Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-29, 23:46   #31
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Jag har som mål att bli ekonomisk fri när jag är 45, alltså ca 15 år kvar. Jag sparar mellan 15 - 20 000 kr in i billiga indexfonder. Följer avkastningen som tidigare så bör jag ha ca 6 miljoner då. Min sambo sparar runt 5 000 kr och bör ha runt 1.5 miljoner, så tillsammans över 7 miljoner som gör att vi har valmöjlighet att gå ner i arbetstid eller sluta helt om vi skulle vilja det. Det är skönt att ha ett val iaf! Det är min plan.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 09:37   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
I dagsläget har jag ingen plan. Jag önskar att det var som förr, att man kunde "mjölka" någon åkomma *Jag har flera som skulle kunnat funka) och bli förtidspensionär.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 14:32   #33
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag har som mål att bli ekonomisk fri när jag är 45, alltså ca 15 år kvar. Jag sparar mellan 15 - 20 000 kr in i billiga indexfonder. Följer avkastningen som tidigare så bör jag ha ca 6 miljoner då. Min sambo sparar runt 5 000 kr och bör ha runt 1.5 miljoner, så tillsammans över 7 miljoner som gör att vi har valmöjlighet att gå ner i arbetstid eller sluta helt om vi skulle vilja det. Det är skönt att ha ett val iaf! Det är min plan.
Planeras det barn? Mycket utgifter mellan 30 och 45

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 17:31   #34
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 17:32   #35
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?
Vad är mycket spara?

Jag bor för ungefär 5700kr i månaden inkl lån och amortering. Ingår tv, internet, el, parkering etc.
Försäkring på bilen.
Lite annat lull runtomkring.

Jobbar jag inget extra får jag kanske ut 23-24k efter skatt, men snittar en bit över pga övertid. Senaste lönen la jag undan 14k, fick ut 30 innan skatt pga massa extrajobb.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 17:39   #36
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Vad är mycket spara?

Jag bor för ungefär 5700kr i månaden inkl lån och amortering. Ingår tv, internet, el, parkering etc.
Försäkring på bilen.
Lite annat lull runtomkring.

Jobbar jag inget extra får jag kanske ut 23-24k efter skatt, men snittar en bit över pga övertid. Senaste lönen la jag undan 14k, fick ut 30 innan skatt pga massa extrajobb.
Du har trots allt en ok lön enligt mig och få lever välsådär billigt? Problemet är att när man har barn så kan man inte leva så fattigy då man vill erbjuda dom hobbyn och en bra kost. Dessutom skall det vara det ena och det andra. Hade jag samma utgifter som du och vore ensam skulle allt va ok
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 17:41   #37
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
lägg till mat så blir det ett antal tusen till iaf men ja, själva boendet är helt ok billigt tycker jag.
Kids är dyra, blir inte några än.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 18:38   #38
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?
Man måste trivas med att ha det lite kärvt om man ska kunna spara mycket pengar. Fungerar väl bara för en viss sorts typ av person kan jag tänka mig.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 18:48   #39
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Man måste trivas med att ha det lite kärvt om man ska kunna spara mycket pengar. Fungerar väl bara för en viss sorts typ av person kan jag tänka mig.
30 år i arbetslivet 300 spar varje månad =1,3 milj. Det är väl ganska nära sanningen ifall man vill ta pension tidigare. Grejen är den att redan 3000 är en stor summa ifall man har barn, hus, bil osv. Om jag skulle sluta jobba 10 år innan pension så skulle jag vilja ha en summa som gör att man har möjlighet att leva. Ser ingen mening i att sluta jobba tidigt bara för att sedan leva fattigt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 18:50   #40
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?
Bor i hus på 240 kvm och har ett barn på halvtid. Klarar mig lätt på 10000 i månaden. Då äter jag ändå en hel del ute. Fattar inte vad alla andra slösar pengarna på?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 20:09   #41
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Bil och bränsle. Konserter och resor.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 21:15   #42
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag tycker det är rätt kul att jobba, faktiskt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 23:19   #43
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Planeras det barn? Mycket utgifter mellan 30 och 45

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Vi har ett barn, 1 år 9 månader. Sparar även hela barnbidraget till henne i globalfond så vid 18 års ålder har vi förhoppningsvis 500 - 600 000 kr. Vi har även bestämt oss att använda dessa pengar vid större köp som t.ex. moped, körkort. Vid eventuell lägenhetsköp så får hon spara ihop hälften själv och sedan kan vi ge hälften till kontantinsats. Hon kommer alltså inte bara få alla pengar dagen hon fyller 18.

