Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-02-26, 19:24   #16
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Ett tips kan vara att börja träna teknik och rörlighet i riktig knäböj direkt. Passa på under uppvärmningen att köra med en tom stång och öva på balans.

Träna teknik på marklyft/knäböj och starta lätt, försök även fråga någon av "proffsen" om hjälp med utförandet.
Tipset är bra, men dessvärre är det så läskigt trångt på gymet så det finns ingen plats egentligen o köra med fri stång o vikter på. Alla där kör med Smithen, men som det känns i mina ben nu så tror jag det gör mer nytta att köra knäböj i smithen än inte alls.

Har upptäckt ett fel till jag gjorde idag, jag hade tydligen stången för långt ner och inte på trapsen, då det har odlats fram ett fint blåmärke några centimeter under trapsen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 22:26   #17
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Försöka lära mig o äta mer, särskilt med fokus på frukost: (från en mugg kaffe o macka på jobbet, till havregrynsgröt, banan och macka).
Fixa till något proteinrikt till frukosten med.
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
¤ Rapsolja & olivolja är numera standard, ska införa smörgåsmargarin med Omega3 med
Kosttillskott:
¤ Brustablett med multivitamin för män till frukost + Whey80
¤ ALA(R), 1 kapsel 3ggr/dagen
¤ 2 kapslar Kre-Alkalyn + 1 kapsel ALA 60 min före träning
¤ Whey80 60 min före träning
¤ Gainer 10 min efter träning
¤ Drink med kaseinprotein 1 min före sängdags
Kom gärna med feedback om jag bör ändra något!
Olja som "tillskott" eller bara att den är i matlagningen?
Där kom proteinet till frukosten..
ALA är säkert bra om man har råd =P
Vassleproteinet borde väl tas närmare inpå början av passet?
Före sänggåendet borde det väl ändå vara med något mer än protein? Så varför inte bara äta mat?
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Glöm för allt i världen inte bort konditionen. Även om du vill bli större så är kondition a och o.
, jag har kass kondition.
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Du kan inte lägga på dig 5 kg muskler på 3 månader - om det är det du menar.
Men en del eftersom det är i början av karriären väl? Även om han är 29.
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Nix, inte i ren muskelmassa, men jag räknar med att mina nya kostvanor kommer sätta sina spår på ett eller annat vis, om det nu inte blir så att ALA'n får mer krut på förbränningen och gör att jag ligger kvar på samma vikt.


Tackar! Nej jag har surfat runt bland träningsjournalerna nu och hittat någon som verkar mindre än mig viktmässigt, dock betydligt starkare än mig .. På mitt nuvarande gym är jag definitivt den minsta i herrklassen 20-30 i varje fall, men det spelar iofs ingen roll. Det är lite utmanande mer, jag slår från underläge eller vad man säger och fördelen är ju att det lär synas rätt snabbt på mig om det blir resultat.
ALA höjer väl inte förbränningen? Det gör väl bara att energin fördelas och används på ett fördelaktigare sätt?

Om du menar mig så är ju första posten från 2003, nu väger jag mer ;/
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 17:44   #18
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Olja som "tillskott" eller bara att den är i matlagningen?
Med tanke på att jag alltid använt stekmargarin förut, så är det bara för o försöka dra nytta av t.ex. omega-3 istället till matlagning. Jag är av tron att fett ÄR bra, bara av rätt sort och i rätt mängd.

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
ALA är säkert bra om man har råd =P
ALA höjer väl inte förbränningen? Det gör väl bara att energin fördelas och används på ett fördelaktigare sätt?
ALA kostar ju bara 149:- för en månads kur.. inte sååå blodigt. Jag provar mest kombinationen av ALA(R) och KRE-Alkalyn för o se vad det ger för effekt, men ALA'n påverkar ju både insulinkänsligheten o insulinsvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Vassleproteinet borde väl tas närmare inpå början av passet?
Jag använder Gainern som "bracketer" + att jag brukar ta typ en banan eller så strax före passet. Det är säkert inte optimalt, men tycker det fungerar bra än så länge iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Före sänggåendet borde det väl ändå vara med något mer än protein? Så varför inte bara äta mat?
Äta riktig mat strax före sänggåendet tror jag bara kommer göra mig smällfet, iaf vad jag har förstått så sabbar det hela förbränningen o näringscykeln med o äta sent, men jag ska försöka trycka i mig 2 mackor med skivad skinka o något ägg iaf.

Kom gärna med fler tips om ni har något konkret!
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 17:51   #19
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Idag är en dyster dag.
Ska nog döpa om denna journal till "en nybörjares misstagssamling" istället.
Har fått en fet svullnad över övre kotorna i ryggraden, tydligen gjorde jag mina knäböj med stången någon centimeter för långt ner, så istället för att använda trapsen så matade jag på med axlar och ryggrad. Hoppas det bara är vävnad som klagar och att det inte är någon skada på kotorna. Ajabaja nybörjarjävel, gör om, gör rätt!

