Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-12, 14:11   #1201
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Varför inte göra mellanväggen på vänster sida till en bokhyllevägg istället för att den bara stå där och ta upp utrymme? Och om det är en bärande vägg så går det ju säkert att slå ut och bygga om delar av den iaf.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 14:16   #1202
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Varför inte göra mellanväggen på vänster sida till en bokhyllevägg istället för att den bara stå där och ta upp utrymme? Och om det är en bärande vägg så går det ju säkert att slå ut och bygga om delar av den iaf.
Det är en bärande timmerskorsbyggnad

Men jag tror ändå jag ska sälja den här till grannen och köpa en mindre Oled istället så blir det ungefär samma pengar, jag är lite missnöjd med autobrightnessen på tv:n också, tycker den försöker variera lite mycket beroende på vad den själv visar på bild.
Vet inte vart sensorn sitter, kanske blir bättre ifall jag hänger den på väggen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 16:30   #1203
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Höger kanal snart klar.

Baksida. Basport och kabinett till mellanregister är kvar, samma på vänster kanal.

Funderar på bygga en center på platsen som är kvar men då norpar jag på volymen av högtalarlådorna

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 21:30   #1204
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Har bränt ett hyllplan för att testa hur det ser ut jämfört med en grön skiva eller en ekskiva

Ska kapa den imorgon men nu är jag för trött

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 21:34   #1205
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Fråga om 2 kanal. Är det överkurs att drivs ett par Cerwin-Vega högtalare med ett Rotel slutsteg?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 22:45   #1206
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Var hittar man bra tv-bänkar sin rymmer både receiver, fronthögtalare och TV?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 08:28   #1207
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Fråga om 2 kanal. Är det överkurs att drivs ett par Cerwin-Vega högtalare med ett Rotel slutsteg?
Japp, jag kan ta rotelsteget av dig

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 08:28   #1208
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Var hittar man bra tv-bänkar sin rymmer både receiver, fronthögtalare och TV?
Trademax

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 12:54   #1209
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Var hittar man bra tv-bänkar sin rymmer både receiver, fronthögtalare och TV?
Ska du ställa allting ovanpå eller vill du ha receiver och front i lådor/fack?
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 13:07   #1210
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Var hittar man bra tv-bänkar sin rymmer både receiver, fronthögtalare och TV?
Ikea. Överskåp till kyl/frys. 60 breda och djupa, 40 höga. Välj så många du vill på bredden. Montera på väggen. Välj luckor och överdel.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Senast redigerad av milax den 2020-01-05 klockan 13:11.
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 15:16   #1211
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Har bränt ett hyllplan för att testa hur det ser ut jämfört med en grön skiva eller en ekskiva

Ska kapa den imorgon men nu är jag för trött
Vad är det för "ljud" som ska skicks ut i högtalarna (center, höger, vänster..)?
Om det är höger & vänster så blir det dålig separation, då de står precis under tv:n och vad ska centern då stå? Effekter ska ju komma ifrån höger och vänster osv. så det blir inte optimalt eller vad är tanken? Blir det inte konstigt med tv:n i ett hörn, eller ska den vinklas mot mitten (var ska ni sitta)?

"Lådorna" för högtalarna bör vara kraftigare och dämpade mot vad bilderna visar. Du borde egentligen ha byggt igen öppningen mot "matsalen" och satt tv:n i mitten och byggt in en rejäl centerhögtalare och satt 2 golvare i hörnen. Behövs kylning i skåpet för förstärkare m.m. eller ska det vara öppet? Nu känns det som du vill hitta på något på ytan du har även om det inte blir estetiskt eller ljudmässigt så bra. Man ska aldrig låta tanten lägga sig i ett bygge, den som bygger bestämmer
PS: Skivan blev snygg

Senast redigerad av Decepticon den 2020-01-05 klockan 15:24.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 18:33   #1212
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Vad är det för "ljud" som ska skicks ut i högtalarna (center, höger, vänster..)?

Om det är höger & vänster så blir det dålig separation, då de står precis under tv:n och vad ska centern då stå? Effekter ska ju komma ifrån höger och vänster osv. så det blir inte optimalt eller vad är tanken? Blir det inte konstigt med tv:n i ett hörn, eller ska den vinklas mot mitten (var ska ni sitta)?