Självklart kommer det komma utgifter men tror knappast det kommer kosta mer än ett par tusen kronor varje månad och jag kommer förhoppningsvis kunna spara minst 12 000 kr i månaden, vilket är mitt mål, allt över det är plus.

Vi äger även ett radhus för 2.4 milj där vi har belånat runt 80 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?
Jag har verkligen inte någon superinkomst. Jobbar som ambulanssjuksköterska och får in mellan 40 - 42 000 kr i månaden brutto men slår man ut en genomsnittslön per månad baserat på min årsinkomst hamnar jag högre då jag t.ex. jobbar extra på sommaren när det fattas folk, då blir det kanske runt 48 - 50 000 kr i månaden.

Jag har samma levnadsstandard som när jag tjänade 25 000 eller ungefär samma som när jag pluggade och levde på ca 10 000 kr i månaden. Skulle säga att det handlar om utgifter kontra inkomster. Min fråga till de som inte sparar större summor är likvärdigt din, hur kan man spendera så mycket pengar VARJE månad? Självklart kan jag spendera mycket pengar men jag gör det sällan varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Du har trots allt en ok lön enligt mig och få lever välsådär billigt? Problemet är att när man har barn så kan man inte leva så fattigy då man vill erbjuda dom hobbyn och en bra kost. Dessutom skall det vara det ena och det andra. Hade jag samma utgifter som du och vore ensam skulle allt va ok
Vi har ganska höga kostnader på mat redan, ca 6500 kr i månaden men inget som spelar någon roll och ingen jag vill prioritera ner. Kommer inte spela någon roll om det ökar 2 000 kr heller. Hobbys kan jag förstå är dyrt men knappast så det kommer påverka ens ekonomi i stort. Nu tycker jag mig bara se undanflykter till varför det skulle vara ok att inte spara bara för man har barn

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
30 år i arbetslivet 300 spar varje månad =1,3 milj. Det är väl ganska nära sanningen ifall man vill ta pension tidigare. Grejen är den att redan 3000 är en stor summa ifall man har barn, hus, bil osv. Om jag skulle sluta jobba 10 år innan pension så skulle jag vilja ha en summa som gör att man har möjlighet att leva. Ser ingen mening i att sluta jobba tidigt bara för att sedan leva fattigt
Måste då fråga då det verkar vara fler som spar lite eller ingenting alls, har ni någon buffert? Hur stor isf? Hur kommer det sig att ni inte kan spara mer än 300 kr i månaden? Gissar på att de flesta sitter på mobilabonnemang för det dubbla priset till exempel.

Vi har som sagt barn, 2 bilar, radhus för 2.4 milj etc etc.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2019-11-30 klockan 23:29.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 23:32   #44
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Kunde inte redigera.

Ni som inte spar mycket, har ni en övergripande koll på er ekonomi? Vad ni får in och vad ni gör av med eller kör bara på "känn"? Jag tycker om att föra statistik och liknande så har skrivit ner i slutet av varje månad i Excel där jag kollar var jag lagt alla pengar och sedan hur mycket jag får in. jag gör i snitt slut med 15 000 kr i månaden senaste året. Gör man inte detta och säger att man inte kan spara pengar så säger jag bullshit. Skriv ner och förstå var pengarna går så lovar jag att det går att hitta saker onödiga pengar läggs på. Precis som folk som är överviktiga säger att de äter perfekt men sedan när de skriver ner kalori in vs kalori ut ser de att det inte alls stämmer.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 01:42   #45
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Kunde inte redigera.

Ni som inte spar mycket, har ni en övergripande koll på er ekonomi? Vad ni får in och vad ni gör av med eller kör bara på "känn"? Jag tycker om att föra statistik och liknande så har skrivit ner i slutet av varje månad i Excel där jag kollar var jag lagt alla pengar och sedan hur mycket jag får in. jag gör i snitt slut med 15 000 kr i månaden senaste året. Gör man inte detta och säger att man inte kan spara pengar så säger jag bullshit. Skriv ner och förstå var pengarna går så lovar jag att det går att hitta saker onödiga pengar läggs på. Precis som folk som är överviktiga säger att de äter perfekt men sedan när de skriver ner kalori in vs kalori ut ser de att det inte alls stämmer.
Svidande sant med hög igenkänningsfaktor särskilt vad gäller midjemåttet som inte vill samarbeta

Nu sparar vi nästan 7000 per månad i och för sig men skulle nog kunna dubbla det om det inte köptes en massa onödiga prylar bara för att det ryms inom månadsbudgeten. Tex köpte vi en ny dammsugare på blackfriday, trots att vår 15 år gamla fungerar hur bra som helst.

Fat and lazy i dubbel bemärkelse
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)