Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Tränar du inte lite för utseende ändå?
Du har rätt. Jag lever i en livslögn. Jag skäms. 27 28.72%
Jag började träna för utseende, sen blev jag styrkelyftsskadad. 29 30.85%
Jag började träna för utseende, sen insåg jag att jag är obotligt ful. 11 11.70%
Jag tränar för hälsa och välmående. 19 20.21%
Jag tränar för styrka för jag inte pallar att deffa, vilket är ett krav för att bli snygg. 16 17.02%
Vad fan snackar du om? Klart man tränar för styrka. 6 6.38%
Jag tränar för styrka, men det är för att bli bättre i en sport. 9 9.57%
Jag tränar inte alls. 6 6.38%
Flervalsomröstning. Antal röster: 94. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-15, 17:14   #16
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag gillade att du hade alternativet "Jag tränar för styrka för jag inte pallar att deffa, vilket är ett krav för att bli snygg."

Tror att en bidragande orsak varför styrkelyft-inriktad träning är så populär är att man kan tillåta sig att vara lite fet. Man kan förvara det inför sig själv med att "skiter väl jag i om jag har lite mage, jag tränar ju för att bli stark". Men om man tränar byggning så blir ju hela träningen meningslös om ändå ser ut som ett fetto.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 17:25   #17
Wibba
Registered User
 
Wibbas avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Piteå
Inlägg: 1 526
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag gillade att du hade alternativet "Jag tränar för styrka för jag inte pallar att deffa, vilket är ett krav för att bli snygg."

Tror att en bidragande orsak varför styrkelyft-inriktad träning är så populär är att man kan tillåta sig att vara lite fet. Man kan förvara det inför sig själv med att "skiter väl jag i om jag har lite mage, jag tränar ju för att bli stark". Men om man tränar byggning så blir ju hela träningen meningslös om ändå ser ut som ett fetto.
Varför skulle det fetmarkerade ens vara relevant?

Massan kommer alltid i andra hand, om än det hade varit kul att vara grövre. Men vem fan vill ha 46 runt armarna och bänka 110 som max? Alla dagar i veckan så väljer jag 38 och 200+ bänk om vi ska jämföra extremfall.
__________________
Forever smalfet

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 17:52   #18
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag tränar styrka för att mitt dagliga arbete ska bli lättare.

Men folk som har ett fysiskt tungt arbete brukar inte behöva träna så det är väl därför man sällan hör om folk som tränar av den anledningen.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 18:15   #19
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Wibba Visa inlägg
Varför skulle det fetmarkerade ens vara relevant?

Massan kommer alltid i andra hand, om än det hade varit kul att vara grövre. Men vem fan vill ha 46 runt armarna och bänka 110 som max? Alla dagar i veckan så väljer jag 38 och 200+ bänk om vi ska jämföra extremfall.
De exempel du ger är inte realistiska. Styrkan blir inte så mycket sämre om man tränar byggar-stil och håller sig smal i stället för att träna för styrka och tillåta sig bli lite fetare.

Sen finns det ju styrkelyftare som har bra deff också såklart, tex de som tävlar i lägre viktklasser, men jag menar lite mer generellt bland motionärer. Då tror jag att det finns en hel del som tränar för styrka för att det är bekvämare att slippa tänka så mycket på kosten.

Jag har tränade först ett par år med styrke-fokus och senaste dryga halvåret med byggar-fokus. När jag tränade för styrka var jag lite småfet men brydde mig inte så mycket för jag tyckte det var kul att lyfta tungt och det var därför jag tränade. Sen fick jag för mig att jag skulle träna lite mer byggar-inspirerat, främst pga att min gamla skröpliga kropp fick ont av den tunga och lite ensidiga träningen. Men insåg snart att om jag tränar med byggarfokus så är ju själva vitsen att bygga en snygg fysik, och då måste jag gå ner i vikt. Så jag bantade ca 8 kg och musklerna började synas. Men mycket mer krävande att behöva sköta kosten och ibland även hålla igen fast man är hungrig.

Senast redigerad av Jocke67 den 2017-11-15 klockan 18:20.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 18:20   #20
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag tränar styrka för att mitt dagliga arbete ska bli lättare.

Men folk som har ett fysiskt tungt arbete brukar inte behöva träna så det är väl därför man sällan hör om folk som tränar av den anledningen.
Jag tränar för styrka, hälsa och trivs med att vara lite småfet. Har tungt jobb. (Snickare och ställningbyggare)

Senast redigerad av Starke75an den 2017-11-15 klockan 18:22.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 18:24   #21
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Vill inte vara mullig. Tycker iofs man tränar sämre när man tjockat till sig så jag kan motivera det så också. Mycket eller lite muskler spelar inte så stor roll för mig men vill undvika för mkt fett för det ser ju förjävligt ut med och utan kläder fett.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 18:39   #22
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
50% styrka
20% aesthetics
20% kunna äta mer
10% välmående
0% socialt

Varierar i perioder men bli starkare är alltid högst.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 18:53   #23
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Hälsa! Alltså hålla åldersförfallet borta - eller åtminstone lindra det.
Det sociala är också oerhört viktigt - alltså att slippa all form av social interaktion!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 18:55   #24
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Utöver alla tjockisar inom styrkelyft så tror jag många tränar delvis för utseendets skull. Jag tkr ana mig se att den nya generationen håller sig i god form fast de tränar styrkelyft.

Jag tränar just nu för att bli stark och ska påbörja en diet i december, så klart som fan man tränar för att es jävligt snygg ut.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 18:58   #25
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
En grundpelare i generell träningsmotivation är att jag blir snyggare av att träna. Väl på gymmet eller i roddmaskinen är det prestationen och styrka/konditionsförbättring som får mig att göra det jag inte kunde göra förra passet. När man knegar upp de sista repsen är inte utseende i fokus - då är det progression. På väg till gymmet, eller allmän drivkraft att ta sig dit när saker känns motigt, är inte sällan fåfänga.

Senast redigerad av Sheikah den 2017-11-15 klockan 19:00.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 19:08   #26
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Självklart finns det folk som skiter i utseendet och bara tränar för prestation. Fattar inte ens frågan? Tränar själv för både och.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 19:13   #27
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Tränar för både och. Samt vill leva länge.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 19:27   #28
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Jag tränar inte för utseendet, mer för att det är "skoj/hobby/måbra". Det är nog inte hälsosamt att vara lite rund och äta som en tryffelgris. Men när jag nått vissa mål eller inte har samma glöd/tid för gymmet så blir det mer ner och träna enbart för hälsa och må bra. Skita i nya pbn osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 20:00   #29
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag är besviken över att inte alternativet träna för storlek finns.

När jag började träna så var de enbart i syfte att bli större, muskulärt större. Alltså utseendet var inte i fokus, inte heller styrka. Jag ville bara bli så massiv som möjligt.



Markus Ruhl var en stor idol, såg ut som en påse skit men var bred så satan och stor som jag vet inte vad.

Tror jag har alla hans DVDer hemma, givetvis är samtliga på tyska med så man fattade inte ett skit heller

Senast redigerad av Bärsärk den 2017-11-15 klockan 20:03.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 20:49   #30
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Klättringen är den enda orsaken till att jag är i hyfsad form, men utseende är en stor anledning till att jag är det IDAG och inte om ett halvår.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)