Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vad anser du om Systembolagets monopol?
Det är positivt. 57 48.31%
Det är negativt. 61 51.69%
Antal röster: 118. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-13, 15:21   #76
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Nej men på en helt annan nivå så sitt ner i båten med att "Vill du förbjuda att köra bil också för ÖÖÖH det är ju farligt ÖÖÖHH och folk dör i trafiken ÖÖÖÖHH"

Nej.

Bara nej.

Alkohol har inget syfte. Socker har ett syfte, köra bil har ett syfte. Allting som är farligt eller innebär risker som har ett syfte är någonting vi får leva med, men alkohol har inget syfte och därför borde det förbjudas, det kommer aldrig att förbjudas men det borde göra det.

Zomma ut lite ifrån den lilla värld du lever i och tänk, tänk att en person kan helt lagligt köpa någonting som kan få den personen att sätta sig i en bil och köra över en annan människa.

Eller att man helt lagligt kan gå in och köpa någonting på flaska som kan få den personen att senare ha ihjäl sin fru.

Man sätter fina lappar på cigarettpaketen men när de kommer till spriten är de ingen som vågar göra något.

Man borde ha en påkörd femåring på etiketten på absolut vodka.

Eller att man helt lagligt kan gå in och köpa någonting på flaska som kan få den personen att senare ha väldigt rolig dag/kväll. Den lilla detaljen glömdes visst bort, den detalj som gäller 99 % av all konsumtion.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 15:25   #77
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Eller att man helt lagligt kan gå in och köpa någonting på flaska som kan få den personen att senare ha väldigt rolig dag/kväll. Den lilla detaljen glömdes visst bort, den detalj som gäller 99 % av all konsumtion.
Jag vågar påstå att mindre än 99 % av all alkoholkonsumption är oskyldig.

Om du har en fest med 100 personer som dricker kommer mer än en göra bort sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 15:26   #78
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Alkohol förstör dina gainz, om du blir "biten" av att träna så kommer du tillslut prioritera träningen före alkohol och då kommer du förr eller senare sluta.
Då ska du inte bara vara biten, utan B-I-T-E-N. Det är det ett fåtal som blir. Desto fler som fastnar för träningen och har det som en hobby mer än en livsstil.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 15:26   #79
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Nej men på en helt annan nivå så sitt ner i båten med att "Vill du förbjuda att köra bil också för ÖÖÖH det är ju farligt ÖÖÖHH och folk dör i trafiken ÖÖÖÖHH"

Nej.

Bara nej.

Alkohol har inget syfte. Socker har ett syfte, köra bil har ett syfte. Allting som är farligt eller innebär risker som har ett syfte är någonting vi får leva med, men alkohol har inget syfte och därför borde det förbjudas, det kommer aldrig att förbjudas men det borde göra det.

Zomma ut lite ifrån den lilla värld du lever i och tänk, tänk att en person kan helt lagligt köpa någonting som kan få den personen att sätta sig i en bil och köra över en annan människa.

Eller att man helt lagligt kan gå in och köpa någonting på flaska som kan få den personen att senare ha ihjäl sin fru.

Man sätter fina lappar på cigarettpaketen men när de kommer till spriten är de ingen som vågar göra något.

Man borde ha en påkörd femåring på etiketten på absolut vodka.
Vad menar du med att alkohol inte har nåt syfte men att socker har det?

Hur kan socker ha ett syfte? Låter som rena rappakaljan...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 15:41   #80
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du med att alkohol inte har nåt syfte men att socker har det?

Hur kan socker ha ett syfte? Låter som rena rappakaljan...
Ja, där får jag hålla med. Alkohol har i allra högsta grad ett syfte, nämligen att bli full.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 15:47   #81
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vågar påstå att mindre än 99 % av all alkoholkonsumption är oskyldig.

