Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-08, 14:38   #1201
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Kanske sluta lyssna på vad en random app säger? Bra riktlinjer för viktnedgång är 2-3g protein/kg kroppsvikt. Fett och kolhydrat kan man dela upp hur man vill men 0.5 -1g fett/kg är vettiga siffror. Storleken på energiunderskottet beror på hur snabbt du vill gå ned i vikt.
Jajamensan. Fördelen med en app är att jag enkelt kan hålla koll på vad jag stoppar i mig samt vad sakerna innehåller utan att behöva gå näringslära igen och på ett enkelt sätt följa min vikt/träning. Appen är Lifesum. Dessutom ger det en motivation till att inte äta i onödan. Jag är rätt lat av mig men vill ändå nå resultat
Så om jag ligger på rätt mängd kalorier spelar det ingen större roll hur fett och kolhydrater är fördelade om proteinet är ca2g/kg kroppsvikt?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 14:48   #1202
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Så om jag ligger på rätt mängd kalorier spelar det ingen större roll hur fett och kolhydrater är fördelade om proteinet är ca2g/kg kroppsvikt?
Precis.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 15:42   #1203
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Hur lyckas jag med mina macro? Överäter alltid fett och ligger under på kolhydrater, protein och kalorier.
Kcal 2577
kolhydrater 322g
protein 193g
fett 57g
Detta ska jag äta enligt min app.
Är detta lite fett eller äter jag för mycket? Sallad och grönsaker är större delen av min kost förutom whey och några köttinslag av torkad skinka och dyligt. Pasta/ris är måttliga mängder.
Är det vettiga macros? Satsar på en rätt hastig viktminskning.
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Man
88 kg
185cm
ca: 3-4 ggr / vecka. Runt timmen långt, kroppsbyggarstuk. Lite cykel som uppvärmning.
15-25k steg i arbetet, lagom stressad puls. Enstaka promenader och cardio ibland på lediga dagar annars 6-10k steg om jag är ledig.
Alltid legat kring 90 kg i vuxen ålder. Låg som mest på 105 för några år sedan och som tränad på 84 för ännu längre sedan.
Kör de makros Vic rekommenderar.

2600 kcal med dina stats och aktivitetsmängd tror jag blir ett stort underskott! Kraftig viktnedgång. Väg dig varje morgon och skriv ner, räkna ut veckosnittet. Går det för fort får du öka kalorierna. Jag hade lagt mig högre (mindre kaloriunderskott) från början för inte krascha. Hade också lagt mig på 3 gram protein per kg kroppsvikt (än 2 gram) med så kraftigt kaloriunderskott.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 15:56   #1204
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Precis.
Tack så mycket!
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Kör de makros Vic rekommenderar.

2600 kcal med dina stats och aktivitetsmängd tror jag blir ett stort underskott! Kraftig viktnedgång. Väg dig varje morgon och skriv ner, räkna ut veckosnittet. Går det för fort får du öka kalorierna. Jag hade lagt mig högre (mindre kaloriunderskott) från början för inte krascha. Hade också lagt mig på 3 gram protein per kg kroppsvikt (än 2 gram) med så kraftigt kaloriunderskott.
Tanken är en rätt kraftig nedgång på kort tid, frågan är hur fort kroppen klarar av det. Något jag ställer mig frågande till är hur jag ska få i mig allt protein? Tar 3 shake med 24-30g 3ggr per dag men det är ju knappt hälften av allt jag ska ha i mig. Blir mycket kyckling, gelatinblad och torrjäst framöver
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 16:50   #1205
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Finns det några ok/bra/schyssta kolhydrater (livsmedel/former) man kan slänga in i sin kost extra för att bumpa upp kolhydraterna lite extra emellan åt. (Kolhydrater i form av stärkelse/glukos?) Som kan ätas när som på dygnet med fördel. Tränar både Styrke träning och konditions träning och behöver och vill vissa dagar öka intaget av kolhydrater. Äter annars kolhydrater från havregryn, ris, Potatis, bröd främst sedan frukt/bär och grönsaker. Inte mycket tillsatt socker i kosten i stora hela.
Så kom med förslag om ni har. Allt är välkommet. Ute efter att få upp intaget av kolhydrater, bättra återhämtningen osv osv. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter och kan komma med lite bra förslag och idéer
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 17:01   #1206
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Alla former av kolhydrater som är lätta att få i sig, om ett ökat intag är målet. Mer bröd kanske?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 17:02   #1207
kimone
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Kör de makros Vic rekommenderar.

2600 kcal med dina stats och aktivitetsmängd tror jag blir ett stort underskott! Kraftig viktnedgång. Väg dig varje morgon och skriv ner, räkna ut veckosnittet. Går det för fort får du öka kalorierna. Jag hade lagt mig högre (mindre kaloriunderskott) från början för inte krascha. Hade också lagt mig på 3 gram protein per kg kroppsvikt (än 2 gram) med så kraftigt kaloriunderskott.
Hur stort underskott tror du att det blir?
kimone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 18:07   #1208
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Tack så mycket!


