Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-26, 13:34   #61
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av M0rr Visa inlägg
Är det bara jag som tycker att "significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations" låter oroande? Jag vill då inte ha högre blodtryck och/eller kolesterolvärden
Det här med kolesterolvärden tycker jag är lite svårt, det är ju trots allt förhållandet mellan LDL och HDL som är mest väsentligt.

Vet någon av dom mer lärda om ett stabilt förhållande mellan LDL och HDL men relativt höga doser av båda är bättre eller sämre än att sänka både LDL och HDL? D.v.s. är det någon skillnad i vad som är bäst för hälsan av två låga värden eller två höga värden om bara förhållandet dom emellan är lagom.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 14:40   #62
dessbee
Registered User
 
dessbees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det här med kolesterolvärden tycker jag är lite svårt, det är ju trots allt förhållandet mellan LDL och HDL som är mest väsentligt.

Vet någon av dom mer lärda om ett stabilt förhållande mellan LDL och HDL men relativt höga doser av båda är bättre eller sämre än att sänka både LDL och HDL? D.v.s. är det någon skillnad i vad som är bäst för hälsan av två låga värden eller två höga värden om bara förhållandet dom emellan är lagom.
Jag har hellre höga värden än låga värden. Studier har visat att låga värden är kopplat till psykisk ohälsa.
Tycker det är synd att vetenskapen nästan lagt all fokus kring en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom. Personligen är jag mer bekymrad över höga insulinnivåer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...&dopt=Abstract
dessbee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 17:23   #63
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big Visa inlägg
Är det här verkligen användbart i verkligheten i för en styrketränande/bodybuilder?
Den studie som man gjorde i Norge handlade om att äta antingen tre eller 5-6 ggr per dag. Där om jag förstått det rätt så fick man signifikant bättre resultat på tre måltider, men här i vad du lägger upp så handlar det om, egentligen, en måltid där man ska få i sig hela energiintaget.

En del av de studier du har visat på handlar det om varannan dags fasta...

Jag tror att metoden med måltidsfrekvensen fungerar bra på kraftigt överviktiga personer (metabola syndromet) för att få igång hungersignaler och stabilisera blodsockernivåer mm.



IFRP, som du kan läsa mer om på min blogg, använder en 16 timmars fasta i kombination med styrketräning; en kompromiss jag anser är nödvändig för den styrketränande populationen om det ska vara hållbart i längden. Detta inkluderar ett minimum av två mål; ett mindre mål innan träning (specifik makrokomposition, cirka 500 kcal) och ett massivt mål efter träning, ofta följt av ett annat ganska liberalt mål innan fastan inleds. Jag har personligen fått överlägsna resultat med denna metod och har hjälpt många komma i sitt livs form, så huruvida det är användbart för styrketränande är det i mina ögon ingen frågan om.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 20:52   #64
MrKashchei
Registered User
 
MrKashcheis avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nope.

J Am Acad Dermatol. 2007 Mar;56(3):472-92.
Sedär. Då var man uppdaterad.
MrKashchei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 21:20   #65
Überbiffen
Custom User Title
 
Überbiffens avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Inlägg: 1 276
Verkar sjukt jobbigt. Hoppar jag över/missar en måltid känns det som om jag håller på att avlida pga hunger. Fasta en hel dag tex skulle vara en mardröm.
Überbiffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 21:45   #66
paddanboy
Registered User
 
paddanboys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 1 229
Har testat idag och igår...

Slut på malto, annars ska det vara malto istället för banan, runt 200 gram runt om vore bjaffsigt....

Idag...

06.00 banan
07.00 Innan träning banan + wheyFX(slut på EsaPro, annars Esa)
07.30 Under, banan
07.50 Efter, banan
08.45 2 stoora portioner honungspuffar/vete + 1 liter mjölk + fil, bröd
10.00 WheyFX
12.30 Makaroner och köttbullar, ketchup, ärtor, mycket, 33cl cola
13.00 Slow FX, kasein...

20.00 EsaPro...

Åt trots stor mättnad, det var som att stuva inför en seglats. Men jag är lite hungrig för tillfället så här dags...

Invändningar på upplägget Grandmaster förutom bättre mat ?
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 08:38   #67
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Überbiffen Visa inlägg
Verkar sjukt jobbigt. Hoppar jag över/missar en måltid känns det som om jag håller på att avlida pga hunger. Fasta en hel dag tex skulle vara en mardröm.
Det är delvis en vanesak. Man blir hungrig när man brukar äta eftersom det oftast kommer en puls med ghrelin strax före den tid man brukar äta. Fråga de som vanligtvis bara äter ca 2 måltider per dag, de är sällan så värst hungriga. Men å andra sidan brukar de som börjar äta mer frekvent oftast spontant uttrycka att de känner sig piggare och mår bättre.
I studien där deltagarna åt bara en gång om dagen så upplevde man generellt mer hunger, vilket inte blev speciellt myclet bättre under studiens gång så vitt jag minns.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 10:15   #68
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Det är delvis en vanesak. Man blir hungrig när man brukar äta eftersom det oftast kommer en puls med ghrelin strax före den tid man brukar äta. Fråga de som vanligtvis bara äter ca 2 måltider per dag, de är sällan så värst hungriga. Men å andra sidan brukar de som börjar äta mer frekvent oftast spontant uttrycka att de känner sig piggare och mår bättre.
I studien där deltagarna åt bara en gång om dagen så upplevde man generellt mer hunger, vilket inte blev speciellt myclet bättre under studiens gång så vitt jag minns.