Om du har en fest med 100 personer som dricker kommer mer än en göra bort sig.
Mycket möjligt, men vi får naturligtvis räkna in all sorts konsumtion. En öl vid bryggan eller efter ett träningspass eller kanske ett glas vin till maten.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 16:08   #82
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, där får jag hålla med. Alkohol har i allra högsta grad ett syfte, nämligen att bli full.
95% av gångerna som jag dricker alkohol nu för tiden är det för att det är gott. Vin till maten på en picknick, eller en trevlig stout när höstmörkret ligger som tätast, eller lite värmande glögg sådär i mellandagarna. Sen slutar kanske hälften av dom gångerna med att jag blir lite lullig, väldigt sällan riktigt full. Men det är väldigt sällan som fyllan utgör ändamålet, och bara för att man själv ser på alkohol som inget annat än ett berusningsmedel så blir inte det sant för resten av populationen.


Sen behöver vi ha en effektivare utbildning och ffa fortbildning gällande alkoholens konsekvenser, och inte minst ett samhällssystem som gör ett bättre jobb med att förhindra situationer där människor dricker på ett destruktivt sätt. Exempelvis förbättringar av psykvården och samhällsklimatet kring psykisk sjukdom, ett bättre uppfångande av personer som självmedicinerar och ett rakt igenom mer humanistiskt synsätt på och omhändertagande av medborgarna. Självklart ska inte alkohol få flöda fritt men det är ju just därför vi har ett statligt monopol, hög alkoholskatt och ett stort juridiskt ansvar för de verksamheter som serverar alkohol ifall något skulle gå snett i samband med att någon har fått fortsätta beställa alkohol trots att hen fått i sig för mycket.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 16:19   #83
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Det där med utbud känner jag igen, drycker med hög APK prioriteras ofta i andra länder när det säljs hos motsvarigheten till Coop eller Ica.

Frågan är hur mycket "bättre" alkoholutbudet skulle bli ifall det släpptes fritt. Det finns andra produkttyper som säljs fritt i Sverige men få specialbutiker finns eftersom att folk nöjer sig utbudet som finns i matvarubutiken.

Då jag inte dricker så är frågan mer principiell för mig, jag ogillar tanken på att staten ska styra med hela handen.



Det var ett intressant svar, ifall svaren hade blivit lika svartvita som frågeställningen så hade diskussionen blivit tråkig. Jag skippade nyansering främst för att kunna se vart forumet lutar utan att folk sätter sig och dinglar med ett ben på varje sida, nyanserade resonemang är vad diskussionen är till för.
Det var inte menat som passivt aggressivt mot pollen! Tycker du gör bra polls / trådar och dessutom lyckas med bedriften att inte torgföra en åsikt i trådstarten utan lämnar det öppet. Mer att jag ogillade att behöva ta ställning xD
Intressant resultat änsålänge, hade väntat mig ett ganska hätskt motstånd mot systemet på brädan. Detta var ju ett anmärkningsvärt jämnt skägg.


Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Nej om man bara ska handla så "spelar det ingen roll" om man köper på systemet eller larssons spritbutik, men varför ska inte Larsson få starta en butik och sälja och därmed betala skatt osv? Att systembolaget ska ha monopol är uråldrigt och ett av deras starkaste argument för monopolet är det gamla klassiska "för att minska alkoholkonsumtionen", då undrar jag vilka studier dom refererar till som visar att monopol leder till minskad konsumtion.
Bra poäng. Någon som sett studier? Men som du säger om det inte finns något som stödjer att systemet minskar konsumtionen så minskar deras främsta och nästintill enda existensberättigande. Känns däremot som en ganska svår studie att genomföra, det kan nog aldrig undersökas till mer än tendenser och vad man tror. Snabb googling ger typ dessa två och jag är osugen på att läsa genom den sista just nu.
http://www.sorad.su.se/om-oss/nyhete...istik-1.136452

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ol_o_halsa.pdf
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2018-01-13 klockan 16:21.
BelowAverage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 16:31   #84
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
95% av gångerna som jag dricker alkohol nu för tiden är det för att det är gott. Vin till maten på en picknick, eller en trevlig stout när höstmörkret ligger som tätast, eller lite värmande glögg sådär i mellandagarna. Sen slutar kanske hälften av dom gångerna med att jag blir lite lullig, väldigt sällan riktigt full. Men det är väldigt sällan som fyllan utgör ändamålet, och bara för att man själv ser på alkohol som inget annat än ett berusningsmedel så blir inte det sant för resten av populationen.
Jag har mycket svårt att sympatisera med det tankesättet. Jag tycker att all öl smakar ren skit, att allt vin smakar ren skit, och att ren sprit smakar bortom skit. Det enda i alkoholväg som är gott är sötsliskiga drinkar, men inte ens den godaste sötsliskiga drink kan mäta sig med ett glas mjölk, läsk eller saft.

