Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-13, 18:16   #46
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Kolhydraterna hinner inte lagras in som muskelglykogen på den korta tiden.
Risk att kolhydraterna drar till sig vatten från kroppen. Fördelen är att du säkert kommer ha en bra depå av snabba kolhydrater som passerar igenom leven och blir blodglukos under träningen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 21:56   #47
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Kolhydraterna hinner inte lagras in som muskelglykogen på den korta tiden.
Risk att kolhydraterna drar till sig vatten från kroppen. Fördelen är att du säkert kommer ha en bra depå av snabba kolhydrater som passerar igenom leven och blir blodglukos under träningen.

Om man vill komma åt fördelen du nämner skulle du säga att dextros eller maltodextrin är bättre för ändamålet? Malto tas väl upp aningen långsammare varpå om man drar i sig dextros 30-60min före gympasset så kanske kroppen redan hinner ta upp det och krascha ibörjan av passet? / Amateur Broscience
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 11:45   #48
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag tror inte att du får någon krasch. Men dextros är inte snällt mot magen. Det drar till sig vatten. Alltid bättre att dricka något maltodextrin.

Ännu bättre att äta bra och alltid ha fulla depåer, både i musklerna och i levern. Fyll på med energi EFTER träningspasset. Då ligger glykogenet lagrat och klart till nästa träningspass.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 22:15   #49
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Bra tillskott om man måste hoppa frukosten?
Stressiga dagar brukar jag bara blanda 40g whey-80 med 5g kreatin till frukost
men finns det något bättre alternativ?
Läser att kasein skulle vara bättre än vassle på kvällen för att det tas upp långsammare så borde inte den funktionen även fungera på morgonen?

Säg att man dricker den vi 07 och sen blir det ingen fast föda för än 11-12
skulle då kasein vara bättre än vassle?

"Joker" Skulle det kanske vara bättre att köra en gainer på morgonen för att man skulle kunna ha behov av att ladda kroppen med kolhydrater inför arbetsdagen?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 20:33   #50
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Inte direkt om kosttillskott, men typ.

Någon som har tips på en shaker i rostfritt som har raster och inte är en "termos" (dvs har dubbelväggar med vakuum mellan)? Lyckas bara antingen hitta "termosar" eller shakers med askassa recensioner pga läckage och dylikt. Eller så saknar de raster.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 07:47   #51
AquaRegia
Registered User
 
AquaRegias avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 116
Jag brukar blanda mitt kreatin med psylliumfrön i ett glas med vatten och svepa, kan gelbildningen utav fröna påverka upptaget av kreatin?
AquaRegia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 15:39   #52
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Bra tillskott om man måste hoppa frukosten?
Stressiga dagar brukar jag bara blanda 40g whey-80 med 5g kreatin till frukost
men finns det något bättre alternativ?
Läser att kasein skulle vara bättre än vassle på kvällen för att det tas upp långsammare så borde inte den funktionen även fungera på morgonen?

Säg att man dricker den vi 07 och sen blir det ingen fast föda för än 11-12
skulle då kasein vara bättre än vassle?

"Joker" Skulle det kanske vara bättre att köra en gainer på morgonen för att man skulle kunna ha behov av att ladda kroppen med kolhydrater inför arbetsdagen?
Maltodextrin till frukost hade inte jag velat äta.

Om det nu är tidsbrist på morgonen så är det ju bara att göra en frukost dagen innan som håller sig i kylskåpet. Till exempel en enkel chiapuddinggröt i en glasbehållare så att den går att ta med.
Typ 1 dl havregryn, 1-2 msk chiafrön, 2-3 dl havremjölk, 1 tsk kardemumma eller annan krydda och toppa med mosade hallon och kanske lite avokado. Tar 5 minuter att smälla ihop och håller sig i kylskåp. Till detta en vassleproteinare och då blir väl upptaget av proteinet något långsammare också.

https://www.arla.se/recept/chiapudding/
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 16:36   #53
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia Visa inlägg
Jag brukar blanda mitt kreatin med psylliumfrön i ett glas med vatten och svepa, kan gelbildningen utav fröna påverka upptaget av kreatin?
Inte den blekaste aning men upptaget lär inte bli bättre av att du blandar något som bromsar kreatinets rörelse i tarmen. De flesta vill ha en lättflytande vätska för att få ett så bra upptag som möjligt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 09:14   #54
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Maltodextrin till frukost hade inte jag velat äta.

