Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-08, 11:21   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vad händer med dina muskler när du fastar?

Vad händer med dina muskler när du fastar?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 11:31   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Referenser

Vanlig, accepterad biokemi.
Lagom bittert
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 11:59   #3
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
"Det stämmer att muskelnedbrytningen ökar timmarna efter ett styrketräningspass, men det gör även muskeluppbyggnaden. Och den ökar alltid mer än muskelnedbrytningen, även om du inte äter.

Utan protein- eller aminosyraintag kan dock inte ens styrketräning göra att muskeluppbyggnaden blir större än muskelnedbrytningen."

Förstod inte riktigt detta, i första stycket skriver du att efter styrketräning ökar alltid muskeluppbyggnaden mer än nedbrytningen även utan födointag, men sen i andra stycket så skriver du att muskeluppbyggnaden aldrig kan bli större än nedbrytningen om man inte intar aminosyror till kroppen.

Vad är det jag missar?


Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 12:10   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Proteinbalansen ligger på minus vid fasta. Styrketräning stimulerar uppbyggnaden, men utan födointag kan den inte bli större än nedbrytningen och balansen förblir negativ. Om än mindre negativ.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 12:12   #5
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Proteinbalansen ligger på minus vid fasta. Styrketräning stimulerar uppbyggnaden, men utan födointag kan den inte bli större än nedbrytningen och balansen förblir negativ. Om än mindre negativ.
Jaha då förstår jag, tack bästa Grub!

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 13:10   #6
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Min coach säger att fasta är döden för musklerna. Man måste äta med jämna mellanrum för att hålla sig anabol.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 15:26   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Med hjälp av den forskning som finns, går det att ge riktlinjer på hur länge man regelbundet kan fasta utan att muskelnedbrytning blir större än uppbyggnaden? Med regelbunden styrketräning inkluderat så klart.

T.ex. att en 24 timmars fasta följt av ett mål följt av en 24 timmars fasta vore lugnt, men om spannet istället vore 36 timmar så hade det varit kört.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 11:45   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
litet typo
"Muskelnedbrytningen kommer att vara större än muskelnedbrytningen dygnet runt"

under rubriken "Du måste äta för att bygga muskler"

tack för artikeln svarade på många frågor
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 11:53   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Med hjälp av den forskning som finns, går det att ge riktlinjer på hur länge man regelbundet kan fasta utan att muskelnedbrytning blir större än uppbyggnaden? t.
Några timmar efter proteinintag har ökningen av muskeluppbyggnaden återgått till nivåerna den var på innan man åt.



Sports Med. 2014; 44(Suppl 1): 71–77.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 12:25   #10
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Min coach säger att fasta är döden för musklerna. Man måste äta med jämna mellanrum för att hålla sig anabol.
Samma coach som kostar 5000 men inte kan göra ett ryggpass till dig?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 12:52   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Min coach säger att fasta är döden för musklerna. Man måste äta med jämna mellanrum för att hålla sig anabol.
Ska du bygga muskler är nog inte fasta det optimala, Du kommer ju aldrig få uppbyggnad större än nedbrytningen om du fastar i det långa loppet?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 12:55   #12
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Proteinbalansen ligger på minus vid fasta. Styrketräning stimulerar uppbyggnaden, men utan födointag kan den inte bli större än nedbrytningen och balansen förblir negativ. Om än mindre negativ.
Hur mycket spelar kalorier roll i denna balans för hypertrofi?

Om man ligger på ett riktigt starkt underskott men endå drar i sig protein var 4e timme eller liknande och kör till 110% verkligen, Kan man bygga muskler utan överskott/balans? Teoretiskt blir ju proteinbalansen mer plus än minus då om man sköter det bra, Eller?

Senast redigerad av Helgehorse den 2019-08-09 klockan 12:57.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:12   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Hur mycket spelar kalorier roll i denna balans för hypertrofi?

Om man ligger på ett riktigt starkt underskott men endå drar i sig protein var 4e timme eller liknande och kör till 110% verkligen, Kan man bygga muskler utan överskott/balans? Teoretiskt blir ju proteinbalansen mer plus än minus då om man sköter det bra, Eller?
Det blir lite för mycket teoretiskt spekulerande. Muskelmassa har ingen linjär utvecklingskurva efter 12 veckors träning planar resultatkurvan rejält i en studie därför är det svårt att hitta studier som sträcks ut längre tid.

De flesta har fördelar med att variera träning och kosthållning över tid för att tillföra ny stimulans för motivation. Låt aldrig vare sig träning eller kaloriintag bli för statisk utan variera programupplägg och våga testa dig fram. Försök deffa ned dig i perioder och växla över till mer kalorier andra perioder. Försök sätta som mål att ha lika mycket fett på magen som du har handens översida under slutet av deffen och öka på fettmängden till två centimeter mellan tummen och pekfingret på magen under slutet på överätningsperioden så är du snart en vältränad individ
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:42   #14
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det blir lite för mycket teoretiskt spekulerande. Muskelmassa har ingen linjär utvecklingskurva efter 12 veckors träning planar resultatkurvan rejält i en studie därför är det svårt att hitta studier som sträcks ut längre tid.

De flesta har fördelar med att variera träning och kosthållning över tid för att tillföra ny stimulans för motivation. Låt aldrig vare sig träning eller kaloriintag bli för statisk utan variera programupplägg och våga testa dig fram. Försök deffa ned dig i perioder och växla över till mer kalorier andra perioder. Försök sätta som mål att ha lika mycket fett på magen som du har handens översida under slutet av deffen och öka på fettmängden till två centimeter mellan tummen och pekfingret på magen under slutet på överätningsperioden så är du snart en vältränad individ
Men då är ju frågan hur mycket man förlorar på perioden man käkar mindre kalorier, Om jag uppfyller mitt proteinbehov, Vi säger jag kör 2gxkg/kroppsvikt. Och styrketränar som vanligt. Har läst att Grub och andra(har jag för mig) kommenterat att förlorar du muskler under en deff så gör du något fel. Stämmer detta någorlunda? Du förlorar knappt muskler under en deff?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 22:09   #15
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Några timmar efter proteinintag har ökningen av muskeluppbyggnaden återgått till nivåerna den var på innan man åt.



Sports Med. 2014; 44(Suppl 1): 71–77.
Jo, det har jag hört innan. Därav att det är bra att äta regelbundet - 3 timmar snackades det länge om.

Men kan man dra några slutsatser av hur balansen ser ut över ett dygn om man t.ex. bara äter en gång?

Hur mycket kompenserar ett mål protein en fasta på 22-23 timmar?

Hur mycket kompenserar två mål med 3 timmars mellanrum en fasta på 18 timmar?

Du förstår säkert vart jag vill komma. Säkerligen inte undersökt, men kan man dra någon kvalificerad gissning?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)