Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-05-15, 19:43   #166
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är en standard kebabrulle utan överdrivet mycket sås så onyttig verkligen? Massa grönsaker, har möjligheten till att ta en kycklingrulle istället vilket borde göra den nästan nyttig? :p
Massa grönsaker? Du menar lite isbergssallad, två gurkskivor, en trött tomatskiva, några smulor rödlök och två peperoni? Det är inte massa grönsaker. Kebabköttet är väldigt fett och jag antar att risken är rätt stor att det även är nitrit i. Sedan till detta vitt bröd och feta såser. Är kyckling file som de steker i små bitar så är det klart bättre såklart.

Men oavsett vad så är det skräpmat i min bok. Men allt handlar ju om balans för du äter väl inte rullar varje dag?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 19:49   #167
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Om man kokar gröt på kvälle och låter den stå över natten, måste den stå i kyl då eller kan den stå rumstempererat? Har havregryn och ägg i gröten.
Skulle definitivt ha lagad mat i kylen. Baktierietillväxten sätter ju fart då vatten tillförts. Nu vet jag inte vattenaktiviteten i just gröt men den borde ju vara rätt hög med tanke på konsistensen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 20:54   #168
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Massa grönsaker? Du menar lite isbergssallad, två gurkskivor, en trött tomatskiva, några smulor rödlök och två peperoni? Det är inte massa grönsaker. Kebabköttet är väldigt fett och jag antar att risken är rätt stor att det även är nitrit i. Sedan till detta vitt bröd och feta såser. Är kyckling file som de steker i små bitar så är det klart bättre såklart.

Men oavsett vad så är det skräpmat i min bok. Men allt handlar ju om balans för du äter väl inte rullar varje dag?
Försöker hålla mig ifrån men det blir lätt ett par ggr i veckan i tentavecka då man har ont om tid.. vägde rullen idag, vägde typ 850g, där mycket är sallad, tomat, gurka,lök etc.. måste väl vara hyfsat? Brödet är inte speciellt tjockt och såsen är tunn och rinnig
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 22:02   #169
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Försöker hålla mig ifrån men det blir lätt ett par ggr i veckan i tentavecka då man har ont om tid.. vägde rullen idag, vägde typ 850g, där mycket är sallad, tomat, gurka,lök etc.. måste väl vara hyfsat? Brödet är inte speciellt tjockt och såsen är tunn och rinnig
Då tycker jag du ska unna dig rullen och inte tänka så mycket på det.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 11:14   #170
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Försöker hålla mig ifrån men det blir lätt ett par ggr i veckan i tentavecka då man har ont om tid.. vägde rullen idag, vägde typ 850g, där mycket är sallad, tomat, gurka,lök etc.. måste väl vara hyfsat? Brödet är inte speciellt tjockt och såsen är tunn och rinnig
Ont om tid är en dålig ursäkt. Det handlar om planering.

Isbergssallad och gurka är inte särskilt näringsrikt, mest vatten. Tomat är bättre. Vitt bröd, fett kött (15-20%), ofta fet sås eller sås med tillsatt socker. Inte så annorlunda från tacos om man tänker efter.

Det är ingenting jag skulle äta varje dag men inte heller något jag skulle ha dåligt samvete över att äta då och då.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 23:07   #171
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Kör ibland långa helkroppspass som kan ta typ 2h. Låt säga att jag kör knäböj kl 21, dröjer sedan till typ 23 till jag är klar. Därefter kanske jag käkar nått först vid 23.30. Funderar därför på om man ska sippra på EAA eller nått under passet, (vill inte få i mig nått kalori-rikt, för att slippa bli matt under passet) Onödigt? (Är på svagt kaloriöverskott)

Senast redigerad av smerk den 2017-05-16 klockan 23:14.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 10:20   #172
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Onödigt och kanske till och med kontraproduktivt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 13:22   #173
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Om jag inte ätit på ett bra tag så tar jag en shake innan gymmet. Brukar också bli kring 2h träning allt som allt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 16:02   #174
Osman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Tanganyika
Inlägg: 9
Vetegluten har 75 gram protein per 100 gram och borde vara rena dundermaten. jag funderar på om jag ska köpa lite eller göra eget men samma kompis som jag diskuterade jäst med säger att gluten är skit och att kroppen inte kommer kunna ta upp proteinet i gluten eftersom vi saknar de enzymerna.

