Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-01, 16:24   #16
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag värmer i princip bara upp på första övningen i mitt pass. Har jag ett presspass där jag börjar med bänkpress värmer jag upp ordentligt. Går jag sedan vidare till hantelpress behövs ingen uppvärmning, inte heller vid flyes, eller tricepsövningar.

Samma med ett dragpass. Jag värmer upp på första ryggövningen. Sen är jag varm och går direkt på arbetsset på resterande ryggövningar och även biceps.

Finns dock några få övningar där jag alltid vill stegra upp vikten. Marklyft, knäböj exempelvis.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-01, 16:57   #17
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag värmer i princip bara upp på första övningen i mitt pass. Har jag ett presspass där jag börjar med bänkpress värmer jag upp ordentligt. Går jag sedan vidare till hantelpress behövs ingen uppvärmning, inte heller vid flyes, eller tricepsövningar.

Samma med ett dragpass. Jag värmer upp på första ryggövningen. Sen är jag varm och går direkt på arbetsset på resterande ryggövningar och även biceps.

Finns dock några få övningar där jag alltid vill stegra upp vikten. Marklyft, knäböj exempelvis.
+1 på exakt det här, med tillägg för att jag alltid kör ett lätt set militärpress innan arbetsvikten åker på
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 01:36   #18
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Jag MÅSTE värma upp inför alla övningar, även om det är samma muskelgrupp. Dels för att minska risken för skador men jag blir även betydligt svagare annars. Sedan kör jag i stort sett alltid pyramid. Ser sällan personer som inte värmer upp, även om jag tar det ett steg längre..
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 12:58   #19
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag värmer i princip bara upp på första övningen i mitt pass. Har jag ett presspass där jag börjar med bänkpress värmer jag upp ordentligt. Går jag sedan vidare till hantelpress behövs ingen uppvärmning, inte heller vid flyes, eller tricepsövningar.

Samma med ett dragpass. Jag värmer upp på första ryggövningen. Sen är jag varm och går direkt på arbetsset på resterande ryggövningar och även biceps.

Finns dock några få övningar där jag alltid vill stegra upp vikten. Marklyft, knäböj exempelvis.
Det trodde jag var underförstått. Inte tusan värmer man väl upp inför först bänkpress och sedan värmer upp igen inför hantelpress etc etc
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 13:16   #20
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det trodde jag var underförstått. Inte tusan värmer man väl upp inför först bänkpress och sedan värmer upp igen inför hantelpress etc etc
Beror på övning och hur stark man är. Ska jag till exempel köra hantelpress med 50 kg efter bänkpress kör jag gärna ett set på 35 kg innan. Byter jag från en skivstångsövning till en annan kör jag några set medan jag lastar på vikterna igen om jag tagit av dem för att ändra höjd eller nåt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 13:19   #21
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det trodde jag var underförstått. Inte tusan värmer man väl upp inför först bänkpress och sedan värmer upp igen inför hantelpress etc etc
Det gör jag, tar alltid lättare uppvärmningsset innan varje ny övning. Spelar ingen roll om jag kört bänkpress innan hantelpressen, så jobbar jag mig upp i hantelstället.
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 13:20   #22
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Beror på övning och hur stark man är. Ska jag till exempel köra hantelpress med 50 kg efter bänkpress kör jag gärna ett set på 35 kg innan. Byter jag från en skivstångsövning till en annan kör jag några set medan jag lastar på vikterna igen om jag tagit av dem för att ändra höjd eller nåt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Sant, men det kallar jag inte för "uppvärming" utan "(vikt)anpassningsset" för att få in rörelsen...
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 13:24   #23
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Sant, men det kallar jag inte för "uppvärming" utan "(vikt)anpassningsset" för att få in rörelsen...
Kalla det vad du vill, men de flesta börjar lättare och jobbar sig uppåt med vikterna när de byter övning.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 14:17   #24
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Iallafall vid de klassiska tyngre övningarna som bänkpress, marklyft och benböj brukar jag köra de första tre seten med en lägre vikt och på det fjärde lägger jag på 2,5kg för att sedan på sista lägga till ytterligare 2,5kg. Det kanske inte regelrätta uppvärmingsset men tycker det funkar för mig iallafall. Och jag börjar alltid med uppvärmingsövningar som innan bänk kör jag rotatorkuffen med en hantel.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 15:32   #25
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Uppvärmning är en sak, och sedan, stege upp till arbetsvikt, en sak.

Först själva uppvärmningen, där man värmer upp kroppen , och musklerna, samt senor och ligament.

Sedan går jag på, själva övningen, typ, bänkpress, med stången. Sedan följer en s.k stege, upp till arbetsvikten, där man kör själva träningen. Stege: Typ: 20x20kg-10x60kg-10x100kg. Sen kanske arbetsvikten detta pass är: 130kg, då blir det efter stegen: 5x5r=130kg eller, hur man nu lagt upp det.

Allt detta. för att först, värma upp, senor, ligament, muskler, sedan för att blodfylla musklerna, samt att göra kroppen beredd på arbete, även det mentala är viktigt, nervbaning.

Sen så, är man varm, i kroppen. Och det enda man behöver göra, för en ny övning, brukar vara, att utföra den lite lätt något set. För att se/känna, att det funkar, vilken vikt man ska ta, osv......

Kanske?............mvh/............
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 19:10   #26
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det trodde jag var underförstått. Inte tusan värmer man väl upp inför först bänkpress och sedan värmer upp igen inför hantelpress etc etc
Det är inte underförstått för en nybörjare som trådskaparen.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 19:29   #27
Primitiv
Registered User
 
Primitivs avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 492
Alltid uppvärmning, och nästan alltid på samma vikter beroende på vad arbetsvikterna ligger på.

Jag har böjt 182.5 utan någon typ av uppvärmning mer än att jag kom till gymmet och bytte om, var en dum skrytsak jag skulle göra eftersom en träningskompis hade ångest att gå på pb. Det var fruktansvärt tungt och gjorde rejält ont efteråt i rygg och ben.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 15:54   #28
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
hmmm, kör man förmånga uppvärmningset, i mit fall bänk:

30x20kg
20x50kg
12x70kg
6x110kg
6x130kg
3x140kg
3x150kg

De tre sista är de jag räknar som arbetsset
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 15:58   #29
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Värmer aldrig upp. Men kör heller inte tungt. Kör det mesta med bra kontakt och till failish (ca 10-20 reps).

Skulle jag dock försöka mig på PB eller i närheten värmer jag såklart upp. Men det sker kanske var fjärde månad i någon enstaka övning.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 16:12   #30
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Brukar veva lite med armarna innan jag river av 4-5 reps bänkpress, RPE 10. Undviker på så sätt att förknippas med uppvärmningsvikter.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)