Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-09, 11:40   #1
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Carb cycling eller konstant lågt intag?

Blir inte riktigt klok på min kropp och tänker att ni smarta erfarna personer har något att addera.

Kör ett hårt program med mig själv, 3v in på 10v. Tränar 6 dagar i veckan med push/pull split för att få in 2 gånger per muskelgrupp per vecka + cardio. Problemet som har uppstått är främst två.
1. Jag bor på gymmet (tar 2,5h alt 3.45h per pass (push + ben = 3.45 med uppvärmning och stretch))
2. Jag går upp och inte ner i vikt.
Jag kör också 2 dagar intervall med maxlöpning 1min (fart 20 på löpband), 1,5min låg (fart 9 på löpbandet) i 60min.

Det är främst 2an jag inte får ihop. Efter 3v har jag gått upp 4kg och tycker jag borde ha gått ner...

Perioden innan detta programmet körde jag mer modest träning med 3st 2h pass fullkropp och lite slarvigare kost och gick då ner 6kg på 8v.

Jag väger all mat, för matdagbok och nej, jag fuskar inte. Så enligt 3 olika kalkylatorer har jag 3020 cal / dag för att bibehålla. Jag äter 1980 / dag inkl PWO och Protein shakes (ja, minst sagt tungt att träna 3.45h före middag på det intaget).

Börjar undra om jag borde köra carbcycling eller liknande ifall min kropp ställt om sig till det låga intaget. Ökar fortfarande i styrka, men syftet med de 10v är främst att deffa, samtidigt som jag bygger lite långsamt.

186cm och 99kg
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 11:44   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det enda jag kan tänka mig är att din kropp behåller vätska. Snart borde det säga "schwoosh" och du kommer tappa mycket vikt snabbt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 11:50   #3
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det enda jag kan tänka mig är att din kropp behåller vätska. Snart borde det säga "schwoosh" och du kommer tappa mycket vikt snabbt.
Kan det var så enkelt efter så mycket som 3v? Kör ju iofs riktigt hårt för att vara nybörjare (6mån träning nu) och äter mitt Creatin mm. Hmmm. kanske så enkelt.

Hur länge ska jag ge det innan jag börjar utforska andra alternativ, 5v?
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 11:52   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Kan det var så enkelt efter så mycket som 3v? Kör ju iofs riktigt hårt för att vara nybörjare (6mån träning nu) och äter mitt Creatin mm. Hmmm. kanske så enkelt.

Hur länge ska jag ge det innan jag börjar utforska andra alternativ, 5v?
Jag kan inte se något annat alternativ, du måste ju ligga på kaloriunderskott med det kaloriintaget och den kroppsvikten.

Jag vet faktiskt inte hur länge du ska ge det. Ja, säg 5 veckor kanske.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 12:07   #5
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Här är hela intaget

Frukost intag kcal/100 summa
Havregryn 50 370 185
Yogurt 100 40 40
Jos 50 23 12
Fryst frukt 50 70 35
Kokos 5 675 34
Ägg 50 155 78
383

Mellanmål intag kcal/100 summa
Keso protein 250 80 200
200

PWO intag kcal/100 summa
Whey80 40 365 146
Gainer 20 385 77
223

Lunch intag kcal/100 summa
Broccoli 200 20 40
Blomkål 110 101 111
Gröna linser 50 320 160
Kyckling 150 100 150
Tomatkross 100 20 20
481

Middag intag kcal/100 summa
Frukt 250 50 125
Yogurt 200 40 80
Grönkål 50 30 15
Ägg 50 155 78
Avokado 110 170 187
Whey80 20 365 73
Gainer 20 385 77
635

1922
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 12:19   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ledsen, jag orkar inte räkna åt dig, men jag litar på dina mattekunskaper.

Men om du misstänker att du äter fel så skulle jag råda dig att sänka kaloriintaget snarare än att fundera över kolhydrater. Tror det totala kaloriintaget är betydligt mer avgörande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 13:20   #7
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ledsen, jag orkar inte räkna åt dig, men jag litar på dina mattekunskaper.

Men om du misstänker att du äter fel så skulle jag råda dig att sänka kaloriintaget snarare än att fundera över kolhydrater. Tror det totala kaloriintaget är betydligt mer avgörande.
Menar kaloricykling inte carb, felskrivning...
Men gissar att du har rätt...mindre intag mer viktnedgång
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 13:32   #8
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Har gjort liknande träning och kaloriintag utan att gå ned i vikt. Kan vara väldigt frustrerande. Men midjan minskade och styrkan ökade. Brände ungefär 4kg fett i april men gick bara ned 1,8kg.
Har du mätt dig med måttband? Om du får större armar och mindre midja är ju allt som det ska...

kroppsfettskalkylator:
https://www.styrkelabbet.se/kalkylat...sfett-procent/
Är ju inte 100%, men skriv in i matdagboken dina mått på midja, nacke och eventuellt armar och lår och kör vidare ett tag till är mitt råd. Mät dig ungefär en gång i veckan.