Men jag har läst en del från veganer som säger sig äta vetegluten utan problem så jag vet inte....
Osman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 17:12   #175
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Klart att du kan spjälka upp proteinet i gluten och absorbera aminosyrorna. Det är som vilket annat protein som helst.

Nackdelen är att det inte är fullvärdigt. Stor brist på lysin.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 20:06   #176
koffein_beroende
Forever Alone
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 664
Hur kommer det sig att ett gram fett är 9kcal men man brukar säga att för att gå ner ett kilo fett så behöver man ett underskott på 7000kcal? Borde det inte kräva att ligga på -9000kcal för att bli av med ett kilo fett då?
koffein_beroende är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 20:25   #177
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av koffein_beroende Visa inlägg
Hur kommer det sig att ett gram fett är 9kcal men man brukar säga att för att gå ner ett kilo fett så behöver man ett underskott på 7000kcal? Borde det inte kräva att ligga på -9000kcal för att bli av med ett kilo fett då?
Ett kilo kroppsfett innehåller annat än rent fett.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 21:22   #178
Osman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Tanganyika
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nackdelen är att det inte är fullvärdigt. Stor brist på lysin.
Hur mycket lysin behöver jag väga upp det med? Säg att jag käkar 100g vetegluten, hur mycket linser/mjölk (jag läste att de har mycket lysin) behöver jag då äta?
Osman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-21, 10:41   #179
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Hur många veckor bör man gå med dagligt mätande av kroppsvikt och att man hamnar på samma vikt (medianvärde för veckan) för att "veta" att man är viktstabil?
Har för mig att 1x0 skrev ca 5 veckor någonstans, vill gärna få det konfirmerat (eller ej).
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-21, 11:05   #180
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Hur många veckor bör man gå med dagligt mätande av kroppsvikt och att man hamnar på samma vikt (medianvärde för veckan) för att "veta" att man är viktstabil?
Har för mig att 1x0 skrev ca 5 veckor någonstans, vill gärna få det konfirmerat (eller ej).
Svår fråga. Är nog väldigt individuellt. Jag kan få väldigt svängande veckomedelvikter, inom tre-fyra veckor. Jag siktar på max +1kg per månad, så har det inte hänt något på över fem veckor betyder det att jag är på energibalans.
Det med att viktnedgång inte är linjär kan jag applicera på viktuppgång för mig.

Jag hade börjat försiktigt sedan räknat ut månadssnittvikten:

V1 72.4kg
V2 72.9kg
V3 71.8kg
V4 72.4kg
V5 72.3kg
= 72.36kg

Sen gör du samma sak kommande fem veckor. Har det inte hänt något höjer du dagsintaget efter tålamod, 100kcal är vanligt. Så det blir 700kcal extra per vecka. Fast att öka med bara 100kcal extra efter 5 veckor är jävligt långsamt och tortyr för reverse diet haha. Vanligt är väl +50-100kcal dagsintag per vecka (350-700kcal extra per vecka) direkt efter en kommer av deffen.

Dock om du kommer av deff just nu kommer säkert vikten stiga lite extra. Reverse diet: väg dig varje dag, räkna ut medelvikt för veckan - märker du att vikten är stabil i några veckor - höj dagskcalintaget (efter tålamod).

Är lättare att bara ge exempel:
V1 72.5kg, 3000kcal
V2 72.3kg, 3000kcal
V3 72.8kg, 3100kcal
V4 72.8kg, 3100kcal
V5 72.6kg, 3200kcal
V6 73.1kg, 3200kcal
Repeat. Kanske kommer du upp till 3600kcal och du börjar gå upp för fort. Lägg dig på 3500kcal.


Sen behöver du inte bara gå efter kroppsvikten och kcalintag. Lovar att du kommer känna om du ligger på underskott, balans eller överskott, sett på lång sikt. Det gör iallafall jag jättetydligt. Prestation, humör, återhämtning osv. Min bulk har jag känt av detta först, inte viktutveckling. Gått tillbaka och kollat mina veckosnittvikter - sett jag legat viktstabil eller t.o.m gått ner i vikt på en längre tidsperiod (en månad). Då har jag höjt intaget.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-05-21 klockan 11:11.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)