Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-06, 18:19   #1
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Aldrig mera grönsaker

Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 18:29   #2
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.
Kan du inte fasa in? Precis som med sån där styrketräning! På klubbstugan ska man varje dag. Det är inget lager därinne.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 18:45   #3
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Själv försöker jag att hitta livsmedel jag mår bra av. Äter inget bara för att det påstås vara nyttigt. Broccoli t.ex ger mig kväljningar.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 19:02   #4
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Fast man måste väl kunna käka grönsaker? Om du inte gör det i absurda mängder då, men det verkar ju vara under kontroll. Pratat med läkare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 20:33   #5
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Fast man måste väl kunna käka grönsaker? Om du inte gör det i absurda mängder då, men det verkar ju vara under kontroll. Pratat med läkare?
Jag tror det är mängden fiber jag mår dåligt av, men då får jag ju utesluta andra livsmedel för att kunna äta grönsaker vilket också blir lite tråkigt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 20:36   #6
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Okej, man borde ju kunna öka toleransen. Jag brukar dock alltid koka morötter och broccoli ordentligt, och tillagar paprika i ugn för att minska chansen för brun tornado i toalett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 20:53   #7
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag tror det är mängden fiber jag mår dåligt av, men då får jag ju utesluta andra livsmedel för att kunna äta grönsaker vilket också blir lite tråkigt.
Broder, ingen annan än dig är ansvarig för ditt välmående. Om någon ger dig ett uselt råd är det inte de som får ta skiten när du följer det, det är du. Därför kan de fortsätta spruta ut skit utan att känna av konsekvenserna.

Sluta haka upp dig på alla "experters" slogans om grönsaker och gör det du själv mår bra av.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 21:18   #8
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Loppfrön!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 22:03   #9
MariaV
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2019
Ort: Göteborg
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.
Du är inte den enda. Min bror blir sjuk när han äter grönsaker. Det finns för mycket fiber, vilket orsakar problem för magen. Du kanske borde överväga att ta vitaminer som kosttillskott.
MariaV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 22:10   #10
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Jag har Crohns och äter jag för mycket grönsaker/fibrer blir det smatterbajs-deluxe. Lite är bra. Normala mängder är franska revolutionen.

Kött är däremot en dröm. Trycka ett kilo biff är rena medicinen.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 22:49   #11
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Loppfrön!
+1, rena mirakel fröet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-07, 11:57   #12
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
��
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-07, 12:17   #13
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag har Crohns och äter jag för mycket grönsaker/fibrer blir det smatterbajs-deluxe. Lite är bra. Normala mängder är franska revolutionen.

Kött är däremot en dröm. Trycka ett kilo biff är rena medicinen.
Jag har ingen IBS/Crohns vad jag vet, har alltid kunnat äta allt som inte suttit fast. Även varit utomlands och kunnat äta vad som helst utan problem.

Grönsaker och hög fiber kost verkar vara min mages kryptonit.

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Kan du inte fasa in? Precis som med sån där styrketräning! På klubbstugan ska man varje dag. Det är inget lager därinne.
Jag har försökt fasa in men det verkar vara dosrelaterat, går bra upp till en viss mängd.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-12-07 klockan 12:18.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-07, 13:16   #14
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Har ulcerös. Äter noll fibrer och inga plantor. Magen är perfekt.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-07, 18:10   #15
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Har ulcerös. Äter noll fibrer och inga plantor. Magen är perfekt.
Hur får du i dig alla vitaminer?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)