När jag drack alkohol var det till 100 % för att förbättra min sociala kompetens.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 16:35   #85
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har mycket svårt att sympatisera med det tankesättet. Jag tycker att all öl smakar ren skit, att allt vin smakar ren skit, och att ren sprit smakar bortom skit. Det enda i alkoholväg som är gott är sötsliskiga drinkar, men inte ens den godaste sötsliskiga drink kan mäta sig med ett glas mjölk, läsk eller saft.

När jag drack alkohol var det till 100 % för att förbättra min sociala kompetens.
Att du inte delar upplevelsen gör inte att det inte stämmer för många. Helt orimligt att använda det som argument bara för att du tycker det är äckligt.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 16:37   #86
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Intressant, när det gäller systembolaget är många vänsterpartister.

Eller tror ni att det är gratis för staten att sätta upp ett system som har ett brett sortiment, byggnader och stor personaltäthet. Istället för att privata företag själva tar den kostnaden.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 16:45   #87
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Att du inte delar upplevelsen gör inte att det inte stämmer för många. Helt orimligt att använda det som argument bara för att du tycker det är äckligt.
Fast vänta lite nu... Jag använde det inte alls som argument för att förbjuda alkohol. Gå tillbaka och kolla om du inte tror mig. Det började med att jag sa emot Bärsärk när han sa att alkohol inte har någon nytta, då jag sa att man blir full av det, och sen började du säga emot att man dricker det för att bli full.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 16:53   #88
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Intressant, när det gäller systembolaget är många vänsterpartister.

Eller tror ni att det är gratis för staten att sätta upp ett system som har ett brett sortiment, byggnader och stor personaltäthet. Istället för att privata företag själva tar den kostnaden.
Verkar som manga glommer det. Reklamen de har, som sa manga redan klagat pa, lar inte vara gratis heller. De avgifterna kan gott privata foretag ta.

Dessutom hade staten tagit betalt for licenser/tillstand att salja alkohol, precis som de gor av restauranger och barer, sa dar finns intakter att hamta.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 17:46   #89
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Angående det första så tänker jag att det är fantastiskt att "storebror" inte vill att det ska vara fritt fram att förändra nåns sinnesstämning. Hur mycket bajs händer inte på fyllan och hur många blir inte fortsatt alkoholiserade och försätter sig själva, familj, arbete och vänner i fara och misär?

Håller med dig om att deras reklamer får dom att framstå som självbelåtna. Jag är däremot för systembolaget då dom gör ett bra jobb med variation i utbud och framför allt minskad konsumtion. IQ finns ju också där för att utbilda om riskbruk och annat vet dock inte hur mycket den biten hjälper jämfört med alkoholskatt, 20-årsgräns och begränsade öppettider.

Dom kan göra det helt olagligt. Folk kommer fortfarande supa skallen av sig.


Edit: lol VAD snackar ni om? Att det kostar att driva en butikskedja eller har tv-reklamer är inget nytt. Men det fungerar för pengar sprutar in givetvis

Senast redigerad av baggard den 2018-01-13 klockan 17:48.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 18:09   #90
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Dom kan göra det helt olagligt. Folk kommer fortfarande supa skallen av sig.


Edit: lol VAD snackar ni om? Att det kostar att driva en butikskedja eller har tv-reklamer är inget nytt. Men det fungerar för pengar sprutar in givetvis
Systembolaget minskar i omsättning 2-3% årligen senaste åren. Hur tror du ett statligt monopol hanterar nedgång? Inte på ett sätt jag skulle kalla ekonomiskt hållbart eller naturligt, snarare med beskattning. Omsättningen ökar knappt, men kostnaderna ökar konstant.

Men i slutändan, jag tycker inte att det ska vara staten som kränger droger och berusningmedel till folk. Det känns väldigt konstigt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)