Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-12-06, 13:26   #931
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Sitter och glor lite halvhjärtat på Anders Szalkai, har den här varit postad förr?

http://www.marathon.se/news/tv.cfm

Han verkar ju rätt vettig och är väl egentligen, vid en första genomlyssning, inte ett argument för min ståndpunkt i den tidigare så häftiga diskussion om intensitet. Men jag uppskattade även hans föreläsning (på web-TV alltså, jag var inte där)
Jag var på den där föreläsningen i söndags. Nästan precis samma föreläsning som han höll på Träningsdagarna förra året. Han förespråkar ju tempoträning redan för nybörjare, men anser att ungefär hälften av veckomängden bör utgöras av distans. Tycker det känns ganska vettigt. Dock tycker jag att hans program börjar lite väl lätt, ok för 5-/6-timmarsprogrammen, som ju är för totala nybörjare, men 4-timmars t.ex. börjar ju med 20 km/vecka och ska man springa sub 4 h om ett halvår bör man ju redan ha en viss grund (eller talang, men det är nog svårt att ta höjd för när man skriver program för allmänheten). Fast iofs sa han ju att mer vana löpare ska köra på som vanligt och hoppa in först efter 7-8 veckor när det blir lite tuffare.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 18:49   #932
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Midnattsloppet har avlat av sig till Göteborg: http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=403265 Undrar om Sofia kyrkbacke medföljer?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 10:57   #933
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Undrar om Sofia kyrkbacke medföljer?
Enligt http://www.midnattsloppet.com/start/...cfm?Sec_ID=121 är det en ganska flack bana. Lite backigt runt Skansen kronan, kan jag tänka mig.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 11:01   #934
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Enligt http://www.midnattsloppet.com/start/...cfm?Sec_ID=121 är det en ganska flack bana. Lite backigt runt Skansen kronan, kan jag tänka mig.
Med andra ord: Man får åka till Gbg om man vill kunna skryta med en bra tid på Midnattsloppet.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 00:54   #935
lovejude
Registered User
 
lovejudes avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 182
Jag hadet tänkt springa Midnattsloppet i sthlm. Om ni ser en kille med en gul craft tröja, hojta gärna till då!

Planerar att hålla under 40 min gränsen iaf.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ight=marcellus
lovejude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 10:51   #936
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadja Visa inlägg
En fråga till alla löpexperter! Haft svår stukning på ena fotleden, ont i 1.5 månader så inte kunnat springa som vanligt. Istället fuskat med spinning. Men frågan är, använder man samma slags benmuskler i de olika träningsformerna? Vad missar jag när jag kör spinning?
En cykel ger bara träning i den koncentriska fasen dvs den positiva fasen så att när man sen ska springa så är inte musklerna vana vid att bromsa en kraft, har man dessutom varit en van löpare innan så har man troligen blivit märkbart svagare om man håller upp med löpningen just av samma orsak. Det är inte heller riktigt samma muskler som används vid cykling och löpning så tränngseffekten utöver förmågan att bromsa går inte heller att ersätta men det viktigaste vid en skada (förutom att läka ihop) är att upprätthålla den centrala konditionen efter bästa förmåga och det gör du genom att köra spinning.
De löpare som kör cykel som ersätttning/crosstraining gör det förhoppningsvis för att låta leder och muskler vila och inte för att de tror att de blir starkare av det.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 14:14   #937
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Mustafa Muhammed tog silver i terräng-EM i helgen (om någon hade missat det). Där har vi onekligen en imponerande löpare.



http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=411946
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 17:11   #938
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Mustafa Muhammed tog silver i terräng-EM i helgen (om någon hade missat det). Där har vi onekligen en imponerande löpare.



http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=411946
Starkt av honom med tanke på det otäcka fallet man fick se på TV-sporten. Musse är alltid imponerande. Jag trodde förresten att han var inne i en tung träningsperiod nu. För ett tag sedan skrev han på sin hemsida att han låg runt 18 mil i veckan.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 13:07   #939
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=397232

