Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-20, 10:22   #1
Halllon
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 32
"Snälla" övningar under en månad. Hur ersätta skivstångsrodd?

Jag är ganska ny i gemet när det gäller styrketräning. Har kört SL 5x5 sedan i april. Endast uppehåll 2 veckor i sommar. Sedan tidigare har jag haft ett problem i ländryggen - som blivit bättre - men nu även fått lite problem i ena benet. Jag var hos naprapaten igår och hon berättade att jag har problem att aktivera rumpan och belastar därför ryggen onödigt mycket. Problemet i benet var för att jag är starkare i det och därför kompenserar med det när jag kör benböj.

Jag fick därför förbud att köra med stång i en månad Jag ska i stället använda kroppen som vikt så mycket som möjligt. Men lite motsägelsefullt för jag blev också rodd att köra benpress i maskin - med ett ben i taget för att inte kunna kompensera med det andra benet (för att få igång rumpan). Hon sa även att jag kan använda lösa vikter. Jag hajar inte vad som är så dåligt med just stång?

Men jag tänker så här nu:

Enbent benpress får helt enkelt ersätta både benböj och marklyft under en månad. Vet att det är betydligt fler muskler som används i både benböj och marklyft, men det är vad det är. Kanske att jag kan köra övningarna med extremt lätta vikter - men ger det något ÖHT? Kanske bara dumt..
Tips på andra bra rumpövningar? Jag fick inte göra utfall.

Jag tänker att bänk kan jag köra vidare med om jag kör försiktigt. Kanske till och med så försiktigt att jag köra med flat rygg mot bänken. Då borde det vara lugnt. Målet med den här månaden blir väl mer att hålla igång kroppen mer än att maxa den.

Chins får ersätta militärpress. Eller har ni bättre förslag?

Men hur tusan ersätter jag skivstångsrodd?

I övrigt fick jag i uppgift att just fokusera på rumpan. Men även köra stretchövningar och balans. Även träna bål.

Tar tacksamt emot tips på "skonsamma" övningar som jag kan köra den här månaden - så jag inte tappar för mycket. Mer underhåller kroppen alltså.

Senast redigerad av Halllon den 2019-08-20 klockan 10:24.
Halllon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 10:27   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Forum-amatörer ska väl i regel inte säga emot professionella naprapater, men: Det är inget magiskt med en stång. Om du ska köra "snälla" stångrodd så är det väl bara att sänka vikten?

Chins är en jättedålig ersättare för militärpress eftersom de båda övningarna använder rakt motsatta muskler. Kör militärpress med sänkt vikt istället.

Eller om det nu är något magiskt med stång och du verkligen inte ska köra med det: Gör samma rörelser men byt till hantlar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 10:38   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Forum-amatörer ska väl i regel inte säga emot professionella naprapater, men: Det är inget magiskt med en stång. Om du ska köra "snälla" stångrodd så är det väl bara att sänka vikten?

Chins är en jättedålig ersättare för militärpress eftersom de båda övningarna använder rakt motsatta muskler. Kör militärpress med sänkt vikt istället.

Eller om det nu är något magiskt med stång och du verkligen inte ska köra med det: Gör samma rörelser men byt till hantlar.
Dessvärre kan stång i visa lägen vara ganska oförlåtande just för att ens skada kanske påverkar balansen eller att vissa lägen i stångövningarna (t.ex. hamstrings) blir väldigt ansträngda beroende på skadan. Jag måste själv skippa stången i perioder ibland för samma anledning, då är det rätt bra att hitta skonsammare alternativ

Stångrodd kan ersättas (för det här syftet) av rodd i maskin, eller Sälrodd kanske? Jävla fin övning för mig.

Dock, som Dio säger - Chins som ersätter Militärpress? Det är raka motsatser till varandra
Jag hade nog hellre, om du kan, gjort axelpress med ryggstöd.

Sen så är det bara en månad, jämför det med resten av ditt träningsliv. Du överlever att inte köra med stång under den tiden.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 10:48   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:24   #5
Halllon
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Dessvärre kan stång i visa lägen vara ganska oförlåtande just för att ens skada kanske påverkar balansen eller att vissa lägen i stångövningarna (t.ex. hamstrings) blir väldigt ansträngda beroende på skadan. Jag måste själv skippa stången i perioder ibland för samma anledning, då är det rätt bra att hitta skonsammare alternativ

Stångrodd kan ersättas (för det här syftet) av rodd i maskin, eller Sälrodd kanske? Jävla fin övning för mig.

