Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-09, 08:05   #1
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Ömm i armarna när jag vaknar av mark och Stångrodd. Hur bli bra igen?

Hej,
Hur gör ni när ni börjar bli slitna och ömma efter tung träning?
Har börjat känna att marklyftet och speciellt Stångrodden sliter på underarmarna och jag är nu öm i dem på morgonen och kan känna av det i vardagen. Knyter jag handen allt vad jag kan så känner jag ömhet.


Jag har tränat 3 månader efter Stronglifts mån, ons och fredag senaste tiden och resten har varit vilodagar från styrketräning. Jag kör simple 6 och Limber 11 som uppvärming och även på några vilodagar för att förbättra rörligheten.

Jag känner mig fräsh i benen och vill fortfarande köra benen 5x5, 3 dagar i veckan.

Men hur gör ni med överkroppen? Det sega är att jag har ett hemmagym med powerrack. Annars hade jag kunnat köra maskiner som vore skonsamma för underarmarna.

Militärpress kan jag köra tänkte jag för det verkar inte slita på armarna. Men ryggen vet jag inte. Funderar på att köra sittande rodd i kabel i vår powerrack för det har vi till den. Annars vet jag inte.

Känner jag behöver eran hjälp då jag tar till mig av era råd. Ni är bäst!
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 09:01   #2
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Jag hade vilat dom en vecka eller två, skippat överkroppsträningen så länge. Sänk sedan volym/belastning när du börjar igen och öka den gradvis. Träna underarmar och grepp parallellt med detta, dom är uppenbarligen en svag länk i kedjan som behöver stärkas upp.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 12:02   #3
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Jag hade vilat dom en vecka eller två, skippat överkroppsträningen så länge. Sänk sedan volym/belastning när du börjar igen och öka den gradvis. Träna underarmar och grepp parallellt med detta, dom är uppenbarligen en svag länk i kedjan som behöver stärkas upp.

Tack för rådet. Jag kan göra så att jag vilar från överkroppsträningen och börjar på ägre vikter. Vet du hur jag kan få in bra underarmsträning i Stronglifts? Jag känner mig inte tillräckligt kunnig att själv lägga in övningar utan behöver hjälp av någon som ser samband.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 15:39   #4
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Tack för rådet. Jag kan göra så att jag vilar från överkroppsträningen och börjar på ägre vikter. Vet du hur jag kan få in bra underarmsträning i Stronglifts? Jag känner mig inte tillräckligt kunnig att själv lägga in övningar utan behöver hjälp av någon som ser samband.
Har du tillgång till vanlig gymutrustning, men inte grippers, hade jag nog kört underarmarna två gånger i veckan med ena passet bestående av barholds, underarmscurl och omvänd underarmscurl. Andra passet plate wrist curl och omvänd bicepscurl. Eventuellt även valfri övning för fingerextensorerna.

Underarmsträning går ju precis som med all träning att lägga upp på massor av olika sätt, men om målet inte är styrka i något specifikt moment utan bara "allmän stärkning" så kommer dom där övningarna duga gott för att täcka det mesta i händerna och underarmarna på ett effektivt sätt. Börja lugnt med väldigt låg volym och öka gradvis i takt med att senor och ligament vänjer sig vid belastningen
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 17:24   #5
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Har alla grippers från Trainer upp till 2an på captain crunch. Var säkert 6-7 år sedan jag köpte dem. Men hade aldrig användning för dem. Men nu när jag tränar basövningar så var det kanske en bra investering?

Det du beskriver känns som mycket träning. Jag vill nog bara att träningen för underarmarna ska gå över att göra nytta så att jag inte får ont i dem. Jag kan höra mig för och se om det står något i Starting Strenght boken jag har ang underarmar.
Jag vet inte riktigt vad som är lite volym. Om det är att man börjar med en övning och 1-2 set eller liknande?

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2021-01-09 klockan 17:25.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 18:34   #6
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Har alla grippers från Trainer upp till 2an på captain crunch. Var säkert 6-7 år sedan jag köpte dem. Men hade aldrig användning för dem. Men nu när jag tränar basövningar så var det kanske en bra investering?

Det du beskriver känns som mycket träning. Jag vill nog bara att träningen för underarmarna ska gå över att göra nytta så att jag inte får ont i dem. Jag kan höra mig för och se om det står något i Starting Strenght boken jag har ang underarmar.
Jag vet inte riktigt vad som är lite volym. Om det är att man börjar med en övning och 1-2 set eller liknande?
Grippers är utmärkt, ett av få sätt att verkligen få dynamisk träning för fingerflexorerna. Har du grippers, så kör på

Nej, det är inte mycket träning. 2 respektive 3 övningar med låg volym är gjort på några minuter om man supersettar. Underarmarna och händerna har väldigt många muskler och ska man aktivera alla behövs det ett flertal övningar. Minimum om man vill få (någorlunda) heltäckande träning i min ögon är att man bör ha minst en övning för "crushing grip", en rakfingerövning, flexion och extension i handleden samt omvänd bicepscurl eller hammercurl.

Låg volym beror på hur hårt man kör, men det skulle kunna räcka med 1-3 set/övning. Vilket är väldigt lite, men dels får musklerna träning i den vanliga träningen, och dels bör man alltid börja lugnt när det är områden som krånglat.