Folk som börjar äta mer frekvent lägger, generellt sett, också om sin kosthållning ordentligt (bättre val av livsmedel) vilket jag tror är den största anledningen till ökat välmående.

Nu antar jag att du syftar på medelsvensson som går från traditionellt måltidsmönster (frukost, lunch, middag, nån macka på kvällen, snacks) till strukturerat (hälsosammare, regelbunden och mer balanserad kosthållning).
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 10:23   #69
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy Visa inlägg
Har testat idag och igår...

Slut på malto, annars ska det vara malto istället för banan, runt 200 gram runt om vore bjaffsigt....

Idag...

06.00 banan
07.00 Innan träning banan + wheyFX(slut på EsaPro, annars Esa)
07.30 Under, banan
07.50 Efter, banan
08.45 2 stoora portioner honungspuffar/vete + 1 liter mjölk + fil, bröd
10.00 WheyFX
12.30 Makaroner och köttbullar, ketchup, ärtor, mycket, 33cl cola
13.00 Slow FX, kasein...

20.00 EsaPro...

Åt trots stor mättnad, det var som att stuva inför en seglats. Men jag är lite hungrig för tillfället så här dags...

Invändningar på upplägget Grandmaster förutom bättre mat ?

Att träna på morgonen, och således inleda fasteperioden ganska tidigt på dagen, kan kännas utmanande. De flesta upplever att det är mycket enklare att fasta fram till eftermiddagen och äta på kvällen. Jag skulle rekommendera att du "fasar" in i fastan, genom att efter 8-timmars fönstret endast äta små mängder protein och fram till läggdags (dvs du ruckar på reglerna lite, och om möjligt fastar från sista målet 16 tim fram). Detta är ett alternativ eftersom lågkolhydratkost till viss del liknar en fasta via dess verkningsmekanismer.

ex kl 06-14 träning+övergödningsperiod

därefter små portioner protein fram till läggdags.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 11:01   #70
Sir Klabbe
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Att träna på morgonen, och således inleda fasteperioden ganska tidigt på dagen, kan kännas utmanande. De flesta upplever att det är mycket enklare att fasta fram till eftermiddagen och äta på kvällen. Jag skulle rekommendera att du "fasar" in i fastan, genom att efter 8-timmars fönstret endast äta små mängder protein och fram till läggdags (dvs du ruckar på reglerna lite, och om möjligt fastar från sista målet 16 tim fram). Detta är ett alternativ eftersom lågkolhydratkost till viss del liknar en fasta via dess verkningsmekanismer.

ex kl 06-14 träning+övergödningsperiod

därefter små portioner protein fram till läggdags.
Vad händer om man råkar fasta för länge? Någon nackdel?
Sir Klabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 11:03   #71
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Klabbe Visa inlägg
Vad händer om man råkar fasta för länge? Någon nackdel?
Du svälter ihjäl?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 11:04   #72
Sir Klabbe
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Du svälter ihjäl?
Jag menade inte att man skulle fasta i 23 veckor, bara några timmar extra ...
Sir Klabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 12:09   #73
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
För de som är intresserade och tänkt prova så har jag lagt upp det så att jag äter mitt första mål vid 9. Tränar sedan runt 10-11:30 och äter sen 3 mål mat 12:30, 14:30, 16:30. Efter de fastar jag fram tills 9 dagen efter vilket blir ca 16h. Detta funkar utmärkt för mig och jag känner inga hungerskänslor alls under sena eftermiddagen och kvällen. Naturligtvis är de inviduellt men det skadar inte att prova om man är sugen, det funkar som sagt att träna morgon också om man föredrar det!
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 12:23   #74
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Har inte heller några problem med hungerskänslor. Fastar från 20 på kvällen till 12 på dagen. Bryter fastan med lunch, vilket passar bra in i sociala rutiner. Tränar runt 17, så det blir att äta mycket och fort för att hinna med all mat innan 20, men det går.

Just nu verkar detta upplägg passa mig alldeles utmärkt. Märker ingen försämring på gymmet heller.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 13:21   #75
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Har inte heller några problem med hungerskänslor. Fastar från 20 på kvällen till 12 på dagen. Bryter fastan med lunch, vilket passar bra in i sociala rutiner. Tränar runt 17, så det blir att äta mycket och fort för att hinna med all mat innan 20, men det går.

Just nu verkar detta upplägg passa mig alldeles utmärkt. Märker ingen försämring på gymmet heller.
Är det inte bara förskjuten mattid? * *
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)