Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-09, 14:03   #1
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Vad är skonsammast för leder/ligament, samma volym 1 gång vs 2

Känner av att armbågar lite ömma efter träning. Gör aldrig ont under någon övning utan kommer mellan passen.

Vad är skonsammast för kroppen om vi utgår ifrån att den totala volymen för veckan är densamma.

Om man delar upp varje muskel 2 ggr i veckan eller 1 gång.

Först resonerade jag som så att 1 gång i veckan borde bara mest skonsamt då kroppen sen får vila från just den övningen.

Men å andra sidan så kan det vara dom sista seten på den höga volymen som gör att det blir överansträngt, mkt upprepning under samma tillfälle.

Vad tror ni?
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 15:13   #2
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av frippe86 Visa inlägg



Vad tror ni?
2 ggr


Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 17:57   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Vart har du ont i armbågarna? Men för att besvara din fråga så skulle jag nog våga påstå att den lägre frekvensen är bättre, just p.g.a. den längre vilan mellan passen. Du behöver ju dock inte köra så sällan som en gång i veckan, utan prova en "lagom" frekvens runt var femte dag, detsamma med volymen.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 18:02   #4
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vart har du ont i armbågarna? Men för att besvara din fråga så skulle jag nog våga påstå att den lägre frekvensen är bättre, just p.g.a. den längre vilan mellan passen. Du behöver ju dock inte köra så sällan som en gång i veckan, utan prova en "lagom" frekvens runt var femte dag, detsamma med volymen.
Symtomen är som golfers elbow, väldigt tidigt stadie då de ej gör ont under övningarna.

Körde armpass idag och tog bort några sett och bytte ut tvåhands övningar till enhandsövningar för att belastningen som bli mindre.
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 22:03   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Jag tror det är något med din teknik som gör att du får ont.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 03:11   #6
Carlo Fatface
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 159
Ökar jag frekvensen för bröst-och armövningar kommer värken i armbågar som ett brev på posten. Det kan jag bara göra kortare perioder sen blir det ohållbart,tillbaka till max 1 pass i v för de muskelgrupperna.
Carlo Fatface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 10:35   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av frippe86 Visa inlägg
Känner av att armbågar lite ömma efter träning. Gör aldrig ont under någon övning utan kommer mellan passen.

Vad är skonsammast för kroppen om vi utgår ifrån att den totala volymen för veckan är densamma.

Om man delar upp varje muskel 2 ggr i veckan eller 1 gång.

Först resonerade jag som så att 1 gång i veckan borde bara mest skonsamt då kroppen sen får vila från just den övningen.

Men å andra sidan så kan det vara dom sista seten på den höga volymen som gör att det blir överansträngt, mkt upprepning under samma tillfälle.

Vad tror ni?
Om du skriver upp en träningsvecka blir det enklare och se vad som kan vara problemet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 10:42   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av frippe86 Visa inlägg
Symtomen är som golfers elbow, väldigt tidigt stadie då de ej gör ont under övningarna.
Du bör kolla upp om det rör sig om tendinos, för om det är vad du har så bör du backa innan det blir värre. Jag utvecklade det själv i mina quadriceps runt mars 2020, men då det inte gjorde ont efter uppvärmningen så fortsatte jag att träna med det i ca två månader, men till slut så blev smärtorna mellan passen för påtagande och det krävde 3-4 månaders total vila från styrketräningen innan de slutade att göra ont i vardagliga rörelser, efter det så har jag kört rehabiliterande styrketräning (HSR) två gånger i veckan, och de är än idag, lite mer än 7 månader senare, fortfarande inte helt smärtfria under rehabträningen, men det går långsamt framåt!

Nu är jag ingen fysioterapeut, så om jag är ute och seglar så får någon mer kunnig gärna rätta mig om jag har fel någonstans, men min personliga erfarenhet, det som jag har läst och fått berättat för mig om tendinos är att man måste dra ned på belastningen som senan utsätts för ganska rejält, men inte för mycket, då det krävs en viss belastning för att den ska bli bra. Så om det rör sig om tendinos i underarmsflexorerna så kan du ju minska stressen som de utsätts för genom att använda dragremmar, köra curls, sidolyft och baksida axlar genom att fästa en ankelrem runt handlederna och köra i en kabeltrissa, ja, med lite fantasi så går det att träna runt rätt bra faktiskt.

