Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-01, 13:31   #1
kbergstrom
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 1
Chinsstång - avstånd från tak/mark

Jag har köpt en Chin Up Bar som jag tänkt sätta upp. Den ser ut såhär:
https://www.runningshop.se/pure2impr...p2i200890.html

Jag hade dels tänkt att ha den till att göra chins med men jag har dessutom ett par Gravity Boots, så jag tänkte även träna magen.

I källaren har vi ett träningsgym. Dessvärre är det lite lägre i tak där, närmare bestämt 216 cm. Jag är själv 175 cm.

Känns som om det borde fungera ändå, eller vad säger ni? Vilket avstånd skulle ni rekommendera att sätta den ifrån taket?
kbergstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-01, 13:38   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av kbergstrom Visa inlägg
Jag har köpt en Chin Up Bar som jag tänkt sätta upp. Den ser ut såhär:
https://www.runningshop.se/pure2impr...p2i200890.html

Jag hade dels tänkt att ha den till att göra chins med men jag har dessutom ett par Gravity Boots, så jag tänkte även träna magen.

I källaren har vi ett träningsgym. Dessvärre är det lite lägre i tak där, närmare bestämt 216 cm. Jag är själv 175 cm.

Känns som om det borde fungera ändå, eller vad säger ni? Vilket avstånd skulle ni rekommendera att sätta den ifrån taket?
Ställ dig på en stol så att ditt huvud precis snuddar taket. Håll i pullupstången i händerna och positionera den så att den är under hakan. Då ser du ju hur nära taket du kan ha stången och ändå kunna få skallen ovanför stången. Jag skulle dock rekomendera att du sätter stången några cm lägre än vad du mätte upp, så du har lite extra utrymme ifall du råkade måtta lite fel.

Om du vill ha en generell siffra och inte orkar måtta in det själv, så är c:a 30cm från taket nog rätt lagom.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-01, 14:54   #3
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Det borde funka. Har för mig att jag har 210 cm takhöjd i mitt gym. Där funkar det med chins. Jag kan mäta upp imorgon.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-01, 15:27   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Så länge man inte når högre än 3dm från taket med händerna då man står på knä på golvet så funkar det med pullups.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)