Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-06, 16:29   #1
Promenadtjejen
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 1
Promenadträning för nybörjare

Hej mitt nyårslöfte är att gå minst 20 000 steg varje dag. Dels för att komma i form (få en fastare rumpa och bättre hållning) och för att få bättre kondition och må bättre (känner mig lite nere) jag har en hund så ut måste jag ändå. Jag som aldrig ”tränat” tidigare vad tycker ni om mitt upplägg.

Måndag till torsdag 1 timmes promenad
Fre-sön 1,5 timmes promenad 2 gånger om dagen

Utöver det går jag vardagsmotion, resterande gångerna hunden är ute på mindre promenader.

Går 5 km i timmen. Både asfalt, grusvägar, stigar och en del uppförsbackor. Mest ute i skogen där jag trivs som bäst.

Låter det här något eller är jag helt ute och cyklar? Kommer jag att se någon resultat på rumpan efter ett tag?

Vill helst slippa höra att jag borde träna på gym istället för det kommer aldrig hända. Är smal i övrigt ca 168 och väger 53 men som sagt rumpan som behöver tränas lite.

Nu under ledigheten har jag gått 3-4 timmar varje dag fördelat på 2-3 promenader och varje gång jag kommer hem vill jag ut igen. Kan de blir för mycket av de goda?
Promenadtjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 17:29   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Promenadtjejen Visa inlägg
Hej mitt nyårslöfte är att gå minst 20 000 steg varje dag. Dels för att komma i form (få en fastare rumpa och bättre hållning) och för att få bättre kondition och må bättre (känner mig lite nere) jag har en hund så ut måste jag ändå. Jag som aldrig ”tränat” tidigare vad tycker ni om mitt upplägg.

Måndag till torsdag 1 timmes promenad
Fre-sön 1,5 timmes promenad 2 gånger om dagen

Utöver det går jag vardagsmotion, resterande gångerna hunden är ute på mindre promenader.

Går 5 km i timmen. Både asfalt, grusvägar, stigar och en del uppförsbackor. Mest ute i skogen där jag trivs som bäst.

Låter det här något eller är jag helt ute och cyklar? Kommer jag att se någon resultat på rumpan efter ett tag?

Vill helst slippa höra att jag borde träna på gym istället för det kommer aldrig hända. Är smal i övrigt ca 168 och väger 53 men som sagt rumpan som behöver tränas lite.

Nu under ledigheten har jag gått 3-4 timmar varje dag fördelat på 2-3 promenader och varje gång jag kommer hem vill jag ut igen. Kan de blir för mycket av de goda?
Promenader är ganska ineffektiva för att bygga och "bränna" så är det den motionsformen du vill göra så krävs det ganska mycket av det. Men det gör du ju också, så kör på om det är gå du gillar.
Du kan ju kanske prova att göra en av dessa promenader lite mer krävande genom att ta samma rutt som är lite mer jobbig och göra den på tid där du försöker sänka tiden. Senare kanske pröva viktväst eller stavar eller något som ökar intensiteten lite.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 22:14   #3
philippg
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Promenadtjejen Visa inlägg
Hej mitt nyårslöfte är att gå minst 20 000 steg varje dag. Dels för att komma i form (få en fastare rumpa och bättre hållning) och för att få bättre kondition och må bättre (känner mig lite nere) jag har en hund så ut måste jag ändå. Jag som aldrig ”tränat” tidigare vad tycker ni om mitt upplägg.

Måndag till torsdag 1 timmes promenad
Fre-sön 1,5 timmes promenad 2 gånger om dagen


Utöver det går jag vardagsmotion, resterande gångerna hunden är ute på mindre promenader.

Går 5 km i timmen. Både asfalt, grusvägar, stigar och en del uppförsbackor. Mest ute i skogen där jag trivs som bäst.

Låter det här något eller är jag helt ute och cyklar? Kommer jag att se någon resultat på rumpan efter ett tag?

Vill helst slippa höra att jag borde träna på gym istället för det kommer aldrig hända. Är smal i övrigt ca 168 och väger 53 men som sagt rumpan som behöver tränas lite.