Likaså kan jag skriva 2006-02-27 till historien med mitt livs värsta träningsvärk. Jag har nog aldrig någonsin haft sådan smärta och blev till råge kallad för Robocop idag på jobbet bara för att quadsen mina är mjuka som två djupfrysta kalvfiléer.

Uppenbarligen gjorde alltså knäböjen rejält med effekt på benen, även om jag körde "fusket" i Smithen istället för riktiga böj.
Stryker dagens träningspass ur schemat då jag varken kan köra något mot bänk eller ens cardio. Får lyssna på kroppen o ta en vilodag istället.

I'll be back, more pissed off, angry and stronger than never ever before!
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 19:52   #20
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
En blandning av skratt och gråt när jag läste dagens slutledningar i din tråd. Inte bra att du fått svullnad på ryggkotorna, men förhoppningsvis är det inget allvarligt, utan som du skrev, ett nybörjarmisstag. Du lär ju inte göra om det igen...
Gött att du fått ordentlig träningsvärk! Det kan ta precis lika bra i smithen, om inte annat för att man kan koncentrera sig på att trycka och glömma sånt som balans och dylikt.
Bra kämpat, njut av vilokvällen!
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 20:01   #21
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Svullnad på kotorna är ju fullt normalt när man inte är van. Vore konstigt om du inte hade fått det.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 20:57   #22
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Idag är en dyster dag.
Ska nog döpa om denna journal till "en nybörjares misstagssamling" istället.
Har fått en fet svullnad över övre kotorna i ryggraden, tydligen gjorde jag mina knäböj med stången någon centimeter för långt ner, så istället för att använda trapsen så matade jag på med axlar och ryggrad. Hoppas det bara är vävnad som klagar och att det inte är någon skada på kotorna. Ajabaja nybörjarjävel, gör om, gör rätt!

Likaså kan jag skriva 2006-02-27 till historien med mitt livs värsta träningsvärk. Jag har nog aldrig någonsin haft sådan smärta och blev till råge kallad för Robocop idag på jobbet bara för att quadsen mina är mjuka som två djupfrysta kalvfiléer.

Uppenbarligen gjorde alltså knäböjen rejält med effekt på benen, även om jag körde "fusket" i Smithen istället för riktiga böj.
Stryker dagens träningspass ur schemat då jag varken kan köra något mot bänk eller ens cardio. Får lyssna på kroppen o ta en vilodag istället.

I'll be back, more pissed off, angry and stronger than never ever before!

Fyfan vad roligt att läsa! känner igen mig i det du skriver, hur träningsvärken kunde få en att tro att man mer hade drabbats av en bilolycka än ett frivilligt pass på gymmet.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 21:23   #23
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Dagens kost:

Frukost:
1 port havregrynsgröt med liiiten klick blåbärssylt + 1 banan
1 drink Whey80 + 1 kapsel ALA

Mellanmål:
Grov macka med ost (jobbet) + kaffe

Lunch:
Barillas pastarör (med spenat bl.a) + frysta grönsaker + rökt skinka
1 drink Whey80 + 1 kapsel ALA

Fika på jobbet:
1 Semla, arghhhh + kaffe

Middag/Före träningsmål (90 min före träning):
Stekt potatis + 2 fjärilskotletter
1 drink Whey 80 + 1 kapsel ALA + 3 kapslar Kre-Alkalyn
Kaffe, arghhh

Bracketer 10 min före träning:
½ drink Gainer

5 min efter träning:
1 drink Gainer + 1 Banan

Kvällsmål:
2 Mackor med grovt bröd, ost o gurka + 2 Ägg

Före läggdags:
1 drink (Kaseinprot)

Kom gärna med feedback! Tar jag något mål på fel tidpunkt? Saknas något? Äter jag för lite? Alla säger man ska äta så jävla mycket, men jag kväver snart binnikemasken känns det som, har varit proppmätt hela dagen...
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 21:42   #24
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kvällens träningspass:

Mål: Prova lite nya övningar, laborera med vikter.
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Nu jävlar ska jag riva gymhelvete!!!

