Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-30, 10:11   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Vad "gör" så att en överviktig som gått ner i vikt, Oftast/lättare går upp igen?

Vad för funktion i kroppen är det som gör detta som sagt, Överviktiga verkar ju ha lättare för att återgå till sin övervikt efter en stor viktnedgång.

Strävar kroppen efter att bli överviktig igen efter som den varit det så länge t ex, Man får ökad hunger/lägre ämnesomsättning ?

Hur lång tid tar det för kroppen att "anpassa" sig till den nya vikten? Säg att man gått ner ifrån typ 160 kg till 80. Kommer man alltid få äta "lite" mat då och känna sig hungrig mestadels av sitt resterande liv för att behålla vikten?

Eller anpassar sig kroppen efter en stund så att du behåller din nya vikt per automatik, Kroppens egna system för att reglera vikten, Mättnadshormoner osv som det är för en annan
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 13:58   #2
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Tror någon kommer svara bättre snart, men det har med att tömda fettceller är lättare att fylla än vad det är att tillverka nya celler. Därför går en person som tappat vikt lättare upp ivikt än någon som alltid varit lätt. Samt att tjocka personer ofta äter mer kcal än smala och ev har en annan typ av livsstil och matvana.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 14:28   #3
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Min erfarenhet är att man glider tillbaka till gamla vanor. Matpreferenser är svåra att ändra långsiktigt. Jag ser en hel del överviktspatienter som är åter sin ursprungsvikt efter 5 år. Och vid nytagen kostanamnes så ser man samma vanor/mönster som innan interventionen. Det är en sak att bita ihop och kämpa under en begränsad tid, och en annan att göra en livslång förändring. Oftast glider de in i gamla vanor så långsamt och stegvis att de själva inte kan se när förändringen sker. De upplever att de fortfarande äter bra, men att kilona långsamt ändå smyger sig tillbaka.

Sedan går många ned ganska aggressivt i vikt, på bekostnad av muskelmassa och det med följd att den basala metabolismen är lägre än för någon som aldrig bantat. Jag försöker hålla mina patienter runt -2kg per månad. Men för motiverade och beslutsamma patienter är det mycket svårt. Då de får så mycket bekräftelse från omgivingen på hur duktiga de är som går ned 5-6-10+ kilo i månaden. Ivrigt påhejjade av övrig media som berömmer och lyfter fram de som går ned mycket i vikt på kort tid.
En patient som skalar av sig 40kg långsamt och linjärt över 2 års tid har mycket större chans att hålla det borta än en som kämpade som en dåre för att få det överstökat på 10-12 månader.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 14:50   #4
Xerxex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrtälje
Inlägg: 266
Det kan ta över 2 år för kroppen att återställa sin setpoint.

Dvs vid den nivån hormoner osv har balanserats till den nya vikten.

De flesta har ne vikt de brukar hålla hyfsat över tid men har man gått ned mycket så strävar kroppen efter den högre vikten. Ökad hunger, minskad känslighet för hormoner som indikerar mättnad osv osv.

Efter 2 år har ca 80% av alla som dietat gått upp allt igen och oftast även väger mer än innan . Ser man på 4 år är det över 95% som misslyckats.

Dieta fungerar helt enkelt inte om man inte också klarar av att ändra livsstil.
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 16:57   #5
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Fler fettceller, setpoint, beteende.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 07:14   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Min erfarenhet är att man glider tillbaka till gamla vanor. Matpreferenser är svåra att ändra långsiktigt. Jag ser en hel del överviktspatienter som är åter sin ursprungsvikt efter 5 år. Och vid nytagen kostanamnes så ser man samma vanor/mönster som innan interventionen. Det är en sak att bita ihop och kämpa under en begränsad tid, och en annan att göra en livslång förändring. Oftast glider de in i gamla vanor så långsamt och stegvis att de själva inte kan se när förändringen sker. De upplever att de fortfarande äter bra, men att kilona långsamt ändå smyger sig tillbaka.

Sedan går många ned ganska aggressivt i vikt, på bekostnad av muskelmassa och det med följd att den basala metabolismen är lägre än för någon som aldrig bantat. Jag försöker hålla mina patienter runt -2kg per månad. Men för motiverade och beslutsamma patienter är det mycket svårt. Då de får så mycket bekräftelse från omgivingen på hur duktiga de är som går ned 5-6-10+ kilo i månaden. Ivrigt påhejjade av övrig media som berömmer och lyfter fram de som går ned mycket i vikt på kort tid.
En patient som skalar av sig 40kg långsamt och linjärt över 2 års tid har mycket större chans att hålla det borta än en som kämpade som en dåre för att få det överstökat på 10-12 månader.
Tränar du samtidigt som du går ner behåller du väll faktiskt en bra mängd muskler. Så gym är viktigt som jag förstått det.


