Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-30, 09:27   #31
akAn
crackoholic
 
akAns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Jag har vid flera tillfällen blivit utsatt av tiggare som tar på mig, dom tränger sig hotfullt nära utan att säga något fult utan orden är ändå bara hej snälla pengar osv.
Det sjukaste är att dom vägrar ta ett Nej utan istället försöker ta tag i mina armar och händer på ett väldigt obehagligt sätt.
Jag kanske är paranoid men jag upplever ofta att om jag höjer rösten och typ skriker "Sluta" så backar dom undan till en början men sen kommer dom tillbaka flera gånger.

Idag skrek jag att jag skulle ringa polisen var på hon bara skrattade mig i ansiktet.

Finns det någon poäng att försöka göra en polisanmälan?
Jag känner mig inte speciellt trygg i kollektivtrafiken längre
Om det är i kollektivtrafiken kan du ringa till Trygghetscentralen eller polisen. Det du beskriver är ofredande.
akAn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 09:45   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Det där med att gå nära, dra i kläder osv. är ofta en taktik som funkar som distraktion att kunna ficktjuva.

Rasistiskt att säga det, men så är det. En hög styrkelyftstotal, manligt kön eller mma-skills hjälper inte ett dugg mot det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 10:38   #33
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det där med att gå nära, dra i kläder osv. är ofta en taktik som funkar som distraktion att kunna ficktjuva.

Rasistiskt att säga det, men så är det. En hög styrkelyftstotal, manligt kön eller mma-skills hjälper inte ett dugg mot det.
Hur är det rasistiskt att påpeka taktik för ficktjuveri, mig veterligen stjäl folk av alla slag
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 11:26   #34
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Första steget som man, eller kvinna för den delen, är att sluta skrika fula saker eller få panikattacker och gråta p.g.a. något sådant. Håll koll på värdesakerna och ignorera eller stirra in i ögonen. Faktiskt har jag aldrig varit med om något likande, åker dock aldrig kollektivtrafik som tur är. Men tiggare utanför affärer är ju vanligt, men dom sitter ju bara där utan att säga något. Har fått ett hej hej 7-8 gånger kanske. Gäller att anlägga ett bestämt ansikte och hålla bra tempo, möjligen ge en skeptisk blick.
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 12:25   #35
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Liten uppdatering:
Under gårdagen hände det igen, jag sitter som alltid i min egen lilla bubbla läsande en bok när jag åker tunnelbana.
I periferin ser jag att en man närmar sig, det är helt fullt på tåget så jag planerar att vara tyst och se ut som att jag inte är intresserad av att prata med honom. Hoppas på det viset att han ska välja någon annan.

Sen så händer det bara, han lägger sin hand på min bara hud mellan axeln och nacken och ler så där konstlat som en clown kan göra han säger något förstår jag eftersom han rör på läpparna. Samma millisekund som jag känner beröringen så zoomar jag ut.
Jag blir stel i hela kroppen och kan inte röra en muskel.
Sen gick allt väldigt fort, Från att ha blivit iskall så fort han började ta på mig så kommer nu äntligen adrenalinet till nytta.
Sliter bort hans hand från mig och skriker att han ska sluta med en förhoppning att någon av mina medresenärer ska vakna till liv och förstå att jag behöver deras hjälp men när det inte händer så går överlevnadsinstinkten in i nästa fas och jag aktivt trycker bort honom från mig med båda händerna mot hans bröstkorg, samtidigt som jag stirrar in i dom små ögonen och försöker vissa att nu handlar det om sekunder innan mitt försvarssystem kommer förvandla mig till ett monster och att han kommer bli allvarligt skadad om han inte lämnar mig ifred.
Han visar att han förstår hinten och vänder sig om och glider ut på perrongen.

Samma sekund som dörrarna stängs bakom honom så släpper adrenalinet.
Jag sjunker ihop på min stol och börjar gråta, jag känner att jag svettas och fryser samtidigt. När jag väl kommer hem så blir jag sittande i duschen nästan en timme innan jag känner att jag är lugn nog att försöka återgå till vardagen.

När jag skulle till jobbet idag så hade jag tur och hamnade bredvid två ordningsvakter som skulle till samma station så jag fick stå och prata med dom vilket kändes bra <3
Dom båda tyckte att det jag berättade var hemskt men att det inte är någon ide att polisanmäla människor som är så fattiga att dom tigger för dom har tydligen aldrig ID-handlingar. Tydligen samma anledning som att SL's kontrollanter inte bråkar med folk som ser för fattiga ut, det lönar sig tydligen inte. Dom var positiva till hur jag handlade och sa att doom tycker det är synd att andra människor helt saknar civilkurage och hellre tittar åt andra hållet än att hjälpa någon som blir utsatt.

När jag ska hem i eftermiddag kommer jag hela tiden vara i rörelse, dvs gå runt och vara beredd att kliva av tåget om någon kliver på som ser skum ut.

Sry för en vägg av text men jag känner ett stort behov av att berätta det för någon.
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 12:42   #36
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Om du behöver ta en gråtande våldtäktsdusch efter oönskad handpåläggning så behöver du antingen tung terapi ev med neuroleptika eller så hittar du en stuga i djupaste Norrland och flyttar dit som eremit.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 12:58   #37
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Då återstår ju frågan: Bör tiggeri förbjudas?
Det bör inte vara tillåtet utanför hemkommunen. I annat fall är det helt enkelt lösdriveri.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)