Dock, som Dio säger - Chins som ersätter Militärpress? Det är raka motsatser till varandra
Jag hade nog hellre, om du kan, gjort axelpress med ryggstöd.

Sen så är det bara en månad, jämför det med resten av ditt träningsliv. Du överlever att inte köra med stång under den tiden.
Tack! Riktigt bra tips. Sälrodd har jag aldrig testat, men ser riktigt göttigt ut. Blir sådan apparat att ställa i ordning allt bara
Chins. Där tänkte jag fel
Halllon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:41   #6
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Hantelrodd där du ligger med magen på en lätt lutande bänk. En hantel på vardera sida.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 15:20   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Halllon Visa inlägg
Enbent benpress får helt enkelt ersätta både benböj och marklyft under en månad.
Lägg till en lårcurl på det så att du även tränar baksida lår.

Citat:
Ursprungligen postat av Halllon Visa inlägg
att jag köra med flat rygg mot bänken.
Det är mindre snällt mot axlarna, för utan fötterna i marken och en svank så kan du inte hålla skulderbladen på plats lika bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Halllon Visa inlägg
Chins får ersätta militärpress. Eller har ni bättre förslag?
Som redan har sagts så tränar dessa övningarna helt olika muskler, för att ersätta militärpress så räcker det med att du kör bröstpressar och sidolyft.

Citat:
Ursprungligen postat av Halllon Visa inlägg
Men hur tusan ersätter jag skivstångsrodd?
Lätt, kör en rodd med ett bröststöd, det flesta gym har en sittande rodd med det, om inte så kan du göra ett eget bygge som på bilden nedan (sök på Seal row på Youtube).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20190615_110838.jpg (57.7 KB, 0 visningar)
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 17:30   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Öva kroppskontroll. Gör övningarna , vilka de nu än är, sakta och kontrollerat med låga vikter och försök få dem perfekta genom hela rörelsen.
Kanske inte det bästa tipset då det är rätt svårt att beskriva här vad perfekt skulle vara.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 13:31   #9
Halllon
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 32
Tack för tips.

Idag blev det sittande axelpress med hantlar och ryggstöd i stället för militärpress. Funkade, men kändes inte som en lika naturligt rörelse. Troligen pga att jag är väldigt ovan att köra den. Men borde det inte gå lika bra att köra sittande skivstång? @Stolz - du som verkar ha erfarenhet av det där - vad säger du?

@kev88: Bra tips med lårcurl. Jag kör med foten ganska högt upp för att få mer aktivitet i rumpan. Men baksida lår jobbar nog inte så mycket, nej..
Halllon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 14:17   #10
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Sälrodd är en härlig övning men om gymmet saknar en riktig bänk för det och du tycker att det är jobbigt att palla upp en bänk så duger det att köra på en lutande bänk (som Ulf föreslog). Det blir inte samma sak och jag tycker bättre om riktig sälrodd men det är definitivt inte dåligt heller. Film för att illustrera:

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 08:14   #11
stemag
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sollentuna
Inlägg: 293
En bra benövning som aktiverar rumpan och är snäll mot ryggen:

Enbent stepup på hög bänk

Här visar Janne Salmela hur det går till:
https://www.instagram.com/p/B0L5I3XC..._web_copy_link

Jag kör den ofta efter böjen, gärna med en hantel i handen om det behövs.

Försök hitta en lite högre bänk så du får ordentlig vinkel i knä och höft, (90 grader eller mer) försök accelerera genom rörelsen och knip med rumpan i toppläget.

Senast redigerad av stemag den 2019-08-22 klockan 08:16.
stemag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 09:20   #12
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Draken och alla tänkbara varianter av "crab walk" hela månaden och sen som del av din uppvärmning livet ut. Det har hjälpt/hjälper mig.



__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 07:33   #13
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Forum-amatörer ska väl i regel inte säga emot professionella naprapater
Det tycker jag. Det är väl ungefär samma kunskapsnivå.

Jag skulle strunta i vad naprapaten sa och öht sluta ge naprapater pengar.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 22:20   #14
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Kör böj och mark, sänk vikterna så att de är så låga att du har 100% kontroll och kan göra många reps utan problem.

Sälrodd är en riktigt nice övning. Använd aldrig dragremmar när du kör rodd. Ju hårdare du greppar ju mer kontakt får du i ryggen och du kommer inte att kunna, eller behöva köra med lika tunga vikter.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)