Fast det verkar ju som att de som faktiskt går på väldigt låga kaloridieter, Typ VLCD osv visar på att de håller sin nya vikt bättre i längden också jämfört med de som går ner lite långsammare.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 07:19   #7
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Fler fettceller, setpoint, beteende.
Fler fettceller har faktiskt inte visat sig ha någon evidens/vara avgörande orsak för att det skulle vara svårare att gå ner i vikt eller bibehålla en viktnedgång.

Finns ideér om att det kan "suga upp" maten snabbare, Men bara hypoteser.

Sedan kan du ju få nya fettceller som vuxen också.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 09:38   #8
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Fler fettceller har faktiskt inte visat sig ha någon evidens/vara avgörande orsak för att det skulle vara svårare att gå ner i vikt eller bibehålla en viktnedgång.

Finns ideér om att det kan "suga upp" maten snabbare, Men bara hypoteser.

Sedan kan du ju få nya fettceller som vuxen också.
Tack, då har jag lärt mig någonting nytt! Har förstått det som att fler fettceller, dvs tidigare övervikt ökar risken för att lägga på sig fett igen. Ungefär som muskelminne.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 09:59   #9
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Tack, då har jag lärt mig någonting nytt! Har förstått det som att fler fettceller, dvs tidigare övervikt ökar risken för att lägga på sig fett igen. Ungefär som muskelminne.
Det blir svårt att behålla din nya vikt som sagt, Men vad som gör det verkar vara en massa olika saker tydligen.

Men att man har fler fettceller och det skulle påverka, Verkar inte ha någon evidens alls bakom sig.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 15:38   #10
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Jag tror det handlar till största delen om att det är svårt att behålla dom nya kostvanorna. Många är tokmotiverade en period och lyckas gå ner X antal kilo, men dom har inte gjort några verkligt djupgående förändringar i sin livsföring och faller därför tillbaka i gamla vanor med tiden.
Att ändra på djupt rotade vanor är svårt, speciellt då dom flesta inte riktigt förstår hur vanor fungerar. Många försöker att bara sluta rakt av med en dålig vana (t.ex. att äta godis eller att småäta), men det fungerar inte i längden, när en vana väl finns inbanad i nervsystemet är det bokstavligt talat omöjligt att bara ta bort den. Det man kan göra är att modifiera den och ersätta ett visst beteende med ett annat. Utöver det behöver man även jobba på sin mentalitet, sin inställning till mat, sin självbild, bygga bestående självdisciplin etc. om man ska behålla sin nya livsstil. Men många försöker bara göra ytliga förändringar utan att jobba på bakomliggande faktorer, och det håller aldrig i längden.

My two cents.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 00:32   #11
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Av egen erfarenhet så kan jag säga att det 100% (när det kommer till mig) är som några redan skrivit, man går tillbaka till de usla vanorna. När jag tränar, äter bra så mår jag bra och går ner i vikt eller bibehåller min vikt utan problem. Men så fort jag börjar äta skräp och okontrollerat häver i mig sk*t så går även träningen dåligt ("f it, har ätit så dåligt idag varför ens träna?") och flyger upp igen, kanske även mer än vad jag börja på beroende på när jag sätter stopp för det. //JoJoBantarn33
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 05:50   #12
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Den viktigaste faktorn tycker jag är sociala relationer: om du är överviktig så är sannolikheten hög att du umgås med andra överviktiga ("du är genomsnittet av dina fem närmsta medmänniskor").

Dessa lär uppmuntra dig, åtminstone fresta dig, att gå tillbaka till dina "sämre" ätvanor när du börjar göra framgång eftersom de ser att du gör något vettigt med ditt liv medan de bara blir fetare och fetare.

Underskatta ALDRIG kraften av sociala relationer vid beteendeförändringar och återfall till äldre beteenden. Vill du tappa vikt snabbare och lättare behålla den så ska du göra dig av med alla dina "feta vänner" och börja umgås med "hälsonördar" - tufft men sant.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 08:30   #13
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Hur kan fler fettdepåer göra att man lättare går upp i vikt, borde det fortfarande inte ha med kalorier in och kalorier ut eller försvinner den logiken då?
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 08:32   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kalorier in och kalorier ut säger absolut ingenting om vad de kalorierna används till. Om mer eller mindre lagras in som kroppsfett eller till andra processer och som byggnadsmaterial för fettfri massa.

Har du ett överskott på 500 kcal och 400 kcal lagras in som kroppsfett kommer du att lägga på dig mer fett än någon som bara lagrar in 150 kcal som kroppsfett och nybildar muskler och annan fettfri massa för större delen av resten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 09:19   #15
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Hur kan fler fettdepåer göra att man lättare går upp i vikt, borde det fortfarande inte ha med kalorier in och kalorier ut eller försvinner den logiken då?
Kan vara så att det går åt fler kalorier till att nyskapa fettceller/-depåer än att fylla på redan befintliga. Så det blir mer över av ett överskott som kan lagras i kroppen.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)