Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-13, 15:10   #11461
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Hur gör ni med era indexfonder? Vad kollar ni efter när ni väljer dom. Man väljer område såklart, men t.ex. varför länsförsäkringars asien fond istället för SEBs?
Nu är jag ingen expert - jag har inte ens någon indexfond (ännu).

Men det viktigaste blir ju antagligen avgiften.
Kanske att lång historik, eller en känd fond/förvaltare, känns lite tryggare också än något helt nystartat man aldrig hört talas om.

Personligen väljer jag också hellre svensk/nordisk förvaltning, även om det är en globalfond, än att förvaltare/fond sitter på andra sidan klotet.

Om historiken skiljer någon procent på massa år kanske inte går att dra några slutsatser av, för avgifterna kan ju ha varit annorlunda tidigare.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 15:11   #11462
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Som vanligt när börsen går ner några procent så är media i gång med att försöka hitta orsaker, trots att det till 99% är helt random.
Har också tänkt på just det!
Ibland kanske de är något på spåren, men känns ju oftast som spekulationer.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 15:30   #11463
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Skrev lite slarvigt, men indexfonders effektivitet bygger på att marknaden har prissatt aktierna någorlunda korrekt. Och om alla investeringar sker via indexfonder så korrigeras inte felaktigt prissatta aktier. Så aktivt kapital behövs i någon utsträckning.
Tack för klargörandet, då är jag med.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 15:38   #11464
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Nu är jag ingen expert - jag har inte ens någon indexfond (ännu).



Men det viktigaste blir ju antagligen avgiften.

Kanske att lång historik, eller en känd fond/förvaltare, känns lite tryggare också än något helt nystartat man aldrig hört talas om.



Personligen väljer jag också hellre svensk/nordisk förvaltning, även om det är en globalfond, än att förvaltare/fond sitter på andra sidan klotet.



Om historiken skiljer någon procent på massa år kanske inte går att dra några slutsatser av, för avgifterna kan ju ha varit annorlunda tidigare.


Jag är inte indexexpert men alla som heter index funkar ju inte likadant. Exempelvis är ju avanza zero lockande som är gratis men den följer omx30 och många andra ett bredare index, vilket har lett till att just zero gått rätt kasst jämförelsevis de senaste åren.

Sen börjar det komma intressanta smartbeta-fonder som exempelvis nordeas enhanced-serie.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 15:38   #11465
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Har också tänkt på just det!
Ibland kanske de är något på spåren, men känns ju oftast som spekulationer.
Rädselrubriker säljer, så det är inte så konstigt att media fläskar på ordentligt så fort det är oroligt på börsen. Ger en anledning att ha diverse "experter" som ska uttala sig i tidningarna. Ibland händer det att dom får rätt också, men det är som sagt i stort sätt omöjligt att förutse vad som händer. Annars hade dom nog inte sålt tidningar utan varit nya Warren Buffets.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2018-10-13 klockan 15:39.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 16:12   #11466
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Angående indexfonder.
Glömde att antal dagar innan man får in/ut pengar såklart kan vara viktigt med.

Att indexfonder kan följa olika index tror jag förövrigt de flesta har klart för sig.
Tror frågan mer gällde hur man väljer inom samma index.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 16:23   #11467
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Styrelsen för Max Mitteregger Kapitalförvaltning AB har beslutat att stänga fonden Gladiator för nyteckning från och med den 1 december 2018. Syftet med beslutet är att begränsa det kapital som ska förvaltas, för att säkerställa en optimal förvaltning av fondens kapital i andelsägarnas intresse.

Nästa stopptid för köp är kl 12:00 den 26 oktober 2018.

Sista tidpunkt att registrera order innan fonden stängs är kl 12:00 den 27 november 2018.
Gladiator var förövrigt (enligt post på börssnack) ner 0,5% mid-month, medan börsen igår hade fallit med 7,5% denna månad
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 08:59   #11468
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag är inte indexexpert men alla som heter index funkar ju inte likadant.
Korrekt. Bara för att det är det är en indexfond betyder inte att den är bra. En fond som följer dom 500 mest underpresterande företagen är ju t.ex inget vidare. Det är skilland på index.