"Lådorna" för högtalarna bör vara kraftigare och dämpade mot vad bilderna visar. Du borde egentligen ha byggt igen öppningen mot "matsalen" och satt tv:n i mitten och byggt in en rejäl centerhögtalare och satt 2 golvare i hörnen. Behövs kylning i skåpet för förstärkare m.m. eller ska det vara öppet? Nu känns det som du vill hitta på något på ytan du har även om det inte blir estetiskt eller ljudmässigt så bra. Man ska aldrig låta tanten lägga sig i ett bygge, den som bygger bestämmer

PS: Skivan blev snygg

Högtalarna är filterdelade, banddiskanterns sitter 2,30 ifrån varandra, närmast banddiskanten sitter mellanregister och de två senare är rena basar.

Den döda ytan skulle kunna bli en center kanal men då är det cirka en 1 meter åt varje håll för höger vänster, normalt kör jag aldrig surround utan jag brukar köra 5.2 i stereoläge.

Banddiskant och mellanregister kommer ha ett eget kabinett.

Högtalarna kommer ifrån ett par slaktade golvare och lådvolymen är desamma som tidigare, jag har inte hunnit skaffa ny högtalarull än och den förra är limmad, det är några arbetsdagar kvar.
Bänken skall få luckor men skänken är ventilerad, därav alla hål inuti. Kan kanske bli några noctuafläktar sen ifall inte skorstenseffekten räcker till.

TVn kommer sitta så nära öppningen mot köksbordet som möjligt och soffan står i hörnet mitt emot så tvn sitter centrerad mot mittenplatsen

Jag har även två mirage omnisat som skall vara upp. Jag är inget fan av en liten sweetspot, jag har alltid kört omnidirektionella högtalare men det kunde jag tyvärr inte implementera i skänken utan att den blev för djup

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 18:57   #1213
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 409
Agazza det där ser väldans jobbigt ut, och vad händer om du sågar något hål lite fel, int pallar man åka till brädgården och göra börja om?? Chilla framför datorn istället bru.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 19:59   #1214
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Högtalarna är filterdelade, banddiskanterns sitter 2,30 ifrån varandra, närmast banddiskanten sitter mellanregister och de två senare är rena basar.

Den döda ytan skulle kunna bli en center kanal men då är det cirka en 1 meter åt varje håll för höger vänster, normalt kör jag aldrig surround utan jag brukar köra 5.2 i stereoläge.

Banddiskant och mellanregister kommer ha ett eget kabinett.

Högtalarna kommer ifrån ett par slaktade golvare och lådvolymen är desamma som tidigare, jag har inte hunnit skaffa ny högtalarull än och den förra är limmad, det är några arbetsdagar kvar.
Bänken skall få luckor men skänken är ventilerad, därav alla hål inuti. Kan kanske bli några noctuafläktar sen ifall inte skorstenseffekten räcker till.

TVn kommer sitta så nära öppningen mot köksbordet som möjligt och soffan står i hörnet mitt emot så tvn sitter centrerad mot mittenplatsen

Jag har även två mirage omnisat som skall vara upp. Jag är inget fan av en liten sweetspot, jag har alltid kört omnidirektionella högtalare men det kunde jag tyvärr inte implementera i skänken utan att den blev för djup
Okej, om du inte bryr dig så mycket om "bioljudet" så spelar det mindre roll, men det är halva upplevelsen.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 20:03   #1215
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Agazza det där ser väldans jobbigt ut, och vad händer om du sågar något hål lite fel, int pallar man åka till brädgården och göra börja om?? Chilla framför datorn istället bru.
Äh, det är massor som är fel, jag har lärt mig leva med sånt. Dessutom fick jag med ett virkesupplag till gården jag köpte så det mesta finns här för några år framåt

Känns som att jag inte gör något annat, har fått slut på grejer att göra vid datorn förutom spelandet men det finns inga spel som intresserar mig just nu heller.

Men när det här är klart blir det en htpc och Halo paketet, har bara spelat ut ettan hittills

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)