Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-01, 11:36   #1
doddoo
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 72
Keto-diet; större andel protein vid kalorirestriktion?

Hej!

Jag kmr experimentera lite med en keto-diet på negativ energibalans för att se hur kroppen svarar men optinojar lite över den låga mängden protein...

Vanligtvis pratar man om fördelningen: 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater.

Låt säga om man fördelar näringsämnena så på energibalans (3000 kcal) så blir proteinmängden 150g och man bör enligt teorin vara i ketos. Om man ligger i negativ energibalans så blir proteinmängden betydligt mindre.

Till min fråga; kan man öka upp proteinandelen (till t.ex. 150g) när man är i negativ energibalans och fortfarande vara i ketos?
doddoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 11:56   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Nej, antagligen inte, en ketogen diet är en lågproteindiet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 13:02   #3
doddoo
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 72
Känns ju rent spontant att om man kan vara i ketos på 3000 kcal och 150g protein så bör man kunna vara det på t.ex. 2000 kcal och samma mängd proten (150g)...?
doddoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 13:14   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av doddoo Visa inlägg
Känns ju rent spontant att om man kan vara i ketos på 3000 kcal och 150g protein så bör man kunna vara det på t.ex. 2000 kcal och samma mängd proten (150g)...?
Ett experiement av en person
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-01-01 klockan 13:16.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 13:59   #5
doddoo
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tack! Intressant!

Tanken är att jag vill testa att lägga mig på ett relativt stort underskott och i princip utesluta kolhydrater. Något jag aldrig testat tidigare...

Energibalans för mig är cirkus 3200 kcal. Tanken är o lägga mig på 2200 kcal i en månad och utifrån keto-diet; det blir alltså 110g protein/dag (äter idag 250g) utifrån angiven fördelning. Behöver jag ens noja över det relativt låga proteinintaget vad gäller muskelförlust över en så kort period som 1 månad? Om det är så och om jag samtidigt vill testa en diet med i princip 0 kolhydrater (har alltid ätit ”mycket” kolhydrater, just nu 500g/dag) så kanske det är mer opti att skita i ketos genom att köra mer LCHF-baserat och med högre proteinintag än vid keto-diet för att minska sannolikheten för muskelförlust?

Vad säger ni kunniga?
doddoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 14:20   #6
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av doddoo Visa inlägg
Tack! Intressant!

Tanken är att jag vill testa att lägga mig på ett relativt stort underskott och i princip utesluta kolhydrater. Något jag aldrig testat tidigare...

Energibalans för mig är cirkus 3200 kcal. Tanken är o lägga mig på 2200 kcal i en månad och utifrån keto-diet; det blir alltså 110g protein/dag (äter idag 250g) utifrån angiven fördelning. Behöver jag ens noja över det relativt låga proteinintaget vad gäller muskelförlust över en så kort period som 1 månad? Om det är så och om jag samtidigt vill testa en diet med i princip 0 kolhydrater (har alltid ätit ”mycket” kolhydrater, just nu 500g/dag) så kanske det är mer opti att skita i ketos genom att köra mer LCHF-baserat och med högre proteinintag än vid keto-diet för att minska sannolikheten för muskelförlust?

Vad säger ni kunniga?
Jag antar att du inte är epileptiker utan tränande, och då är frågan vad som är viktigast att prioritera: ett högt proteinintag, eller att vara kvar i ketos?

Garanterat ett högt proteinintag, men det är inte omöjligt att det går att kombinera ett ganska högt proteinintag med ketos.

Under diet bör du - och ursäkta om jag förstör - få i dig åtminstone 2 gram per kg kroppsvikt, och styrketräna. Det är klart att världen inte går under på en månad, men det är lättare att göra rätt från början än att tappa X gram muskelmassa och behöva bygga upp den igen, än att ha kvar eller öka muskelmassan.

Du skriver inte vad du väger men då du nämner 150 gram protein så misstänker jag att du väger 75 kg?

Särskilt på 2200 kcal så har du plats med den proteinmängden. Du är väl medveten om att fettintag i praktiken är irrelevant för ketos och muskeltillväxt? Protein är mycket bättre och även kolhydrat lär vara bättre, för muskelbesparande effekt. Jag har full förståelse för om du skippar kolhydraterna men förstår inte vitsen med att ersätta det med 150 gram rent fett per dag. Det är fett som lika gärna kan komma från buken eller gäddhänget eller dubbelhakan.


Det spelar ingen roll vilken expert som skriver nästa inlägg. Ingen kan med hundra procents säkerhet veta detta. Snubben i ATP:s experiment var uppe på 2 g protein / kg kv som mest, och han höll sig kvar i ketos. Den enda som kan veta är TS, genom att köpa en sådan där mätare eller ketostickor. Det blir dessutom ett nördigt tillägg som åtminstone jag själv finner (fann) litet nöje i.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 14:40   #7
doddoo
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Jag antar att du inte är epileptiker utan tränande, och då är frågan vad som är viktigast att prioritera: ett högt proteinintag, eller att vara kvar i ketos?