Men sen så krävs det som sagt en viss belastning för att senan ska kunna omstruktureras och bli bra, och då har HSR (heavy slow resistance training) visat sig vara effektivast. För underarmsflexorerna så antar jag att 3-4x8-10 underarmscurl två gånger i veckan är bra (3 s excentrisk och koncetrisk). Men var vaksam på smärtan och låt den vara din guide, lite är okej att känna under träningen, men den får inte förvärras under eller mellan passen, gör den det så får du backa i belastningen/volymen som du utsätter dem för. Stötvågsbehandling vid sidan av rehabträningen verkar också kunna skynda på läkningen lite, så det skadar inte att prova om du har någon fysioterapeut i din närhet som har en sådan.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 11:33   #9
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Du bör kolla upp om det rör sig om tendinos, för om det är vad du har så bör du backa innan det blir värre. Jag utvecklade det själv i mina quadriceps runt mars 2020, men då det inte gjorde ont efter uppvärmningen så fortsatte jag att träna med det i ca två månader, men till slut så blev smärtorna mellan passen för påtagande och det krävde 3-4 månaders total vila från styrketräningen innan de slutade att göra ont i vardagliga rörelser, efter det så har jag kört rehabiliterande styrketräning (HSR) två gånger i veckan, och de är än idag, lite mer än 7 månader senare, fortfarande inte helt smärtfria under rehabträningen, men det går långsamt framåt!

Nu är jag ingen fysioterapeut, så om jag är ute och seglar så får någon mer kunnig gärna rätta mig om jag har fel någonstans, men min personliga erfarenhet, det som jag har läst och fått berättat för mig om tendinos är att man måste dra ned på belastningen som senan utsätts för ganska rejält, men inte för mycket, då det krävs en viss belastning för att den ska bli bra. Så om det rör sig om tendinos i underarmsflexorerna så kan du ju minska stressen som de utsätts för genom att använda dragremmar, köra curls, sidolyft och baksida axlar genom att fästa en ankelrem runt handlederna och köra i en kabeltrissa, ja, med lite fantasi så går det att träna runt rätt bra faktiskt.

Men sen så krävs det som sagt en viss belastning för att senan ska kunna omstruktureras och bli bra, och då har HSR (heavy slow resistance training) visat sig vara effektivast. För underarmsflexorerna så antar jag att 3-4x8-10 underarmscurl två gånger i veckan är bra (3 s excentrisk och koncetrisk). Men var vaksam på smärtan och låt den vara din guide, lite är okej att känna under träningen, men den får inte förvärras under eller mellan passen, gör den det så får du backa i belastningen/volymen som du utsätter dem för. Stötvågsbehandling vid sidan av rehabträningen verkar också kunna skynda på läkningen lite, så det skadar inte att prova om du har någon fysioterapeut i din närhet som har en sådan.
Hej Kev88, tack för ditt engagerande svar, stort tack.
Men smärtan jag har sitter på insidan av armbågen och inte utsidan.

Men tendinos förstår jag sitter på utsidan?
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 12:05   #10
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Ingen fara Du menar väll smärta nedanför benknölen vid armbågen på undersidan av underarmen? Då är det golfarmbåge, har du det på utsidan så kallas det tennisarmbåge. Tendinos kan man få i alla senor.

https://skadekompassen.se/skador-sju...init-tendinos/

Senast redigerad av Kev88 den 2021-01-10 klockan 12:06.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 12:29   #11
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Ingen fara Du menar väll smärta nedanför benknölen vid armbågen på undersidan av underarmen? Då är det golfarmbåge, har du det på utsidan så kallas det tennisarmbåge. Tendinos kan man få i alla senor.

https://skadekompassen.se/skador-sju...init-tendinos/
Ah okej förstår.
Ja insidan, precis.

Hela denna veckan har jag testat att träna lite lättare, sänkt vikt och kört högre repitioner.

Har inte känt att det blivit värre av varken, bänkpress, militärpress eller rodd.
Testade biceps och triceps igår och känner av lite mer idag.

Så där måste jag backa. Kanske köra endast hantlar eventuellt om det går.

Stretcha några gånger om dagen, samt börja göra underarmcurls.
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 20:34   #12
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Sedan när du kommer tillbaka kan det vara värt att fundera på din handposition du har i dina övningar. Det finns ju en stor variation i hur flexerade (rätt ord?) dina handleder är, dvs om du har en väldigt tillbakalutad hand så kan det slita på ett annat sätt än om du har en neutral handled.

Vilken position som är bäst för dig kan inte jag säga utan det får någon mer kunnig svara på eller så kanske du kan söka själv. Jag har personligen fått lite ont när jag har bänkat med väldigt bakåtlutade handleder som blev bättre när jag lät stången ligga mer över benen i underarmen

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 12:55   #13
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Rent spontant känns det mer skonsamt att låta lederna vila i en vecka.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)