Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-09, 08:02   #17896
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Ni har ju sett banprofilen. Kilian Jornet vann fjolårets lopp på 2:33. Höll ett medeltempo under 5 min/km.

HUR. ÄR. DET. MÖJLIGT?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 08:27   #17897
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Jag är en sån envis periodare när det gäller löpning. Sprang milen på under 54 i somras efter att ha varit ute och sprungit en handfull gånger innan. Hade stora planer på att fortsätta med löpning, åtminstone 5 km explosivt, eller 7,5 vilket jag tycker är en lagom sträcka.

Men som vanligt blev det inte så och jag har vilat från löpning sen i slutet av maj. Nu har jag anmält mig till en rolig grej med jobbet där man springer 5 km var i en stafett. Det är inget seriöst men jag vill ändå prestera hyfsat. Att komma in under 25 hade jag varit riktigt nöjd med. Jag tog ett pass i veckan och sprang 7,5 km i 6min tempo som blev jäkligt tungt i slutet. Men jag är i botten nu så med intervaller och några lite längre pass så borde jag kunna snabba till den tiden och åtminstone komma ner några minuter på 5km.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 08:27   #17898
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Han är en bergsget som vuxit upp i alpin miljö

Absolut varken bälte eller ryggsäck med den markservicen dom erbjuder, lätt och smidigt ska det vara på tävling.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 08:47   #17899
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Han är en bergsget som vuxit upp i alpin miljö

Absolut varken bälte eller ryggsäck med den markservicen dom erbjuder, lätt och smidigt ska det vara på tävling.
Okej! Jag tar med bältet till Schweiz ändå men ska starkt överväga att lämna den hemma på hotellrummet. Det är sex vätskestationer ute längs med banan, sju om man räknar med målgången. Men sex fram till ca 27 km(sista fyra är skitsamma då det bara är utför). Det blir ca en station var femte kilometer. MEN, man bör väl snarare räkna tid här då det inte är några vanliga 31 km. Ponera att jag passerar 27 km på fyra timmar, då har det varit en station var 40:e minut. Duger väl.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 08:49   #17900
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ni har ju sett banprofilen. Kilian Jornet vann fjolårets lopp på 2:33. Höll ett medeltempo under 5 min/km.

HUR. ÄR. DET. MÖJLIGT?
Nu har jag inte satt mig in i exakt hur eliten springer denna typ av lopp. Men jag tror det helt enkelt är så att de har så vansinnigr bra teknik att de springer så fort nerför bergen att de jämnar ut medeltempot.

Sen är de ju troligen inte jättelångsamma uppför heller...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 08:57   #17901
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej! Jag tar med bältet till Schweiz ändå men ska starkt överväga att lämna den hemma på hotellrummet. Det är sex vätskestationer ute längs med banan, sju om man räknar med målgången. Men sex fram till ca 27 km(sista fyra är skitsamma då det bara är utför). Det blir ca en station var femte kilometer. MEN, man bör väl snarare räkna tid här då det inte är några vanliga 31 km. Ponera att jag passerar 27 km på fyra timmar, då har det varit en station var 40:e minut. Duger väl.
Jag tror inte det blir några större bekymmer med vätskebrist ifall det inte är stekande varmt.

De delar av loppet som går i snigelfart uppför är det ju bara att du tankar i dig några extra deciliter om du förväntar dig att svettas som en gris och nästa station är trekvart bort. Om du ändå inte kan springa så kommer du ju inte få håll ändå.

De delar som är på platten eller nedför kommer du ju komma snabbare till nästa station och behöver inte tanka i dig så mycket heller.

Men ifall du känner dig nojig så är det ju bara att du har på dig bältet som en liten försäkring. Det är du ju van vid och borde inte störa dig så mycket. Ifall du märker en bit in i loppet att bältet är onödigt så är det ju bara att du tömmer flaskorna så väger bätet ännu mindre.

EDIT: Dessutom kommer du kunna fylla på bältet vid nästa station ifall du märker att läget förändrats. Dvs det är ingen större fara med att tömma bältet "för tidigt"...

Senast redigerad av svenbanan den 2018-08-09 klockan 08:59.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 09:26   #17902
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror inte det blir några större bekymmer med vätskebrist ifall det inte är stekande varmt.

De delar av loppet som går i snigelfart uppför är det ju bara att du tankar i dig några extra deciliter om du förväntar dig att svettas som en gris och nästa station är trekvart bort. Om du ändå inte kan springa så kommer du ju inte få håll ändå.

De delar som är på platten eller nedför kommer du ju komma snabbare till nästa station och behöver inte tanka i dig så mycket heller.