Tanken är en rätt kraftig nedgång på kort tid, frågan är hur fort kroppen klarar av det. Något jag ställer mig frågande till är hur jag ska få i mig allt protein? Tar 3 shake med 24-30g 3ggr per dag men det är ju knappt hälften av allt jag ska ha i mig. Blir mycket kyckling, gelatinblad och torrjäst framöver
Ät 4-5 måltider om dagen och se till att varje måltid innehåller 30-50g protein så är det fixat.

Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Finns det några ok/bra/schyssta kolhydrater (livsmedel/former) man kan slänga in i sin kost extra för att bumpa upp kolhydraterna lite extra emellan åt. (Kolhydrater i form av stärkelse/glukos?) Som kan ätas när som på dygnet med fördel. Tränar både Styrke träning och konditions träning och behöver och vill vissa dagar öka intaget av kolhydrater. Äter annars kolhydrater från havregryn, ris, Potatis, bröd främst sedan frukt/bär och grönsaker. Inte mycket tillsatt socker i kosten i stora hela.
Så kom med förslag om ni har. Allt är välkommet. Ute efter att få upp intaget av kolhydrater, bättra återhämtningen osv osv. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter och kan komma med lite bra förslag och idéer
Glukosbaserat lösviktsgodis. Lätt att ta med sig, behöver ingen speciell förvaring. Gott.

"Bra" är en relativ term i sammanhanget. Direkt efter ett hårt träningspass kan godis vara en bra kolhydratskälla, är man en stillasittande soffliggare är det troligtvis inget vidare.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 19:52   #1209
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Finns det någon nackdel med att äta varannan dag, samt gymma varannan dag. Kör helkropp 3ggr/v, alltså måndag - onsdag - fredag, tänkte då alltså bara äta då samt på helger. så ja, varannan dag blir det inte riktigt då men iaf tisd-tors fastande. Möjligtvis konsumera aminosyror?

Jag har en enorm aptit, är alltid hungrig och blir aldrig mätt hur mycket jag än äter, förutom när jag inte har ätit än. Jättekonstigt. Alltså, blir enbart hungrig efter första måltiden på dagen. kan äta 11 gånger per dag 6000+ kcal och fortfarande hungrig mellan måltiderna. Men har jag inte ätit än, och dricker mycket vatten så blir jag inte hungrig.

Kört periodisk fasta där jag åt en måltid/dag under en period förut (typ 2 mån) och mådde bättre än någonsin, utan att tappa ork på gymmet. Men inte sugen på det igen, vart så stora måltider och lite trixande med när jag faktiskt skulle äta. (hatar att laga mat).
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 19:59   #1210
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Säkert bra för fettförlust, men kasst för muskeltillväxt. Att inte stimulera proteinsyntesen alls 50 % av året kan inte vara i närheten av bra. Säkert hälsosamt dock.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 20:33   #1211
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Säkert bra för fettförlust, men kasst för muskeltillväxt. Att inte stimulera proteinsyntesen alls 50 % av året kan inte vara i närheten av bra. Säkert hälsosamt dock.
Är det så kasst då? Blir det någon skillnad om man dricker typ protein shakes 3ggr dagarna man inte äter?
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 20:36   #1212
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
En 5:2-diet med träning.


Varför inte bara träna och äta och vara nöjd med det.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 21:35   #1213
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
En 5:2-diet med träning.


Varför inte bara träna och äta och vara nöjd med det.
Inte direkt nå tanke på viktnedgång dock, bara oerhört trött på min egna aptit för mat. Händer då och då att jag går en dag utan att äta, så himla skönt. Känner att jag får mycket mer gjort än när jag ska äta konstant.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 17:59   #1214
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Finns det någon nackdel med att äta varannan dag, samt gymma varannan dag. Kör helkropp 3ggr/v, alltså måndag - onsdag - fredag, tänkte då alltså bara äta då samt på helger. så ja, varannan dag blir det inte riktigt då men iaf tisd-tors fastande. Möjligtvis konsumera aminosyror?

Jag har en enorm aptit, är alltid hungrig och blir aldrig mätt hur mycket jag än äter, förutom när jag inte har ätit än. Jättekonstigt. Alltså, blir enbart hungrig efter första måltiden på dagen. kan äta 11 gånger per dag 6000+ kcal och fortfarande hungrig mellan måltiderna. Men har jag inte ätit än, och dricker mycket vatten så blir jag inte hungrig.

Kört periodisk fasta där jag åt en måltid/dag under en period förut (typ 2 mån) och mådde bättre än någonsin, utan att tappa ork på gymmet. Men inte sugen på det igen, vart så stora måltider och lite trixande med när jag faktiskt skulle äta. (hatar att laga mat).
Du kanske borde lära dig att äta normala måltider, och vad "normal" mättnad är. I've been there och det är inte särskilt roligt, men man vänjer sig om man har en plan för att lära sig att äta mer normalt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 18:38   #1215
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Kan kreatin bli för gammalt?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)