Jag har ingen aning om ifall det står något i starting strength, men händer och underarmar fungerar som alla andra delar i kroppen, och det är samma principer som gäller. Senor och ligament behöver tåla belastning, musklerna stimuleras av styrketräning och man behöver tänka på antagonistträning. Om något gör ont och krånglar så vila, ta ett steg tillbaka i träningen, jobba på att stärka upp dom. Fortsätter det krångla eller utvecklas ett specifikt problem, sök upp någon sakkunnig.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 08:17   #7
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Grippers är utmärkt, ett av få sätt att verkligen få dynamisk träning för fingerflexorerna. Har du grippers, så kör på

Nej, det är inte mycket träning. 2 respektive 3 övningar med låg volym är gjort på några minuter om man supersettar. Underarmarna och händerna har väldigt många muskler och ska man aktivera alla behövs det ett flertal övningar. Minimum om man vill få (någorlunda) heltäckande träning i min ögon är att man bör ha minst en övning för "crushing grip", en rakfingerövning, flexion och extension i handleden samt omvänd bicepscurl eller hammercurl.

Låg volym beror på hur hårt man kör, men det skulle kunna räcka med 1-3 set/övning. Vilket är väldigt lite, men dels får musklerna träning i den vanliga träningen, och dels bör man alltid börja lugnt när det är områden som krånglat.

Jag har ingen aning om ifall det står något i starting strength, men händer och underarmar fungerar som alla andra delar i kroppen, och det är samma principer som gäller. Senor och ligament behöver tåla belastning, musklerna stimuleras av styrketräning och man behöver tänka på antagonistträning. Om något gör ont och krånglar så vila, ta ett steg tillbaka i träningen, jobba på att stärka upp dom. Fortsätter det krångla eller utvecklas ett specifikt problem, sök upp någon sakkunnig.
Jag läste en del i tråden för grippers här på forumet för många år sedan. Så jag kan fortsätta i den tråden och lära mig träna med grippers. Jag ska kolla upp de övningar du nämner. Det var några nya begrepp men jag tror jag vet vilka övningar du menar så ska ta en titt. Jag tar till mig rådet att vila när jag känner att jag är sliten och så sätter jag igång när det känns bra igen. Jag tackar så mycket för råden. Sparar ner det du skrivit.
Ha en fin söndag! Mvh
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 10:05   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Ofta handlar det här om trånga muskelbukar som gör att när musklerna växer blir det trångt för nerver och blodkärl. Det kallas kompartmentsyndrom som ger syrebrist. Nu har du troligen inte akuta problem. Mer träning förvärrar ofta situationen och oftast bättre att försöka avlasta och inte träna mer för att få lindring.

Det behöver inte vara det men det är alltid bra att ta det i beaktning vid den här typen av besvär eftersom det kan ge skador som är svåra att behandla.

Den är inte heller ett helt ovanligt problem bland tränande både i underarm och vad.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-01-10 klockan 10:09.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-11, 07:30   #9
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ofta handlar det här om trånga muskelbukar som gör att när musklerna växer blir det trångt för nerver och blodkärl. Det kallas kompartmentsyndrom som ger syrebrist. Nu har du troligen inte akuta problem. Mer träning förvärrar ofta situationen och oftast bättre att försöka avlasta och inte träna mer för att få lindring.

Det behöver inte vara det men det är alltid bra att ta det i beaktning vid den här typen av besvär eftersom det kan ge skador som är svåra att behandla.

Den är inte heller ett helt ovanligt problem bland tränande både i underarm och vad.
Tack,
Det var intressant läsning det du skrev tycker jag. Kan ju vara något sådant. Menar du att man kan göra ett uppehåll i träningen under några veckor och att man sedan kan ta upp träningen igen? Och vad kan man ägna tiden åt istället under vilan? Jag har det som rutin att göra något fysiskt varje dag nämligen. Jag gillar att motionera I lugnt tempo på cykeln och att stretcha. Tränar för att kunna göra en split så sitter och tänjer lite då och då i veckan. Annars vet jag inte vad jag ska ägna mig åt. Något relaterat till styrketräning kommer jag nog inte på förutom att köra knäböj.

Mvh
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 13:18   #10
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Nu känns det bättre, men tänkte inte gå fullt ut än. Utan träna lugnt som jag fick tips om och höja vikterna allt eftersom. Tänkte jag skulle lägga in dessa övningarna för underarmarna

Hänga i en power rack med händerna 2 set
Grippers 2-3 set och 3-5 reps
Omvända bicepscurls med hantel. 2 set

En lätt början. Kanske borde jag ha något för fingrarna och jag ska kolla på det. Är ingen expert än.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 13:12   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
När underarmarna börjar ömma så är det dags att plocka fram dragremmarna någon månad. De är inte bara avsedda för att kunna kompensera svagt grepp, utan även att avlasta just för detta.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 17:32   #12
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
När underarmarna börjar ömma så är det dags att plocka fram dragremmarna någon månad. De är inte bara avsedda för att kunna kompensera svagt grepp, utan även att avlasta just för detta.
Tack, känns bra att höra din åsikt. Ska köra med dragremmar en månad nu. Visste inte om det och önskar jag alltid vetat om det.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)