Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-27, 07:07   #31
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Alternativet är att få hjälp eller använda sig av gummiband men jag så länge någon klarar två/tre reps så behöver man inte göra det då det också ändrar hur tekniken fungerar.
1. Gummiband är ett riktigt bra komplement. Jag använder det på min flickvän (och mig själv i perioder) och hon har gått framåt rejält genom att i princip variera på två pass:

2. Chins med kroppsvikt + latsdrag med fötterna vinklade bakåt så du inte kan låsa fast höften ordentligt, vilket ger ett mer chinsliknande utförande.

Chins med gummiband + övrig ryggkomplement (roddar etc).
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 07:18   #32
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kanske ge detta program en chans? Att göra sådana "träningsset" flera ggr per vecka i kombination med ett pass med några set till failure är ett bra sätt att öka i reps tycker jag. När man börjar orka många kan det vara värt att köra lite viktade också...

http://armstrongpullupprogram.com/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 10:51   #33
paropirat
Registered User
 
paropirats avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Halmstad
Inlägg: 388
För mig gjorde det stor skillnad när jag bytte från tumlöst till stängt grepp. Armarna liksom "växer fast i stången" på ett annat sätt då.
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 15:07   #34
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av paropirat Visa inlägg
För mig gjorde det stor skillnad när jag bytte från tumlöst till stängt grepp. Armarna liksom "växer fast i stången" på ett annat sätt då.
Hah. Jag har bytt till tumlöst grepp och upplever att detta är mindre jobbigt för greppet. Lurigt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 17:39   #35
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
När tycker ni det är dags att köra viktade chins? När man klarar 15?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 18:33   #36
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
När tycker ni det är dags att köra viktade chins? När man klarar 15?
Runt 10. Blir svårt att öka maxstyrkan med 10reppare, det krävs reps runt 4-6 imo.
Se det som knäböj. Du gör 10 reps på 100kg. Försöker du öka ditt max genom att göra runt 10 reps på 100kg eller kommer du köra en styrkefas med lägre reps?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 20:45   #37
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Brukar göra 10 set med 3:or i bland. Blir lätt man "fuskar" i chins när det blir tungt. Provade viktade i kväll. En femkilos vikt. Ska testa tyngre nästa gång.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 20:55   #38
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Runt 10. Blir svårt att öka maxstyrkan med 10reppare, det krävs reps runt 4-6 imo.
Se det som knäböj. Du gör 10 reps på 100kg. Försöker du öka ditt max genom att göra runt 10 reps på 100kg eller kommer du köra en styrkefas med lägre reps?
För mig har det funkat bra att köra på kroppsvikt upp till runt 15 drygt, sedan brukar det bli platå om jag inte gör nåt drastiskt.

Jag har då oftast kört 3-4 pass i veckan med typ 8-12 set om 3-5 reps med 60s vila, och så ett pass med 5 set till failure med 90s vila för att det inte bara ska bli meningslös volym.

Då har det tagit typ en sommar att gå från 8 till 16...
Men det hade kanske gått snabbare med ett pass viktade också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 21:02   #39
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Brukar göra 10 set med 3:or i bland. Blir lätt man "fuskar" i chins när det blir tungt. Provade viktade i kväll. En femkilos vikt. Ska testa tyngre nästa gång.
Gör dessa flera ggr per vecka. Eller gör snarare så att du försöker göra 11 set om 3reps med 60s vila. När du grejar det gör du så många set du kan med 4 reps (tills du klarar 11 set). Fast kombinera gärna med failure och/eller vktade också.

Jävligt gött tycker jag
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 17:51   #40
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Gör dessa flera ggr per vecka. Eller gör snarare så att du försöker göra 11 set om 3reps med 60s vila. När du grejar det gör du så många set du kan med 4 reps (tills du klarar 11 set). Fast kombinera gärna med failure och/eller vktade också.

Jävligt gött tycker jag
Lite missuppfattaning. Fixar 15 skapliga chins. Men kör knäböj tungt i bland. Då 3or, 10 set. Som svar på ceejays fraga.

Så därför frågan när man bör vikta upp. Ska testa 10kg extra i bältet kväll. Gjorde 10or med fem kg extra.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 18:04   #41
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Lite missuppfattaning. Fixar 15 skapliga chins. Men kör knäböj tungt i bland. Då 3or, 10 set. Som svar på ceejays fraga.

Så därför frågan när man bör vikta upp. Ska testa 10kg extra i bältet kväll. Gjorde 10or med fem kg extra.
Säg att du exempelvis kör en 4-veckorsperiod där du varierar mellan 8-12 reps för att kunna få in så mycket volym som möjligt, följt av en 4-veckorsperiod där du ligger mellan 3-6 reps för att öka din styrka så mycket som möjligt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 17:50   #42
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Fråga: hur mycke vikt kan ni ha i bältet och ändå utförde en ok chins?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 18:21   #43
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu var det ett tag sedan, men jag har för mig att jag hade runt 30kg extra och gjorde förmodligen två eller kanske tre reps med detta. Då grejade jag runt 20 reps på kroppsvikten.

Minns dock inte ifall jag hade vikterna fastklämda mellan fötter/smalben eller hängande i nån variant av bälte.

Dock är det ju lättare att inte kippa eller cheata då man har extravikt (särskilt om man har hantel mellan fötterna).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 19:27   #44
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Fråga: hur mycke vikt kan ni ha i bältet och ändå utförde en ok chins?
Gjorde 2 reps med 55kg idag men har gjort en etta med 75 i april någon gång. Klarar nog inte det i dagsläget dock. Tror inte jag skulle klara av att göra en ful rep med 50+ även om jag ville.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 21:33   #45
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Säg att du exempelvis kör en 4-veckorsperiod där du varierar mellan 8-12 reps för att kunna få in så mycket volym som möjligt, följt av en 4-veckorsperiod där du ligger mellan 3-6 reps för att öka din styrka så mycket som möjligt.

Är det här nåt du anammat i tex böj eller mark? Låter väldigt enkelt men fortfarande smart.

Jag håller på och fixar och trixar med volym och frekvens själv.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)