Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-19, 22:39   #10711
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
vad tror ni om spelbolag likt EA, Blizzard och take-two?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-25, 20:38   #10712
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
vad tror ni om spelbolag likt EA, Blizzard och take-two?
Tror de kan fortsätta gå bra. Starbreeze? Extrem hauss kring bolaget men intressant pipe och potential. Inget jag själv äger och troligtvis aldrig komer äga då jag inte är insatt i spel för fem öre.

StarB har också VR-teknologi om jag inte missminner mig. Också samarbeten med Tobii, tror jag.

___________________________

Köpt till långportföljen:

Global X Uranium ETF - GAV 13,02$ (mot dollarkurs på 8,67).

Köpt för riskportföljen (som idag är ordentligt nerskalad i size från förut):

Saniona - GAV 39,20 SEK.

Oncology Venture - GAV 33 SEK.

Kommer fylla på OV om den sjunker, saniona nöjer jag mig med. Håller allt långsiktigt och dessa innehav är intressanta som jag vill äga längre sikt. Sitter mest på händerna tills beartrenden börjar så jag kan få mitt livs tillfälle att köpa på botten efter 1,5-2 års nedgång när OMX står i 800-1000. Drömmar :P
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2017-05-25 klockan 20:40.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-25, 21:04   #10713
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Jag håller på att lära mig mer om aktier och tycker jag börjar få en del koll. Främst är jag intresserad av fundamental analys och värdeinvestering.

Problemet jag har är att jag saknar verktygen att göra någonting. Vad använder ni för hemsidor, program eller liknande för att hitta och analysera de aktier ni köper?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-25, 21:33   #10714
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Jag håller på att lära mig mer om aktier och tycker jag börjar få en del koll. Främst är jag intresserad av fundamental analys och värdeinvestering.

Problemet jag har är att jag saknar verktygen att göra någonting. Vad använder ni för hemsidor, program eller liknande för att hitta och analysera de aktier ni köper?
Du kan börja med att utgå från bransch, därefter dra en svepande jämförelse och de aktier som passar inom vissa ramar, exempelvis price/earnings (P/E) eller EV/EBIT (enterprise value, earnings before interest rates and taxes) eller annat verkar rimligt värderade, går du in djupare på mer fundamentalt unikt för de separata bolagen.

Då har du först sållat bort de aktier som är för högt prissatta sett till deras vinst och hittat de som är mer rimligt värderade eller undevärderade i jämförelse mot andra i branschen. Du kan då analysera djupare på varför de är lägre prissatta osv. Se från andra vinklar. Skaffa en lista med vad du går igenom för bolagen när du gör en djupare analys.

__________________________

Saxat från min commonplace, lista för vad jag går igenom innan jag investerar på börsen:


Citat:
Viktiga saker att tänka på vid investeringar.

Det kanske viktigaste av allt är risk-management. Ta inte för stora risker. Kapa förluster. Ta vettig size.

Det är inte bråttom. Stressa inte affärer.

Dubbelkolla alltid ordrar. Köper jag rätt antal? Säljer/köper jag till rätt pris?

Vad ska jag kolla innan jag köper? Vad är det som triggar mig att vilja köpa? Vad är det jag ser?

Hur känner jag mig idag? Riskvillig? Trött och återhållsam? Stressad?

Tänk igenom följande punkter innan jag köper aktier:

- Hur lång position planerar jag ta? 1min? 5min? 1h? 1 dag? 1 månad? 1 år? Tidshorisont.

- Vad baserar jag mitt köp på? PM? TA? Laggande kurs pga inperfect market?

- Hur ser utvecklingen ut i förhållande till min tidshorisont på köpet? Trendar den upp i timmes-intervall? Ner? Trender.

- Vilka säljer/köper? Har de gjort detta länge? Isåfall, anledning varför? -> Mäklarstatistik.

- Orderdjup. Hur ser det ut? (Mestadels relevant ur kortare tidsperspektiv).
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 07:01   #10715
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
___________________________

Köpt till långportföljen:

Global X Uranium ETF - GAV 13,02$ (mot dollarkurs på 8,67).
Gavet sänktes en hel del under natten, prickade dollarkursen bättre än väntat. 8,61. Mycket trevligt.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 07:55   #10716
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
vad tror ni om spelbolag likt EA, Blizzard och take-two?
Jag är för all del noob men jag tycker EA ser rejält övervärderad ut. Då räknar jag enligt denna modell:
http://buffettsbooks.com/howtoinvest....jwiPNXNS.dpbs

Sen verkar för all del allt inom IT vara skyhögt värderat.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 08:05   #10717
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Jag håller på att lära mig mer om aktier och tycker jag börjar få en del koll. Främst är jag intresserad av fundamental analys och värdeinvestering.