Bröst:
Lutande bänkpress i smith, 3 set [8 x 40kg], 1 set [3 x 50kg]
Hantelpress 2 set [8 x 6kg], 2 set [8 x 10kg], 2 set [8 x 11kg]
Cablecross ståendes 1 set [8 x 3 plattor ], 1 set [8 x 6 plattor], 1 set [5 x 8 plattor]
Sittande flies i maskin 2 set [8 x 8 plattor], 1 set [8 x 10 plattor]

Triceps:
Repdrag i hiss över huvudet: 3 set [8 x 7 plattor] + 1 set [2 x 9 plattor]
Pushdowns: 3 set [8 x 7 plattor]
Dips på bänk utan vikt 1 set, 10 reps

Summering:
Ikväll ville jag ge igen efter katastrofen på gymet i söndags, snacka om att jag använde ilska o adrenalinet väl ikväll.. fungerade perfa!

¤ Bänkpressen är jag för rädd för o köra själv utan passare, fattas bara att jag fastnar under stången. Därför lite lättare vikter där ett tag till. Hade nog sitsen för högt lutad med, men kontakten kändes bra.

¤ Hantelpressen var ju löjligt lätt. Aldrig provat förut, men enda svåra var ju o lyfta spaghettiarmarna jämnt och inte flaxa som en skadeskjuten kråka. Tyngre nästa gång!

¤ Cablecrossen gjorde jag nog helt fel, tyckte jag hade alldeles för mkt axlar inblandade. Måste studera lite filmer o guider på övningen ikväll.

¤ Den där fliesmaskinen är bra skum, superlätt i 3 set ända fram till sista repsen, plötsligt tar det tvärstopp. Får alltid "väggen" i den.

¤ Tricepsövningarna kändes kanonbra, ska bara justera vikterna så jag hittar den optimala vikten o ligga på.

By the way, är hissens plattor detsamma som kilo?! Löjligt lite kilo isåfall... ... har köpt måttband med så ska ta mått på mig så jag har något o relatera till. Kom gärna med feedback på dagens pass om jag ska ändra ordningen på någon övning eller så, men ikväll var det snorskoj o träna!
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 08:39   #25
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Så länge det känns roligt att träna tycker jag inte att du behöver ändra om något i dina pass, åtminstone inte så länge du är i starten av din tränings-karriär. Tycker dessutom att du gör det bra, kör pressövningarna före flyes och cc, vilket är helt rätt.
Du kan nog köra på tyngre i hantelpressarna, för som du själv sa så flaxar armarna rätt rejält om man kör med för små vikter här...

Viktplattorna i magasinen brukar oftast väga 5kg, men det kan även vara 2,5kg ifall det är i cablecross-maskinen. Ensamma magasin brukar det vara 5kg per platta.
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 20:21   #26
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
...Viktplattorna i magasinen brukar oftast väga 5kg, men det kan även vara 2,5kg ifall det är i cablecross-maskinen. Ensamma magasin brukar det vara 5kg per platta.
Jaaaaaaaaaaa!!!!! Fan bästa nyheten hittils, , känner mig genast starkare!! ..
Trodde först det var kilovikter o tyckte jag blivit klen som satan, men det var ju lite skumt att jag tar mer med en arm o hantel än två armar o hiss..
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 20:48   #27
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kvällens träningspass:

Mål: Försöka få ordning på ett bra bicepspass
Muskelgrupp: Rygg, biceps, underarmar
Motivation: Växlade från icke motiverad till "mean machine"

Rygg:
Sittade small rodd i maskin (hög) 1x8 40kg, 1x8 45kg, 3x8 50kg
Latsdrag i maskin, brett/utåt 1x8 45kg, 2x8 55kg
Latsdrag i hiss (smalt till hakan) 3x8 25kg
Sittande smal rodd i maskin (låg) 3x8 45kg

Biceps:
Tvåarms bicepscurl i hiss 3x8 40kg
Hantelcurl i lutande bänk 1x6 6kg, 2x6 8kg
Concentration curls 3x8 6kg
Preacher curls 1x8 50kg, 1x5 50kg, 1x4 55kg

Underarmar:
Sittandes handledscurl i hiss underarm 3x8 40kg
Sittandes handledscurl i hiss överarm 1x8 25kg

Summering:
Ryggen gick skapligt, gillade dock inte latsdragen då jag körde bröst igår och det kändes som om latsdragen slet lite på bröstmuskulaturen med, särskilt de smala i hiss. Tordes inte gasa på med vikt då det kändes knas i ryggen på den övningen, måste få in rätt teknik där.

Underarmarna var läskigt lätt så länge jag körde just undre delen. Övre delen smärtade som fan, grymt svår muskel o isolera o träna.

Biceps var en jävla skillnad mot för i söndags. Kände mig stark som fan och fick hela tiden hålla mig tillbaka, sneglade o dreglade på de där hantlarna stora som traktordäck, men skulle bara se komiskt ut om gymets tunnaste snubbe börjar lasta på med hantlar större än sig själv...
Målet var trots allt att orka hela passet, inte att kötta 2 reps o sen lägga sig o dö. Sista momenet i preachern blev dock failure, så jag blev så förbannad så jag ökade en vikt o körde 4 snabba till failure igen..

