Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-01, 10:39   #46
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Fyfan, jag har så svårt att bestämma mig över hur pengar ska förvaltas. En del i hjärnan vill lägga allt i högriskaktier jag själv tycker ser bra ut, en annan del vill gå på indexfonder och t. ex. guld. Och en annan del vill inte investera det alls då risken är för hög.

Men angående jobb till pensionen så mja, vad jobbar alla gamlingar med? Jag kan verkligen inte se mig göra det jag gör idag som 65åring.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 11:32   #47
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Bor i hus på 240 kvm och har ett barn på halvtid. Klarar mig lätt på 10000 i månaden. Då äter jag ändå en hel del ute. Fattar inte vad alla andra slösar pengarna på?
För min del går alla pengar till hyra (8000), el och vatten (1500), mat (6000) och spar till tjänstepension som jag inte får / eventuellt hus (3000).

Visst, lägger undan mer till skatt än jag behöver så en gång om året får jag runt 35000 tillbaka.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 11:38   #48
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg

Vi har ganska höga kostnader på mat redan, ca 6500 kr i månaden men inget som spelar någon roll och ingen jag vill prioritera ner.
Höga? Det är i princip vad jag gör av med som ensam och jag äter aldrig ute. Nu försöker jag iofs äta hälsosamt vilket är dyrt, men blir ändå chockad av att du anser 6500 på 3 personer som högt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 11:59   #49
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag och flickvännen är inne på att köpa en skogstomt med stuga i Jämtland någonstans. Där går det att få loss 30 hektar med härligt boende för ett totalpris som motsvarar en handpenning på en stockholmslägenhet á 60m2 så vi kontaktar kanske 60% och har pengar kvar i buffert. Där jobba mot att i så många aspekter som möjligt bli självförsörjande. Jobbar vi heltid utifrån den situationen och betalar av lånet snabbt så kan vi komma ner på löjligt låga månadskostnader. Duktigt sparande i tio-femton år och smarta fondplaceringar så kan vi nog gå i pension vid 50. Efter investeringar i solpaneler, växthus, bruksfordon mm samt avbetalning av lån så drömmer vi om fasta utgifter på 5tkr i månaden. Lite småjobb med guidning, klätterkurser och skogsbruk så är drömmen igång
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 12:00   #50
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Sumialic, river du färsk tryffel över morgonmüslin? Hur fan kommer man upp i 6,5k utan att äta ute?!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 12:03   #51
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Fyfan, jag har så svårt att bestämma mig över hur pengar ska förvaltas. En del i hjärnan vill lägga allt i högriskaktier jag själv tycker ser bra ut, en annan del vill gå på indexfonder och t. ex. guld. Och en annan del vill inte investera det alls då risken är för hög.

Men angående jobb till pensionen så mja, vad jobbar alla gamlingar med? Jag kan verkligen inte se mig göra det jag gör idag som 65åring.
Om du inte vill bli en daytrader så skulle jag köra på indexfond. Högriskspel slår sällan index långsiktigt, det är mest bara lönsamt om du har en bra näsa och gör snabba affärer
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 12:36   #52
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Svidande sant med hög igenkänningsfaktor särskilt vad gäller midjemåttet som inte vill samarbeta

Nu sparar vi nästan 7000 per månad i och för sig men skulle nog kunna dubbla det om det inte köptes en massa onödiga prylar bara för att det ryms inom månadsbudgeten. Tex köpte vi en ny dammsugare på blackfriday, trots att vår 15 år gamla fungerar hur bra som helst.

Fat and lazy i dubbel bemärkelse
Ja, jag är också en av de lite tjockare som skulle vilja att kalorierna inte visste att de skulle göra mig fetare.


Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Fyfan, jag har så svårt att bestämma mig över hur pengar ska förvaltas. En del i hjärnan vill lägga allt i högriskaktier jag själv tycker ser bra ut, en annan del vill gå på indexfonder och t. ex. guld. Och en annan del vill inte investera det alls då risken är för hög.

Men angående jobb till pensionen så mja, vad jobbar alla gamlingar med? Jag kan verkligen inte se mig göra det jag gör idag som 65åring.
Kolla bloggen och podden rika tillsammans. Tycker de är superduktiga på att beskriva och tipsa. Om sparhorisonten är över 10 år så finns det ingen period sedan andra världskriget som börsen gått back, alltså 1945 - 1955, 1946 - 1956 etc. Risken att det ska gå back, även vid en stor insättning på all time high och inget månadssparande ligger på 0.2 %, det är alltså 99.8 % säkert, vilket i mina ögon är relativt bra odds.. Visst, allt är historisk fakta men men. Tror samma siffror på 5 år ligger på ca 80 % chans att börsen går upp, fortfarande bra odds men jag tycker sparhorisonten ska vara minst 10 år. Ska pengarna användas inom 3 år tycker jag inte man ska ha dom på börsen alls.

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
För min del går alla pengar till hyra (8000), el och vatten (1500), mat (6000) och spar till tjänstepension som jag inte får / eventuellt hus (3000).

Visst, lägger undan mer till skatt än jag behöver så en gång om året får jag runt 35000 tillbaka.
Skatta mindre och du får ut ca 3 000 kr mer i månaden som du kan investera istället.