Men ifall du känner dig nojig så är det ju bara att du har på dig bältet som en liten försäkring. Det är du ju van vid och borde inte störa dig så mycket. Ifall du märker en bit in i loppet att bältet är onödigt så är det ju bara att du tömmer flaskorna så väger bätet ännu mindre.

EDIT: Dessutom kommer du kunna fylla på bältet vid nästa station ifall du märker att läget förändrats. Dvs det är ingen större fara med att tömma bältet "för tidigt"...
I startbyn ska det som varmast bli 20 grader, ett litet vitt moln och sol. Blir väl svalare ju högre upp i bergen man kommer också.

Jag bestämmer mig dagen innan loppet Skönt att veta att det går utan hur som helst.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 12:52   #17903
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu har jag inte satt mig in i exakt hur eliten springer denna typ av lopp. Men jag tror det helt enkelt är så att de har så vansinnigr bra teknik att de springer så fort nerför bergen att de jämnar ut medeltempot.

Sen är de ju troligen inte jättelångsamma uppför heller...
Jag kollade på banprofilen på webben, och kan konstantera att jag troligen hade helt fel.

Det är ju typ bara sista 7 kilometrarna av 31 som är nedför. Det lär inte gå att jämna ut kilometertiderna så vansinnigt mycket på den sträckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 13:12   #17904
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ni har ju sett banprofilen. Kilian Jornet vann fjolårets lopp på 2:33. Höll ett medeltempo under 5 min/km.

HUR. ÄR. DET. MÖJLIGT?
Han är världens bästa bergslöpare och har en VO2 max på 92.
92 !!!!!!!!!!!!!!! :-O

Typ 60 räcker för en normal elitlöpare....
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 13:18   #17905
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Blev tvungen att nörda lite och kolla på Killians mellantider från årets lopp (han vann ju igen inte helt otippat).

Första 7,5km med 1300m stigning (17,5% lutning i snitt) höll Killian 6:50/km.

Nästa 12,5km med 450m stigning (3-4% lutning) höll han 4:30/km.

Sista 11km med 600m nedför (-5,5% lutning) höll Killian 4:00.

Så han håller tempo som vid rask promenad då det i princip är rakt uppför och då många nog känner för att krypa på alla fyra.

Sedan håller han ett ruggigt högt tempo i det som är superlång och ihållande uppförsbacke med "normal" lutning.

Jag trodde hans tempo nedför skulle vara ännu brutalare (baserat på klipp där han bara forsar fram i utförsbackarna), men det har väl kanske att göra med att denna nedförsbacke inte var så dödligt brant på 5-6% lutning nedför.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 14:08   #17906
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Sen har han haft ett par allvarligare skador på senare, samt har tävlat för inte längesen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 15:34   #17907
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Sen har han haft ett par allvarligare skador på senare, samt har tävlat för inte längesen.
Jag tror inte det påverkat. Han sprang ju trots allt på personbästa, och bara nån minut från banrekordet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 19:19   #17908
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Först en liten brasklapp om att den optimala vikten för att prestera bra på löpning inte nödvändigtvis är den optimala vikten för andra ändamål. Dvs om man 180cm lång och väger 80kg så är det inte nödvändigtvis så att det är hälsosamare är att gå ner till 70kg. Är det bara fläsk man tappar så är det väl iofs ingen större risk att det är nåt negativt...

Angående viktnedgång i samband med löpning så är det inget större problem att köra rätt mycket löpning och ändå ha en kaloriunderskott. I alla fall om det inte handlar om stentuffa tempopass och högintensiva intervaller.

Jag har brukat lagt upp det så att jag kört löpträningen nån timme efter att jag käkat nåt ganska lätt, typ en frukt eller en macka. Men är man bekväm med att springa helt tomt kan man skippa mackan. Sedan har jag käkat mat rätt nära inpå efter träningen så kroppen haft tillgång till energi och protein för att kunna sköta återhämtningen på ett bra sätt. Om jag minns rätt har jag nog haft detta upplägg under flera veckors tid och legat på runt 500kcal i underskott.

Då har jag främst sprungit lugna distanspass och kanske ett pass med tröskelintervaller och ett långpass per vecka. Inför de högintensivare passen (tröskelintervallerna) har jag nog sett till att haft lite mer energi i kroppen inför träningen så jag orkat hålla uppe tempot. Det har jag inte brytt mig om inför långpassen, eftersom en stor del av vitsen med dessa ändå är att lära kroppen bränna fett. Dock har jag varit extra noga med att äta mat direkt efter både intervaller och långpass eftersom dessa ställer betydligt större krav på återhämtningen än lugna distanspass i pratfart.