Problemet jag har är att jag saknar verktygen att göra någonting. Vad använder ni för hemsidor, program eller liknande för att hitta och analysera de aktier ni köper?
Jag letar själv efter fler sidor/verktyg men hittills har jag iaf MSN Money, där det ibland går att hitta lite mer utförlig historik, samt räkneverktyget jag länkade till. Annars blir det företagens hemsidor för kvartals- och årsrapporter. Det blir ju dock lite meckigare.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:27   #10718
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Du kan börja med att utgå från bransch, därefter dra en svepande jämförelse och de aktier som passar inom vissa ramar, exempelvis price/earnings (P/E) eller EV/EBIT (enterprise value, earnings before interest rates and taxes) eller annat verkar rimligt värderade, går du in djupare på mer fundamentalt unikt för de separata bolagen.

Då har du först sållat bort de aktier som är för högt prissatta sett till deras vinst och hittat de som är mer rimligt värderade eller undevärderade i jämförelse mot andra i branschen. Du kan då analysera djupare på varför de är lägre prissatta osv. Se från andra vinklar. Skaffa en lista med vad du går igenom för bolagen när du gör en djupare analys.

__________________________

Saxat från min commonplace, lista för vad jag går igenom innan jag investerar på börsen:
Bra tips om saker att tänka på, tack!

Men som jag skriver nedan är jag ute efter något sätt att sortera fram de "intressanta" företagen så jag inte behöver gissa på vilka företag som är värda att analysera vidare. Har du någon erfarenhet av aktiescreeners eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag letar själv efter fler sidor/verktyg men hittills har jag iaf MSN Money, där det ibland går att hitta lite mer utförlig historik, samt räkneverktyget jag länkade till. Annars blir det företagens hemsidor för kvartals- och årsrapporter. Det blir ju dock lite meckigare.
Problemet med att titta på företags hemsidor är ju att då måste jag veta att företaget jag tittar på är intressant. Det jag är ute efter är någon hemsida eller program där jag först kan sortera ut företag som kan vara intressanta, t.ex. att de ska ha ett tillräckligt lågt PE, DE, ROE etc., för att sedan gå vidare och titta närmare på varje företag.

Kanske detta fungerar med Quandl, Börsdata eller liknande sida.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 11:46   #10719
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Ja, det blir meckigt och svårt att hitta bra bolag om det inte finns bra filter. Blir svårt att sålla.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 19:04   #10720
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Övergav investor och lade in pengarna på swedbank ny teknik istället. De går bra.
Köpte också in mig i blizzard då de verkar ha roliga saker på gång under 2017, men fokus är fonder, resten är småpengar.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 19:18   #10721
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Övergav investor och lade in pengarna på swedbank ny teknik istället. De går bra.
Köpte också in mig i blizzard då de verkar ha roliga saker på gång under 2017, men fokus är fonder, resten är småpengar.
Spekulationer:
Tror Blizzard kan vara bra. Om inget har hänt på senaste åren så har de ju en prenumerationstjänst iom WoW, och att alla helt plötsligt skulle avsluta sina månatliga betalningar på en gång verkar orealistiskt. Så är nog ganska "säker" på så vis.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 19:38   #10722
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
De har en del franchises...
"Activision has a stable of eight franchises that have each generated more than $1 billion in revenue: StarCraft, Diablo, World of Warcraft, Hearthstone, Destiny, Overwatch, Call of Duty, and Skylanders."