Roligt pass, tänker inte minska vikterna i preachern, utan snarare öka på de andra övningarna tills jag blir så stark så jag fixar 3 set på 50kg i preachern på sista övningen med.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 11:18   #28
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Lite mått också, ska bli kul o se hur snabbt man ökar i "omkrets". Har ingen aning, räknar ju inte med flera centimetrar i månaden direkt, men vore ju kul om man innan sommaren kunde ha ökat iaf 1cm på någon muskelgrupp så det blir påtagligt.

Vet inte hur man ska mäta riktigt, men handlederna tog jag där det var som smalast, bröst strax ovanför nipplarna o magen tog jag över naveln. Lår o armar där det var som grövst, err... minst smalt

Handleder: 16cm
Underarm: 28cm
Biceps: 32cm

Mage: 85cm
Bröst: 98cm

Lår: 50cm
Vader: 35cm

Där har vi svart på vitt att jag är en av de minsta på forumet
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 15:51   #29
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Dagens pass:

Mål: Fortsätta hitta rätta vikterna för varje övning, samt testa en ny tricepsövning
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Brutalt laddad, så taggad så jag var förbannad... nu jävlar!!!!!!

Rotatorcuff:
1 set [8 x 5kg] med hantel liggandes på bänk, inåtrotation
1 set [8 x 5kg] med hantel liggandes på bänk, utåtrotation

Bröst:
Plan bänkpress i smith, 2 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg]
Lutande bänk, hantelpress 2 set [1 x 12kg], 2 set [8 x 15kg]
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 45kg]
Cable cross over ståendes 1 set [8 x 10kg], 1 set [6 x 12kg], 1 set [8 x 10kg]

Triceps:
Frenchpress i smith 3 set [8 x tom stång]
Push downs i cable crossen: 3 set [8 x 20kg]
Repdrag i hiss över huvudet: 3 set [8 x 17,5kg]
Dips på bänk utan vikt 2 set, 8 reps

Summering:
Jag kände mig riktigt aggresiv idag innan gymet, var så mentalt laddad att jag kände mig flyförbannad på ingenting (nej jag går inte på några sådana preparat). Märkligt, men effektivt, kände mig redo o giva gymhelvete.

Värmde upp rotatorcuffen idag, gick sådär. Tyckte det var en knepig övning.

Är för feg för o köra bänkpress själv utan passare egentligen, men vill fortsätta köra och lära känna kroppen så mycket att jag vet när "failure" kommer att komma. 40kg kändes lekande lätt idag. 50kg kändes bra, nästa pass kommer jag öka o köra 1 set 45 och 2 på 50kg. Vill upp på 50kg med för då kan man lasta på de stora vikterna istället, känner mig mentalt starkare om det ser tungt ut .. Tippar på att jag har 65-70kg som max i bänk just nu, har för mig jag gjorde någon 70 som yngre.

Sedan dagens roligaste grej. Såg inte upp med att jag tog fel hantlar till hantelpressen, så jag lade mig ner med 25-kilos klossarna utan att reflektera att de var lite för tunga. Inte förrän jag lyft armarna och de kom farande ner mot mig i full syra så hajjade jag... lol.. måste ha sett roligt ut.. var bara å gå tillbaka med hantlarna o hämta de jag skulle ha, dvs 15kg.

Flyesen i maskin är löjligt lätta, måste på med tyngre där.
Cross-overn var dock märkligt tung med vikterna märkta "5", medan "4"orna kändes lätta. Är det verkligen bara 2,5 kg i vardera hissen i Precor-crossen?

Sedan dagens nya övning: french press i smith. Hur fan i helskotta ska man lyckas köra den övningen med vikter?! Jag hade grymma problem med o få upp bara stången, kändes helt knasigt att köra armarna bakom huvudet och armbågarna spretade åt alla håll o kanter. Tungt var det iaf.

Ska prova riktiga dips en dag, tror jag är en jävel på det med min lilla kropp... nåja, gott pass och helt slutkörda muskler, särskilt tricepsen!
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 16:08   #30
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Sanslöst underhållande att läsa om dina äventyr på gymmet!
Kan se framför mig hur du kämpade med 25-kilos hantlarna... måste varit hjärnsläpp om du inte reagerade förrän du låg där på bänken och försökte pressa...

Men för att snacka allvar, så tycker jag att du kämpar på bra. Din motivation är det nog många här som avundas, och det är en MYCKET stor bit av träningen.

Tror oxå att du kan vara en hejjare på dips, det underlättar klart att vara liten och smidig i den övningen. Prova!
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)