Titta hur sparkalkylen blir, ganska intressant.

https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Höga? Det är i princip vad jag gör av med som ensam och jag äter aldrig ute. Nu försöker jag iofs äta hälsosamt vilket är dyrt, men blir ändå chockad av att du anser 6500 på 3 personer som högt.
Vi äter kanske pizza 2 gånger i månaden, annars gör vi mest mat hemma. Vad jag menar med dyrt är att jag vet att vi lägger pengar på saker vi skulle kunna strunta i. T.ex. köper vi cola för typ 700 - 900 kr i månaden, godis för kanske 500 - 900 kr i månaden. Skulle vi inte gjort detta skulle vi hamnat lägre så klart. Inget jag vill spara in på dock. Tittar man på konsumentverket så är rimlig matkostnad ca 2500 kr för män och 1900 kr för kvinnor och ca 1 000 kr för barn runt 1-3 år. så säg 5400 kr. Dock räknar de oftast väldigt lågt. Så visst, vi kanske inte har höga kostnader, även om jag tycker det är relativt högt baserat på att jag vet att vi köper en del onödigt eller att det slängs en hel del mat..
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 12:44   #53
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Sumialic, river du färsk tryffel över morgonmüslin? Hur fan kommer man upp i 6,5k utan att äta ute?!
Jadu, saker och ting kostar. Nu kommer jag väl inte upp i 6500, utan snarare 6000 och då är det med lite andra saker inräknade som typ toapapper och tvål. Det handlas sällan dock, är ganska sparsam där.

Basen på grönsaker, mandelmjölk, makrill, kyckling, kaffe och bröd går bara det på närmare 4000 kr i månaden.

Sen tillkommer det alltid grejer. Olivolja, ägg, någon dressing, smör, nötter, (som jag måste snåla på för att inte kostnaderna ska eskalera), proteinpulver, kollagenpulver.

Visst, har ganska dyra piller som jag köper varannan månad också så sanningen är kanske 5500 kr i mat eller 5000 kr i rena matkostnader om vi tar bort toapapper, tvål och sådant.

6500 för 3 personer är fortfarande billigt!
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 12:47   #54
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg


Skatta mindre och du får ut ca 3 000 kr mer i månaden som du kan investera istället.

Titta hur sparkalkylen blir, ganska intressant.

https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Vet inte vad jag ska investera i. Har massa pengar liggandes. Brände 150k på kryptovalutor för 1½ år sedan. Svider fortfarande lite.

Ganska skönt att få tillbaka en klumpsumma en gång om året med. Dels ifall man ska resa och dels ifall man ska vara ledig då jag som egenanställd måste påkosta ledighet själv.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 14:22   #55
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Någon svensk aktiefond, småbolagsfond, globalfond och ett par investmentbolag exempelvis latour, investor och industrivärden. En mindre summa på något mer högrisk du tror på.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 15:20   #56
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Någon svensk aktiefond, småbolagsfond, globalfond och ett par investmentbolag exempelvis latour, investor och industrivärden. En mindre summa på något mer högrisk du tror på.
Hur många % avkastning kan man förvänta sig per år?

Finns det någon risk med att lägga pengarna i fonder?

Kan pengarna tas ut när som helst? (kommer användas till husköp när det blir aktuellt).
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 15:22   #57
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Skatta mindre och du får ut ca 3 000 kr mer i månaden som du kan investera istället.

Titta hur sparkalkylen blir, ganska intressant.

https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Hur är det tänkt att funka, skattar man mindre ett år blir det väl restskatt året därpå? I så fall, hur tänkte du att man skulle säkra att inte göra förlust fram till april (eller när nu restskatten ska in)

Vad har länken med detta upplägg att göra? Länken verkar handla om ränta-på-ränta, medan du talar om att låna från staten i hopp om att göra vinst på en kortsiktig placering.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 16:42   #58
Fredrik S
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Jönköping
Inlägg: 234
För ett tag sedan så föreslog jag för min sambo att jag skulle bli hemmaman. Det jag tjänar på mitt nuvarande jobb skulle hon enkelt kunna ge mig i veckopeng. Men det blev avslag. Hon är tydligen rädd att jag super ihjäl mig om jag går hemma sysslolös hela dagarna.

Fast i ekorrhjulet inom överskådlig framtid, således.
Fredrik S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 16:46   #59
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S Visa inlägg
För ett tag sedan så föreslog jag för min sambo att jag skulle bli hemmaman. Det jag tjänar på mitt nuvarande jobb skulle hon enkelt kunna ge mig i veckopeng. Men det blev avslag. Hon är tydligen rädd att jag super ihjäl mig om jag går hemma sysslolös hela dagarna.

Fast i ekorrhjulet inom överskådlig framtid, således.
Jag tror du kan manipulera dig till att få bli hemmaman om du spelar dina kort rätt. Börja bygga en riktigt fin altan (eller vad hon nu kan tänkas drömma om att ha hemma) så kanske hon tänker att det skulle vara fantastiskt om du slutade gå till jobbet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 16:49   #60
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Hur många % avkastning kan man förvänta sig per år?

Finns det någon risk med att lägga pengarna i fonder?

Kan pengarna tas ut när som helst? (kommer användas till husköp när det blir aktuellt).
Över längre tid minst 8% iaf. Säkerligen mer.
Det finns alltid en risk.

Ja, köper du via en ISK eller KF så är det bara att sälja och ta ut pengarna.
Ska du köpa hus så bör du inte investera de pengarna som kommer att användas till det.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)