorna under en längre tid utan förklarlig orsak."
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...erews-sjukdom/

Avsätt EN minut för att fråga om

"• Symtom vid inflammatorisk ryggsjukdom:
1. Ryggsmärta som blir värre på natten
2. Morgonstelhet
3. Smärta och stelhet förbättras av fysik aktivitet men inte av vila"
https://vardgivare.skane.se/siteasse...2016-12-11.pdf
(Röda flaggor!)

om någon har ont i senfästen, skinkor, ryggen, ischiasliknande smärta m.m. utan att veta varför och du inte heller är 100 % bombsäker på varför personen har ont. Vem vet, 8 procent skulle kanske svara "ja" och få hjälp tack vare dig. Varför inte prova? Dem du hjälper blir nog tacksamma över att få sin diagnos några år tidigare.

PS. Ange gärna källorna till ERA kunskaper till mig. Jag är uppriktigt nyfiken på vad som står där och vad era föreläsare sa till er.
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 01:56   #13
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Eucalyptus Visa inlägg

Avsätt EN minut för att fråga om

"• Symtom vid inflammatorisk ryggsjukdom:
1. Ryggsmärta som blir värre på natten
2. Morgonstelhet
3. Smärta och stelhet förbättras av fysik aktivitet men inte av vila"
Nu måste jag som lekman ge mig in här :P

Förstår inte riktigt hur reumatism skulle vara första logiska ledet till de tre punkterna.

1. Man har belastat ryggraden hela dagen
2. Man har varit orörlig i många timmar
3. Nästan all smärta/stelhet som inte beror på fysiskt trauma förbättras av fysisk aktivitet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 15:11   #14
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nu måste jag som lekman ge mig in här :P

Förstår inte riktigt hur reumatism skulle vara första logiska ledet till de tre punkterna.

1. Man har belastat ryggraden hela dagen
2. Man har varit orörlig i många timmar
3. Nästan all smärta/stelhet som inte beror på fysiskt trauma förbättras av fysisk aktivitet
Inflammation, oavsett orsak, ger smärta och stelhet. Det har du rätt i. Det är när man inte kommer på någon vettig orsak till att inflammation och smärta uppstår som man ska fundera lite ... Om du typ upplever EXTREM träningsvärk i 5 veckor utan att ha tränat kan du fundera på om allt är som det ska.

Om du är nyfiken på hur spondylartrit kan kännas och hur pass duktiga vårdgivarna är kan du läsa den här tråden. Viktigt! Vårdgivare VILL hjälpa, det är bara uppmärksamheten och kunskaperna som fattas.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226966


Kul att en lekman är intresserad av reumatologi. Jag önskar att vårdgivarna var som du.

Du kan läsa mer här:
https://reumatiker.se/att-leva-med-r...atisk-sjukdom/
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 17:08   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Eucalyptus Visa inlägg
Inflammation, oavsett orsak, ger smärta och stelhet. Det har du rätt i. Det är när man inte kommer på någon vettig orsak till att inflammation och smärta uppstår som man ska fundera lite ... Om du typ upplever EXTREM träningsvärk i 5 veckor utan att ha tränat kan du fundera på om allt är som det ska.

Om du är nyfiken på hur spondylartrit kan kännas och hur pass duktiga vårdgivarna är kan du läsa den här tråden. Viktigt! Vårdgivare VILL hjälpa, det är bara uppmärksamheten och kunskaperna som fattas.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226966


Kul att en lekman är intresserad av reumatologi. Jag önskar att vårdgivarna var som du.

Du kan läsa mer här:
https://reumatiker.se/att-leva-med-r...atisk-sjukdom/
Nu får du lägga ner. Vi är minst två här i tråden som arbetar inom vården med just diagnostik av ryggsmärta, och har redan avärdat inflammatorisk ryggsjukdom, baserat på vad som presenterats.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)