Det är i alla fall så jag gjort utan att märka några större problem. Förutom att det suger i allmänhet att ligga på energiunderskott...

Källa på detta kan ni glömma.



Jag springer ju i princip enbart lugna pass så det är ju inte jättekrävande på det viset så det kan nog funka då.
Jag ligger på ca 173cm och stadiga 80kg sen 2år tillbaka typ så det finns ju lite att ta av absolut.
Jag ska räkna lite på siffrorna och försöka hitta ett lagom bra underskott att ligga på, vilket tyvärr inte är lika lätt nu som när man bodde själv tyvärr
Jag ska tänka lite på hur jag lägger matintaget tidsmässigt i relation till själva löppassen också.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 07:19   #17909
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Blev tvungen att nörda lite och kolla på Killians mellantider från årets lopp (han vann ju igen inte helt otippat).

Första 7,5km med 1300m stigning (17,5% lutning i snitt) höll Killian 6:50/km.

Nästa 12,5km med 450m stigning (3-4% lutning) höll han 4:30/km.

Sista 11km med 600m nedför (-5,5% lutning) höll Killian 4:00.

Så han håller tempo som vid rask promenad då det i princip är rakt uppför och då många nog känner för att krypa på alla fyra.

Sedan håller han ett ruggigt högt tempo i det som är superlång och ihållande uppförsbacke med "normal" lutning.

Jag trodde hans tempo nedför skulle vara ännu brutalare (baserat på klipp där han bara forsar fram i utförsbackarna), men det har väl kanske att göra med att denna nedförsbacke inte var så dödligt brant på 5-6% lutning nedför.
Angående sista elva kilometerna så får man räkna in ett par stigningar också, det var först sista åtta km som det enbart blev utför. Av dessa utförsbackarna så kanske sista två km var med extrem lutning. Jag fick ta det riktigt försiktigt där då det var så jävla brant, var bara jobbigt trots att det var "rätt" lutning". Loppet sändes live på Youtube så förhoppningsvis kan jag gå tillbaka och kolla när eliten springer. Sjukt kul när man själv precis har upplevt det.

Om jag springer nästa år så vet jag vad jag ska fokusera på. Nu var jag så slaktad av loppets första tredjedel att jag gick delar av banan som egentligen är löpbara. Det som hade hjälpt hade varit att gå uppför en brant skidbacke, upp och ned en massa gånger. Göra det kanske fem-tio gånger utan avbrott och därefter springa en lite längre sträcka som helst av allt är lite kuperad. Kan man i större utsträckning springa "mellanpartiet" så finns det gott om tid att kapa.

Men hur som helst så kan jag ändå rekommendera loppet. Uppenbarligen så fungerar det helt okej att genomföra på min nivå(kom på plats 701 av ca 1250 män). Det var helt magiskt vackert och väldigt bra ordnat arrangörsmässigt. Du behöver t.ex. inte någon egen vätska eller energi. Området du befinner dig i är som ett jävla skämt, landskapet ser verkligen ut som i en saga. Tågresan på två timmar från Geneve till Sierre var MAGISK. Satt och stirrade ut på bergen hela tiden. Men framförallt: när du har genomfört den värsta stigningen(0-8 km) så får du springa i miljöer som måste vara svårslagna rent estetiskt. Ni har ett par bilder i min journal. Smala stigar på en bergskam med stora berg runt omkring dig, det var verkligen exakt som i Youtube-videon som jag hade kollat innan. SÅ FINT!

Nackdelen är väl att Schweiz är ett ganska dyrt land. Helgen blev inte gratis. Jag reste ensam och kan väl säga att det fungerade bra men att det hade varit fint att ha någon att dela allt med med tanke på hur mycket pengar man lade ut. Första milen är som sagt inte mycket att jubla över, du tar bara en jävla massa höjdmeter i en skog. Om du vänder dig om så får du självfallet magiska vyer men det är ändå en beta-av-sträcka.

Sammanfattningsvis: ett vackert extrem-lopp som många, som ligger på en någorlunda nivå, skulle kunna ha som ett lagom debutlopp i genren. Man bör öva väldigt mycket på att gå brant uppför och springa efteråt. Gör man det är man väl förberedd
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 12:43   #17910
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Det blir tyvärr dålig kvalité när jag laddar upp videon på Youtube så den intresserade kan kolla på min instagram istället - marcusringstrand. Fick en glad överraskning när jag fick mail om att det fanns en personlig video att ladda ned från loppet, helt gratis. Som tur var så filmade de bara segment där jag sprang
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)