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Exempelvis är ju avanza zero lockande som är gratis men den följer omx30 och många andra ett bredare index, vilket har lett till att just zero gått rätt kasst jämförelsevis de senaste åren.
Det har ju iofs ingensomhelst relavans över en 10+ årsperiod. Det är medelavkasningen under 10-20 år som är relevant. Inte vad en fond gör under enstaka år.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 09:05   #11469
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Avanza Zero följer väldigt få bolag, jag valde bort den just därför.
Jag har nyss också köpt in mig på Avanza Global, bytte ut DNB mot den. Har sedan tidigare SPP Global som jag fortsätter med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 09:12   #11470
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Avanza Zero följer OMXS30 som sagt, och dessa innehåller 30 storbolag.

Detta ger nackdelen att exponeringen mot småbolag är minimal, och man har i forskningen sett att småbolag ger en extra premie att exponeras mot. Dessutom tenderar småbolag vara de som ökar mest i slutet av en bull-marknad, vilket vi har haft länge nu.

Däremot var det tvärt om i början av vändningen efter finanskrisen, det var just storbolagen som ökade mest då.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 09:43   #11471
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Korrekt. Bara för att det är det är en indexfond betyder inte att den är bra. En fond som följer dom 500 mest underpresterande företagen är ju t.ex inget vidare. Det är skilland på index.







Det har ju iofs ingensomhelst relavans över en 10+ årsperiod. Det är medelavkasningen under 10-20 år som är relevant. Inte vad en fond gör under enstaka år.


Jag hade kunnat lägga ut texten lite mer, ja. Som att säga att svenska börsen generellt och omx30 i synnerhet är rätt tung i vissa sektorer (finans och verkstad) och det därav finns dels en poäng att välja en bredare indexfond mot sverige (exempelvis nordnets superfond som väl också är gratis) samt globalt.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 10:05   #11472
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Hur gör ni med era indexfonder? Vad kollar ni efter när ni väljer dom. Man väljer område såklart, men t.ex. varför länsförsäkringars asien fond istället för SEBs?
Om de kör på samma index så är det avgiften som avgör.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 16:52   #11473
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Lol, då var jag nere på 1% i total vinst när jag hade 8-9% förra månaden! (under ett år lite drygt). Man får väl helt enkelt se det som att nu är det REA på börsen, och att det därmed bara är att pumpa in pengar.
Jag var ganska korkad som sålde 50k lågrisk 3 dagar innan smällen som jag satte in på högrisk direkt. Därav blev det en grym hävstång neråt. Men men, så länge man ligger plus så är det ingen katastrof. Hoppas bara att det hinner vända nu snart!
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 17:16   #11474
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Lol, då var jag nere på 1% i total vinst när jag hade 8-9% förra månaden! (under ett år lite drygt). Man får väl helt enkelt se det som att nu är det REA på börsen, och att det därmed bara är att pumpa in pengar.

Jag var ganska korkad som sålde 50k lågrisk 3 dagar innan smällen som jag satte in på högrisk direkt. Därav blev det en grym hävstång neråt. Men men, så länge man ligger plus så är det ingen katastrof. Hoppas bara att det hinner vända nu snart!


Låg 15% plus i år, ner till -10 när det stod som lägst. Har stor vikt av amerikansk tech som ju tagit väldigt mycket stryk. Trist men jag sitter kvar i båten. Swedbank ny teknik-fond har ju gått riktigt ruttet senaste månaderna också vilket har ätit upp mycket vinst.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 05:16   #11475
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Överhörde 2 gubbar i femtioårsåldern på ett kafe för ett par veckor sen då den ena satt och sa hur mycket pengar han tjänat på börsen. Han räknade med att ha fem mille när han går i pension. Den andra sa att det kan gå ner också. Då sa börsgubben att det KAN INTE gå ner

Vet inte hur han räknat. Om han räknar med 10% upp varje år. Det kanske är många svenskar som gör det?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)