Senast redigerad av Nikenik den 2019-05-13 klockan 13:37.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 08:34   #9
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Har gjort liknande träning och kaloriintag utan att gå ned i vikt. Kan vara väldigt frustrerande. Men midjan minskade och styrkan ökade. Brände ungefär 4kg fett i april men gick bara ned 1,8kg.
Har du mätt dig med måttband? Om du får större armar och mindre midja är ju allt som det ska...

kroppsfettskalkylator:
https://www.styrkelabbet.se/kalkylat...sfett-procent/
Är ju inte 100%, men skriv in i matdagboken dina mått på midja, nacke och eventuellt armar och lår och kör vidare ett tag till är mitt råd. Mät dig ungefär en gång i veckan.

Ska börja mäta, känns som jag har växt rejält, men man vet ju aldrig.
Började äta carbs och kcal-överskott igen för 5 dagar sedan. Upp 3,4kg redan
Dock första gången på 3v jag vaknar utan huvudvärk och ont i kroppen. -1000kcal per dag och 20h+ träningstimmar i veckan har gått hårt åt kroppen känner jag. Bara den j-la vågen som vägrar röra sig
__________________
Träningsjournal

Senast redigerad av Zeuligan den 2019-05-14 klockan 08:35.
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 10:47   #10
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Började äta carbs och kcal-överskott igen för 5 dagar sedan. Upp 3,4kg redan
Dock första gången på 3v jag vaknar utan huvudvärk och ont i kroppen. -1000kcal per dag och 20h+ träningstimmar i veckan har gått hårt åt kroppen känner jag. Bara den j-la vågen som vägrar röra sig
Lider med dig, broder! Efter en cheat-day i fredags och lördag-måndag på "kaloribalans" och hård träning fredag, söndag, måndag och långpromenader har jag faktiskt gått upp 3,4kg jag med!

Men kan ju inte vara 3,4kg fett vi gått upp. Glykogen, fiber, vätska etc. Skulle tro jag kan gå ned 3-4kg i vikt på 2 dagar om jag bara slutade äta fibrer och fastade lite.
Mitt midjemåttt var ungefär det samma dock, +1cm, men det beror lite på hur man mäter då man ska mäta runt naveln och om man har måttbandet "superlöst", "tight" eller spänner åt med spännband.

Och som du säger, sover bättre, inte lika mör i kroppen trots hårda pass och lite bättre humör efter min "katastrofala viktuppgång" senaste veckan.

Jag ska börja med diet 2 veckor, kaloribalans 2 veckor, diet 2 veckor osv. och testa. Enligt denna studie gick deltagarna ned mer i vikt än dem som låg på konstant energiunderskott. Viktiga verkar vara att äta ungefär samma nyttiga mat alla veckorna. Tänker fortsätta denna vecka med träning, promenader och kaloribalans och se det som del av deffen.

https://www.nature.com/articles/ijo2017206
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 20:17   #11
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Lider med dig, broder! Efter en cheat-day i fredags och lördag-måndag på "kaloribalans" och hård träning fredag, söndag, måndag och långpromenader har jag faktiskt gått upp 3,4kg jag med!

Men kan ju inte vara 3,4kg fett vi gått upp. Glykogen, fiber, vätska etc. Skulle tro jag kan gå ned 3-4kg i vikt på 2 dagar om jag bara slutade äta fibrer och fastade lite.
Mitt midjemåttt var ungefär det samma dock, +1cm, men det beror lite på hur man mäter då man ska mäta runt naveln och om man har måttbandet "superlöst", "tight" eller spänner åt med spännband.

Och som du säger, sover bättre, inte lika mör i kroppen trots hårda pass och lite bättre humör efter min "katastrofala viktuppgång" senaste veckan.

Jag ska börja med diet 2 veckor, kaloribalans 2 veckor, diet 2 veckor osv. och testa. Enligt denna studie gick deltagarna ned mer i vikt än dem som låg på konstant energiunderskott. Viktiga verkar vara att äta ungefär samma nyttiga mat alla veckorna. Tänker fortsätta denna vecka med träning, promenader och kaloribalans och se det som del av deffen.

https://www.nature.com/articles/ijo2017206
Håll i, låter som du ändå får ut vad du behöver, nästan.
Kör ett nytt kostupplägg med nästan 500kcal + per dag, fast kommer fasta söndagar för "hormon-reset". Nyfiken på om det fungerar
Har aldrig mått så bra på gymmet, så kör hellre på 2mån så här nu och så får jag istället köra 1mån hårddef med uteslutande cardio (och bara köra 2helkropp / vecka under den tiden för att underhålla muskler). En form av deload/def månad. Ska bli intressant.

Kan tilläggas att mätte armarna (mätte inget annat när jag började träna) idag var 41,5cm mot 33cm för 7mån sedan, så något har ju hänt i alla fall Gick rätt bra från 116 till 96, sedan upp till runt 99 hur jag än ätit och tränat, nu med +kcal efter -kcal hoppade jag som sagt 3,4kg direkt och planat ut på 104
__________________
Träningsjournal

Senast redigerad av Zeuligan den 2019-05-15 klockan 20:19.
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)