Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-11, 01:57   #91
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
I vissa träningsprogram ingår det att man ska gå upp tidig morgon för en power walk före frukost, för att man påstår att det förbränner fett mer effektivt. Finns det någon substans i att göra så om det nu inte tillför att nettoförbrukningen av kalorier blir större av promenaden? Kan man inte lika bra skippa promenaden och få samma resultat?

Jag tänker främst på 16 weeks of hell som man sett på tv, där deltagarna promenerar som dårar okristligt tidigt på morgonen.
Man kan träna sin förmåga att använda fett som bränsle vid träning, tex via metoden som du beskriver men finns även andra metoder.

Dock gör man det för prestation och inte viktnedgång tex inom triathlon eller marathon då en atlet som har snäppet högre fettoxidation till kolhydrats ratio teoretiskt sätt kan prestera bättre då man får tillgång till mer energi (lagrat fett) under loppen.

Om det har någon fördel vid viktnedgång kan ju vara möjligt men vågar inte uttala mig där. (Utalar mig endå, tänker att om man lyckas bränna stubborn fett via den metoden, kanske nya fettet som lagras är lättare att bli av med) Alltså en fördel även om på ett indirekt vis.)
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-11, 06:19   #92
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Magrauta Visa inlägg
Man kan träna sin förmåga att använda fett som bränsle vid träning, tex via metoden som du beskriver men finns även andra metoder.

Dock gör man det för prestation och inte viktnedgång tex inom triathlon eller marathon då en atlet som har snäppet högre fettoxidation till kolhydrats ratio teoretiskt sätt kan prestera bättre då man får tillgång till mer energi (lagrat fett) under loppen.

Om det har någon fördel vid viktnedgång kan ju vara möjligt men vågar inte uttala mig där. (Utalar mig endå, tänker att om man lyckas bränna stubborn fett via den metoden, kanske nya fettet som lagras är lättare att bli av med) Alltså en fördel även om på ett indirekt vis.)
Det stämmer ju till viss del att mer fett oxideras under aktiviteten om du inte ätit på 10-12 timmar och glykogenlagren är relativt tomma. Men det kompenserar kroppen lätt under resten av dagen när du väl äter. Det är typisk bro-bullshit att tro att om jag går en timme eller två innan jag äter dagens första mål så bränner jag mer fett. Du oxiderar kanske lite mer fett som energi under en liten stund jämfört med om du ätit något med kolhydrater precis innan, men du tappar inte mer kroppsfett under dagen för att du inte ätit innan, absolut inte, då är det energi in vs energi ut som gäller.

Vikten styrs av kosten. Hur man än vill försöka vrida och vända på det (och visst finns det andra variabler som spelar roll) så kan ingen rubba på energilagen.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-11, 10:48   #93
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Det stämmer ju till viss del att mer fett oxideras under aktiviteten om du inte ätit på 10-12 timmar och glykogenlagren är relativt tomma. Men det kompenserar kroppen lätt under resten av dagen när du väl äter. Det är typisk bro-bullshit att tro att om jag går en timme eller två innan jag äter dagens första mål så bränner jag mer fett. Du oxiderar kanske lite mer fett som energi under en liten stund jämfört med om du ätit något med kolhydrater precis innan, men du tappar inte mer kroppsfett under dagen för att du inte ätit innan, absolut inte, då är det energi in vs energi ut som gäller.

Vikten styrs av kosten. Hur man än vill försöka vrida och vända på det (och visst finns det andra variabler som spelar roll) så kan ingen rubba på energilagen.
Handlar om egna preferenser hur det fungerar bäst för individen och samtidigt som majoriteten sätter målsättningar ned till extremt låga fett nivåer 4-8 % för att bli tillräckligt ”rippad/shredded” fungerar de här s.k. bro-bullshit som du säger att den är. Men att hålla en strikt diet är så klart en av de viktigare komponenterna och det trodde jag var underförstått.

Utöver det tror jag inte på att populationsstudier eller studier på mindre urval människor är relevant. Det är enbart relevant på lite småfeta typer som ska gå ned till lite lägre fett nivåer inom normalspannet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2023-02-11 klockan 10:49.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-11, 11:14   #94
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Det stämmer ju till viss del att mer fett oxideras under aktiviteten om du inte ätit på 10-12 timmar och glykogenlagren är relativt tomma. Men det kompenserar kroppen lätt under resten av dagen när du väl äter. Det är typisk bro-bullshit att tro att om jag går en timme eller två innan jag äter dagens första mål så bränner jag mer fett. Du oxiderar kanske lite mer fett som energi under en liten stund jämfört med om du ätit något med kolhydrater precis innan, men du tappar inte mer kroppsfett under dagen för att du inte ätit innan, absolut inte, då är det energi in vs energi ut som gäller.

Vikten styrs av kosten. Hur man än vill försöka vrida och vända på det (och visst finns det andra variabler som spelar roll) så kan ingen rubba på energilagen.
Instämmer helt, påstod inte att man tappar mer i vikt utan att det kan vara en fördel vid prestationssporter så som marathon, cykling, thriatlon osv.

Sen mitt tillägg på slutet var mer en notis som inte har någon grund men en tanke. Egentligen kanske en effektivare fettoxidation gör att du tappar mer fett istället för muskler vid en deff tex. Det vet vi ju inte, eller inte jag iaf. Säger bara att det kan ha en fördel teoretiskt. Men såklart energin kommer ju tas någonstans ifrån på ett underskott så man går ner lika mycket oavsett. Möjligtvis mer via fett vid en effektivare fettoxidation who knows.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-11, 11:31   #95
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Att tänka kcalin-ut har ju ett värde totalt sätt. Ska vi gå från 100 kilo till 0 kilo är det ju bara energi in och ut som spelar roll.

Men ska vi gå från 100kilo - 90 kilo kan man påverka om vi tappar fett eller muskler via träning, proteinintag osv. Så att helt stirra sig blind på kcal är ju dumt när vi vet att det finns faktorer som påverkar vilken typ av vikt vi tappar. Det kan alltså finnas fler variabler än endast träning och protein, möjligtvis en effektiv fettoxidation men är som sagt inget påstående.

I mean, om jag slutar träna, lägger mig på 100g protein oh 1500 kcal kommer jag rasa i muskler och fett.

Fortsätter jag pumpa äter samma energi men 250g protein kommer jag troligen bli riktigt jävla shredded innan jag förtvinar helt eller krashar.

Så att tänka endast i energi blir lite fel när man snackar träning ( muskler, fett och inte endast total vikt )
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-11, 14:15   #96
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Motsäger inte något av det ni svarade på mitt inlägg. Håller snarare med i allt, motsäger heller inte något jag skrev. Så vi är på samma spår.

Lagar gäller, men vid formtoppning etc kan man tweaka fram smådetaljer som kanske har viss betydelse. Att coacha en Svensson från fetma kontra en atlet som ska ner de sista fettprocenten är så klart en oerhörd skillnad, samtidigt som de fundamentala grudnerna alltid kvarstår.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)