Nu under ledigheten har jag gått 3-4 timmar varje dag fördelat på 2-3 promenader och varje gång jag kommer hem vill jag ut igen. Kan de blir för mycket av de goda?
Ligger du på ett kalori underskott och fortsätter att gå kommer din rumpa komma i bättre form.
Men någon typ av mag övning hade hjälpt!
philippg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 06:15   #4
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Man kommer inte "i form" av att gå promenader. Men det ökar ens välmående i och med att det är bra med vardagsmotion. Promenader i sig är ingen träning om man inte gör dom av mer extrema slag, utan är mer som underhåll av kroppen.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 07:43   #5
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Promenader har många fördelar, även utöver motionen i sig. Men "träningsmässigt" kommer det inte hända mycket. Det är bra för hälsan på många sätt, men din rumpa kommer inte förändras mer än att den möjligen kan få bättre form till följd av fettminskning, förutsatt att du äter på kaloriunderskott.

Vill du verkligen förändra rumpan är det styrketräning som gäller. Att du inte vill höra det svaret förändrar inte att det är så det fungerar. Det finns dock inget som säger att styrketräning behöver utföras på gym. Du kan göra det hemma med hantlar/skivstänger/kettlebells/viktväst/rena kroppsviktsövningar.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 08:38   #6
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
168 cm 53 kg,

Är verkligen ett underskott och timslånga promenader ett sätt att få en rumpa??
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 10:58   #7
Zupwtf
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 83
Man kommer inte "i form" av någon träning så länge man sköter sin kost på ett värdelöst sätt.

Promenader kan naturligtvis vara bra men kanske inte ska anses som träning. Men lägger du ihop promenader med en vettig kost så gör det naturligtvis sitt om man vill gå ner i vikt. Jag själv går 1 timma om dagen och väger 110 kg och är 197 cm lång, naturligtvis blir det lite kalorier som försvinner på sikt

Sen att gå flera timmar om dagen skulle jag nog lägga ner om jag vore du.

Som ovanstående skriver så väger du redan lite och du behöver nog addera lite styrketräning, du kommer se väldigt mycket bättre ut än om du inte gör det. Vill du inte gymma så kör med kroppsvikten tillsvidare.
Zupwtf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 08:20   #8
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Tror att du snarare landar kring 10 000 steg om dagen med det upplägget. Om du nu inte går mycket steg för övrigt i vardagen. Men antal steg ska du inte stirra dig blind på. Att ta sig ut i friska luften och röra sig en timme om dagen är en bra början.

Styrketräning/gym är inget måste men skulle absolut. I ditt läge kan du ju börja med att avsluta promenaden med lite enkla kroppsviktsövningar hemma/ute. Lite benböj, utfall och sånt. Behöver du mer belastning kan du skaffa dig träningsband som varken är dyrt eller platskrävande.
Alternativt så snokar du upp ett utegym om du har sådant i närheten och ser till att du kör ett kort stopp där varje gång du är ute och promenerar
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:32   #9
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Jag ger det 1, kanske 2 veckor innan du tappat motivationen. 1.5h promenader x2 känns som ett orimligt mål om man startar på 0.
Börja på gym istället och se promenaderna som något härligt och bra för psyket snarare än ett sätt att komma i form.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 17:33   #10
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Utifrån förutsättningarna du anger (tänker låta bli att ge tips du uttryckligen undanber dig) så är det klart att det bara finns positiva effekter av att ta långa promenader. Det är också ett bra sätt att börja röra på sig. Du kanske vill göra andra saker senare :-)

Om du vill fokusera på rumpan (för det kommer inte promenaderna att göra så mycket åt) så lägg till utfall, höftlyft, split squats, upphopp etc i samband med dina promenader. T.ex. - gå med utfallsgång en sträcka tills du känner att du maxat. Nästa dag, avsluta promenaden med någon annan övning tills du kört max. I framtiden kanske du kör 2 set till max, etc.

Lycka till! Att promenera i naturen är väl investerad tid.

Edit: och nej, jag har väldigt svårt att tro att man kan lyckas överanstränga sig av enbart promenader. Det skulle kräva betydligt mer än 4-5 timmar om dagen i så fall, kanske om det kombineras med sömnbrist och svält.

Senast redigerad av Sarco den 2021-01-17 klockan 17:37.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)