Garanterat ett högt proteinintag, men det är inte omöjligt att det går att kombinera ett ganska högt proteinintag med ketos.

Under diet bör du - och ursäkta om jag förstör - få i dig åtminstone 2 gram per kg kroppsvikt, och styrketräna. Det är klart att världen inte går under på en månad, men det är lättare att göra rätt från början än att tappa X gram muskelmassa och behöva bygga upp den igen, än att ha kvar eller öka muskelmassan.

Du skriver inte vad du väger men då du nämner 150 gram protein så misstänker jag att du väger 75 kg?

Särskilt på 2200 kcal så har du plats med den proteinmängden. Du är väl medveten om att fettintag i praktiken är irrelevant för ketos och muskeltillväxt? Protein är mycket bättre och även kolhydrat lär vara bättre, för muskelbesparande effekt. Jag har full förståelse för om du skippar kolhydraterna men förstår inte vitsen med att ersätta det med 150 gram rent fett per dag. Det är fett som lika gärna kan komma från buken eller gäddhänget eller dubbelhakan.


Det spelar ingen roll vilken expert som skriver nästa inlägg. Ingen kan med hundra procents säkerhet veta detta. Snubben i ATP:s experiment var uppe på 2 g protein / kg kv som mest, och han höll sig kvar i ketos. Den enda som kan veta är TS, genom att köpa en sådan där mätare eller ketostickor. Det blir dessutom ett nördigt tillägg som åtminstone jag själv finner (fann) litet nöje i.
Tack för ditt svar!

- Är mycket seriöst med styrketräningen!
- Väger 83kg.
- en sån mätsticka finner jag intressant.

Är väl medveten om att det inte är något magiskt med att öka fettet och nolla kolhydraterna, men som sagt tycker det är intressant o testa nya grejer och detta är aldrig ngt jag gjort tidigare (alltså att kombinera ”stort” underskott och nolla kolhydraterna)...

Just nu lutar det mer åt att kvarhålla ett högt proteinintag för o slippa optinoja haha
doddoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 16:59   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av doddoo Visa inlägg
Tack! Intressant!

Tanken är att jag vill testa att lägga mig på ett relativt stort underskott och i princip utesluta kolhydrater. Något jag aldrig testat tidigare...

Energibalans för mig är cirkus 3200 kcal. Tanken är o lägga mig på 2200 kcal i en månad och utifrån keto-diet; det blir alltså 110g protein/dag (äter idag 250g) utifrån angiven fördelning. Behöver jag ens noja över det relativt låga proteinintaget vad gäller muskelförlust över en så kort period som 1 månad? Om det är så och om jag samtidigt vill testa en diet med i princip 0 kolhydrater (har alltid ätit ”mycket” kolhydrater, just nu 500g/dag) så kanske det är mer opti att skita i ketos genom att köra mer LCHF-baserat och med högre proteinintag än vid keto-diet för att minska sannolikheten för muskelförlust?

Vad säger ni kunniga?
Vet inte vad du tror att du kommer att åstadkomma med att köra en LCHF/Keto-diet. Men en sak som är uppenbar för många är att det är mycket arbetssamt för personen att få kroppen att ställa om. Bantning/fettförbräning handlar om minskat energiintag och om inte äta allt för ofta för att få gång fettförbräningen.

Rekommenderar IF med kalorirestriktion som ett bättre alternativ till en lyckad deff.

När det gäller energibehov är det ofta mycket svårt att göra beräkningar som är tillförlitliga för de flesta då vi är inaktiva mer eller mindre dygnets alla timmar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-01-01 klockan 17:08.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 17:52   #9
doddoo
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vet inte vad du tror att du kommer att åstadkomma med att köra en LCHF/Keto-diet. Men en sak som är uppenbar för många är att det är mycket arbetssamt för personen att få kroppen att ställa om. Bantning/fettförbräning handlar om minskat energiintag och om inte äta allt för ofta för att få gång fettförbräningen.

Rekommenderar IF med kalorirestriktion som ett bättre alternativ till en lyckad deff.

När det gäller energibehov är det ofta mycket svårt att göra beräkningar som är tillförlitliga för de flesta då vi är inaktiva mer eller mindre dygnets alla timmar.
Som sagt vill bara experimentera lite! Och det är säkerligen mer opti att inkludera kolhydrater. Har dietat flertalet ggr tidigare med goda resultat och vid alla dessa ggr har jag ej uteslutit kolhydrater. Men denna gång vill jag testa något nytt och då vill jag optimera dieten givet nollade kolhydrater, därmed startade jag denna tråd.

Det mentala med att gå på diet har jag inga problem med ska tilläggas.

IF gillar jag skarpt Gillar o äta få ggr och med stooor volym. Så kmr äta 1-2 större mål även denna gång.
doddoo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)