Ingen supernytt men fortfarande superintressant
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 15:16   #940
NuclearWinter
A-människa
 
NuclearWinters avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 182
Det finns en risk att det står något om det här i tråden, men jag klarar inte av 63 sidor för att ställa en fråga.
Nu på vintern blir ju luften som man andas in mycket kallare och enligt min biologilärare (en av mina favoritlärare som alltid verkar veta vad han pratar om) har sagt att det kan vara farligt med för mycket kall luft i lungorna. Man ska vara försiktig om det börjar göra ont när man andas ute.
Det gör ALLTID ont i mina lungor, ordentligt, om jag joggar på vintern och sedan har jag i princip alltid halsont och förkylning dagen efter. Och då menar jag redan vid temperaturer under 10 plusgrader :S ÄR det farligt?
Det gör inte ont när jag joggar i värme, inomhus, eller spinncyklar.
Och är det någon som vet vad man kan göra åt det? :O
NuclearWinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 15:22   #941
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Citat:
Ursprungligen postat av NuclearWinter Visa inlägg
Det finns en risk att det står något om det här i tråden, men jag klarar inte av 63 sidor för att ställa en fråga.
Nu på vintern blir ju luften som man andas in mycket kallare och enligt min biologilärare (en av mina favoritlärare som alltid verkar veta vad han pratar om) har sagt att det kan vara farligt med för mycket kall luft i lungorna. Man ska vara försiktig om det börjar göra ont när man andas ute.
Det gör ALLTID ont i mina lungor, ordentligt, om jag joggar på vintern och sedan har jag i princip alltid halsont och förkylning dagen efter. Och då menar jag redan vid temperaturer under 10 plusgrader :S ÄR det farligt?
Det gör inte ont när jag joggar i värme, inomhus, eller spinncyklar.
Och är det någon som vet vad man kan göra åt det? :O
Jag är långt ifrån en expert men du kan typ ha halsduk (något liknande halsvärmare?) på halsen, tror ja läste de någon stans
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 15:40   #942
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
En halsduk som du värmer genom din utandningsluft hinner ju värma inandningsluften en smula, ja. Men frågan är hur trevlig den halsduken blir efter några kilometer med tanke på hur fuktig utandningsluften är och all kondens. Mest trligt är det en blöt trasa du har framför munnen efter en halvtimme. Det finns masker som klarar jobbet lite bättre.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 16:18   #943
Bubban
Registered User
 
Bubbans avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Trelleborg, Skewne
Inlägg: 93
Tjenamoss...
Jag skulle bara höra om någon av er vet vad den här löparen som springer som en jäkla galning rent ut sagt heter. Kom precis på vad dum fråga detta är, eftersom det finns så många, men i alla fall så har han varit med hos Jay Leno (han är amerikanare tror jag) och utmärker sig genom att springa dygn efter dygn och bl.a. beställer han mat samtidigt som han springer och de levererar till honom springandes.

Är det något som ringer en klocka?
Bubban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 19:10   #944
Psixcr
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Bubban Visa inlägg
Tjenamoss...
Jag skulle bara höra om någon av er vet vad den här löparen som springer som en jäkla galning rent ut sagt heter. Kom precis på vad dum fråga detta är, eftersom det finns så många, men i alla fall så har han varit med hos Jay Leno (han är amerikanare tror jag) och utmärker sig genom att springa dygn efter dygn och bl.a. beställer han mat samtidigt som han springer och de levererar till honom springandes.

Är det något som ringer en klocka?
Dean Karnazes
Psixcr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 19:37   #945
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Jag har haft mycker problem med min hals. Min läkare avrådde mig från att andas genom munnen när jag tränar utomhus vid kyla. Det är svårt att andas in genom näsan och ut genom munnen.
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)