Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-17, 12:50   #16
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Det jag tycker är väldigt positivt med att avstå godis och sockerbomber är att allt annat som egentligen är lite sött faktiskt smakar sött, exempelvis torkade aprikoser eller banan i smoothie, det ger smak och sötma. Skulle jag varit i en godisperiod skulle jag tycker det smakat tegelsten troligtvis
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 12:52   #17
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Nu kan jag erkänna att sötsuget börjar göra sig mer påmint. Så det är tur att jag ha disciplinen att inte äta något mellan mina planerade måltider och mellanmål. dock lite gruvar jag mig för julen eftersom styvmor är en som bakar kakor och så i stora mängder. Men håller på att göra upp en plan där också för hur jag ska klara mig utan att bryta den vinst jag har gjort hittills för jag känner att jag sover bättre, eventuellt mindre bråk med mina leder och även bättre hy. Och även mindre vätskelagring i kroppen.
Eller så äter du gott på julen och låter bli majoriteten av resten av året?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 15:51   #18
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Det jag tycker är väldigt positivt med att avstå godis och sockerbomber är att allt annat som egentligen är lite sött faktiskt smakar sött, exempelvis torkade aprikoser eller banan i smoothie, det ger smak och sötma. Skulle jag varit i en godisperiod skulle jag tycker det smakat tegelsten troligtvis
Frukt och bär äter jag och brukar mixa ned en banan med mitt proteinpulver faktiskt och blandar i kakao i min overnight oat eftersom jag är en sucker för choklad.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Eller så äter du gott på julen och låter bli majoriteten av resten av året?
Det jag är lite rädd för är väl att jag ska sabba det jag har lyckats bygga upp eftersom det fortfarande är relativt nytt då jag bara är inne på andra veckan. Okej på julafton men sen övriga delen av julen. Menar då inte fysiskt utan att jag ska hamna i småätarbeteendet igen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 20:00   #19
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Det går liksom inte att bara snorta en lina koks, så är iaf jag när det gäller socker. Grattis ni som kan. Jag med många andra gör sig bäst att hålla sig borta från godsaker, punkt slut. Vi kan inte kontrollera det. Jag kan inte äta en kanelbulle, jag kan bara äta 20. På raken. Nu säger jag inte att TS är sådan, men jag har en en fråga.

Om du hade varit vegetarian hade din styvmor insisterat på att du ätit julskinka också?

Säkert inte, men det anses ju "fult" att tacka nej till socker i vår kultur. Man anses ju ha något fel på sig.

Jag tror om man identifierar sin svaghet och något som man kan klassificera som ett beroende, vad än nu de officiella klassificeringar är, så har man sin rätt att säga nej till något sådant som inte upplevs gagna sin egen hälsa.

För att referera till någon extremt, kanske, är det ju som om du hade varit alkoholist. Då hade inte din styvmor ställt fram en drink och sagt "det är ju bara jul, lev lite!". Men socker då "det är ju bara jul".

Om matberoende inte är triggat av socker, ja då är jag fan Donald Trump.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 20:13   #20
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Det går liksom inte att bara snorta en lina koks, så är iaf jag när det gäller socker. Grattis ni som kan. Jag med många andra gör sig bäst att hålla sig borta från godsaker, punkt slut. Vi kan inte kontrollera det. Jag kan inte äta en kanelbulle, jag kan bara äta 20. På raken. Nu säger jag inte att TS är sådan, men jag har en en fråga.

Om du hade varit vegetarian hade din styvmor insisterat på att du ätit julskinka också?

Säkert inte, men det anses ju "fult" att tacka nej till socker i vår kultur. Man anses ju ha något fel på sig.

Jag tror om man identifierar sin svaghet och något som man kan klassificera som ett beroende, vad än nu de officiella klassificeringar är, så har man sin rätt att säga nej till något sådant som inte upplevs gagna sin egen hälsa.

För att referera till någon extremt, kanske, är det ju som om du hade varit alkoholist. Då hade inte din styvmor ställt fram en drink och sagt "det är ju bara jul, lev lite!". Men socker då "det är ju bara jul".

Om matberoende inte är triggat av socker, ja då är jag fan Donald Trump.
Det är därför som jag planerar för utan att sabba något kunna njuta av julens mat. Och faktiskt åt jag tårta på fars dag men nöjde mig med en bit när vi firade far. ^^

Det är mer det utdragna att komma ur rutin som är det jag är orolig för under kommande högtid eftersom jag har klarat mig från småätandet eftersom jag har mina fasta måltider nu med de tre huvudmålen samt två till tre mellanmål.

Sen blir det väl även lite att jag inte vill lägga ytterligare tjorv för henne med kosten när hon och far bjuder eftersom de kör redan mjölkfritt för mig och barnen för vår reumatism och även nötfritt eftersom döttrarna är allergiska. Så vill inte ens föreslå att testa sötströ i kärleksmumsen om det ens fungerar att baka med.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-11-17 klockan 20:22.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 20:28   #21
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är därför som jag planerar för utan att sabba något kunna njuta av julens mat. Och faktiskt åt jag tårta på fars dag men nöjde mig med en bit när vi firade far. ^^

Det är mer det utdragna att komma ur rutin som är det jag är orolig för under kommande högtid eftersom jag har klarat mig från småätandet eftersom jag har mina fasta måltider nu med de tre huvudmålen samt två till tre mellanmål.