Dessutom släpper de ett nytt destiny och call of duty senare iår. Och de har börjat ta sig in på andra plattformer.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-27, 08:42   #10723
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Apropå FA och "värdeinvesteringar" får man mycket gratis med Börsdata (borsdata.se). Kostar som en Spotify-prenumeration men du får nog tillbaka mer än för Spotify

Värt att komma ihåg när man analyserar bolag är att aktiekursen diskonterar framtida händelser; det spelar ingen roll hur bra bolaget ser ut idag om de med stora pengar tror att det är ett luftslott. Se ex. Pandora som har rejäl pyspunka pga blankning och oro kring framtida intjäning. Om man enbart fokuserar på div. nyckeltal m.m. blir det lätt att man skapar sig en bild av nuläget - enbart.
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-27, 23:57   #10724
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Apropå FA och "värdeinvesteringar" får man mycket gratis med Börsdata (borsdata.se). Kostar som en Spotify-prenumeration men du får nog tillbaka mer än för Spotify

Värt att komma ihåg när man analyserar bolag är att aktiekursen diskonterar framtida händelser; det spelar ingen roll hur bra bolaget ser ut idag om de med stora pengar tror att det är ett luftslott. Se ex. Pandora som har rejäl pyspunka pga blankning och oro kring framtida intjäning. Om man enbart fokuserar på div. nyckeltal m.m. blir det lätt att man skapar sig en bild av nuläget - enbart.
Testar Börsdata nu och det ser lovande ut. Lite långsam sida dock, men det går förhoppningsvis att leva med.

Över längre tid borde det väl inte spela så stor roll vad andra tror om bolaget? På kort sikt kan det såklart vara avgörande. Om alla spekulerare plötsligt får panik, övertygade att Simargl brutit sig fri från Polaris, då kommer det ju suga att sitta där och kolla på kursen som dalar ifall man räknat med snabb avkastning. Är det dock ett bra bolag lär det fortsätta framåt och kursen torde utvecklas till en rimlig nivå, varpå det såklart blir mycket roligare för den som lyckats göra en bra uppskattning av värdet och köpt aktien billigt.

Sen behöver det för all del inte bli så. Folk kan ju faktiskt vara tämligen irrationella, vilket alla börskrascher visar. Det finns väl ingen garanti för att bra och välskötta bolag ska få investerarnas förtroende, och bristen på förtroende kan såklart göra det svårt för dem. Därutöver har vi det "lilla" problemet med att faktiskt bedöma värdet på ett bolag.

Av det jag läst om värdeinvestering verkar det till stor del grunda sig just på den felaktiga idén om intrinsikalt värde. Den idén är helt felaktig, vilket illustreras rätt bra av det klassiska exemplet med den törstande mannen i öknen - lite vatten är plötsligt mer värt än allt guld och alla diamanter i världen.

Vad jag däremot finner positivt är det utgår ifrån själva substansen i bolaget, man bygger så att säga analysen från grunden och upp. Det svåra blir bara att uppskatta värdet och framtidsutsikterna.

Jag minns för ett par år sedan när jag var i färd med att utmäta ett bolag för ena delägarens skulder. Det var en restaurang på ett hyfsat attraktivt läge och verksamheten gick med en okej vinst.

Ägarna ville väl i princip sälja, casha in, reglera sina skulder och fucka off till ett varmare klimat. De hade ett par spekulanter som var intresserade av att köpa verksamheten. Enda problemet var det där med priset.

Jag gick igenom balansräkningen och en tillgångsförteckning. Det såg rätt bra ut. Skulderna var låga, de hade en del utestående leverantörsfordringar och inventarier med till synes högt värde.

Problemet var bara att ingen jävel hade velat köpa inventarierna. Varför krångla med att äga enorma kylar och frysar, stekbord, grill och allt som nu kan finnas? Det är extremt otympligt, kostar massor att frakta, blir dyrt när det går sönder och alla tilltänkta köpare som varit lite smarta föredrar att leasa - då slipper man en hel del problem.

Det såg fint ut i balansräkningen men i verkligheten var det helt värdelöst. De som ville köpa verksamheten förstod såklart det, varför deras bud var mycket lägre än vad ägarna ville sälja för.

Min bedömning blev i slutändan att det enda som kunde omsättas i pengar var leverantörsfakturor och hyreskontrakt. Just hyreskontraktet hade kunnat vara värt runt en halv miljon, men likt så många andra hyreskontrakt fanns det såklart förbehåll om att hyresvärden måste först godkänna de nya hyresgästerna.

Ägarna var förstås inte helt nöjda. Tror de ville ha runt 4 miljoner för verksamheten. Jag kunde ju bara önska dem lycka till och lägga ned min utredning.

Värdet blir liksom aldrig mer än vad någon är beredd att betala.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 09:16   #10725
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Är det bara Avanza eller är alla dyra när det gäller att blanka aktier?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)