Om det nu är tidsbrist på morgonen så är det ju bara att göra en frukost dagen innan som håller sig i kylskåpet. Till exempel en enkel chiapuddinggröt i en glasbehållare så att den går att ta med.
Typ 1 dl havregryn, 1-2 msk chiafrön, 2-3 dl havremjölk, 1 tsk kardemumma eller annan krydda och toppa med mosade hallon och kanske lite avokado. Tar 5 minuter att smälla ihop och håller sig i kylskåp. Till detta en vassleproteinare och då blir väl upptaget av proteinet något långsammare också.

https://www.arla.se/recept/chiapudding/
Det handlar mest om "psykologisk tidsbrist".
Bra dagar som ändå är stressiga så hinner jag koka gröt på morgonnen eller äta en burk kvarg utan problem det är bara dom dagar som är "dåliga" då jag ersätter frukosten med en shake.
Jag testade både Gainer och kasein men inget av dom alternativen är lika lättdrucket som Vassle insåg jag tyvärr så experimentet misslyckades.

Problemet med både Kasein och gainer förutom konsistensen är att dom mättar så pass mycket jämfört med vassle att jag inte orkar äta lika mycket vanlig mat till lunch sen.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 10:56   #55
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Det handlar mest om "psykologisk tidsbrist".
Bra dagar som ändå är stressiga så hinner jag koka gröt på morgonnen eller äta en burk kvarg utan problem det är bara dom dagar som är "dåliga" då jag ersätter frukosten med en shake.
Jag testade både Gainer och kasein men inget av dom alternativen är lika lättdrucket som Vassle insåg jag tyvärr så experimentet misslyckades.

Problemet med både Kasein och gainer förutom konsistensen är att dom mättar så pass mycket jämfört med vassle att jag inte orkar äta lika mycket vanlig mat till lunch sen.
Varför inte bara skippa frukosten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 13:51   #56
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Bra tillskott om man måste hoppa frukosten?
Stressiga dagar brukar jag bara blanda 40g whey-80 med 5g kreatin till frukost
men finns det något bättre alternativ?
Läser att kasein skulle vara bättre än vassle på kvällen för att det tas upp långsammare så borde inte den funktionen även fungera på morgonen?

Säg att man dricker den vi 07 och sen blir det ingen fast föda för än 11-12
skulle då kasein vara bättre än vassle?

"Joker" Skulle det kanske vara bättre att köra en gainer på morgonen för att man skulle kunna ha behov av att ladda kroppen med kolhydrater inför arbetsdagen?
Whey och havregryn i shaker
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 13:24   #57
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Var nyss och köpte sjukt billigt vassle som de sålde ut för 70kr kg då den hade utgått i bäst före datum, hur är det med oöppnat vassle som utgått på bäst före datum? Vill ju inte att det ska ge sämre effekt lixom.
Bäst före datum var maj 2018 men han i kassan sa att de var felmärkt och egentliga bästföre datum var maj 2019, om man kan lita på det vette tusan.
Så hur är det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 08:57   #58
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Maltodextrin?
Har försökt att dricka lite gainer under augusti månad men tycker att alla smaker är helt värdelösa jämfört med whey-80.
Läst att Malto ska vara helt smaklöst, och ha samma Kcal / 100g som vanlig gainer.
Är det värt ett försök tror ni?
Kan något verkligen vara "smaklöst" även whey finns som neutral smak men den är verkligen inte smaklös tycker jag.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 08:58   #59
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Maltodextrin?
Har försökt att dricka lite gainer under augusti månad men tycker att alla smaker är helt värdelösa jämfört med whey-80.
Läst att Malto ska vara helt smaklöst, och ha samma Kcal / 100g som vanlig gainer.
Är det värt ett försök tror ni?
Kan något verkligen vara "smaklöst" även whey finns som neutral smak men den är verkligen inte smaklös tycker jag.
Malto har väl en svagt söt smak.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 09:43   #60
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Malto har väl en svagt söt smak.
Yes. Det gör drinken lite sötare, men det ger ingen nämnvärd smak.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)