Sen blir det väl även lite att jag inte vill lägga ytterligare tjorv för henne med kosten när hon och far bjuder eftersom de kör redan mjölkfritt för mig och barnen för vår reumatism och även nötfritt eftersom döttrarna är allergiska. Så vill inte ens föreslå att testa sötströ i kärleksmumsen om det ens fungerar att baka med.
Det här är lite off-topic men relaterat till reumatism:
https://perfectketo.com/rheumatoid-arthritis-diet/

Jag har psoriasis, som också är en autoimmun sjukdom och upplever att livsstil gör det bättre.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 20:41   #22
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Det här är lite off-topic men relaterat till reumatism:
https://perfectketo.com/rheumatoid-arthritis-diet/

Jag har psoriasis, som också är en autoimmun sjukdom och upplever att livsstil gör det bättre.
Jag har antingen ankyloserande spondylit eller psoriasisartrit som också är en spondylit. Dock saknart jag hudproblemen för ena och har för fin ryggrad för den andra diagnosen.

Måste dock protestera mot en grej på sidan och det är om vegetabilsiska oljor eftersom olivolja har faktiskt påvisat sig ha positiva egenskaper. men undvikker med undantag för julafton och påsk processerad mat utan är det hamburgare som vankas så köper jag köttfärs och kryddar själv och lägger på min elgrill. Inget ströbröd. Sen äter jag mycket fisk och keto som jag fattar det är ju att minska på socker så helt off topic är det ju inte. Ska läsa mer för har inte än kommit till kapitlet om vad exakt keto innebär. Dock att fasta skulle inte funka för mig för jag har ett väldigt aktivt jobb. På mina 50% lyckas jag i regel avverka minst hälften av de 10'000 rekomenderade minimumstegen per dag på jobbet.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-11-17 klockan 20:44.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 21:07   #23
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag har antingen ankyloserande spondylit eller psoriasisartrit som också är en spondylit. Dock saknart jag hudproblemen för ena och har för fin ryggrad för den andra diagnosen.

Måste dock protestera mot en grej på sidan och det är om vegetabilsiska oljor eftersom olivolja har faktiskt påvisat sig ha positiva egenskaper.
Olivolja är bra.

De menar de mer processerade vegetabiliska oljorna (Omega 6) som raposolja (canola) t ex.

Citat:
But this was bad advice, and the rise of vegetable oils — canola oil, soybean oil, sunflower oil, peanut oil, and the rest of the gang — has mirrored the rise of obesity and diabetes in the United States[*].
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 21:17   #24
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Olivolja är bra.

De menar de mer processerade vegetabiliska oljorna (Omega 6) som raposolja (canola) t ex.
Jag såg det sen. ^^ Kokosolja dock är det en del som anser det är det bästa medan andra ser det som rena giftet. Letar en bra olja just för att kunna göra kanelstekta äpplen i då olivolja inte är så neutral i smaken. Ett om man bortser från fruktosen ändå bättre mellanmål än exempelvis glass och fritt från raffinerat socker iallafall.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 06:07   #25
Roevbetan
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag såg det sen. ^^ Kokosolja dock är det en del som anser det är det bästa medan andra ser det som rena giftet. Letar en bra olja just för att kunna göra kanelstekta äpplen i då olivolja inte är så neutral i smaken. Ett om man bortser från fruktosen ändå bättre mellanmål än exempelvis glass och fritt från raffinerat socker iallafall.
Varför just olja och inte smör t.ex? Det passar väl utmärkt med kanelstekta äpplen.
Roevbetan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 06:12   #26
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Roevbetan Visa inlägg
Varför just olja och inte smör t.ex? Det passar väl utmärkt med kanelstekta äpplen.
Jag äter inte mejeriprodukter på grund av min reumatism. Och högst osäker på hur magen skulle reagera på mejeriprodukter nu efter fyra år strikt.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 06:23   #27
Roevbetan
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag äter inte mejeriprodukter på grund av min reumatism. Och högst osäker på hur magen skulle reagera på mejeriprodukter nu efter fyra år strikt.
Okej! Då fick jag svar
Roevbetan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 06:27   #28
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Roevbetan Visa inlägg
Okej! Då fick jag svar
Jo. Och margarin är det ju inte så mycket av de bättre fetterna.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 06:30   #29
Roevbetan
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jo. Och margarin är det ju inte så mycket av de bättre fetterna.
Nej men då är väl kokosolja att rekommendera, ger god smak och inslag av MCT.
Roevbetan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 08:12   #30
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Det går liksom inte att bara snorta en lina koks, så är iaf jag när det gäller socker. Grattis ni som kan. Jag med många andra gör sig bäst att hålla sig borta från godsaker, punkt slut. Vi kan inte kontrollera det. Jag kan inte äta en kanelbulle, jag kan bara äta 20. På raken. Nu säger jag inte att TS är sådan, men jag har en en fråga.

Om du hade varit vegetarian hade din styvmor insisterat på att du ätit julskinka också?

Säkert inte, men det anses ju "fult" att tacka nej till socker i vår kultur. Man anses ju ha något fel på sig.

Jag tror om man identifierar sin svaghet och något som man kan klassificera som ett beroende, vad än nu de officiella klassificeringar är, så har man sin rätt att säga nej till något sådant som inte upplevs gagna sin egen hälsa.

För att referera till någon extremt, kanske, är det ju som om du hade varit alkoholist. Då hade inte din styvmor ställt fram en drink och sagt "det är ju bara jul, lev lite!". Men socker då "det är ju bara jul".

Om matberoende inte är triggat av socker, ja då är jag fan Donald Trump.
Amen
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)