Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-06, 16:14   #1
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Sötningsmedel och sömn

Vad säger forskningen om detta? Finns det några belägg för att intag av sötningsmedel (t.ex. aspartam) kan orsaka sömnsvårigheter?
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 16:41   #2
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Dricker du exempelvis läsk med aspartam och får sömnsvårigheter så skulle jag gissa på att koffeinet är boven i dramat.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-09, 12:47   #3
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Dricker du exempelvis läsk med aspartam och får sömnsvårigheter så skulle jag gissa på att koffeinet är boven i dramat.
Frågan var mer allmänt ställd. Men ja, jag har själv grava sömnproblem pga depression sedan drygt 15 år tillbaka (tar även mediciner mot detta, för närvarande Venlafaxin och Mirtazapin). Jag har även koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter som jag haft genom hela livet (har ingen diagnos men ska snart på utredning för autism/Asperger).

Givetvis tror jag inte att mitt intag av sötningsmedel är den främsta förklaringen till symtomen. Dock kanske det kan ha en viss påverkan. Läste i en tidigare tråd här på forumet att en del verkar ha fått positiva effekter på välmående, koncentration och sömn av att ha slutat med aspartam.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 07:06   #4
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Tar och försöker väcka tråden till liv igen.

Har senaste veckorna drappats av rätt ordentliga sömnproblem, har extremt svårt och somna in. När jag väl somnat är det dock inga problem.

Har försökt och reflektera över ev. Förändringar i min vardag senaste tiden. Men kan inte komma fram till något annat än ökat proteinintag i form av proteinpulver. 1 shake 3 ggr om dagen som oftast.

Kommer såklart testa att dra ner på proteinpulver. Men hade varit intressant och veta om fler upplevt detta, eller om det finns någon forskning kring detta.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 07:28   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag har upplevt att jag får svårare att sova om jag t ex äter kvarg med Fun Light på kvällen. Har inte undersökt sambandet vetenskapligt direkt, men kan tänka mig att det finns.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 07:52   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Vill minnas att det fanns en tråd om just det (negativa) sambandet med aspartam och sömn?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 08:24   #7
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Metaboliter från aspartam har ju visat sig kunna påverka nivåerna av neurotransmittorer vilket skulle kunna påverka sömnen (och insomning). Dessutom kan det öka nivåerna av kortisol i blodet.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 09:36   #8
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har upplevt att jag får svårare att sova om jag t ex äter kvarg med Fun Light på kvällen. Har inte undersökt sambandet vetenskapligt direkt, men kan tänka mig att det finns.
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Metaboliter från aspartam har ju visat sig kunna påverka nivåerna av neurotransmittorer vilket skulle kunna påverka sömnen (och insomning). Dessutom kan det öka nivåerna av kortisol i blodet.
Intressant. Får skippa proteinpulvret till gröten på kvällarna framöver och se om det blir någon skillnad.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 10:27   #9
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Jag kan inte somna på drygt en extra timma om jag dricker en pepsi max eller cola zero på hyfsat tom mage en timma eller två innan sänggående. Det slår aldrig fel.

Tyvärr kan det som ovanstående teorier bero på koffeinet också. Får prova med en vanlig cola.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 08:47   #10
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Efter en högs ovetenskaplig observation av mig själv kommer jag sluta med proteinshake efter 15:00 isch.

Hade tidigare sömnproblem som jag skrev om ovan. Proteinpulvret tog slut och jag har således inte tagit en shake på någon vecka. Sömnen har varit riktigt bra under denna period, inga problem med insomning. Sambon har till och med klagat på att jag börjat snarka som attans på nätterna.

Igår var jag iväg och köpte proteinpulver. Tog två shakes under dagen, sista kl 18. Tänkte faktiskt inte på det här med sömnen, så tror inte jag omedvetet påverkat mig. Men hur som helst, igår hade jag väldiga problem att somna. Var jättetrött när jag la mig, men sen somnade jag helt enkelt inte på 1-2 timmar. Hade samma "pigga" men trötta känsla i kroppen som tidigare.

Om det är något annat som påverkar, eller jag inbillar mig vet jag inte. Men så har jag upplevt det iaf.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 04:14   #11
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Hade varit intressant att veta makrofördelningen överlag, hur mycket kolhydrater, fett och protein.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 07:31   #12
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Hade varit intressant att veta makrofördelningen överlag, hur mycket kolhydrater, fett och protein.
Kan inte minnas kosten överlag skiljt sig under denna perioden, men kan ha fel.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)